Enkät: Er syn på fortkörning?

rcy
29 november 2012 · 1 705 Inlägg

Anderholm skrev:
engentligen skulle folk skämmas som sitter och medvetet kör för fort vi har hastigheter på våra vägar som är bestämda av trafikverket som i sin tur är staten och staten är vi som röstar eller på andra vis gör oss hörda med olika namninsamlingar eller dylikt.

Så varför kör man för fort?
ska det synas att man har en finare bil? är det tilllåtet att köra snabbare med en ny SUV än en volvo från 1980?
är man sen skulle man åkt tidigare och till framtiden lära sig planera bättre
eller är det helt enkelt viktigare för en del människor att köra  om som en idiot och komma fram snabbast möjligt?

jag kör sällan för fort vissa situationer krävs att man kör över tillåten hastighet som om du har en ambulans efter dig med blåljus på en 1+2 väg tills han kan komma förbi gäller även brandbil / polis eller om du skadat dig och det pissar blod men inte så allvarligt att de "måste" skicka en ambulans då kör jag också för fort....

jag blir ofta omkörd på kvällen  håller hastigheten spelar ingen roll vilken hastighet.
folk kör för fan om inne i stan nuförtiden

men på kvällen burkar jag skratta lite rått och hoppas de klipper en Gris i någon kurva idioti ska belönas med idioti

blev en gång omkörd av en större volvojeep på en 80-väg halt som satan han försvann höll säkert 110-120 och efter 15 minuter längre fram har han åkt av och viftar som en galning i vägkanten.
Stannar och frågar om han är skadad nej säger han med nya vinterdäck och allt borde man ju för fan inte åka av vägen säger han gravallvarligt då vevar jag upp rutan och åker därifrån vilket jävla idiot där kan du stå och frysa.

så varför ska man ligga och pressa på vägen ligga folk i röven köra om och igen köra för fort jagar ni mellantider eller vill ni bli upptagna i ett stall för WRC?

Kul att det verkar finnas en nyanserad syn på saken.
Antingen håller man hastigheterna exakt eller så är man en total idiot som blåser på i 200 överallt och garanterat kommer att köra av vägen.
Du tror inte att det finns någonting där i mellan?

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Martin 9-3 Fisketokig
29 november 2012 · 2 997 Inlägg

Många verkar tro att deras egna fasta hastighetsmätare är det mest exakta som mänskligheten skapat någonsin och fattar inte att det egentligen är glädjemätare på i värsta fall 10km/h vid 90-100.

Ska folk sen vid varje kameraskåp köra med marginal så blir det 75-80km/h. På tal om marginal lägger sig folk gärna på dessa hastigheter ca 500 meter före skåpen och ytterligare 500 meter efter innan de hittar gasen igen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
simlar
29 november 2012 · 5 526 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Många verkar tro att deras egna fasta hastighetsmätare är det mest exakta som mänskligheten skapat någonsin och fattar inte att det egentligen är glädjemätare på i värsta fall 10km/h vid 90-100.

Ska folk sen vid varje kameraskåp köra med marginal så blir det 75-80km/h. På tal om marginal lägger sig folk gärna på dessa hastigheter ca 500 meter före skåpen och ytterligare 500 meter efter innan de hittar gasen igen.

Och av denna orsak anser jag att fartkameror är livsfarliga, dessutom kollar folk mer på hastighetsmätaren än på vägen när dem ser en fartkamera.

Bort med fartkamerorna och sätt vettiga hastigheter, finns flera vägar som inte är lämpliga att köra 70 på men som ändå är 70-väg (inte lämpliga pga alldeles för snäva kurvor men främst för det riktigt usla vägunderhållet) men sedan finns det även 70+vägar som är alldeles för lågt satta. T.ex E4an mot Haparanda från Kalix, det är 90 nästan hela vägen men ändå är stora partier av vägen dit så pass bred så den skulle lika gärna kunna vara 2-filig åt båda hållen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muttley
29 november 2012 ·

simlar skrev:

Martin 9-3 skrev:
Många verkar tro att deras egna fasta hastighetsmätare är det mest exakta som mänskligheten skapat någonsin och fattar inte att det egentligen är glädjemätare på i värsta fall 10km/h vid 90-100.

Ska folk sen vid varje kameraskåp köra med marginal så blir det 75-80km/h. På tal om marginal lägger sig folk gärna på dessa hastigheter ca 500 meter före skåpen och ytterligare 500 meter efter innan de hittar gasen igen.

Och av denna orsak anser jag att fartkameror är livsfarliga, dessutom kollar folk mer på hastighetsmätaren än på vägen när dem ser en fartkamera.

Bort med fartkamerorna och sätt vettiga hastigheter, finns flera vägar som inte är lämpliga att köra 70 på men som ändå är 70-väg (inte lämpliga pga alldeles för snäva kurvor men främst för det riktigt usla vägunderhållet) men sedan finns det även 70+vägar som är alldeles för lågt satta. T.ex E4an mot Haparanda från Kalix, det är 90 nästan hela vägen men ändå är stora partier av vägen dit så pass bred så den skulle lika gärna kunna vara 2-filig åt båda hållen.

Vi har en kamera som är mycket lämplig vid önnestad på väg 21.  Den är i en korsning där även schenker ligger.   Hade inte den kameran suttit där så hade dödsolyckorna ökat markant.  Och de som vill ut på vägen kommer absolut inte ut.   Så de räddar liv.

alejoh2
29 november 2012 · 273 Inlägg

Kör för fort på "finare vägar" typ 5-20km/h för fort, och helst på de vägar som jag känner till. Respekterar hastighetsbegränsningar vid Dagis o dylikt, respekterar även halt väglag, inte så kul o sladda av vägen o stå där som ett fån.. smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Mattia-SS
29 november 2012 · 188 Inlägg

Enl min åsikt så går det inte att prata vett med någon som ligger i dubbla hastigheten på vägarna. Det är nog mer en mognads/åldersfråga. Jag trodde väl jag också var odödlig när jag var i 20-25 års åldern. Det kommer med åren, förståndet, riskmedmedvetandet och respekten för andra människor på våra vägar som vill komma hem levande till sina familjer efter jobbet.

Visst kan man göra bedömningen att ligga 10-20km/h över på en landsväg el motorväg men att dra förbi ett dagis i 110km/h borde det vara dödsstraff på. De sätter ju inte ut en 30 skylt på skoj. Jag kan lova alla Mister Dubbla hastighet här att det FINNS en anledning!!

peter_1976 JDM
29 november 2012 · 2 201 Inlägg

Jag är inte världens laglydigaste men vad tjänar folk på att ligga o pressa 2 meter bakom. Hastigheten finns av en orsak.
Jag tycker att man ska respektera att vissa folk vill ligga i tex 90 på en 90-väg istället för 95.

Kameraskåpen får folk att titta mer på mätaren än på vägen. Ta bort dessa jävla skåp o sätt ut riktiga poliser istället. Så slipper vi dessutom livsfarliga omkörningar där folk tvärnitar för att hinna ner i hastighet

trippelturbo Trucker
29 november 2012 · 2 710 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Enl min åsikt så går det inte att prata vett med någon som ligger i dubbla hastigheten på vägarna. Det är nog mer en mognads/åldersfråga. Jag trodde väl jag också var odödlig när jag var i 20-25 års åldern. Det kommer med åren, förståndet, riskmedmedvetandet och respekten för andra människor på våra vägar som vill komma hem levande till sina familjer efter jobbet.

Visst kan man göra bedömningen att ligga 10-20km/h över på en landsväg el motorväg men att dra förbi ett dagis i 110km/h borde det vara dödsstraff på. De sätter ju inte ut en 30 skylt på skoj. Jag kan lova alla Mister Dubbla hastighet här att det FINNS en anledning!!

Finns ingen ursäkt/anledning när en idiot till förare håller 70 på en 30-sträcka utanför en förskola, en liten flicka ser pappas bil o bara springer över vägen o det blir sista gången (må jag aldrig se det!!)

Då hade jag tamefan kunnat ta lagen i egna händer..

Som tidigare skrivet så håller jag hastigheterna runt/inne i stan o är faktiskt extra förberedd kring dagis o förskolor osv.. däremot trycker jag på på landsväg/motorväg på 110 o 120 vägar. Vanligt att jag ligger i 140-150 med farthållare. Dock inte dessa dagar med nysnö o svarthalka smile. Men jag hoppas du har min poäng smile

Fart missbrukare
zemet
29 november 2012 · 4 041 Inlägg

Anderholm skrev:
engentligen skulle folk skämmas som sitter och medvetet kör för fort vi har hastigheter på våra vägar som är bestämda av trafikverket som i sin tur är staten och staten är vi som röstar eller på andra vis gör oss hörda med olika namninsamlingar eller dylikt.

Så varför kör man för fort?
ska det synas att man har en finare bil? är det tilllåtet att köra snabbare med en ny SUV än en volvo från 1980?
är man sen skulle man åkt tidigare och till framtiden lära sig planera bättre
eller är det helt enkelt viktigare för en del människor att köra  om som en idiot och komma fram snabbast möjligt?

jag kör sällan för fort vissa situationer krävs att man kör över tillåten hastighet som om du har en ambulans efter dig med blåljus på en 1+2 väg tills han kan komma förbi gäller även brandbil / polis eller om du skadat dig och det pissar blod men inte så allvarligt att de "måste" skicka en ambulans då kör jag också för fort....

jag blir ofta omkörd på kvällen  håller hastigheten spelar ingen roll vilken hastighet.
folk kör för fan om inne i stan nuförtiden

men på kvällen burkar jag skratta lite rått och hoppas de klipper en Gris i någon kurva idioti ska belönas med idioti

blev en gång omkörd av en större volvojeep på en 80-väg halt som satan han försvann höll säkert 110-120 och efter 15 minuter längre fram har han åkt av och viftar som en galning i vägkanten.
Stannar och frågar om han är skadad nej säger han med nya vinterdäck och allt borde man ju för fan inte åka av vägen säger han gravallvarligt då vevar jag upp rutan och åker därifrån vilket jävla idiot där kan du stå och frysa.

så varför ska man ligga och pressa på vägen ligga folk i röven köra om och igen köra för fort jagar ni mellantider eller vill ni bli upptagna i ett stall för WRC?

Största anledningen för mig är att jag tycker det är roligt. Jag har sällan bråttom, det är resan som är det roliga inte målet:)

Och kör man av vägen så har man helt klart kört för fort och då ska man vara glad att det inte blev värre än att man körde i diket.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mattia-SS
29 november 2012 · 188 Inlägg

trippelturbo skrev:

Mattia-SS skrev:
Enl min åsikt så går det inte att prata vett med någon som ligger i dubbla hastigheten på vägarna. Det är nog mer en mognads/åldersfråga. Jag trodde väl jag också var odödlig när jag var i 20-25 års åldern. Det kommer med åren, förståndet, riskmedmedvetandet och respekten för andra människor på våra vägar som vill komma hem levande till sina familjer efter jobbet.

Visst kan man göra bedömningen att ligga 10-20km/h över på en landsväg el motorväg men att dra förbi ett dagis i 110km/h borde det vara dödsstraff på. De sätter ju inte ut en 30 skylt på skoj. Jag kan lova alla Mister Dubbla hastighet här att det FINNS en anledning!!

Finns ingen ursäkt/anledning när en idiot till förare håller 70 på en 30-sträcka utanför en förskola, en liten flicka ser pappas bil o bara springer över vägen o det blir sista gången (må jag aldrig se det!!)

Då hade jag tamefan kunnat ta lagen i egna händer..

Som tidigare skrivet så håller jag hastigheterna runt/inne i stan o är faktiskt extra förberedd kring dagis o förskolor osv.. däremot trycker jag på på landsväg/motorväg på 110 o 120 vägar. Vanligt att jag ligger i 140-150 med farthållare. Dock inte dessa dagar med nysnö o svarthalka smile. Men jag hoppas du har min poäng smile

Ja det låter ganska sunt, jag får ha överseende med din hastighet på motorvägarna men så är jag ju ingen polis heller :-)

trippelturbo Trucker
29 november 2012 · 2 710 Inlägg

Mattia-SS skrev:

trippelturbo skrev:

Mattia-SS skrev:
Enl min åsikt så går det inte att prata vett med någon som ligger i dubbla hastigheten på vägarna. Det är nog mer en mognads/åldersfråga. Jag trodde väl jag också var odödlig när jag var i 20-25 års åldern. Det kommer med åren, förståndet, riskmedmedvetandet och respekten för andra människor på våra vägar som vill komma hem levande till sina familjer efter jobbet.

Visst kan man göra bedömningen att ligga 10-20km/h över på en landsväg el motorväg men att dra förbi ett dagis i 110km/h borde det vara dödsstraff på. De sätter ju inte ut en 30 skylt på skoj. Jag kan lova alla Mister Dubbla hastighet här att det FINNS en anledning!!

Finns ingen ursäkt/anledning när en idiot till förare håller 70 på en 30-sträcka utanför en förskola, en liten flicka ser pappas bil o bara springer över vägen o det blir sista gången (må jag aldrig se det!!)

Då hade jag tamefan kunnat ta lagen i egna händer..

Som tidigare skrivet så håller jag hastigheterna runt/inne i stan o är faktiskt extra förberedd kring dagis o förskolor osv.. däremot trycker jag på på landsväg/motorväg på 110 o 120 vägar. Vanligt att jag ligger i 140-150 med farthållare. Dock inte dessa dagar med nysnö o svarthalka smile. Men jag hoppas du har min poäng smile

Ja det låter ganska sunt, jag får ha överseende med din hastighet på motorvägarna men så är jag ju ingen polis heller :-)

Kör fort endast för att jag tycker om det, att ligga i 120 i 15-20mil, näe skärpning!! Då somnar man ju bara..

Fart missbrukare
Muttley
29 november 2012 ·

trippelturbo skrev:

Mattia-SS skrev:

trippelturbo skrev:

Finns ingen ursäkt/anledning när en idiot till förare håller 70 på en 30-sträcka utanför en förskola, en liten flicka ser pappas bil o bara springer över vägen o det blir sista gången (må jag aldrig se det!!)

Då hade jag tamefan kunnat ta lagen i egna händer..

Som tidigare skrivet så håller jag hastigheterna runt/inne i stan o är faktiskt extra förberedd kring dagis o förskolor osv.. däremot trycker jag på på landsväg/motorväg på 110 o 120 vägar. Vanligt att jag ligger i 140-150 med farthållare. Dock inte dessa dagar med nysnö o svarthalka smile. Men jag hoppas du har min poäng smile

Ja det låter ganska sunt, jag får ha överseende med din hastighet på motorvägarna men så är jag ju ingen polis heller :-)

Kör fort endast för att jag tycker om det, att ligga i 120 i 15-20mil, näe skärpning!! Då somnar man ju bara..

Då får du fixa bättre musik smile.  Eller en skön bil.  De gjorde jag och lär sitta och njuta timtal framvöer.  Ska bara komma på om man kan använda dvd när man kör med smile

peter_1976 JDM
29 november 2012 · 2 201 Inlägg

Att ligga i 200 i 10 mil eller mer är ju bara tråkigt. Vill man köra fort så ut på bana o kör av dig istället.
Där är det inte heller lika stor risk att orska så allvarliga olyckor

Germax
29 november 2012 · 12 086 Inlägg

Den ända hastigheten jag egentligen har svårt för att hålla är 30. Jag brukar sällan kolla hastighetsmätaren när man kör inne i stan, man följer liksom med strömmen, man kör så det känns bra. Eftersom 30 är så nedrans sakta så blir det sällan att man lyckas hålla det.

Annars förstår jag inte vitsen med att åka för fort bara för att? De enda gångerna jag avsiktligt kör markant för fort är nattetid om jag ska en längre sträcka. E4an nattetid 150km/h stör absolut ingen.

Senast redigerat av Germax (29 november 2012)

karlitoo
29 november 2012 · 263 Inlägg

Det enda jag stör mig som fan på är när folk säger gnäll inte för 10 km/h, du kommer inte ens fram en minut snabbare om du håller 10 km/h mer. Det är inte det de handlar om! Det kliar i hela min  att köra 100 på en väg jag vet jag kan hålla 130 UTAN PROBLEM. Jag är väl medveten om att 10-20 km/h inte gör skillnad på korta sträckor. Utan jag kör lite fortare eftersom jag mår bättre av det och KÄNNER att jag kommer fram fortare även fast jag VET att jag inte gör det.

Dessutom om du ökar farten från 100 till 120 och håller det i en timme så tar du dig 20km mer. Vilket tar ca 7 minuter att köra. Så man kan jobba in lite tid på längre sträckor. Peace out Moralkärringar, hatar er så jäkla mycket!

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
trippelturbo Trucker
29 november 2012 · 2 710 Inlägg

tkd_rille skrev:

trippelturbo skrev:

Mattia-SS skrev:

Ja det låter ganska sunt, jag får ha överseende med din hastighet på motorvägarna men så är jag ju ingen polis heller :-)

Kör fort endast för att jag tycker om det, att ligga i 120 i 15-20mil, näe skärpning!! Då somnar man ju bara..

Då får du fixa bättre musik smile.  Eller en skön bil.  De gjorde jag och lär sitta och njuta timtal framvöer.  Ska bara komma på om man kan använda dvd när man kör med smile

P3 eller RixFm, har en skön bil. Körde faktiskt 9 timmar med ett enda stopp, o det var för o äta. Är van o sitta o köra "nåra timmar" smile Lite fart är ju dock bara underhållande tycker jag, får dock inte gå överstyr wink. 120sträcka, nästintill tom väg, ser inga bekymmer smile

Fart missbrukare
Muttley
29 november 2012 ·

karlitoo skrev:
Det enda jag stör mig som fan på är när folk säger gnäll inte för 10 km/h, du kommer inte ens fram en minut snabbare om du håller 10 km/h mer. Det är inte det de handlar om! Det kliar i hela min  att köra 100 på en väg jag vet jag kan hålla 130 UTAN PROBLEM. Jag är väl medveten om att 10-20 km/h inte gör skillnad på korta sträckor. Utan jag kör lite fortare eftersom jag mår bättre av det och KÄNNER att jag kommer fram fortare även fast jag VET att jag inte gör det.

Dessutom om du ökar farten från 100 till 120 och håller det i en timme så tar du dig 20km mer. Vilket tar ca 7 minuter att köra. Så man kan jobba in lite tid på längre sträckor. Peace out Moralkärringar, hatar er så jäkla mycket!

Så bara för du spar 7 minuter av ditt liv så hatar du alla andra ?   Jag vill se dig att köra 120 i snitt i 60 minuter en vanlig dag utanför motorväg.

ImprezaGC8
29 november 2012 · 373 Inlägg

Jag har aldrig kört för fort, bara terrorister som kör för fort. Usch.

jetta16v
29 november 2012 · 1 534 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:
Jag har aldrig kört för fort, bara terrorister som kör för fort. Usch.

Tänkte först besvara ditt inlägg, men sen såg jag vad du hade för bilar lol

Pendulum
30 november 2012 · 1 298 Inlägg

Som vissa varit inne på så kör man oftast inte för fort för att spara tid i första hand utan för att det antingen är kul eller för att man som jag känner att man får ett bättre flyt i körningen. Själv ligger jag oftast i vänsterfilen och glider om bilarna som kör utsatt hastighet och får då och då gå in i högerfil för att släppa om en nyare svart kombi med valfri diskret företagslogga på bakre flyglarna. Gå in i högerfilen gör jag ändå alltid när det finns lucka pga autobahnvana, ligger man och fiser i vänsterfilen där blir man snabbt rovdjursmat. Kör för fort helt enkelt för att det är för sävligt att ligga i utsatt hastighet med en någorlunda modern bil. Dessutom passar det oftast bättre med 100-110kmh/h på lederna utanför Göteborg med 90kmh på skyltarna eftersom en stor del av bilisterna kör just +10, +20.

Vad beträffar dem som kör med regeln dubbla skylthastigheten så hoppas jag innerligt att verkligheten kommer ikapp er någon dag och att alla andra människor slipper bli inblandade då. Som 21 år och bilintresserad har man träffat på ganska många "privaträserchaufförer" som tror sig vara så duktiga på bilkörning och framförallt veta vad dem sysslar med när verkligheten är tvärtom. Dem går oftast inte att prata vett med, därför tror jag inte detta moralkärringinlägg kommer hjälpa heller utan hoppas dessa personer får lära sig den hårda men kanske enda vägen istället.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang