Vilken bmw motor?!?

ICEBLUEMAN
11 november 2012 · 32 Inlägg

Hej jag ska eventuellt turbokonvertera en bmw.Och då undra jag vilken motor som funkar bra och vilken.motor det finns turbodelar till. Hade tänkt mig en 3.0 sexa.

Kaalle Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
11 november 2012 · 357 Inlägg

m50 med 3l grejer från m54b30 är väll det Bästa/Billigaste.

mvh

BMW 325 E30 Turbo "DDesign" (1988)
BMW 528 E39 (1996)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
11 november 2012 · 501 Inlägg

jag skulle köra på en 325:a med zf-lådan. dom håller riktigt bra och det går nog iallafall 350 med originalbotten.

annars har 5-serien ett par med höga liter, men jag gillar inte dom utan jag skulle köra på 325.

Stil>Funktion
robba91
12 november 2012 · 376 Inlägg

m50b25 skulle nog ja kört på, kommer även göra de då ja har en liggandes smile som jag hört från en som byggt massa bmws med hög effekt så ska de palla runt 500 utan o röra  bottendelen smile (aldrig gjort själv men han vet vad han gör)

-stoffe-
12 november 2012 · 1 271 Inlägg

M50b25 utan vanos sen monter kolvar från en m50b25 med vanos så funkar bäst iaf med org grejor

ICEBLUEMAN
13 november 2012 · 32 Inlägg

robba91 skrev:
m50b25 skulle nog ja kört på, kommer även göra de då ja har en liggandes smile som jag hört från en som byggt massa bmws med hög effekt så ska de palla runt 500 utan o röra  bottendelen smile (aldrig gjort själv men han vet vad han gör)

Hur mycke ladd måste man ligga för att komma upp till 500 hk om man byter kolvar spridare  osv?

Racebo Racebo
14 november 2012 · 420 Inlägg

jag håller på med en m30b30 men man får göra en massa själv p.g.a att det finns väldigt få grejer å köpa (jag hittar väldigt dåligt iaf)

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
robba91
14 november 2012 · 376 Inlägg

ICEBLUEMAN skrev:

robba91 skrev:
m50b25 skulle nog ja kört på, kommer även göra de då ja har en liggandes smile som jag hört från en som byggt massa bmws med hög effekt så ska de palla runt 500 utan o röra  bottendelen smile (aldrig gjort själv men han vet vad han gör)

Hur mycke ladd måste man ligga för att komma upp till 500 hk om man byter kolvar spridare  osv?

De kan ja tyvärr inte svara på hmm men de ska väl inte kräva så mycket..

robba91
14 november 2012 · 376 Inlägg

Racebo skrev:
jag håller på med en m30b30 men man får göra en massa själv p.g.a att det finns väldigt få grejer å köpa (jag hittar väldigt dåligt iaf)

De finns en hel del till bmw 6orna att köpa.. Har ett helt komplett turbokitt ligger smile

tekniknissen1
14 november 2012 · 866 Inlägg

Ser man på effekten i en 2,5 lit så får man 1,1-1,2 bar och varva 7000V/min för att uppnå 500 hk vid 7000/min men vridmomentet toppar vid 4500 v/min. Och ser man på volym ökning så ökar vridmomentet men effekten mycket lite. Ser man på flödet i M50b25 utan VANOS så faller flödet vid 5800V/min och vid volymökning så sjunker detta varvtal.  Har varit med och bänkat 2 bilar med original botten del med M50b25 stålblock och då var det 50% som höll ;-)
Det värkar som turbo valet är det som påvärkar hållbarheten. Litet avgashus och ett ladd på 1,2 bar (GT28)
men GT30r funka bättre. Min teori är att mot trycket är boven men där är även kamaxel inställningarna som påvärkar detta. Men vid 1,2 bar så får man använda ett insug som inte spricker :-) Kan berätta att det låter rätt bra när det spricker vid 1,2 bar !!! Ett par nya kallsingar var nästan nödvändigt när man står med huven öppen och plastbitarna yr om kring. :-)

Jonnsard
14 november 2012 · 458 Inlägg

Kaalle skrev:
m50 med 3l grejer från m54b30 är väll det Bästa/Billigaste.

mvh

Varför inte bara turbokonvertera en m54b30? Kan ju plocka 450hk på bakhjulen innan det blocket ger vika.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
tekniknissen1
14 november 2012 · 866 Inlägg

Aluminium spricker men vist det funkar men risken är större att foderna spricker eller något ger sig i motorblocket.
Stål är inte starkare men tål en överbelastning C,a 20 gånger fler gånger. Så överbelastar man någon del (område)
i en aluninium motor så får man en väldig snabb utmattning i matrialet. Det är alltid den sista Nm som dödar motorn :-)

Jonnsard
14 november 2012 · 458 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Aluminium spricker men vist det funkar men risken är större att foderna spricker eller något ger sig i motorblocket.
Stål är inte starkare men tål en överbelastning C,a 20 gånger fler gånger. Så överbelastar man någon del (område)
i en aluninium motor så får man en väldig snabb utmattning i matrialet. Det är alltid den sista Nm som dödar motorn :-)

Svar ja, m54b30 är en aluminium motor, men fodrena är ju stål. Stålfoder förekommer dock endast på b30 i m54 serien.

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
tekniknissen1
14 november 2012 · 866 Inlägg

Jo men har inte den problemet att ramlager överfalls bultarna släpper i gängorna ??

Jonnsard
14 november 2012 · 458 Inlägg

Ingenting av vad jag hört om, men innan dom öppnar blockat skall det ge nästan 500hk i motorn beroende på vilken setup man kör naturligtvis. Personligen hade jag nog lagt ribban på 400, för att ha en lite driftsäkrare motor.
Skulle det vara problem med gängningen kan man alltid förstärka med helicoil smile

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
tekniknissen1
14 november 2012 · 866 Inlägg

Det är rätt 400 hk är säkert och rimligt. Jag anser att det går troll i effekten siffrorna !! Pressa ut vridmoment på höga varv på en motor som har original bäst fylnadsgrad rätt låga varv dålig väg att gå. Det är bättre att ta och hjälpa motorn på lågregistret och få vättig körbarhet. Det är ju vridet som accelererar på bilen :-)

robba91
14 november 2012 · 376 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Ser man på effekten i en 2,5 lit så får man 1,1-1,2 bar och varva 7000V/min för att uppnå 500 hk vid 7000/min men vridmomentet toppar vid 4500 v/min. Och ser man på volym ökning så ökar vridmomentet men effekten mycket lite. Ser man på flödet i M50b25 utan VANOS så faller flödet vid 5800V/min och vid volymökning så sjunker detta varvtal.  Har varit med och bänkat 2 bilar med original botten del med M50b25 stålblock och då var det 50% som höll ;-)
Det värkar som turbo valet är det som påvärkar hållbarheten. Litet avgashus och ett ladd på 1,2 bar (GT28)
men GT30r funka bättre. Min teori är att mot trycket är boven men där är även kamaxel inställningarna som påvärkar detta. Men vid 1,2 bar så får man använda ett insug som inte spricker :-) Kan berätta att det låter rätt bra när det spricker vid 1,2 bar !!! Ett par nya kallsingar var nästan nödvändigt när man står med huven öppen och plastbitarna yr om kring. :-)

Bra att nån som är lite mer inne o har mer erfarenhet av detta svara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang