Köpråd: BMW M3 E92 vs BMW 335i E92

RichardAndersson
15 december 2012 · 19 Inlägg

dawwe skrev:
Gällande TS fråga: En M är mer än bara en stark motor. Det är ett koncept där man matchat motoreffekten med ett BRA chassie o byggt en bil med få svaga punkter. Jag hade valt M3.

Det är ju lite det jag är inne på också, M3an är ju gjord för effekten men hur klarar 335an av effekten när man börjar gå lös med massa trimmande?

RichardAndersson
15 december 2012 · 19 Inlägg

En liten följdfråga, hur pass känsliga är m3an för milen? bör man vara orolig eller tänka på något extra för en m3a som gått 8-10.000 mil?

dawwe ...has left the building...
15 december 2012 · 4 474 Inlägg

Jag har varit spekulant på M3 E46, men valde bort den pga att den äldre E36 föll mig bättre i smaken. Jag har suttit/åkt med i en plastig original C6. Sen skall det tillägga att jag är inget fan av jänkare, de är bra på att bygga starka bilar med mottot "Nothing beats cubic inches than even more cubic inches", men det är oxå allt, om jag får säg.
Att smiska amerikansk inredningskvalite är i regel ganska enkelt. Sen skall det tilläggas att det är skillnad på upplevd kvalite kontra verklig kvalite. I en jänkare så förväntar jag mig ingen vidare kvalite, därav att man/många/du blir positivit överraskad. Om man däremot köper "en stor stark tysk" så har man mycket högre förväntningar, kanske till o med så höga att man INTE accepterar "gnirk" från inredningen om man kör på ojämn väg...
Vi kan släppa denna diskussion eftersom den inte tillför nåt väsentligt i tråden. Jag upprepar min åsikt: M3 är så mycket mer än en "stark motor".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 december 2012 · 4 474 Inlägg

8-10000 mil är keine problem, finns ett test där tyska AM Sport testar en ny M3 E9X har jag för mig o gör diverse prestanda mätningar, sedan gör man om samma test 10000 mil senare, o den bilen hade faktiskt samma eller till o med något bättre prestanda vid 10000 mil. Kolla historik/service noga. Köp en Premium Selection om möjligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 december 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Jag har varit spekulant på M3 E46, men valde bort den pga att den äldre E36 föll mig bättre i smaken. Jag har suttit/åkt med i en plastig original C6. Sen skall det tillägga att jag är inget fan av jänkare, de är bra på att bygga starka bilar med mottot "Nothing beats cubic inches than even more cubic inches", men det är oxå allt, om jag får säg.
Att smiska amerikansk inredningskvalite är i regel ganska enkelt. Sen skall det tilläggas att det är skillnad på upplevd kvalite kontra verklig kvalite. I en jänkare så förväntar jag mig ingen vidare kvalite, därav att man/många/du blir positivit överraskad. Om man däremot köper "en stor stark tysk" så har man mycket högre förväntningar, kanske till o med så höga att man INTE accepterar "gnirk" från inredningen om man kör på ojämn väg...
Vi kan släppa denna diskussion eftersom den inte tillför nåt väsentligt i tråden. Jag upprepar min åsikt: M3 är så mycket mer än en "stark motor".

Har du suttit/åkt i en M3 E46? Det var det som var frågan.

M3:an jag hade var svensk såld, 5000 mil och full servicebok, 1 ägare innan mig. Var 2 år vid inköp.
Listerna på dörr sidorna flagnade sönder, liksom dom under instrument brädan.
Även SMG växel spakens chrome flagnade, även missljud vid dålig väg.

Antar att det är det du menar med att: "M3 är så mycket mer än en "stark motor"? wink

Därimot håller jag med dig om det andra, köpte som sagt inte Corvetten pga inredningen.
Inredning precis som motor och allt annat går lätt att fixa till som man vill ha den senare.
Just därför jag rekommenderade en milt uppgraderad 335 istället för en M3.

dawwe ...has left the building...
15 december 2012 · 4 474 Inlägg

Räknas några provkörningar som spekulant så är svaret ja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RichardAndersson
16 december 2012 · 19 Inlägg

dawwe skrev:
8-10000 mil är keine problem, finns ett test där tyska AM Sport testar en ny M3 E9X har jag för mig o gör diverse prestanda mätningar, sedan gör man om samma test 10000 mil senare, o den bilen hade faktiskt samma eller till o med något bättre prestanda vid 10000 mil. Kolla historik/service noga. Köp en Premium Selection om möjligt.

okej, tack för hjälpen! smile

Busgrabb Rejsa ?
19 december 2012 · 2 959 Inlägg

gn0rfa skrev:
Hej

Var precis som du i en likadan sits för ett och ett halvt år sedan.
Jag bestämde mig för 335an eftersom jag ville trimma och såg större potential i den motorn med tanke på hästar per krona.
Jag har dock fått lägga ut en hel del pengar för att få bilen som jag vill ha den men det hade jag räknat med.
Om jag hade valt att köra bilarna orginal hade jag valt M3.
Jag har bilen som sommarbil så bryr mig inte om hur mycket bilen drar.
M3or brukar dricka 2 liter milen, 335an dricker från 0.9 (140-160) motorväg  till 1.5 i stan med tung fot.

Båda bilar är roliga, men väljer du en 335a ta en med Msport och jag kan rekommendera automat lådan med paddlar till.

En M3 brukar inte alls dricka 2 liter milen!
Jag använder min M3:a till mestadels buskörning och snittar 1.37 l/mil.
Unda vad du får siffrorna ifrån, så mycket dricker knappt en M5 E60 vid blandad körning.

Senast redigerat av Busgrabb (19 december 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
bertell
19 december 2012 · 128 Inlägg

Sa bara vad andra berättat som ägt M3. Då kanske det inte är nån större skillnad på 335 och M3 då eller så kör du väldigt försiktigt.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Busgrabb Rejsa ?
19 december 2012 · 2 959 Inlägg

gn0rfa skrev:
Sa bara vad andra berättat som ägt M3. Då kanske det inte är nån större skillnad på 335 och M3 då eller så kör du väldigt försiktigt.

Buskörning är inte försiktigt enligt mig...
En M3 drar garanterat mera än en 335 pga större motor, ingen turbo osv men den drar inte så mycket.
Det är inte soppakostnaden som är något att snacka om när det gäller att äga en M3.

Autotech
BMW 335D (2008)
bertell
19 december 2012 · 128 Inlägg

Har aldrig sagt att jag bryr mig i att den drar mer heller.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Dotzie
19 december 2012 · 492 Inlägg

Man blir lika imponerad varje gång när man börjar läsa en tråd av hur många av inläggen som verkar hamna utanför ämnet smile

Jag tänkte ge dig lite info om att äga (min) Bmw 335, innan jag köpte den så jag kikade på flera olika sportigare alternativ ,min analys blev och är, att en V8 oavsett märke innebär en högre bränslekostnad än en sexcylindrig motor som har dubbelturbo och ett väloptimerat bränslesystem.
Jag skulle aldrig använda min bil för att pendla till jobbet men jag är helt säker på att det inte skulle bli så mycket högre bränslekostnad än en dito bensinmodell med mindre antal hästkrafter.

Bmw 335 är en fantastisk bil där jag upplever att man har filat på varje hundradel innan man satte ihop bilen, allting lirar underbart och under alla möjliga omständigheter och att man därför får otroligt mycket bil för pengarna. De första modeller kommer förmodlingen också bli klassiker så småningom eftersom de från 2011 inte har dubbelturbo.

Bmw 335 var ju en helt ny bilmodell när den kom modellåret 2007 och vad jag förstår så sparade man inget på ambitionen i Bayern, detta är förmodligen en orsak till att man för första gången valde att lägga en V8 i M3 istället för deras legendariska 3.0 L sexa. Hur skulle man kunna utveckla en top of line modell till när man kramat ur nästan allt ur denna underbara sexa.

Jag hade också tidigare tanken på att optimera min bil, detta går ju som bekant att göra på ett mycket enkelt sätt, du får mycket effekt för satsade pengar och då får även M3 e92 problem att hänga med, då denna i orginalutförande kräver högre varv för att få ut samma Nm som 335.

Det som är viktigt att tänka vid optimering är ju vad grejorna som inte blir optimerad tål, som koppling, axlar,bromsar etc....naturligtvis håller orginalgrejorna för lite mer än orginaleffekten men vid högre belastning så blir livslängden också kortare. Hur marknadsvärdet på den optimerade bilen påverkas kan jag inte svara på men för min egen del skulle det göra det i allafall.

Vill du ha en bil som syns, som funkar i alla sammanhang, som ger goodfeeling varje gång du trycker på startknappen eller gaspedalen och som är rolig att tanka, då ska du köpa en Bmw 335. Den är välbalanserad utan att på något sätt bli tråkig, reagera direkt på gaspådrag utan den berömda turbosnodden. Gillar du bilar som kräver höga varv så kan kanske M3 E46 erbjuda mer av den karaktären. Om du lägger 70-100 000 kr på inköpspriset för en 335, så kan du i bästa fall få en M3 av E92 och då är ju frågan vad du får för dessa slantar?

Så lycka till med bilköpet och God Hjul smile

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
RichardAndersson
19 december 2012 · 19 Inlägg

Busgrabb skrev:

gn0rfa skrev:
Sa bara vad andra berättat som ägt M3. Då kanske det inte är nån större skillnad på 335 och M3 då eller så kör du väldigt försiktigt.

Buskörning är inte försiktigt enligt mig...
En M3 drar garanterat mera än en 335 pga större motor, ingen turbo osv men den drar inte så mycket.
Det är inte soppakostnaden som är något att snacka om när det gäller att äga en M3.

Nej förbrukningen är ju det lilla i det hela, men man vill ju ändå ha en ungefärlig uppfattning om förbrukningen på de båda i vilket fall som helst smile sen känns det inte som om tillverkarens uppgifter ang. förbrukningen är baserad på en sådan körning som de flesta skulle haft med någon av dessa 2 bilarna wink

RichardAndersson
19 december 2012 · 19 Inlägg

Dotzie skrev:
Man blir lika imponerad varje gång när man börjar läsa en tråd av hur många av inläggen som verkar hamna utanför ämnet smile

Jag tänkte ge dig lite info om att äga (min) Bmw 335, innan jag köpte den så jag kikade på flera olika sportigare alternativ ,min analys blev och är, att en V8 oavsett märke innebär en högre bränslekostnad än en sexcylindrig motor som har dubbelturbo och ett väloptimerat bränslesystem.
Jag skulle aldrig använda min bil för att pendla till jobbet men jag är helt säker på att det inte skulle bli så mycket högre bränslekostnad än en dito bensinmodell med mindre antal hästkrafter.

Bmw 335 är en fantastisk bil där jag upplever att man har filat på varje hundradel innan man satte ihop bilen, allting lirar underbart och under alla möjliga omständigheter och att man därför får otroligt mycket bil för pengarna. De första modeller kommer förmodlingen också bli klassiker så småningom eftersom de från 2011 inte har dubbelturbo.

Bmw 335 var ju en helt ny bilmodell när den kom modellåret 2007 och vad jag förstår så sparade man inget på ambitionen i Bayern, detta är förmodligen en orsak till att man för första gången valde att lägga en V8 i M3 istället för deras legendariska 3.0 L sexa. Hur skulle man kunna utveckla en top of line modell till när man kramat ur nästan allt ur denna underbara sexa.

Jag hade också tidigare tanken på att optimera min bil, detta går ju som bekant att göra på ett mycket enkelt sätt, du får mycket effekt för satsade pengar och då får även M3 e92 problem att hänga med, då denna i orginalutförande kräver högre varv för att få ut samma Nm som 335.

Det som är viktigt att tänka vid optimering är ju vad grejorna som inte blir optimerad tål, som koppling, axlar,bromsar etc....naturligtvis håller orginalgrejorna för lite mer än orginaleffekten men vid högre belastning så blir livslängden också kortare. Hur marknadsvärdet på den optimerade bilen påverkas kan jag inte svara på men för min egen del skulle det göra det i allafall.

Vill du ha en bil som syns, som funkar i alla sammanhang, som ger goodfeeling varje gång du trycker på startknappen eller gaspedalen och som är rolig att tanka, då ska du köpa en Bmw 335. Den är välbalanserad utan att på något sätt bli tråkig, reagera direkt på gaspådrag utan den berömda turbosnodden. Gillar du bilar som kräver höga varv så kan kanske M3 E46 erbjuda mer av den karaktären. Om du lägger 70-100 000 kr på inköpspriset för en 335, så kan du i bästa fall få en M3 av E92 och då är ju frågan vad du får för dessa slantar?

Så lycka till med bilköpet och God Hjul smile

Efter att det mesta har lutat åt en M3:a så gjorde du mig just nu lite fundersam, blev ju inte direkt lättare nu!men tack för ett jävligt bra svar med mycket info! wink

HereComesTrouble Livsnjutare
19 december 2012 · 1 707 Inlägg

Du får helt enkelt göra det enda rätta..

Köp en M3, montera en kompressor och be att det håller :p

dawwe ...has left the building...
19 december 2012 · 4 474 Inlägg

Min åsikt: Har man en gång varit inne "på riktigt" att köpa en M3 så kommer man hela tiden fundera på "Undrar jag om jag inte borde köpt en M3 istället" varje gång man ser en sådan, även om de inte är såååå vanliga smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
bertell
19 december 2012 · 128 Inlägg

Jag har inte undrat men, men då har jag kraft så det räcker och blir över till en M3a också.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Germax
19 december 2012 · 12 086 Inlägg

335 i all ära, men hur mycket du än trimmar den så kommer den aldrig bli en högvarvig V8a.

bertell
19 december 2012 · 128 Inlägg

Vad menar du med det? Vissa gillar V8or andra gillar turbo motorer.
Jag gillar det som är enkelt att trimma och som piskar skiten ur det mesta för en billig peng.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
HereComesTrouble Livsnjutare
19 december 2012 · 1 707 Inlägg

Överladdad V8 piskar allt :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang