[LÖST] BMW 525 tds -93 Går dåligt när den är kall?

Thorseeeen
11 december 2012 · 278 Inlägg

Tjenare, har precis införskaffat en 525 tds som är trött när den är kall...

När den stått länge o de är kallt ute så kan den va svårstartad, den hoppar igång går i ca 1 sek sen dör den. Så får man göra någon gång till den tillslut hoppar igång och går fint på tomgång. DVS inga miss tändningar osv men den är otroligt trött... Går knappt att köra och hoppar fram när man håller jämn gas men den är bara så o kanske 1 min dock fortfarande väldigt trött...

Men när den nått arbetstemp och man har varvat ur den ordentligt en gång så går den hur bra som helst och då är den riktigt pigg också. Läcker lite från 3ans spridare framifrån ska byta den snart.
Så Någon som har en aning om varför den är så?
Dåligt ställvärk?
Diesel läckage? Har ej hunnit kolla om den läcker någon annanstans men verkar inte vara så.
Igensatt diesel filter?

Ny på diesel! Tack på förhand. MVH Linus

Senast redigerat av Thorseeeen (31 december 2012)

Lehtonen
11 december 2012 · 7 Inlägg

kan vara sand i Däcken

BMW E28 528i "Bmw" (1982)
Thorseeeen
12 december 2012 · 278 Inlägg

Kan ju tillägga att när jag var ute o sladda igår så tvär dog den när jag stod still på tomgång. Men var inga problem att starta den igen.

alain www.bimmerpower.org
12 december 2012 · 3 995 Inlägg

Förmodligen har du ett eller flera glödstift som är dåliga, kolla också om du inte ha tjuvluft i bränsle ledningen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Thorseeeen
12 december 2012 · 278 Inlägg

alain skrev:
Förmodligen har du ett eller flera glödstift som är dåliga, kolla också om du inte ha tjuvluft i bränsle ledningen.

Men när den hoppar igång o sedan dör så går den på alla cylindrar. Om ett glödstift är dåligt borde den inte gå alla cyl när den är kall elr?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 december 2012 · 1 778 Inlägg

Glödstiften har ingenting med att göra hur den går när den är varm.
Dom används bara vid start av motorn, och på vissa bilar några sekunder efter start.
Men en tds går att köra med urkopplade glödstift. Den blir bara jävlig att starta.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thorseeeen
12 december 2012 · 278 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Glödstiften har ingenting med att göra hur den går när den är varm.
Dom används bara vid start av motorn, och på vissa bilar några sekunder efter start.
Men en tds går att köra med urkopplade glödstift. Den blir bara jävlig att starta.

Nej de vet jag men jag menade att när man ska starta bilen kall så hoppar den igång och går på alla cyl i ca 1 sek sen dör den o då får man starta den igen sen dör den igen. Menade att om de skulle vart ett glödstift så borde den väll inte gå på alla cyl när den är kall?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 december 2012 · 1 778 Inlägg

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Glödstiften har ingenting med att göra hur den går när den är varm.
Dom används bara vid start av motorn, och på vissa bilar några sekunder efter start.
Men en tds går att köra med urkopplade glödstift. Den blir bara jävlig att starta.

Nej de vet jag men jag menade att när man ska starta bilen kall så hoppar den igång och går på alla cyl i ca 1 sek sen dör den o då får man starta den igen sen dör den igen. Menade att om de skulle vart ett glödstift så borde den väll inte gå på alla cyl när den är kall?

Precis:) skrev det mest för att den andra som skrev här trodde att glödstiften är slm tändstift på en bensinare:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thorseeeen
12 december 2012 · 278 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Glödstiften har ingenting med att göra hur den går när den är varm.
Dom används bara vid start av motorn, och på vissa bilar några sekunder efter start.
Men en tds går att köra med urkopplade glödstift. Den blir bara jävlig att starta.

Nej de vet jag men jag menade att när man ska starta bilen kall så hoppar den igång och går på alla cyl i ca 1 sek sen dör den o då får man starta den igen sen dör den igen. Menade att om de skulle vart ett glödstift så borde den väll inte gå på alla cyl när den är kall?

Precis:) skrev det mest för att den andra som skrev här trodde att glödstiften är slm tändstift på en bensinare:)

Okej smile

Thorseeeen
13 december 2012 · 278 Inlägg

Någon som vet? För när den stått över natten ute är den väldigt svårstartad men när den stått i garage är de ej några problem. då är den bara trött innan den blir varm... Glödlampan lyser men reläet kanske är sönder ändå? Går att bogsera igång den när den stått ute men man får bogsera en liten bit dock...

Lehtonen
13 december 2012 · 7 Inlägg

haru ingen motorvärmare då? tongue

BMW E28 528i "Bmw" (1982)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 december 2012 · 1 778 Inlägg

Såg nu att jag blandade ihop din tråd med en annan.
Det låter som att du har dåliga glödstift och slitet ställverk.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thorseeeen
13 december 2012 · 278 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Såg nu att jag blandade ihop din tråd med en annan.
Det låter som att du har dåliga glödstift och slitet ställverk.

Ska kolla båda 2, tänkte knacka fram de lite o se om de blir någon skillnad smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 december 2012 · 1 778 Inlägg

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Såg nu att jag blandade ihop din tråd med en annan.
Det låter som att du har dåliga glödstift och slitet ställverk.

Ska kolla båda 2, tänkte knacka fram de lite o se om de blir någon skillnad smile

Det tycker jag du ska prova, men bakåt inte framåt. Mer diesel=bakåt mot torped väggen.
Bara knacka tills tomgången ändras, då knackar du det framåt igen ett knack eller två tills tomgången blir normal igen.
Sen kollar du om bilen varvar ner som den ska när du släpper gasen, gör den inte det kan du få ge den en knack framåt till.
Mitt ställverk är slitet som tusan. Men det är bara en vintersläde som jag inte vill lägga pengar på, så jag knackade lite på ställverket och nu går den som en klocka igen:)
För övrigt är mina glödstift också slut, och den är jävligt svårstartad om jag inte använder motorvärmare eller om den har stått mer än 5 timmar ute.
Dom är lite bökiga att byta. Men det går utan att skruva bort insuget som endel påstår att man måste.
Jag har gjort det på två tdser utan att skruva av insuget. Tar ca 20min. Men de är riktigt trångt:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thorseeeen
13 december 2012 · 278 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Såg nu att jag blandade ihop din tråd med en annan.
Det låter som att du har dåliga glödstift och slitet ställverk.

Ska kolla båda 2, tänkte knacka fram de lite o se om de blir någon skillnad smile

Det tycker jag du ska prova, men bakåt inte framåt. Mer diesel=bakåt mot torped väggen.
Bara knacka tills tomgången ändras, då knackar du det framåt igen ett knack eller två tills tomgången blir normal igen.
Sen kollar du om bilen varvar ner som den ska när du släpper gasen, gör den inte det kan du få ge den en knack framåt till.
Mitt ställverk är slitet som tusan. Men det är bara en vintersläde som jag inte vill lägga pengar på, så jag knackade lite på ställverket och nu går den som en klocka igen:)
För övrigt är mina glödstift också slut, och den är jävligt svårstartad om jag inte använder motorvärmare eller om den har stått mer än 5 timmar ute.
Dom är lite bökiga att byta. Men det går utan att skruva bort insuget som endel påstår att man måste.
Jag har gjort det på två tdser utan att skruva av insuget. Tar ca 20min. Men de är riktigt trångt:p

OKej, men ska ta bort insuget ändå o sätta dit riktig packning för dom har använt packning på tub... Men funkar biltemas glödstift eller ska man köpa på meko? smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 december 2012 · 1 778 Inlägg

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Thorseeeen skrev:

Ska kolla båda 2, tänkte knacka fram de lite o se om de blir någon skillnad smile

Det tycker jag du ska prova, men bakåt inte framåt. Mer diesel=bakåt mot torped väggen.
Bara knacka tills tomgången ändras, då knackar du det framåt igen ett knack eller två tills tomgången blir normal igen.
Sen kollar du om bilen varvar ner som den ska när du släpper gasen, gör den inte det kan du få ge den en knack framåt till.
Mitt ställverk är slitet som tusan. Men det är bara en vintersläde som jag inte vill lägga pengar på, så jag knackade lite på ställverket och nu går den som en klocka igen:)
För övrigt är mina glödstift också slut, och den är jävligt svårstartad om jag inte använder motorvärmare eller om den har stått mer än 5 timmar ute.
Dom är lite bökiga att byta. Men det går utan att skruva bort insuget som endel påstår att man måste.
Jag har gjort det på två tdser utan att skruva av insuget. Tar ca 20min. Men de är riktigt trångt:p

OKej, men ska ta bort insuget ändå o sätta dit riktig packning för dom har använt packning på tub... Men funkar biltemas glödstift eller ska man köpa på meko? smile

Biltemas funkar säkert, dom behöver ju bara bli varma:)
Skruvat.se hade billiga också såg jag:) typ 4-500 med frakt för alla 6smile

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thorseeeen
13 december 2012 · 278 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Thorseeeen skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Det tycker jag du ska prova, men bakåt inte framåt. Mer diesel=bakåt mot torped väggen.
Bara knacka tills tomgången ändras, då knackar du det framåt igen ett knack eller två tills tomgången blir normal igen.
Sen kollar du om bilen varvar ner som den ska när du släpper gasen, gör den inte det kan du få ge den en knack framåt till.
Mitt ställverk är slitet som tusan. Men det är bara en vintersläde som jag inte vill lägga pengar på, så jag knackade lite på ställverket och nu går den som en klocka igen:)
För övrigt är mina glödstift också slut, och den är jävligt svårstartad om jag inte använder motorvärmare eller om den har stått mer än 5 timmar ute.
Dom är lite bökiga att byta. Men det går utan att skruva bort insuget som endel påstår att man måste.
Jag har gjort det på två tdser utan att skruva av insuget. Tar ca 20min. Men de är riktigt trångt:p

OKej, men ska ta bort insuget ändå o sätta dit riktig packning för dom har använt packning på tub... Men funkar biltemas glödstift eller ska man köpa på meko? smile

Biltemas funkar säkert, dom behöver ju bara bli varma:)
Skruvat.se hade billiga också såg jag:) typ 4-500 med frakt för alla 6smile

Åfan, då blir de o beställa där ifrån efter jul smile

Thorseeeen
31 december 2012 · 278 Inlägg

En liten update till någon annan som har samma fel så kolla vakuum ventilen till EGR ventilen på insuget. Jag drog ur kontakten till den och de löste mitt start problem samt att den va slö när den va kall! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang