Hotrod -34 coupe C5 chassi

Hotrod/svängjänk/räserbil.... Vill ha en bil att köra med till jobbet och kunna dra ett varv på knutstorp, men även lite rivstart i malmö. Då bygger man en cobra. Men inte jag.... Jag bygger en -34 cupa!
  • 308 Följare
  • 428 262 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 mars 2018
scaryeyes
17 mars 2013 · 855 Inlägg

får se lite hur det blir. Vet inte exakt ännu hur mycket dom sticker upp. Har inte satt skärmhöjden ännu. Har inte ens rätt hjul att testa med ännu. Dom kommer om nån månad eller så.
Håller på med motorfästen nu. Blev inte riktigt som jag tänkt mej. Det blir starkt och bra på alla sätt..... utom att det inte går att montera motorn. Måste skära upp krysset i torpeden så tuben går att vinkla upp mer. Men det var som jag redan trodde att jag skulle behöva göra. Det gick inte att ignorera bort.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
17 mars 2013 · 855 Inlägg

Well.. Kuddarna står orginal plant på aluminiumvaggan. Men min motor sitter ju 178mm längre bak än orginal. Så jag ville ha fästena svetsade i ramkonstruktionen. Men nu sitter rovan på plats och ska hitta på en annan lösning för krysset i torpeden. Blir bra detta

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
17 mars 2013 · 855 Inlägg

Nu står den på hjul fram. Ska bygga infästningar bak till coilovers åxå. Lite knepigt där eftersom det helt plötsligt inte finns nåt att fästa dom i...... QA1 coilovers som är replacement till corvette, är mycket kortare än orginal stötdämpare. Hade inte räknat med det. Men men..... Blir att slänga nån timme i morgon på funderande, sen får bandsågen jobba övertid igen!

Angående bulor i skärmen, så verkar det nu att det precis klarar sig trots allt. Oj vad svårt det är att se hur det kommer att se ut. Men jag kan lätt förstå varför det är omöjligt att hitta såna här roddar med sånt chassi!
Det är näst intill omöjligt!!! ha ha smile

Senast redigerat av scaryeyes (17 mars 2013)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
18 mars 2013 · 855 Inlägg

Utan stöd under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-5b2d03b08f47dfe00627677afac3ce52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-0ae206c31cc99506ae29e00db4f0d67e.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
18 mars 2013 · 855 Inlägg

Racingse skrev:
Ser trångt ut, men inget är omöjligt. Coolt bygge. Jag själv kommer köra med prefade delar från FFR.

utveckla tack! smile

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
18 mars 2013 · 855 Inlägg

AJ fan! Nu vet jag ju vem du är! Ja vi hade svårt att hitta plats till dej här i garaget. Men hade ju vatt asfräckt med en factory 5 åxå här hemma.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
20 mars 2013 · 855 Inlägg

Ha! Javisst! Men titta nån tisdag när klubben har öppet hus. Hade vatt kul å slänga lite käft. Tisdagarna är ju körda ur byggperspektiv ändå.  smile
Men när du får hem din låda så ligger vi lika byggena, så då börjar racet!!!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Slimbastard skrev:
Jävligt imponerad över ditt rambygge! En liten fråga bara, har du nån aning om va skapelsen väger i detta läge? tongue

Hej. Tack tack. Nej har inte den blekaste... Men var faktiskt på väg innan i dag ta fram vågarna för jag var lite nyfiken. Men kommer nog göra det snart.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ser lika bra ut som alltid smile

Tack! Kull att höra. Själva bygget i sig är ju även det ett race. Eller 2 race egentligen. Färdigt fort och kosmetiskt riktigt. I mitt fall har jag mest gått på den första linjen. Vinkelslip och färg döljer hur mycket som helst! smile smile

Rullande chassi nu. Div helsvetsar kvar och bromspedal, sen byggbesiktning. ja dragkroken åxå.....

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Racingse skrev:
Känns som du har ett ointagligt försprång, min plan är att ha mil bil körklar nästa sommar.

Äh, det är bara 4 månader av byggtid. Räknade bort förra månaden då jag var i mexico.
Du behöver väl inte ens svetsa nåt i ramen?  I princip byggbesiktning i slutet av april smile
Jag har inte direkt siktat på nån tid den ska vara klar. Men jag vill provköra innan nästa vinter. Med eller utan kaross.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-b2e687b5ecd14e1a7e6b83b64163e5b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-4bcae0ec221de8669982e4d114abbde0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-f690a73f642a1fde27476e205bc8cbc1.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Slimbastard skrev:
Jävligt imponerad över ditt rambygge! En liten fråga bara, har du nån aning om va skapelsen väger i detta läge? tongue

Räknade lite och gjorde lite överslag. Under 600 med karossen som den står. Undrar hur jag hittar ytterligare 800 kg inför regbesiktningen....?

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Ja 15kw per 100kg. Det är 210 kw, alltså 285 hästar. Min motor är 345 hästar i pappert. Det är ju papperna mootorn kom ifrån dom går blint efter.
Men en ökning till 20 kw är på gång men ej beslutat ännu. Då ger 1400 kg 280 kw alltså 380 pållar. Så jag siktar på en medelväg och en massa sweet talk..... ( och givetvis utbrända plåtar och bly från stena....)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Det funkar klockis. Cementfyllt reservhjul..... Alla jag vet som besiktigat amatörbygge har haft vikter vid vägningen.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
21 mars 2013 · 855 Inlägg

Nu går jag ut och fortsätter bygga klart rattaxeln.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
22 mars 2013 · 855 Inlägg

Jo det är helt ok att vikta upp bilen. enda sättet ju. Sen är det ju som du säger.....

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
23 mars 2013 · 855 Inlägg

Byggde kryss i bågen. Lika bra ifall man kör och trillar. Men mest för att ha nåt att fästa 5-punktsbältet i.....

Rattaxeln blev kanon, trots att den ligger otroligt nära motorn och ramen, så gick det ändå. Inga skarpa vinklar som växlar ut olika när man vrider på styret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-05a42aff3073d9fc928b419b173823e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-88192bb698e6fc00d560235e194b358b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-effca4418a049de56d057692a2edb249.jpg

Senast redigerat av scaryeyes (23 mars 2013)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
23 mars 2013 · 855 Inlägg

Ja trångt är det. Men det är väl så vi vill ha det... he he!
Kul med alla positiva kommentarer!!!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
23 mars 2013 · 855 Inlägg

Slimbastard skrev:

scaryeyes skrev:

Slimbastard skrev:
Jävligt imponerad över ditt rambygge! En liten fråga bara, har du nån aning om va skapelsen väger i detta läge? tongue

Räknade lite och gjorde lite överslag. Under 600 med karossen som den står. Undrar hur jag hittar ytterligare 800 kg inför regbesiktningen....?

Isåfall har jag nog räknat fel på vad min bil kommer väga, för din ser betydligt mycket tyngre ut.

"Visa män" har sagt att min nog hamnar nånstans runt 900kg.

Antar att du behöver 1400kg för o kunna regga med den motorn va? wink Jag har samma problem haha. Funderar på att fylla rambenen med bly

OJ OJ va fel jag hade om vikten! Som den står nu utan kaross väger den 400 fram och 390 bak. Det stämmer inte riktigt men totalen stod på 791 kg men jag fick tydligen en släng av hjärnförstoppning, och räknade över 200 kg fel..... Men LS1:an vägen 230 kg ungefär så resten är mycket tungt. Den slutsatsen kan vi dra.
All plasten väger ca 75-80 kg innan förstärkningar. Sen kommer glas, tankar, batteri och en massa lull-lull.
Till det kommer fet-mange som lider av porkinsons syndrom och väger när sommaren kommer upp emot 80kg.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
24 mars 2013 · 855 Inlägg

Jo det kommer jag att få göra ändå tyvärr. Men det positiva är att dom plåtarna kanske går att hantera utan travers.....
Men diffen och lådan väger alltså ton.... Även alu vaggorna med bärarmar och spindlar väger mycket mer än man skulle kunna tro. Ramen väger inte så mycket utan den bollar man lätt på 2 man. Alltså under 100 kg.
En balkram med 3mm gods väger minst lika eller mer. Fast min är vridstyvare. Men hela bilen kommer ha en mycket låg center of gravity, vilket är bra. Inte riktigt som corvetten, då hela karossen är mycket högre och jag således sitter högt för att se ut genom vindrutan.

Senast redigerat av scaryeyes (24 mars 2013)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
24 mars 2013 · 855 Inlägg

Japp! Vi har vågar i klubben. Ett bra verktyg vid räserbilsbygge.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang