Tungstartad saab 9-5 2,3t vid kyla

Kristoff_
30 november 2012 · 87 Inlägg

Hej.

Undrar ifall någon vet anledningen eller har likadana symptom vid kallstarter?

Har en 9-5a 2,3t -02 som gått ca 17200 som är tungstartad vid kallt väder, den startar alltid fast det går såå tungt.
Knappt den orkar dra igång bilen, det blir segare desto kallare det blir och börjar vid några minusgrader.
Lampor i instrumentpanelen blinkar, är det riktigt illa kan radiokanals minnet nollas.

Batteriet är inte ens ett år gammalt, vevaaxellägesgivaren är bytt, fräscha stift senast bytta i somras.

Vad är felet, hoppas någon har några idéer.

Mvh...

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
uhlin
30 november 2012 · 2 834 Inlägg

När byttes oljan sist? Samt vad kör du med för olja?

Noopelito
30 november 2012 · 29 Inlägg

Kristoff_ skrev:
Hej.

Undrar ifall någon vet anledningen eller har likadana symptom vid kallstarter?

Har en 9-5a 2,3t -02 som gått ca 17200 som är tungstartad vid kallt väder, den startar alltid fast det går såå tungt.
Knappt den orkar dra igång bilen, det blir segare desto kallare det blir och börjar vid några minusgrader.
Lampor i instrumentpanelen blinkar, är det riktigt illa kan radiokanals minnet nollas.

Batteriet är inte ens ett år gammalt, vevaaxellägesgivaren är bytt, fräscha stift senast bytta i somras.

Vad är felet, hoppas någon har några idéer.

Mvh...

Tja! Har du mätt batteriet? Kollat så att det inte är urladdat? Generatorn sjunger kanske på sista versen?
Hur beteer sig startmotorn etc..?

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"
Kristoff_
30 november 2012 · 87 Inlägg

Uhlin, oljan byttes för ca 500 mil, byter runt 1000mil och byter då till gm dexos2, longlife olja ifall det har betydelse.

Noopelito, har inte mätt batteriet men den startar utan problem när det är varmare och när jag kört med den inga problem alls så generatorn bör ju inte vara ett problem. Tändkassetten kanske börjar bli dålig.

Senast redigerat av Kristoff_ (30 november 2012)

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Skalman
30 november 2012 · 508 Inlägg

Låter som du kör med fel viskositet på oljan och att den blir för tjock när det är kallt.

Vad är det för klassning på oljan ?

Drönirettab
30 november 2012 · 21 761 Inlägg

Nu har jag inte testat en massa olika viskositeter, men vid endast några minusgrader ska det rimligtvis inte bli på det där sättet även om man har en "sommarolja". Visst går det trögare med en hög viskositet även när temperaturen bara är ett par minusgrader, men inte så tungt att startmotorn knappt orkar dra runt eller att radion tappar sina inställningar. smile

Jag föreslår att trådskaparen gör en spänningsmätning direkt på batteripolerna (inte polskorna) medan startmotorn körs, skriv sedan vilket resultat det blir.

gurragas
30 november 2012 · 269 Inlägg

Har du kollat alla jordpunkter på motorn och jordkablar, låter som du har taskig jord.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2012 · 1 479 Inlägg

låter som dåligt batteri eller dåliga + / jordkablar. förmodligen batteriet. gör ett konditionstest på det

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Kristoff_
1 december 2012 · 87 Inlägg

GM Dexos2 är en 5w-30 longlife borde väl inte vara problemet?
Kan mäta batteriet/konditionstesta både före och under start och kolla vad det ger för utslag.
Någon som vet vart jordpunkterna sitter?

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
HenkeTIC
1 december 2012 · 888 Inlägg

Ja det är säkert oljan som gör att den går trögt runt haha.

Är ju ett ganska vanligt problem på 9-5 att startmotorn går trögt, Ladda batteriet i ett dygn, låt det sen vila i några timmar och mät.

0%     11,92 volt
10%     12,00 volt
20%     12,08 volt
30%     12,16 volt
40%     12,24 volt
50%     12,32 volt
60%     12,40 volt
70%     12,48 volt
80%     12,56 volt
90%     12,64 volt
100% 12,72 volt

Kristoff_
1 december 2012 · 87 Inlägg

Satte laddning på batteriet, får sitta över natten sen ska jag fixa ett mätverktyg och kolla hur mycket volt den ger.
Kolla jordpunkter ska jag försöka få lite hjälp med annars vet jag inte.

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
marcus80 Sir
1 december 2012 · 935 Inlägg

Hur blir det när det är kallt ute och motorn är varm? Samma problem då?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

Det låter helt klart som problem med strömförsörjningen, eftersom det påverkar övrig elektrisk utrustning så mycket. Antingen batteriet (behöver inte vara riktigt bara för att det är hyfsat nytt), generatorn som inte laddar upp batteriet ordentligt, dåligt kablage till antingen generator eller startmotor. Det kan även vara startmotorn som är dålig och käkar massor med ström.

Jag tror i första hand på dåligt batteri. Testa som sagt att mäta spänningen på batteripolerna när startmotorn körs, kan ju även testa med ett annat batteri.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Kristoff_
1 december 2012 · 87 Inlägg

marcus80 skrev:
Hur blir det när det är kallt ute och motorn är varm? Samma problem då?

Inga problem då, startar lätt.


Får hoppas på batteriet återstår och se imorgon

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
marcus80 Sir
1 december 2012 · 935 Inlägg

Kristoff_ skrev:

marcus80 skrev:
Hur blir det när det är kallt ute och motorn är varm? Samma problem då?

Inga problem då, startar lätt.


Får hoppas på batteriet återstår och se imorgon

Då kan det vara både olja och batteri. Batteriet för det har fått laddning och oljan för den är varm.
Du bor ju inte allt för långt borta från mig så hojta till om du behöver hjälp.
Med vänlig hälsning, Marcus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

En motor ska inte gå så trögt att starta bara för att det är lite för tjock olja (så länge det faktiskt är motorolja) i den. Framför allt inte med dom temperaturer vi har här.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
marcus80 Sir
1 december 2012 · 935 Inlägg

henke_99 skrev:
En motor ska inte gå så trögt att starta bara för att det är lite för tjock olja (så länge det faktiskt är motorolja) i den. Framför allt inte med dom temperaturer vi har här.

Du försökte aldrig starta min brors gamla polo. Det gick tungt wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
henke_99 Offroad Racing
1 december 2012 · 3 122 Inlägg

marcus80 skrev:

henke_99 skrev:
En motor ska inte gå så trögt att starta bara för att det är lite för tjock olja (så länge det faktiskt är motorolja) i den. Framför allt inte med dom temperaturer vi har här.

Du försökte aldrig starta min brors gamla polo. Det gick tungt wink

Då vad det nåt annat fel med i så fall... En liten bilmotor ska som sagt inte påverkas så mycket av lite olika viskositet på oljan.

Min bil var t.ex väldigt trög att dra runt trots bra batterier och startmotor, felet låg i en dåligt monterad kabelsko på kabeln till startmotorn.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
marcus80 Sir
1 december 2012 · 935 Inlägg

Min bror hade inte olja i bilen, det var smörjfett wink så går det om man inte sköter servicarna wink
Troligt är ju batteriet som inte gillar kyla.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Kristoff_
3 december 2012 · 87 Inlägg

Laddat batteri ett dygn, blev lite bättre men fortfarande inte helt nöjd jämnfört med andra av samma modell.
Har idag köpt en ny laddare, en sån här ny modell ctek zafir och ska kolla över kabeln till startmotorn då den kanske kan vara en liten bov.

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang