Göra bilen lite tystare

MeduzaRacing
23 november 2012 · 101 Inlägg

tja, fick en gammal japsdämpare häromdan av min polare som vi svetsa fast istället för sista ljuddämparn på bilen ( nissan sunny 1.6) fick ett rätt gött ljud, dock ändå lite för högljutt, finns det några enkla knep att få den lite tystare, typ sätta dit en strypning av något slag? Berätta gärna om ni fått era bilar tystare Tackar. Sen vet någon om det ens är lagligt med japs? Vad tror ni besiktingen säger? Borde väl iallafall gå ganska enkelt att svetsa dit originaldämparn igen om inget annat.

Senast redigerat av MeduzaRacing (23 november 2012)

MeduzaRacing
1 december 2012 · 101 Inlägg

nehe fan, fick mer hjälp på flashback.org

KolGruvan
1 december 2012 · 1 450 Inlägg

Se till att ha själva utblåset bakom bilen och inte under typ stötfångaren,  hamnar den under bilen kan det bullra mycket

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
simlar
1 december 2012 · 5 535 Inlägg

Riktigt viktigt att ha utblåset utanför karossen, helst utanför kofångaren. Extra viktigt om det är dåligt ljuddämpat bagage (märktes tydligt på min 345a, hade först så utblåset slutade just i kant där kofångarn började och det dånade ordentligt i kupén. Fixade sen ett utblås som slutade just efter kofångaren och det säkert halverade ljudnivån inne i bilen).

Japsdämpare är inte olagligt så länge bilen inte låter för högt, om bilen låter för högt avgör besiktningsmannen dem har inga mätverktyg för det utan det är besiktningsmannens öra som avgör.
Det du kan göra är att stoppa i en strypning, har sett att det finns "trattar" som man kan sätta in i utblåset.
Har även sett att vissa stoppar in skruvar/spikar som ett "X" i utblåset för att slå sönder ljudet och på det sättet sänka ljudnivån. Det går även att sätta fast en platta riktad inåt.

Så kortfattat:
Tryck in vad som helst i utblåset som stör luftflödet så kommer ljudnivån att sänkas (ljudet kommer säkerligen även förändras så det låter lite annorlunda också).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Racebo Racebo
1 december 2012 · 420 Inlägg

simlar skrev:
Riktigt viktigt att ha utblåset utanför karossen, helst utanför kofångaren. Extra viktigt om det är dåligt ljuddämpat bagage (märktes tydligt på min 345a, hade först så utblåset slutade just i kant där kofångarn började och det dånade ordentligt i kupén. Fixade sen ett utblås som slutade just efter kofångaren och det säkert halverade ljudnivån inne i bilen).

Japsdämpare är inte olagligt så länge bilen inte låter för högt, om bilen låter för högt avgör besiktningsmannen dem har inga mätverktyg för det utan det är besiktningsmannens öra som avgör.
Det du kan göra är att stoppa i en strypning, har sett att det finns "trattar" som man kan sätta in i utblåset.
Har även sett att vissa stoppar in skruvar/spikar som ett "X" i utblåset för att slå sönder ljudet och på det sättet sänka ljudnivån. Det går även att sätta fast en platta riktad inåt.

Så kortfattat:
Tryck in vad som helst i utblåset som stör luftflödet så kommer ljudnivån att sänkas (ljudet kommer säkerligen även förändras så det låter lite annorlunda också).

Det där med att göra ett "X" i slutet av ändröret eller i avgassystemet är igentligen ifrån början till jänkarna för att avgaserna skulle gå ut som en "virvel" och det ökade accet och bilarna blev piggare av det!

Fick ni lite historia oxå på köpet wink

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang