Den STORA Xenon & Led tråden

fredda_king Fotograf
21 september 2014 · 1 319 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

skyliner_1958 skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Letar också efter någon som kan mer om dessa ljus! Men även folk som använt sig av lillebrorsan PBE180. Vill ju veta om det är något att satsa på eller ej! smile

Ja kör me Pbe180 å nöjd me dom, fast hade viljat ha lite längre ljus men de känns som om dom andra har fixat de.

Men hur fungerar det med generatorn osv? jag själv är sugen på att montera 5 eller 6st PBE180 på min bil och den har en generator på 75A och varje PBE180 behöver ungefär 5A så skulle jag exempelvis montera 6st så är det 30A som går  till ljusen när dom väl är på. Orkar verkligen generator osv med det eller hur fungerar det?

Tack på förhand för visat intresse och tips!

skulle den inte orka så börjar du tömma batteriet i stället. så då kan de bli att du får släcka och åka med vanligt ljus en stund för att ladda upp det igen.  men du skulle ha mätt hur mkt förbrukning du har på bilen då den bara går utan extraljus. då kan du räkna ut hur mkt du förbrukar med ljusen på sen. då ser du dina marginaler.


det handlar ju lite om vad man har för utrustning motor fall fläkten går på fullt baslåda?

Senast redigerat av fredda_king (21 september 2014)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
ConnysSvetsOTaxi
21 september 2014 · 196 Inlägg

fredda_king skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

skyliner_1958 skrev:

Ja kör me Pbe180 å nöjd me dom, fast hade viljat ha lite längre ljus men de känns som om dom andra har fixat de.

Men hur fungerar det med generatorn osv? jag själv är sugen på att montera 5 eller 6st PBE180 på min bil och den har en generator på 75A och varje PBE180 behöver ungefär 5A så skulle jag exempelvis montera 6st så är det 30A som går  till ljusen när dom väl är på. Orkar verkligen generator osv med det eller hur fungerar det?

Tack på förhand för visat intresse och tips!

skulle den inte orka så börjar du tömma batteriet i stället. så då kan de bli att du får släcka och åka med vanligt ljus en stund för att ladda upp det igen.  men du skulle ha mätt hur mkt förbrukning du har på bilen då den bara går utan extraljus. då kan du räkna ut hur mkt du förbrukar med ljusen på sen. då ser du dina marginaler.

det handlar ju lite om vad man har för utrustning motor fall fläkten går på fullt baslåda?

Okej, men hur mäter jag bilen allmänna förbrukning på bästa sätt? Har för tillfället lite värre stereo i bilen, inte direkt det värsta som finns men något med skapligt tryck i. Samtidigt som jag just nu har 2st Bosch 225 Big Knick med 100w halogen i varje ljus och bilen varken suckar eller flimrar med allt igång samtidigt.

Djo
21 september 2014 · 10 157 Inlägg

m_dahm skrev:

Djo skrev:
När en länka till denna sida var jag tvungen att kolla runt lite.

http://www.kberg.se/kbc288-led-curved-bar

288 watt 6000 kelvin 21120 lumen 3795 kr

mot denna

http://www.prestandabelysning.se/50-rea … ramp/529-0

240 watt 5700 kelvin 21600 lumen 5695 kr

Första sidan har jag aldrig hört talas om ej ramperna heller tror ni den första lyser nästan lika bra som den andra bara en undran ? Såg ju dock nu att prestandabelysning sänkt sina priser smile

Beror på vilken ljusbild du vill ha. Reachline kommer lysa längre och med en mer markerad bredd, 10 grader högt och ca 20-25 grader brett tack vare kurvningen. Kbergs borde ge en mera ljusmatteliknande bild med kortare räckvidd.

Okej har du någon exempelbild på ett ljusmatteliknande ljus bild?


Och vilken skulle du föredra Jag vill ha en bred hyffsat lång ljusbild som är jämn i ljuset kommer även ha xenon extra ljus och tänkte ha led rampen för änu mer ljus och jämnare ljusbild.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
liquisole
21 september 2014 · 1 237 Inlägg

Någon som vet vad det kan bero på att mitt xenon på höger sida ofta ej kommer igång, om jag sedan switchar mellan auto-läge och on-läge så börjar den oftast att lysa. Är en Mazda 3 GT 2005 som har xenon standard. Ballasten som börjar bli dålig eller något? sad

xeno95
21 september 2014 · 735 Inlägg

liquisole skrev:
Någon som vet vad det kan bero på att mitt xenon på höger sida ofta ej kommer igång, om jag sedan switchar mellan auto-läge och on-läge så börjar den oftast att lysa. Är en Mazda 3 GT 2005 som har xenon standard. Ballasten som börjar bli dålig eller något? sad

Lampan troligtvis smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

xeno95 skrev:

liquisole skrev:
Någon som vet vad det kan bero på att mitt xenon på höger sida ofta ej kommer igång, om jag sedan switchar mellan auto-läge och on-läge så börjar den oftast att lysa. Är en Mazda 3 GT 2005 som har xenon standard. Ballasten som börjar bli dålig eller något? sad

Lampan troligtvis smile

Antingen det, eller pga låg spänning.

Rocknob
21 september 2014 · 783 Inlägg

Admin informerar: Denna tråds framtid

Framöver gäller detta i denna tråd. Håll er till ämnet, inga off topic-utspårningar, inga hetsiga diskussioner som tyvärr varit väldigt vanliga här, inga personangrepp eller annat otrevligt. Räkna med att du som deltar i något av det ovan nämnda kommer att få en tidsbegränsad avstängning, utan vidare frågor ställda. Det spelar alltså ingen som helst roll om du startat det hela eller inte, ditt deltagande räcker. Ser du att något börjar spåra ur? Rapportera inlägget ifråga, och ignorera därefter...

// chrizz. LÅT STÅ!



https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-3b9feb7c0f44debfdb3aafb1d0458d2e.jpg



HejHej. Tänkte att jag försöker starta en tråd om all xenon och led konvertering till bil, t.ex. konverterat halvljus/dimljus/DRL/helljus/backljus/extraljus och även interiör-belysning. Tråden finns till för att hjälpa varandra och dela information om xenon och led med varandra.

REGLER

* använd ert förnuft

* Forumets regler : http://www.garaget.org/start.php?action=forumRules


FÖRETAG

www.Merljus.se
www.proffsljus.se
www.xenonline.se
www.fparts.se
www.stylingwebben.se
www.oljebaren.se
www.strands.se
www.xenonkungen.com
www.xenonhuset.se
www.facebook.com/MahlersXenon
www.crazyride.se
www.prestandabelysning.se
www.xljus.se
www.scstyling.com/
www.lindeholms.se säljer Nbb billigt
www.madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016 Även där billiga Nbb
www.Humanhabit.se
www.morkradd.se/index.html
www.bilupplysningen.se/
www.vvme.com
www.extrabelysning.se

Företag som säljer snabbfästen

www.olconstruction.se
www.merljus.se


Fler företag och information kommer komma upp här under trådens gång ( Fattas företag som ni vill ha med på denna sida, länka de företaget via ett PM till mig så lägger jag upp de så fort jag kan smile

Nu finns även samma tråd på facebook, kolla gärna in den http://www.facebook.com/groups/109994215834841/

Medlemmarnas bilder(Vill ni lägga upp bild på er bil som har det som rör ämnet. Skicka BBcode`n via PM till mig)


https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-6508d04f4c67a5311dfeaee5a64720cd.jpg
https://www1.garaget.org/archive/16/15105/259635/259635-2945727.jpg

http://www.garaget.org/Rocknob

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164165/164165-454ef1763ffda6075e02ed82340c47a8.jpg
http://www.garaget.org/Green-Mercedes

Citroën Berlingo "Blinko" (2004)
Drönirettab
21 september 2014 · 21 761 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej, men hur mäter jag bilen allmänna förbrukning på bästa sätt?

Med hjälp av en tångamperemätare som du kopplar på tex batteriets pluskabel, då mäts den ström som bilens förbrukare utom batteriet drar. Om du kopplar på generatorns laddkabel så ser du den totala ström som generatorn ger, dvs även den laddström som går till batteriet. Är batteriet i bra skick och fulladdat så ska det inte vara någon större skillnad mellan dessa mätningar och det funkar att mäta på båda sätten med tillräcklig noggrannhet. smile

liquisole
21 september 2014 · 1 237 Inlägg

xeno95 skrev:

liquisole skrev:
Någon som vet vad det kan bero på att mitt xenon på höger sida ofta ej kommer igång, om jag sedan switchar mellan auto-läge och on-läge så börjar den oftast att lysa. Är en Mazda 3 GT 2005 som har xenon standard. Ballasten som börjar bli dålig eller något? sad

Lampan troligtvis smile

blir att prova med det, tack. Annors kanske som Mervolic sade om strömmen, är ju som om den har prob att komma igång.

ConnysSvetsOTaxi
21 september 2014 · 196 Inlägg

Drönirettab skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej, men hur mäter jag bilen allmänna förbrukning på bästa sätt?

Med hjälp av en tångamperemätare som du kopplar på tex batteriets pluskabel, då mäts den ström som bilens förbrukare utom batteriet drar. Om du kopplar på generatorns laddkabel så ser du den totala ström som generatorn ger, dvs även den laddström som går till batteriet. Är batteriet i bra skick och fulladdat så ska det inte vara någon större skillnad mellan dessa mätningar och det funkar att mäta på båda sätten med tillräcklig noggrannhet. smile

Okej, Då låter det som något t.o.m en vanlig dödlig som jag själv skulle klara av att göra. Ska se om jag kan gräva fram en tångamperemeter i verkstaden på jobbet. Då ska jag slå på stereon ordentligt och se hur mycket ampere som finns kvar så hoppas jag att det finns plats för bra många extraljus! big_smile

Tack på förhand för fortsatt visat intresse och tipsande!

Drönirettab
21 september 2014 · 21 761 Inlägg

Mät även spänningen på batteriet samtidigt som strömmätningen görs och låt motorn varva 1500-2000 varv konstant vid mätningarna. Även om generatorn orkar ge ganska mycket ström så innebär det inte alltid att spänningen alltid orkar hållas på samma nivå, därför är en spänningsmätning i kombination med strömmätning också viktig. smile

Rocknob
21 september 2014 · 783 Inlägg

Var ett tag sen man la upp nåt här. Så nu kommer de lite saker som jag har lekt med.

Vart nytt vinterstuk på bimmern i år smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-4ebbf6a0bfa987ffa76668598724523e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-830a7f938f193716b4fee36449621dd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-d465d8a7a5a8cf6fc540112df9ab11a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-1dc6cbd7db1321ee2c089584bb4bbaa3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-47accd39a32c88d14b8b5814e5a972e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-59fd1d86f4f3b33e387441e16aa76632.jpg

Som ni ser är de 4st Nbb 225er med 2 x 85w 6000k och 2 x 75w 6000k FPPF

Köpte även en sån här leksak i helgen, vet dock inte vart jag ska montera den hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b75fa5d27ce50f92ef0e2f30551d4164.jpg

Citroën Berlingo "Blinko" (2004)
MammDiin
21 september 2014 · 2 019 Inlägg

Hittade något som såg intressant ut: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le … 010130110/

Rocknob
21 september 2014 · 783 Inlägg

Köpte mig även en 740 med som är slit och släng bil, vart lite ljus på den med wink

6st Nbb 175er med 2 x 55w 2 x 70w F7 2 x 75w PFPPFP

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b9b2cc7e50ef5125d6a5c5b8e5a753d6.jpg

Vart lite backljus med wink 27w led x 4 , 1 x 55w ,  1x 35W xenon

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-4034fd593653b2b86b947c3897955f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-e2f0b564bac26b3995105f7089a52415.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-7db31f134479f2d9c2a830c9eaac305a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b5f9e0093b7111b5399a1c2d94aa0566.jpg

Citroën Berlingo "Blinko" (2004)
ConnysSvetsOTaxi
21 september 2014 · 196 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät även spänningen på batteriet samtidigt som strömmätningen görs och låt motorn varva 1500-2000 varv konstant vid mätningarna. Även om generatorn orkar ge ganska mycket ström så innebär det inte alltid att spänningen alltid orkar hållas på samma nivå, därför är en spänningsmätning i kombination med strömmätning också viktig. smile

Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

TurbOla Reservdansk
21 september 2014 · 6 271 Inlägg

Brådhis skrev:

TurbOla skrev:

Confide skrev:
På många nyare bilar är det ju speciallfattningar (VW har den berömda *(%/# bajonettfattningen).
Tror mer det är det han menar.
Humanhabit.se har väl dessa socklar löst för beställning.

Nej, inte riktigt så. Lampfästet är vanlig H7 men jag tänkte på kontaktstycket till elen.

Eftersom det är hela kontaktstycken till insatserna, och motorstyrning till halvljus o.s.v.

Som jag skrev, du tar den kontakten som satt på din H7 och kopplar in till ballastens kablage. Ballasten är förberedd för detta och kablaget är anpassat till vilken sorts lampa du valt. Du behöver inte röra huvudkablaget till strålkastaren. smile

//Brådhis

Kanon, det låter bra! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drönirettab
21 september 2014 · 21 761 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Det kan börja med att kolla upp om det finns tydliga förluster mellan generator och batteri, då får du möjlighet att fixa till det innan det orsakar eventuella problem framöver.

Enklaste sättet att mäta förlusten är att sätta ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på batteriets pluspol, sedan gör du om samma mätning mellan generatorns chassi och batteriets minuspol. Multimetern ska stå i läge för vanlig spänningsmätning och lämpligt mätområde kan vara tex 2 V för att få hyfsad noggrannhet.

Det du gör i detta läge är att mäta spänningsskillnaden mellan generator och batteri, mätvärdet ska alltså vara så nära 0 som möjligt i en sån här mätning. Vid mätningen ska generatorn belastas ordentligt, spela stereon på ganska hög volym och slå på kupefläkten på hög hastighet. Försök även ha lite högre motorvarv, typ 1500 varv eller så.

Om mätningen visar att förlusten är mer än 0,2-0,3 V så får du åtgärda det problemet, kanske rengöra diverse kontaktytor eller byta till nya grövre kablar.

När du vet att förlusten mellan generator och batteri ligger under 0,2-0,3 V med flera förbrukare igång så kan du göra de där strömmätningarna och vara säker på att mätningarna blir tillräckligt rättvisande. smile

granadadr
21 september 2014 · 7 290 Inlägg

Mervolic skrev:

granadadr skrev:

Mervolic skrev:
350 meter användbart ljus räcker gott för mig, ser man ett djur/hinder på så långt avstånd och inte hinner få stopp så kör man oerhört för fort. Ser inte riktigt poängen med att se längre fram än så, egentligen. Själv vill jag hellre ha så bred och jämn ljusbild som möjligt, eftersom det är lättare att se älgar, cyklister och andra självmordsbenägna djur som kommer från sidorna.

personligen tycker jag 350 meter är för lite,, tänka bara på när man kör på 2+1 väg å man ser skyltarna 400m,, det är ej så långt wink jag vill iaf kunna se 500m,,

Skyltarna är reflekterande. Har du 350 meter användbart ljus så kan du säkert se skyltarna på 700+ meters avstånd ändå. Men det finns ju inget behov av att se en älg springa över vägen 1 km bort, för den är ju typ 400 meter in i skogen när du kommer dit ändå.

kom precis hem från en resa till Sundsvall och kan bara säga att joo det behövs alltid bra ljus wink det enda som är irriterande är reflexerna från just alla skyltar,, vi hade lite dis och duggregn och nog behövdes allt ljus man kunde hitta

höll föressten på att köra på en räv vid möte,, såg den bara i ögonvrån, tjejen såg den samtidigt som jag,, MKT nära meo sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
ConnysSvetsOTaxi
22 september 2014 · 196 Inlägg

Drönirettab skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Det kan börja med att kolla upp om det finns tydliga förluster mellan generator och batteri, då får du möjlighet att fixa till det innan det orsakar eventuella problem framöver.

Enklaste sättet att mäta förlusten är att sätta ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på batteriets pluspol, sedan gör du om samma mätning mellan generatorns chassi och batteriets minuspol. Multimetern ska stå i läge för vanlig spänningsmätning och lämpligt mätområde kan vara tex 2 V för att få hyfsad noggrannhet.

Det du gör i detta läge är att mäta spänningsskillnaden mellan generator och batteri, mätvärdet ska alltså vara så nära 0 som möjligt i en sån här mätning. Vid mätningen ska generatorn belastas ordentligt, spela stereon på ganska hög volym och slå på kupefläkten på hög hastighet. Försök även ha lite högre motorvarv, typ 1500 varv eller så.

Om mätningen visar att förlusten är mer än 0,2-0,3 V så får du åtgärda det problemet, kanske rengöra diverse kontaktytor eller byta till nya grövre kablar.

När du vet att förlusten mellan generator och batteri ligger under 0,2-0,3 V med flera förbrukare igång så kan du göra de där strömmätningarna och vara säker på att mätningarna blir tillräckligt rättvisande. smile

Okej, då tror ja att jag hänger med! Ska försöka mig på dom här mätningarna så snart jag få tid på jobbet. Håller tummarna för att det ska gå att hänga på riktigt många ljus! (5st eller 6st) Provade exakt det du sa men utan att ha någon amperemeter ansluten. Har nämligen en voltmätare installerad i bilen så tänkte att jag kollar lite snabbt vad som händer iaf, får ju inga exakta siffror men ser ju om det har något påverkan eller inte och med full kupefläkt, stereo på högt och lite andra små saker så gick voltmätaren från ca 14V till 13-13.5V när jag slog på mina Big Knick med 100w halogen i varje. Vet inte om det är något som bådar gott för det hela eller ej. Men håller som sagt tummarna för att det ska gå! big_smile

MasterDevil MarcusHansson
22 september 2014 · 763 Inlägg

Här kommer min vinterbil smile

Skoda Octavia -99
https://www1.garaget.org/archive/56/55986/363077/363077-3469786.jpg

Utrustad med
3st SIM 60w 6000K
2st SIM 50w 6000K
1st Ledramp 100w

Blir led lampa till baklyset med samt dimljus mä xenon smile
kommer fler bilder sen:)

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang