Sålt bilen - HAN PROVKÖRDE INTE? *** UPDATE ***

BudgetDunkaren Osponsrad
29 november 2012 · 1 631 Inlägg

victor91 skrev:
hänt mig med, kom en utländsk kille med tåg typ 1.5h restid han kolla bara på ena sidan bilen och sen skrev vi papper och han betala tog max 5min! var någon dokumentär om detta och det är nån kille som köper dom tror han var från göteborg och skickar ner dom till Afrika.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/skrot … ll-afrika/

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1 … ortaffarer

Finns en sådan i Malmö oxå.. Kommer med pengarna, kör därifrån. Sen ngn vecka senare kan man köra ut och kolla på ett ställe i Lomma så ser man att den kanske står där om den inte redan är på väg till Johannesburg eller liknande afrikaställe smile



Men åter till TS bekymmer. Bekymra dig inte. du har papper på att du sålt den i befintligt skick så du kan va lugn.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
horbybonnen
29 november 2012 · 1 160 Inlägg

sålde min 2 år gamla bil på telefon .handlare i stockholm.

Tommty
29 november 2012 · 218 Inlägg

Vart samma på min gamla, mötted på en plats. prutade ner priser från 5k till 4k och skrev på o åkte iväg.
Dock sa han att bilen skulle till afrika, men inget jag bryr mig om.

Vissa med "utlänsk" härkomt har en svart företag som handlar detta. kalla faktas uppdrag granskning hade ett reportage om dett för bara några månader sedan om just svart bilhandel.

Bilarna ställs upp på en central plats i Göteborg, sen kommer utlänska lastbilar t.ex polska och tjeckiska som hämtar bilarna och ställer upp dem på hamburgs hamn. När det kommer tillräckligt många så kommer det fartyg som skickar ner dem till afrika.

Dock är bilarna på pappret fortfarande i sverige.

Senast redigerat av Tommty (29 november 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
rickylicious Webbutvecklare
29 november 2012 · 2 369 Inlägg

Hur många av er ber om köparens körkort när ni säljer en bil?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Evildan
29 november 2012 ·

rickylicious skrev:
Hur många av er ber om köparens körkort när ni säljer en bil?

Alltid, körkort, giltig legitimation, pass el dyl.
Det lär man sig surt med tiden, exempelvis när man påstås varit i andra änden av landet och felparkerat trots att man inte lämnat kommunen den aktuella tiden.
(löste sig den gången dock efter samtal till bilregistret och det aktuella parkeringsföretaget som var mkt hjälpsamma)

rickylicious Webbutvecklare
29 november 2012 · 2 369 Inlägg

Evildan skrev:

rickylicious skrev:
Hur många av er ber om köparens körkort när ni säljer en bil?

Alltid, körkort, giltig legitimation, pass el dyl.
Det lär man sig surt med tiden, exempelvis när man påstås varit i andra änden av landet och felparkerat trots att man inte lämnat kommunen den aktuella tiden.
(löste sig den gången dock efter samtal till bilregistret och det aktuella parkeringsföretaget som var mkt hjälpsamma)

Ja jag är också väldigt noga med det. Men har märkt när jag handlar bil ibland att när jag vill visa körkort för säljaren så verkar dom inte alls intresserade haha. Tycker det är nästan det viktigaste i en bilaffär, så att man inte står felparkerad någonstans i Haparanda en dag som du säger.

Tänkte bara så att alla är extra noga med det, speciellt om det kommer utländska snubbar som knappt pratar svenska och köper bilen utan att provköra. Det är säljarens plikt att köparen existerar. Om ni säljer bilen till någon som fyller i ett slumpat personnr och sen skeppar bilen till Afrika så är ni nästan chanslösa om det blir något strul.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tommty
29 november 2012 · 218 Inlägg

själv tar jag körkortet på den jag skriver över bilen på för att kolla så personnumret stämmer.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Maxen Teknisk
29 november 2012 · 328 Inlägg

Tommty skrev:
själv tar jag körkortet på den jag skriver över bilen på för att kolla så personnumret stämmer.

Samma här + att jag är noga med att posta ägarbytet själv, alternativt tillsammans med köparen. Skulle aldrig släppa ifrån mig det papperet så att den som köper bilen ska posta det.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Thullen
30 november 2012 · 1 653 Inlägg

en kompis har köpt bil utan att ha träffat säljaren öht, nyckeln låg på ena däcket och ägarbeviset påskrivet i hanskfacket...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
DasAuto
30 november 2012 · 2 751 Inlägg

Klaga inte, det är ju underbart med sådana köpare big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Tommty
30 november 2012 · 218 Inlägg

Absolut. sålde däck igår. köparen kom, lasta in och betalade.

gick på 2 minuter ungefär, helt underbart.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Johanness
30 november 2012 · 853 Inlägg

Tommty skrev:
Absolut. sålde däck igår. köparen kom, lasta in och betalade.

gick på 2 minuter ungefär, helt underbart.

Ska han provköra däcken innan då menar du? Fattar inte.

Senast redigerat av Johanness (30 november 2012)

Tommty
30 november 2012 · 218 Inlägg

om du inte förstod poängen så handlade dem sista inläggen om smidiga affärer, och jag poängterade att sånt är helt underbart att ha han om.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 november 2012 · 3 929 Inlägg

victor91 skrev:
hänt mig med, kom en utländsk kille med tåg typ 1.5h restid han kolla bara på ena sidan bilen och sen skrev vi papper och han betala tog max 5min! var någon dokumentär om detta och det är nån kille som köper dom tror han var från göteborg och skickar ner dom till Afrika.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/skrot … ll-afrika/

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1 … ortaffarer

Hade en skrotig nissan på tomten länge, nedplockad i delar och totalt jävla sunkrostig med min katt som sovit, skitit och spytt i bilen osv.
La ut den på blocket för 500 spänn och det var hysteri, efter 20 minuter hade en snubbe paxat den och skulle komma och hämta den dagen efter. Sagt och gjort 10 på morgonen som vi kom överrens om var den borta och jag fick mina 500 spänn.
Han snackade om att dom tar motor, växellåda, hjulupphängningar osv och skickar ner till Afrika där dom tydligen tjänar en hel del slantar på det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Dirtymike
30 november 2012 · 1 532 Inlägg

Vi hade 2 gamla Hiluxar stod på gårn hemma rostiga o dana.
Kom en invandrare glidandes o veva ner rutan o fråga om dom var till salu.
Tog 3 dar sen kom det en lastväxlar bil o hämta dom fick 10000kr i näven.
Sitter säkert nått pucko o åker runt i dom nere i Afrika me nån leksaksbössa på flaket o leker krig nu.

Jeep J20 (1978)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 november 2012 · 3 929 Inlägg

Dirtymike skrev:
Vi hade 2 gamla Hiluxar stod på gårn hemma rostiga o dana.
Kom en invandrare glidandes o veva ner rutan o fråga om dom var till salu.
Tog 3 dar sen kom det en lastväxlar bil o hämta dom fick 10000kr i näven.
Sitter säkert nått pucko o åker runt i dom nere i Afrika me nån leksaksbössa på flaket o leker krig nu.

Bra deal fan! big_smile
Han tjänade nog också en hel del på dom

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Mobeerg carzy
30 november 2012 · 461 Inlägg

Såg att du uppdaterat, träligt när detta händer.
Kontakta Polis om han fortsätter hota, han kan inte göra ett skit.

Detta är en anledning till att jag inte säljer till nysvenskar om dom ringer på nån annons jag har.
GLHF ^_^

Team BSG
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 november 2012 · 3 929 Inlägg

Mobeerg skrev:
Detta är en anledning till att jag inte säljer till nysvenskar om dom ringer på nån annons jag har.
GLHF ^_^

Äsh klart det finns trevliga invandrare också. Alla vill inte stjäla och lura en. Jag har hittils inte haft problem med när dom köpt saker av mig. En nysvensk är påväg till mig nu för att kolla på vinterhjul.

Fast sen finns det riktiga patrask också, typ någon snubbe som ringde mig 1 på natten en vardag när jag sov. Hörde inte ett skit av vad han sa för att jag typ sov när jag svarade samt att han säkert knappt kunde svenska tongue Bara att lägga på och somna om.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Spelis
30 november 2012 · 1 926 Inlägg

Dirtymike skrev:
Vi hade 2 gamla Hiluxar stod på gårn hemma rostiga o dana.
Kom en invandrare glidandes o veva ner rutan o fråga om dom var till salu.
Tog 3 dar sen kom det en lastväxlar bil o hämta dom fick 10000kr i näven.
Sitter säkert nått pucko o åker runt i dom nere i Afrika me nån leksaksbössa på flaket o leker krig nu.

Precis detta var det en dokumentär om på tvn för ett tag sen, folk tjänade otroligt med pengar på att sälja till Afrika.
Kan det ha varit kalla fakta tro?

stoltosmart
30 november 2012 · 885 Inlägg

Jävla synd detta men anmäl honom för olaga hot och svara inte när han ringer och till nästa gång skriv ett ordentligt kvitto som befriar dig från allt ansvar med bilen efter det att han köpt den.


Har sålt några bilar där personer inte ens tittat på bilen men,
Jag sparar alltid nummer till folk jag sålt bilar till och skriver vilken bil den köpt så jag slipper svara om jag inte vill eller känner för det, enkelt sätt att slippa problem och hot

Insåg att detta låter skumt men ska tilläggas att fösta gången låter jag det ringa i fall om felringning eller annat diverse men om dom ringt ett par 3 gånger brukar jag skicka ett  sms och fråga va de ville.

Senast redigerat av stoltosmart (30 november 2012)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang