Den STORA Xenon & Led tråden

MammDiin
16 september 2014 · 2 019 Inlägg

Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/knowledgebase/hid/dcompare/C_R_S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/421/421224044_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

mercaa
17 september 2014 · 558 Inlägg

Någon som varit med att xenon ställer till problem med elen i en volvo 850?

Förut tändes ABS/tracs tills jag satte relä på helljuset. men fortfarande så vill Färddatorn resettas när man tänder helljuset ibland.   Någon som vet vad som kan bota problemet?

Kan det vara för dåligt batteri ?  står man stilla på tomgång så hör man hur motorn kompenserar laddningen när man slår på xenonet.

it_mutt Avstängd
17 september 2014 · 10 388 Inlägg

mercaa skrev:
Någon som varit med att xenon ställer till problem med elen i en volvo 850?

Förut tändes ABS/tracs tills jag satte relä på helljuset. men fortfarande så vill Färddatorn resettas när man tänder helljuset ibland.   Någon som vet vad som kan bota problemet?

Kan det vara för dåligt batteri ?  står man stilla på tomgång så hör man hur motorn kompenserar laddningen när man slår på xenonet.

Det gör motorn iofs bara du slår på helljuset på många bilar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fredda_king Fotograf
17 september 2014 · 1 319 Inlägg

mercaa skrev:
Någon som varit med att xenon ställer till problem med elen i en volvo 850?

Förut tändes ABS/tracs tills jag satte relä på helljuset. men fortfarande så vill Färddatorn resettas när man tänder helljuset ibland.   Någon som vet vad som kan bota problemet?

Kan det vara för dåligt batteri ?  står man stilla på tomgång så hör man hur motorn kompenserar laddningen när man slår på xenonet.

kolla jordarna till batteri och lysen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
mercaa
17 september 2014 · 558 Inlägg

fredda_king skrev:
kolla jordarna till batteri och lysen.

Dom är gröna iaf från batteri till chassi.  Kan det vara så att jag måste lägga till en extra jord från batteriet till chassit med grövre area? Värt att nämna är att ingen av helljusets kablar används, förutom som styrström till reläerna. resten är jordat direkt i chassit/batteriet på bra punkter.

fredda_king Fotograf
17 september 2014 · 1 319 Inlägg

mercaa skrev:

fredda_king skrev:
kolla jordarna till batteri och lysen.

Dom är gröna iaf från batteri till chassi.  Kan det vara så att jag måste lägga till en extra jord från batteriet till chassit med grövre area? Värt att nämna är att ingen av helljusets kablar används, förutom som styrström till reläerna. resten är jordat direkt i chassit/batteriet på bra punkter.

tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
mercaa
17 september 2014 · 558 Inlägg

fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

fredda_king Fotograf
17 september 2014 · 1 319 Inlägg

mercaa skrev:

fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

kan vara det.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
ConnysSvetsOTaxi
18 september 2014 · 196 Inlägg

Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen PBE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande PBE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!

Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (18 september 2014)

Brådhis * Voff voff *
18 september 2014 · 10 280 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen BPE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande BPE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!

75w generator? 6,2 A...? Låter väldigt lite... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
fredda_king Fotograf
18 september 2014 · 1 319 Inlägg

nu har man monterat å konstadera att NONSENS "PDC-KILLER inte verkar fungera tillfredsställande. har monterat dessa kuddar så nära mitten som möjligt på sensorn. men den skriker ändå. så nån som har nå annat förslag. på bra sätt att döda dom på.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Perrablerra
18 september 2014 · 127 Inlägg

Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
Brådhis * Voff voff *
18 september 2014 · 10 280 Inlägg

Perrablerra skrev:
Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?

Att lampan är på väg att ge upp...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Octavia2
18 september 2014 · 8 Inlägg

MammDiin skrev:

Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/ … S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/4 … 44_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

Perrablerra
18 september 2014 · 127 Inlägg

Brådhis skrev:

Perrablerra skrev:
Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?

Att lampan är på väg att ge upp...

//Brådhis

Surt. Precis ny lampa sad Blir att leta upp kvittot då.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
ConnysSvetsOTaxi
18 september 2014 · 196 Inlägg

Brådhis skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen BPE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande BPE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!

75w generator? 6,2 A...? Låter väldigt lite... tongue

//Brådhis

Råkade visst vara lite för snabb på tangenterna, 75A vad det jag menade förstås!
Var även lite snabb på namnet på extraljusen som heter PBE180 och PBE225.

Tack på förhand för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (18 september 2014)

RannerKing www.LynxTalk.se
18 september 2014 · 420 Inlägg

mercaa skrev:

fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

Byt batteri. Vid 12volt är ju batteriet inte ens till hälften laddat. Vid 9volt är batteriet tomt. Detta så länge du får ut dryga 14v i laddning med minimalt med förbrukare igång.

Senast redigerat av RannerKing (18 september 2014)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Drönirettab
18 september 2014 · 21 761 Inlägg

mercaa skrev:
Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag.

Menar du att det sitter två batterier i din bil?

mercaa skrev:
Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.

Med motorn avslagen eller igång?

mercaa
18 september 2014 · 558 Inlägg

RannerKing skrev:
Byt batteri. Vid 12volt är ju batteriet inte ens till hälften laddat. Vid 9volt är batteriet tomt. Detta så länge du får ut dryga 14v i laddning med minimalt med förbrukare igång.

Okej, har varit å köpt ett 90ah batteri på biltema så hoppas på det bästa smile förövrigt så provade jag att ladda batteriet igår kväll och det hade börjat läcka syra (skvaller hål längst upp?)och ett svagt konstigt ljud från det...... Inte bra.

mercaa
18 september 2014 · 558 Inlägg

Två batterier i bilen ja.  Bilen avslagen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang