Saab 9-5 låter konstigt, hjälp uppskattas!

amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Hej alla, precis som titlen säger så låter min Saab 9-5 konstigt.. motorn har fungerat kalas och inte låtit konstigt eller något..

Sen när jag körde igår så började den väsnas lite som jag hörde när jag kom hem och gick och öppnade garage porten.. låter alltid bilen vara igång när jag öppnar där ju så hör ju varje dag motorn.. och det kom väl i förrgårr..

Iaf.. jag har inte en anning om varifrån ljudet kommer och om vad det kan vara :s

Tänkte om det kunde vara ACpumpen som förde oväsen då man hört att den kan väsnas om det är lite gas i den, testade stänga av den men ändå lät det..

Lägger upp ett videoklipp om det

Och vad jag kan lokalisera så låter det på vänster sidan av motorn om du står framför motorn och kollar på den.. typ från alla rem hjul etc..


http://www.garaget.org/video/130513

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
marcus80 Sir
25 november 2012 · 935 Inlägg

Testa häng av drivremmen till generator mm och se om det tystnar. Testa bara köra en kort stund, dvs max 30s. Annars är det nog kedjan tyvärr. Vanligt fel på just 9-5 och 9-3 med t7 motor.

Senast redigerat av marcus80 (25 november 2012)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Jo får hoppas att det endast är något remhjul som kan behöva bytas.. är ju tyvärr inte bra att köra utan drivremmen..

Och jo förresten det konstiga är att ljudet kommer inte förens motorn börjar bli varm..

Och jag har ingen möjlighet att hänga av den hemma... är det något man kan köra ca 1,5 mil till verkstad med bilen ?
Skall till en imon som har verkstad och byta huv så..


Vad kan det gå på med delarna löst att byta kedja ?

För har läst att kedjan bruka bytas vid 20 -25 000 mil.. och den har gått ca 30 000....

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
marcus80 Sir
25 november 2012 · 935 Inlägg

När kedjan byts är så olika. Fick byta min vid 17000mil. Då är det kedjan om det kommer varm, den sträcks lite till när den blir varm den med.

Sist jag bytte kedja och allt gick kittet med allt på 1900:- på Saab. Dock är det bökigt att göra det själv om man inte är van vid att skruva. Saab här i stan tar 13000 till 14000 att byta den då dom lyfter ur motorn. Jag har gjort 2 med motorn i men det är trångt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Hmm okej.. så det är troligtvis kedjan isf?

Jo känner folk som gör sånt.. kan det skada att köra bilen till verkstad med det?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
marcus80 Sir
25 november 2012 · 935 Inlägg

Om den hoppar så är det inte bra. Har du möjlighet att mäta den? Sitter på baksidan av motorn vid övre motorfästet. 2 bultar som ska ut. Ta ut den lilla först för där är fjädern som pressar ut den. Sen tar du ut den stora och mäter hur långt ute den är. Viktigt att ta ur den lilla först annars åker den ut och du får fel värde. Allt över 17 mm är inte bra. Med vänlig hälsning,

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
frostyman
25 november 2012 · 120 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=Ma4gYIY1er4

Tycker den låter väldigt likt som min gjorde när vattenpumpen sjöng på sista versen.. För att se om det oljudet skapades av något som drevs av multiremmen så tog jag 1/2"-förlängare och släppte lite på remspännaren med motorn igång.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

marcus80 skrev:
Om den hoppar så är det inte bra. Har du möjlighet att mäta den? Sitter på baksidan av motorn vid övre motorfästet. 2 bultar som ska ut. Ta ut den lilla först för där är fjädern som pressar ut den. Sen tar du ut den stora och mäter hur långt ute den är. Viktigt att ta ur den lilla först annars åker den ut och du får fel värde. Allt över 17 mm är inte bra. Med vänlig hälsning,

Har du möjlighet till någon bild?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

frostyman skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Ma4gYIY1er4

Tycker den låter väldigt likt som min gjorde när vattenpumpen sjöng på sista versen.. För att se om det oljudet skapades av något som drevs av multiremmen så tog jag 1/2"-förlängare och släppte lite på remspännaren med motorn igång.

Tyvärr privat videoklipp så kan ej se sad

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
frostyman
25 november 2012 · 120 Inlägg

amoreex skrev:

frostyman skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Ma4gYIY1er4

Tycker den låter väldigt likt som min gjorde när vattenpumpen sjöng på sista versen.. För att se om det oljudet skapades av något som drevs av multiremmen så tog jag 1/2"-förlängare och släppte lite på remspännaren med motorn igång.

Tyvärr privat videoklipp så kan ej se sad

Whoops, men nu är det fixat så att länken ska funka

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Hmm ja det ljudet är ju rätt så likt ändå..

Skall gå ut och se om jag kan kolla på sträckaren och se om jag hittar den :s

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Kan ju tilllägga att nu låter den sjukt illa även när motorn är kall.. och har testat släppa på spännrullen så vattenpumpen sluta snurra. blev tyst direkt och motorn lät jätte fint smile

Kan man konstatera att det är vattenpumpen eller kan det vara något annat hjul som är slut ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
marcus80 Sir
25 november 2012 · 935 Inlägg

Kan ju vara något annat hjul med. Bästa är ju hänga av remmen och snurra dom och se vilket som låter. Skönt det inte var värre smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Ska snacka med en vi känner som bytte koppling, bytte handbroms samt bakbroms och kamrem och vattenpump på en bil vi känner.. gick på 11 000 med material och allt.. tycker jag ej va så farligt smile

Så skall snacka med honom imorgon när jag ändå skall byta huv där..

Ska även se om man kan ta och mäta upp spännaren någon dag..

Lägger upp nytt klipp strax när vi testade att lossa på spännaren

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
25 november 2012 · 2 712 Inlägg

Video klipp här nedan

http://www.garaget.org/video/130523

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang