Diskussioner om Jula gällande deras utbud.

fantomen Putsar Cosworth
18 november 2012 · 195 Inlägg

Nu öppnar Biltema om en vecka i Skellefteå så då kommer Jula få det lite tuffare här men senaste åren har det köpts en del på Jula!
Har köpt en del kvalitetsverktyg (Bacho, Kamasa) och då är det ju inga problem. Har några av deras egna verktyg t.ex. låsringstänger och dom har då fungerat men visst, inget man använder mycket. Bästa vi köpte var en luftvärmepump från Zipro eller vad dom heter, fungerar ypperligt bra! Med 4700W och allt inkl för 8000:- är bra. Sen när slangen är färdig pressad så monterade vi den själv som var mycket lätt.
Just ja, när jag tänker efter så köpte jag deras punktbläster för 129:- eller vad det var, trodde den skulle falla isär direkt men det har funkat mycket bra. Dessutom ingick det en del munstycken så den är inte pjåkig.
Men deras arbetskläder är så ruttet värdelösa, aldrig mer!

Audi hatare.
Navkapsel
18 november 2012 · 4 637 Inlägg

phk skrev:

Navkapsel skrev:

Vettemannen skrev:

Jag har oxå haft problem med Meec Tools (Chinaskit). Bl.a så har jag köpt deras stora elverk som efter kort tid började läcka diesel ganska mycket, bara att lämna in så blev det fixat. Har oxå köpt deras stora snöslunga, den med larvfötter och den började läcka bensin direkt vid påfyllning vid hemkomsten. Så lite besviken är man allt på allt Chinaskit dom säljer.

/Benny

Känner två som köpte varsin motorsåg av det märket. Ena startade inte, den andra gav upp fort.

Har själv deras motorsåg, köpt för 695 kr.
Jag har kört den uppskattningvis ca 250 timmar utan problem!
Man måste veta hur saker fungerar och hur man använder dem det kvittar om det är en billig såg från Jula eller en märkessåg från Stihl!
Oftast befinner sig felen inte i maskinerna eller verktygen, utan bakom!
lol

Den ena var en erfaren skogsägare som skulle ha Julas såg till lite finjobb. Den andre var mer oerfaren men eftersom sågen inte starade begick han troligtvis inga fel.

Evildan
18 november 2012 ·

Navkapsel skrev:

phk skrev:

Navkapsel skrev:

Känner två som köpte varsin motorsåg av det märket. Ena startade inte, den andra gav upp fort.

Har själv deras motorsåg, köpt för 695 kr.
Jag har kört den uppskattningvis ca 250 timmar utan problem!
Man måste veta hur saker fungerar och hur man använder dem det kvittar om det är en billig såg från Jula eller en märkessåg från Stihl!
Oftast befinner sig felen inte i maskinerna eller verktygen, utan bakom!
lol

Den ena var en erfaren skogsägare som skulle ha Julas såg till lite finjobb. Den andre var mer oerfaren men eftersom sågen inte starade begick han troligtvis inga fel.

Jag kan tänka mig att med de pressade priserna är kvalitén säkerligen mkt ojämn, ngn får ett fungerande exemplar som fungerar prima och ngn annan får ett sönderfallande skitexemplar (vilket verkar drabba mig när jag handlar där).

Navkapsel
18 november 2012 · 4 637 Inlägg

Evildan skrev:

Navkapsel skrev:

phk skrev:
Har själv deras motorsåg, köpt för 695 kr.
Jag har kört den uppskattningvis ca 250 timmar utan problem!
Man måste veta hur saker fungerar och hur man använder dem det kvittar om det är en billig såg från Jula eller en märkessåg från Stihl!
Oftast befinner sig felen inte i maskinerna eller verktygen, utan bakom!
lol

Den ena var en erfaren skogsägare som skulle ha Julas såg till lite finjobb. Den andre var mer oerfaren men eftersom sågen inte starade begick han troligtvis inga fel.

Jag kan tänka mig att med de pressade priserna är kvalitén säkerligen mkt ojämn, ngn får ett fungerande exemplar som fungerar prima och ngn annan får ett sönderfallande skitexemplar (vilket verkar drabba mig när jag handlar där).

Ungefär som med bilar. Vet folk som ägt bilar av Volvos 400-serie som nästan haft Corollakvalitet. Men chansen är för liten för att tas oavsett om vi snackar 440 eller Meec Tools... lol

Senast redigerat av Navkapsel (18 november 2012)

Evildan
18 november 2012 ·

Navkapsel skrev:

Evildan skrev:

Navkapsel skrev:

Den ena var en erfaren skogsägare som skulle ha Julas såg till lite finjobb. Den andre var mer oerfaren men eftersom sågen inte starade begick han troligtvis inga fel.

Jag kan tänka mig att med de pressade priserna är kvalitén säkerligen mkt ojämn, ngn får ett fungerande exemplar som fungerar prima och ngn annan får ett sönderfallande skitexemplar (vilket verkar drabba mig när jag handlar där).

Ungefär som med bilar. Vet folk som ägt bilar av Volvos 400-serie som nästan haft Corollakvalitet. Men chansen är för liten för att tas oavsett om vi snackar 440 eller Meec Tools... lol

lol
Dumt att chansa.

Thullen
18 november 2012 · 1 653 Inlägg

Slash skrev:
Köpt flatblades, höll 1 månad under vintern och sedan började de skrapa. Tanken med flatblades är att de inte ska kunna frysa men ändå så frös dessa blad och blev helt värdelösa.

Nja, frysa fast kan de ju precis som vanliga.
Poängen med flatblades är snarare att det inte finns några mekaniska leder som kan frysa när man kör i minusgrader och gör att bladet inte följer rutans former...

Kört julas flatblades i ett år nu, det är 3 ggr så länge mot vad bosch-blad för 300 spänn/st jag haft innan lyckats prestera.

Senast redigerat av Thullen (18 november 2012)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Extrazz En 5a är Livet.
19 november 2012 · 2 005 Inlägg

Frysa fast gör ju allt gummi. Poängen är ju att ha ett tryck emot rutan som är bättre än vanliga med leder.
På vintern bör man alltid lossa torkarna från rutan så. att de inte slits bort om man använder torkarna vintertid. Givetvis bara  lossa de från där de är fastfrysta och sen lägga de an mot rutan igen. ett tips är ju annars att alltid ställa upp de när man inte använder bilen så att de inte fryser fast.

Låter mer som handhavande fel än produkt fel.

Köpte mig ett par såna när de var nya och bra pris. Sjukt bra skillnad. Mindre gnissel osv. Har därefter köpt ett par  i olika prisklasser och ja de finns skillnader även där.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
OmegaCoffe Dumpersförare.
19 november 2012 · 970 Inlägg

it_mutt skrev:

VolvoCoffe skrev:

it_mutt skrev:
Spontant har jag märkt att Jula och Biltema säljer mycket som verkligen är samma sak (men ofta i olika färger). Biltema är dock ofta billigare av någon anledning (större inköp kan tänkas?)

Ska jag ha verktyg handlar jag på biltema. för dom är billigare. men sen har jula dyra märken med ju.

Ja absolut, tänkte väl mest på "noname" eller "Egenmärken" som är precis samma sak, och där jag kollat så har då Biltema varit billigare. Men ja, Jula har ju "ordentliga" saker också

men sen har ju jula billigt med.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
19 november 2012 · 970 Inlägg

fantomen skrev:
Nu öppnar Biltema om en vecka i Skellefteå så då kommer Jula få det lite tuffare här men senaste åren har det köpts en del på Jula!
Har köpt en del kvalitetsverktyg (Bacho, Kamasa) och då är det ju inga problem. Har några av deras egna verktyg t.ex. låsringstänger och dom har då fungerat men visst, inget man använder mycket. Bästa vi köpte var en luftvärmepump från Zipro eller vad dom heter, fungerar ypperligt bra! Med 4700W och allt inkl för 8000:- är bra. Sen när slangen är färdig pressad så monterade vi den själv som var mycket lätt.
Just ja, när jag tänker efter så köpte jag deras punktbläster för 129:- eller vad det var, trodde den skulle falla isär direkt men det har funkat mycket bra. Dessutom ingick det en del munstycken så den är inte pjåkig.
Men deras arbetskläder är så ruttet värdelösa, aldrig mer!

är det varselkläderna du menar eller allt. har ett par gula men har visserligen inte användt dom så offta men än så länge har dom hållt.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 november 2012 · 2 390 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

fantomen skrev:
Nu öppnar Biltema om en vecka i Skellefteå så då kommer Jula få det lite tuffare här men senaste åren har det köpts en del på Jula!
Har köpt en del kvalitetsverktyg (Bacho, Kamasa) och då är det ju inga problem. Har några av deras egna verktyg t.ex. låsringstänger och dom har då fungerat men visst, inget man använder mycket. Bästa vi köpte var en luftvärmepump från Zipro eller vad dom heter, fungerar ypperligt bra! Med 4700W och allt inkl för 8000:- är bra. Sen när slangen är färdig pressad så monterade vi den själv som var mycket lätt.
Just ja, när jag tänker efter så köpte jag deras punktbläster för 129:- eller vad det var, trodde den skulle falla isär direkt men det har funkat mycket bra. Dessutom ingick det en del munstycken så den är inte pjåkig.
Men deras arbetskläder är så ruttet värdelösa, aldrig mer!

är det varselkläderna du menar eller allt. har ett par gula men har visserligen inte användt dom så offta men än så länge har dom hållt.

Har varselbyxor från både Biltema och Jula, används dagligen på jobbet och håller riktigt bra. Verkligen slit tåliga. Köpte ett par snickarbyxor från blåkläder och knappen lossna efter 1 vecka. Det hände på 2 st byxor därifrån. Så jag är grymt nöjd med Julas och Biltemas big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
sonaxvax
19 november 2012 · 490 Inlägg

tycker det mesta fungerar bra både från jula och biltema alltsom oftast är det handhavande fel är iaf mina erfarenheter dock inte alltid men oftast!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
it_mutt Avstängd
19 november 2012 · 10 388 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

it_mutt skrev:

VolvoCoffe skrev:

Ska jag ha verktyg handlar jag på biltema. för dom är billigare. men sen har jula dyra märken med ju.

Ja absolut, tänkte väl mest på "noname" eller "Egenmärken" som är precis samma sak, och där jag kollat så har då Biltema varit billigare. Men ja, Jula har ju "ordentliga" saker också

men sen har ju jula billigt med.

Absolut. Men jag kan ta ett exempel som jag "vet" (ok, baserat på känsla, vikt, utformning osv osv...kan givetvis inte veta till 110%);

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … lar-71005/

http://www.jula.se/verktygssats-69-delar-141055

100:- billigare hos Biltema


Men ja, som sagt, jag håller med, Jula har fördelen att de har både "billigt" och "dyrt" absolut, inget att säga om det.

Blev dock en suck igår när jag köpte Turtle Wax Scratch-remover på jula...99:-, är sen på City Gross...89:- ... Men, thats life tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2012 · 17 560 Inlägg

Finns prylen på både Jula och Biltema så är ju Biltema oftast billigare vad jag sett... Men dieselvärmaren på 20 kW inköpt på Jula är mycket bra. Se video jag gjort... Deras Bilstereo utan CD med bara radio och SDkort/USBminne fungerar fint för den som inte bryr sig. Som jag...

Deras "Blue Wear" kläder tycker jag om.

Fritösen för 300 loppor är riktigt bra. Överdragsklädslar köper man på Btema...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Adeno självutnämnd expert
19 november 2012 · 157 Inlägg

Nästan allt som jag har köpt där är jag nöjd med.
som slagborrmaskin, borrbits och en massa annat som har funkat bra, förutom glödlampor till bilen som höll i ca en vecka.

Senast redigerat av Adeno (19 november 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
Slash Saabifierad
19 november 2012 · 2 026 Inlägg

Thullen skrev:

Slash skrev:
Köpt flatblades, höll 1 månad under vintern och sedan började de skrapa. Tanken med flatblades är att de inte ska kunna frysa men ändå så frös dessa blad och blev helt värdelösa.

Nja, frysa fast kan de ju precis som vanliga.
Poängen med flatblades är snarare att det inte finns några mekaniska leder som kan frysa när man kör i minusgrader och gör att bladet inte följer rutans former...

Kört julas flatblades i ett år nu, det är 3 ggr så länge mot vad bosch-blad för 300 spänn/st jag haft innan lyckats prestera.

Problemet med flatblades är att avsaknaden av lederna gör att vid töväder eller precis runt nollgrader så läggs det ett lager slask på bladen som fryser och detta sabbar själva torkeffekten. Men faktumet kvarstår att det var inte just detta som gjorde att de hackade och skrapade efter 1 månad.

Extrazz skrev:
Frysa fast gör ju allt gummi. Poängen är ju att ha ett tryck emot rutan som är bättre än vanliga med leder.
På vintern bör man alltid lossa torkarna från rutan så. att de inte slits bort om man använder torkarna vintertid. Givetvis bara  lossa de från där de är fastfrysta och sen lägga de an mot rutan igen. ett tips är ju annars att alltid ställa upp de när man inte använder bilen så att de inte fryser fast.

Låter mer som handhavande fel än produkt fel.

Köpte mig ett par såna när de var nya och bra pris. Sjukt bra skillnad. Mindre gnissel osv. Har därefter köpt ett par  i olika prisklasser och ja de finns skillnader även där.

Så man ska inte kunna låta sina torkarblad sitta på rutan när det fryser? ni låser upp er på att jag skrev att de fryser, ja de gör det men detta har inte att göra med att de började skrapa efter 1 månad. Visst kan vi säga ett handhavande fel för att jag faktiskt använde mina torkare när jag ansåg att det var lämpligt och det är enbart genom användandet som man kan märka om de skrapar eller inte roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
fantomen Putsar Cosworth
19 november 2012 · 195 Inlägg

_Performance_ skrev:

VolvoCoffe skrev:

fantomen skrev:
Nu öppnar Biltema om en vecka i Skellefteå så då kommer Jula få det lite tuffare här men senaste åren har det köpts en del på Jula!
Har köpt en del kvalitetsverktyg (Bacho, Kamasa) och då är det ju inga problem. Har några av deras egna verktyg t.ex. låsringstänger och dom har då fungerat men visst, inget man använder mycket. Bästa vi köpte var en luftvärmepump från Zipro eller vad dom heter, fungerar ypperligt bra! Med 4700W och allt inkl för 8000:- är bra. Sen när slangen är färdig pressad så monterade vi den själv som var mycket lätt.
Just ja, när jag tänker efter så köpte jag deras punktbläster för 129:- eller vad det var, trodde den skulle falla isär direkt men det har funkat mycket bra. Dessutom ingick det en del munstycken så den är inte pjåkig.
Men deras arbetskläder är så ruttet värdelösa, aldrig mer!

är det varselkläderna du menar eller allt. har ett par gula men har visserligen inte användt dom så offta men än så länge har dom hållt.

Har varselbyxor från både Biltema och Jula, används dagligen på jobbet och håller riktigt bra. Verkligen slit tåliga. Köpte ett par snickarbyxor från blåkläder och knappen lossna efter 1 vecka. Det hände på 2 st byxor därifrån. Så jag är grymt nöjd med Julas och Biltemas big_smile

Jag har då bara dåliga erfarenheter, hade den bättre arbetsbyxan och efter normal användning (verkstan/snickerier) ca 0.5år så var det knappt nått kvar av byxan. Klippte av dom i somras till korta arbetsbyxor, men skorna är nog ännu värre. Tur att man nu får kläder via jobb från Björnkläder smile

Audi hatare.
Extrazz En 5a är Livet.
19 november 2012 · 2 005 Inlägg

Slash skrev:

Thullen skrev:

Slash skrev:
Köpt flatblades, höll 1 månad under vintern och sedan började de skrapa. Tanken med flatblades är att de inte ska kunna frysa men ändå så frös dessa blad och blev helt värdelösa.

Nja, frysa fast kan de ju precis som vanliga.
Poängen med flatblades är snarare att det inte finns några mekaniska leder som kan frysa när man kör i minusgrader och gör att bladet inte följer rutans former...

Kört julas flatblades i ett år nu, det är 3 ggr så länge mot vad bosch-blad för 300 spänn/st jag haft innan lyckats prestera.

Problemet med flatblades är att avsaknaden av lederna gör att vid töväder eller precis runt nollgrader så läggs det ett lager slask på bladen som fryser och detta sabbar själva torkeffekten. Men faktumet kvarstår att det var inte just detta som gjorde att de hackade och skrapade efter 1 månad.

Extrazz skrev:
Frysa fast gör ju allt gummi. Poängen är ju att ha ett tryck emot rutan som är bättre än vanliga med leder.
På vintern bör man alltid lossa torkarna från rutan så. att de inte slits bort om man använder torkarna vintertid. Givetvis bara  lossa de från där de är fastfrysta och sen lägga de an mot rutan igen. ett tips är ju annars att alltid ställa upp de när man inte använder bilen så att de inte fryser fast.

Låter mer som handhavande fel än produkt fel.

Köpte mig ett par såna när de var nya och bra pris. Sjukt bra skillnad. Mindre gnissel osv. Har därefter köpt ett par  i olika prisklasser och ja de finns skillnader även där.

Så man ska inte kunna låta sina torkarblad sitta på rutan när det fryser? ni låser upp er på att jag skrev att de fryser, ja de gör det men detta har inte att göra med att de började skrapa efter 1 månad. Visst kan vi säga ett handhavande fel för att jag faktiskt använde mina torkare när jag ansåg att det var lämpligt och det är enbart genom användandet som man kan märka om de skrapar eller inte roll

Som jag läste det så lät det som att rutan var frösen och att du kört torkarna  och gjort detta upprepade gånger och sen tillslut förit oväsen då de blir utslitna / gummit spricker etc. Kan lika väl vara så att du har någon beläggning på rutan som inte går ihop med just den gummiblandningen. Ja det finns nog lika många svar från bägge håll iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
OmegaCoffe Dumpersförare.
19 november 2012 · 970 Inlägg

it_mutt skrev:

VolvoCoffe skrev:

it_mutt skrev:

Ja absolut, tänkte väl mest på "noname" eller "Egenmärken" som är precis samma sak, och där jag kollat så har då Biltema varit billigare. Men ja, Jula har ju "ordentliga" saker också

men sen har ju jula billigt med.

Absolut. Men jag kan ta ett exempel som jag "vet" (ok, baserat på känsla, vikt, utformning osv osv...kan givetvis inte veta till 110%);

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … lar-71005/

http://www.jula.se/verktygssats-69-delar-141055

100:- billigare hos Biltema


Men ja, som sagt, jag håller med, Jula har fördelen att de har både "billigt" och "dyrt" absolut, inget att säga om det.

Blev dock en suck igår när jag köpte Turtle Wax Scratch-remover på jula...99:-, är sen på City Gross...89:- ... Men, thats life tongue

haha. det ända som skiljer är färgen. och så den skillnaden i pris. hade blivit rätt irriterad om jag hade köpt den dyra och sett den billigare på ett annat ställe.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
granadadr
19 november 2012 · 7 300 Inlägg

fantomen skrev:
Nu öppnar Biltema om en vecka i Skellefteå så då kommer Jula få det lite tuffare här men senaste åren har det köpts en del på Jula!
Har köpt en del kvalitetsverktyg (Bacho, Kamasa) och då är det ju inga problem. Har några av deras egna verktyg t.ex. låsringstänger och dom har då fungerat men visst, inget man använder mycket. Bästa vi köpte var en luftvärmepump från Zipro eller vad dom heter, fungerar ypperligt bra! Med 4700W och allt inkl för 8000:- är bra. Sen när slangen är färdig pressad så monterade vi den själv som var mycket lätt.
Just ja, när jag tänker efter så köpte jag deras punktbläster för 129:- eller vad det var, trodde den skulle falla isär direkt men det har funkat mycket bra. Dessutom ingick det en del munstycken så den är inte pjåkig.
Men deras arbetskläder är så ruttet värdelösa, aldrig mer!

jag har bluewear byxor i garaget,, å de funkar fint smile pajjade ett par,, men jag fastanade i en plåtkant så INTE så konstigt att de revs sönder wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang