Lambdanlampan tänder sig efter 3000 varv volvo 740

Putteee
27 november 2012 · 193 Inlägg

Hej jag har ett problem med motorn i volvon lambdalampan tänder sig efter ca 3000 varv men kör man under det varvet så går bilen som den ska .. när den tänder sig så går den väldigt ryckigt och orkeslös när jag läser av felkoden så säger bilen att de är knackgivaren men har testat 3st samt bytt lambdan också till en riktig bosch

detta hände när jag bytte motorn i 740in då tog ja alla givare förutom den blå temp givaren och spjällgivaren de va dom enda vi aldrig skifta över för tempgivaren satt så den blev bara rund . spjällaxelgivaren råkade bli kastad

tror ni de kan bero på någon av dom givarna ? för den är väldigt jobbig o köra nu o dricker onödigt mycket mer

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
ford-granada Volvo!
29 november 2012 · 43 Inlägg

En som haft samma fel som både dej och mej verkar ha haft de här problemet. Hitta de i ett annat forum. smile

Kam drevet vid vevaxeln satt lite fel. Detta har förmodligen hänt då tidigare ägaren lämnat bilen till verkstad för kamremsbyte och de lossat muttern på vevaxeln med mutterdragare. Då kan drevet komma snett. Själva kamremmen satt enligt markeringarna, det hade jag kollat tidigare.

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang