Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
swejag
9 november 2012 · 303 Inlägg

Tja efter att den första Jaggan är färdigrenoverad efter ca 20 år så vart man ju tvunget att hitta på nåt nytt.
Jakten började på ett nytt projekt och det hela fick sin början en kall Januaridag tidigare i år.

Bilen inhandlades och fick pga av ett icke fungerande fläkt/värme paket rullas hem med en biltransport någon vecka senare.

Dottern pekar och kommenterar Va ska vi köpa den där......

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d6f19ccb7fa434604745ee1f2e03d685.jpg
Inspektion

Jaguar XJS (1978)
swejag
9 november 2012 · 303 Inlägg

Tja tiden går och vintern tog sin tid, bilen kom hem och ställdes bara undan i väntan på våren.
Var in och rev lite invändigt och tyvärr så läckte det in vatten eller rättare sagt det hade läckt in.
Golvet hade nog funkat som hockey rink :-) vart att snabbt riva ur så mycket som möjligt av mattor etc
Kastade även in en kupefläkt för att försöka få ur den värsta fukten.

Våren kom och det vart faktiskt dags för reg besiktning då den har UK plåtar.
Gjordes lite småfix och sedan skulle det ut och provköras.
NÄ det skulle man inte....lådjäveln ville inte dra som den skulle.
Ibland hoppade växeln i som den skulle, ibland inte alls och nästa gång slira våldsamt och endst röra sig marginellt.

Regbes avbokades.....

Jaguar XJS (1978)
swejag
9 november 2012 · 303 Inlägg

Tja vad gör man....
Bilen släpades ut till garaget där renovering skulle ske efter regbes....
så nu står hon här redo att rullas in

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-724983e8f034c0a9faee75adfcb74df0.jpg
Huven av grovtvättat i motorrummet



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-74f6c80a0930427e20a29e399e18b3c4.jpg
hmm här är det fullt...

Jaguar XJS (1978)
swejag
9 november 2012 · 303 Inlägg

Sidoprojekt under förra vintern

Vart att inskaffa en motor till, en 6.0L från en -95a tror jag det var.
Hämtades med bil o släp i Jönköpingstraketn och kördes hem i snöstorm...
Motorn var skuren på ett par cylindrar men det gjorde inte så mycket då 12st smidda Cheva SB stakar låg hemma och större kolvar ska i ialla fall.
En excenterslipning skulle skrämma upp slaglängded ytterligare 5mm....var det tänkt

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-4d0e88b18a05e1503362c9c77ef9c5ee.jpg
Motor o låda

Motorn var i det skick som jag trodde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-de5eab9510954bb774a2e133cc7999c4.jpg


Veven skickades ganska omgående in för slipning men tyvärr var inte den hantverkaren i någon speciell brådska.
Efter mycket tjat så 3 månader efter att den lämnades in så påbörjades slipningen, skulle gå att öka slaget ca 5mm som jag beräknat och på ett flertal jaguar specialister bekräftat att det bara var att slipa....

På eftermiddagen ringde han och sa att det gick hål i radien in till oljekanalen....SKIT
Veven hämtades på en fredag för att svetsas upp och lämnades tillbaka på måndagen.
2 månader senare då ingen hänt hämtades allt hem igen och har legat sedan dess.
Alldeles för mycket annat just nu....

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 november 2012 · 303 Inlägg

Jaja lådan ville ju inte vara med så det vart ju ett bakslag, tanken var att regbesikta och sedan börja trimma :-)
Ingen större mening med att renovera lådan heller då den inte kommere duga senare utan större modifieringar.

Utav en ren händelse råkade det visst stå och skräpa en till 6.0L 12a på golvet med tillhörande 4L80E låda.
Den lådan pallar mycket stryk utan större ingrepp, ca 500Hp med mindre justeringar, bara en nackdel...elstyrd



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c7859ac98070261383f6a464ad38d453.jpg


Det får allstå bli en mellan landinging i bilen med detta.....

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 november 2012 · 303 Inlägg

Men innan det går att skruva i som måste ju det gamla ur, ett par dagars skruvande och tvättandes.
Jösses vad mycket gammal olja och skit det satt överallt

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1ea9f18f3e9187ef02ea3743012ef191.jpg
Nya motorn står där bak å väntar.....


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-84ea33d5d050aa0b423706bc51dc240a.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 november 2012 · 303 Inlägg

Som sagt tog ett par dar att få loss allt, saker kan faktiskt fastna när dom suttit där i 35 år....
Motorlyften består av en ombyggd gammal pallvagn, funkar mycket bra då det går att höja och sänka med hydraulen åxo. Satte ett spakblock i bakre motorfästet så jag skulle kunna tilta/räta det hela under lyftet.
Är inte bara att lyfta rakt upp....mycket lirkande med att paket som är nästan 2 meter långt


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c9c95fb9cc52f845f2ff8eef6b5f03e4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e760ef5834a31ea00d82138b637b0ee0.jpg

Mera tvätt, ser tyvärr inte så vackert ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c926e85b9e1a48795a2983690877c51c.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
11 november 2012 · 303 Inlägg

du nämnde något om trimmning , blir det gammalt hederligt sugtrim?

Det beror mycket på hur det går med veven jag nämnde tidigare, får jag ordning på den så blir det en sugis på 7.3L
Annars kommer jag ta veven från 5.3an plocka upp den till ca 5.7L men då dubbelturbo

Min röda XJ12a är lite moderat trimmad, går som ett skållat troll. Fick lite blodad tand av det men tycker bilen är för fin för att modifiera mer där av inköpet av XJSen

Nyss hemkommen från garaget men det skriver jag om senare, måste komma ikapp här i tråden först :-)

Senast redigerat av swejag (11 november 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

Nja det blir alltså då att rulla fram svetsen och börja med lite rostlagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-cab239f7138d25c873f9da6def141a5b.jpg


Och sen ett par dar senare....



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-934e66383a8fb95cc8589c6910f73ff4.jpg


Redo för lite ny färg;


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-8cc8179907acf46f1cf840c44a7cd6b4.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

Konstigt vad en hink färg kan göra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-819d03865d2d8fdd20eb5bd358a431f4.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

en mindre katt på inspektion:)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d2502bd051a9dad1587ec6b41dd01505.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

En beställning på en massa prylar gjordes på SNG bland annat en ny startmotor, orginalarn är notorisk för att inte funka när den blir lite varm eller om batteriet är lite halvtaskigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c08ee02ae2e5ec2b830ab07b6496c030.jpg


Den nya till vänster hehe, spar ett par kilo med

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

dåså motor och låda ihopskruvat och redo för att stoppas ner på plats, satte dir 2 st vantskruvar i framkanten i stället för spakblocket. då går det att vinkla det hela mycket lättare än med spakblocket i bakkant som jag hade när det lyftes ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-175aa7d086fd131165fc78b0fbcf94bf.jpg
lite mera gjort i motorrummet med, stoppade dit alla värmeskydd etc, blir för varmt i kupen annars.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c717702083bf3d0e2e08f7348a57bc46.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

pontiacen skrev:
Snyggt, har du sprutat eller penslat?

hmm vart lacken så dålig :-) ??

Framvagnsbalken är penslad men resten av motorrummet är sprutat med lastbilslack...hoppas man kan se skillnaden? hehe

Senast redigerat av swejag (17 november 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
17 november 2012 · 303 Inlägg

det hela på väg ner, myckets lirkandes är det, så fick motorn hänga ett par timmar
förkylning och feber tar ut sin rätt, bara att in å lägga sig en stund

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-8844e666271e155755c41313e1ada978.jpg

Sen vidare en stund till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9c5989172889402e1bdf98b96b9f65a8.jpg
Pust, det värtsa var att ligga under bilen för att bygga om växellådsfästet men det gick det med till slut.
Egen design med gummibussningar i ställer för den stora fjädern lådan står på annars.
Japp den är penselmålad :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-7765a4385f36d9503809eec3c512b1fb.jpg

Senast redigerat av swejag (17 november 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
18 november 2012 · 303 Inlägg

pontiacen skrev:
Nej, precis det som var grejen att jag tolkade dig som att du hade penslat allt men det såg alldeles för slätt ut wink

Ok då fattar jag, är slipat, spacklat, slipat igen mattat ner allt som ska lackas.

Därpå 2 lager epoxyprimer och sedan 2 lager svart lastbilslack som läggs "vått i vått" så man behöver inte vänta på att primern ska härda igenom

Kan verlkligen rekommendera lastbilslacken, blir exakt lika fin som vanlig billack men kostar inte ens en tredjedel per liter, måste kolla kvittot men tror att allt "vått" material till lacken gick på under tusenlappen!!

Jaguar XJS (1978)
swejag
18 november 2012 · 303 Inlägg

sir_daniel skrev:
kanske missade det, var köpte du lastbilslacken?

Syntema, du måste fråga efter den. Inget dom marknadsför till privatpersoner.
Skulle tro dom flesta handlare som säljer billack har det men eftersom priset skiljer så mycket är det inget dom vill prata om.

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 303 Inlägg

Då var motor å låda på plats och fastskruvat i chassiet igen, nu fattas bara resten....
Måste fixa med oljekyl till motor och låda
Dra om det mesta i elväg
Installera ny insprutning och styrning till växellådan
Installera å dra alla bränsleledningar
Flytta på servo pumpen då den sitter väldigt högt monterad orginal, ev. turbo kommer att ta i ;-)
Kasta ur den remdrivna fläkten å in med en elfäkt, kommer nog ta en BMW fläkt igen som jag har i rödingen
Avgas får vara orginal till å börja med bara att kasta ur första burkarna
Ja å sen allt annat förståss hehe....ja det här kommer ju vara färdigt till jul :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6199b6a8b4bc0d42729b054246b36f58.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 303 Inlägg

Började med att skaffa en ny kyl till motorn.
En 10 raders Setrab slimline, inhandlades hos Setrab importör i UK, kylare och 2 st AN12 i alu beställde.
Det kostade inklusive frakt 2/3 än vad den billigaste nasarn i Svedala skulle ha exklusive frakt.....måste vara nåt fel med prissättningen generellt i Sverige för bildelar!!!
Nu är i allafall motorns olja utom fara, enorm skillnad i kylkapasitet mot den gamla som består av 2 rör lindade med en kopparspiral :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d545685fdf6712f73d643e2a1804cf64.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 303 Inlägg

Impassning av kylarna, här är även kylarn till lådan på plats, 13 raders Kina oljekyl finns ingen anledning att sätta dit en dyrare. Kostade på ett par stålomspunna slangar i stället för rör.
Är ju bara ett satans elända att få dit och dra slangarna snyggt, är ju inte direkt lättböjda och böj inte för mycket för då får du veck på innerslangen som igenligen är som ett plaströr....Motorkylen passade ruggigt bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3f19a62eb591913ecbf2f9f65fdded7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e2cf5b35476576c0955280ebebf50f12.jpg

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang