Bilar med urkopplingsfunktion av airbag.

careau
9 november 2012 · 1 624 Inlägg

Hej!

Skulle ni kunna lista bilar som har funktionen där man kan koppla ur airbagen på passagerarsidan med hjälp utav en nyckel alt. en knapp?

Jag skall få mitt andra barn nu och tänkte att jag skulle kopplat ur airbagen på Forden, men över 10.000: betalar jag INTE.

Ös på med bilmodeller är ni snälla.

Hälsningar,
Careau

it_mutt Avstängd
9 november 2012 · 10 388 Inlägg

Audi A6 c5 (lite osäker på hur det är före faceliften, men 01b-05 iaf) - Nyckel

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 november 2012 · 2 972 Inlägg

Audi TT Roadster -01 (haha) (Dvs alla Audi TT Mk1 som är svensksålda iaf)

Men 10 lapp? Enligt Ford här nere skulle en inoperering av nyckelavstängning på min Mondeo resultera i ca 3500 förlorade enkronor?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
careau
9 november 2012 · 1 624 Inlägg

matteeee skrev:
Audi TT Roadster -01 (haha) (Dvs alla Audi TT Mk1 som är svensksålda iaf)

Men 10 lapp? Enligt Ford här nere skulle en inoperering av nyckelavstängning på min Mondeo resultera i ca 3500 förlorade enkronor?

Dom skulle tydligen byta massa bälten och beställa i bilens nuvarande klädselfärg m.m.

Telefonsamtalet löd såhär.


Jag: Hej, jag tänkte bara kolla ett pris på vad det skulle kosta att koppla ur airbagen.
CSM Group: Vad är det för bil?
Jag: Det är en mondeo 02a
CSM Group: Aha du, den är rätt krånglig att koppla ur. Du måste byta bälten och en massa annat, i bilens klädselfärg dessutom (beställningsvara) så du hamnar INTE under 10.000:- kan jag säga direkt.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 november 2012 · 2 972 Inlägg

Sätt ungen bak? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
careau
9 november 2012 · 1 624 Inlägg

matteeee skrev:
Sätt ungen bak? smile

Har en 3 åring, och en nyfödd.. Alternativet är ju att vi sätter båda bak, men kan komma att bli krångligt =P

mb_pucken
9 november 2012 · 5 088 Inlägg

Tror det går på alla nyare skoda och vw osäker på transportbilarna dock. Så fabia romster yeti oktavia superb. Vw golf, polo, passat, osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
careau
9 november 2012 · 1 624 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tror det går på alla nyare skoda och vw osäker på transportbilarna dock. Så fabia romster yeti oktavia superb. Vw golf, polo, passat, osv.

Okej!

Jag kollar faktiskt lite efter ny bil, vet inte vad jag kan få för min riktigt. Kan ni kolla på min sida? Står lite info om den, 16100 mil nu. Nybesiktad och nyskattad.

Har kollat lite på denna bilen, vet dock ej någonting om den mer än att man kan stänga av airbagen själv.

http://www.blocket.se/goteborg/Renault_ … 15&w=1

Turbo_Wagon
9 november 2012 · 39 Inlägg

Volvo v50, v70. Nyare Honda bilar, från 2010 och uppåt

loow Jävel
9 november 2012 · 2 018 Inlägg

v70 01 kostar det 1000kr att koppla ur. har kvittot i handskfacket på min smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
careau
9 november 2012 · 1 624 Inlägg

loow skrev:
v70 01 kostar det 1000kr att koppla ur. har kvittot i handskfacket på min smile

Lät lockande smile

Pim_Pim
9 november 2012 ·

På gamla Peugeot 307 brukar man kunna vrida av me nyckel. :smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2012 · 17 543 Inlägg

careau skrev:

mb_pucken skrev:
Tror det går på alla nyare skoda och vw osäker på transportbilarna dock. Så fabia romster yeti oktavia superb. Vw golf, polo, passat, osv.

Okej!

Jag kollar faktiskt lite efter ny bil, vet inte vad jag kan få för min riktigt. Kan ni kolla på min sida? Står lite info om den, 16100 mil nu. Nybesiktad och nyskattad.

Har kollat lite på denna bilen, vet dock ej någonting om den mer än att man kan stänga av airbagen själv.

http://www.blocket.se/goteborg/Renault_ … 15&w=1

Gör en Tråd: "Köpråd: Renault Megane 2.0 -04" Lovar att svara i den :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peter_5565
9 november 2012 · 326 Inlägg

Citroen Xantia serie 2 och C5 går i alla fall med nyckel.

Knugcab
9 november 2012 · 5 111 Inlägg

careau skrev:

loow skrev:
v70 01 kostar det 1000kr att koppla ur. har kvittot i handskfacket på min smile

Lät lockande smile

Som en av få moderna bilar så gick dessutom den modellen av V70 att få helt utan passagerarairbag.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Specialraggarn
9 november 2012 · 512 Inlägg

Har de på min. Audi A6 Avant -04 (C5)

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
PETROLHEAD
9 november 2012 · 309 Inlägg

Peugeot 306 01:a går o koppla ur med nyckel.

Mattsson_91 Självlärd
11 november 2012 · 3 083 Inlägg

Vad är det för bil du är ute efter?

Volvo 855 har ju inte airbag alls på passagerarsidan vad jag förstått.

Volvo V70 gick ju att få utan airbag så finns många som inte har airbag på passagerarsidan. Och dom som har airbag har tydligen nyckelurkoppling enligt en volvohandlare jag pratat med

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Grabber Dagdrömmare
11 november 2012 · 2 836 Inlägg

På nyare VAG, 08 uppåt eller kanske tidigare finns det ett nyckel håll vid högra passagerare dörr eller i handskfacket på visa bilar som man stänger av air bagen, en klockren grej - inte hålla på o åka till verkstad med sånt nödvändigt funktion!

Men kolla med nån datanörd verkstad om dom kan fixa det billigare annars kan du koppla ur kabeln bara om du orkar riva halva inredningen wink

I värsta fall kommer air bag lampan att lysa o tror inte att dom på SBP skulle säga nåt om det när barnstol sitter där framme. Det har dom inte gjort på frugans bil o dom har inte heller kollat denna bältet.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Christian S
11 november 2012 · 4 816 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Vad är det för bil du är ute efter?

Volvo 855 har ju inte airbag alls på passagerarsidan vad jag förstått.

Volvo V70 gick ju att få utan airbag så finns många som inte har airbag på passagerarsidan. Och dom som har airbag har tydligen nyckelurkoppling enligt en volvohandlare jag pratat med

har för mig att det visst finns 850, iallafall på dom senare årsmodellerna.
beror på vilken V70 du menar för på första generationen V70 som fanns 97-00 så kan man inte koppla ur den med nyckel, på andra generationen (V70N) som fanns 00-08 är jag osäker, på den tredje generationen (V70II) 08-> så kan man stänga av med nyckel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang