Åtdragningsmoment med 12:9 bultar b230fk

david850
16 december 2012 · 331 Inlägg

Tjena!

Någon som vet åtdragningsmomenten för dessa 12:9 bultar till 8v volvo!

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … vo-8v.html

Giisar att de inte är 20nm, 60nm o sen 90 vinkel iaf tongue
/David

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2012 · 26 167 Inlägg

Det brukar följa med instruktioner med bultarna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Elving_
16 december 2012 · 675 Inlägg

Om det är bultar man köper i närmsta järnbod så drog jag 110Nm och det funkade fint smile Dom är ju gjorda för mer smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
supraturbo gött med mos pajjka
16 december 2012 · 181 Inlägg

JiMie_ skrev:
skit i moment.. dra tills det känns bra bara!!! funkar svin bra wink

alltså det var det sämsta jag hört, skruvar har sitt bästa förband då den är förspänd med 70% av sin kapacitet
detta är väldigt viktigt, och i dagens läge på vissa bultar så vinkeldrar man inte längre utan har en molly fett på gängan och under skruvskallen men aldrig under brickan som ligger mot toppen eller om det är pinbultar,

dock så skiljer åtdragnings momementen en hel del på fin gängat mot std gängat tex, samt dom olika modellerna från tex 8.8 till 12.9, sedan skall du ju ha en bricka som har rätt hc så den klarar tryck kraften från muttern/skruvskallen, sedan är det omvandlings tabeller om det är en eloxerad skruv eller fosferad osv eller om den skall dras med olja eller mollyfett osv det  med gör en hel del på åtdragnings momentet,  att bara gissa är ju sämsta man kan göra,

men till trådägaren om du inte får momentet av kl racing som jag är säker på att dom skickar med/ger dig om du ringer och frågar så jag kan räkna fram rätt moment till dig om du ger mig lite info om dina skruvar om du pm:ar mig.

Senast redigerat av supraturbo (16 december 2012)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
tekniknissen1
16 december 2012 · 866 Inlägg

Ja supraturbo du äger 2 bilar som man har ett dilemma på momentet Särskilt den som kommer från Ölens land.lol
Nu är jag ingen som helst expert på volvo röd motor !! Men jag har för mig att decket kan röra sig på röd motorn så
momentet  är viktigt !! Bultarna håller men fan inte blocket .. M12/1,5 137Nm klarar bulten sig fint på med fet på..
Skit i momenter !!!! Dra tills det blir bra lol lol  Jag ska säga så till folk när dom frågar moment nästa gång tongue

Senast redigerat av tekniknissen1 (16 december 2012)

david850
16 december 2012 · 331 Inlägg

supraturbo skrev:

JiMie_ skrev:
skit i moment.. dra tills det känns bra bara!!! funkar svin bra wink

alltså det var det sämsta jag hört, skruvar har sitt bästa förband då den är förspänd med 70% av sin kapacitet
detta är väldigt viktigt, och i dagens läge på vissa bultar så vinkeldrar man inte längre utan har en molly fett på gängan och under skruvskallen men aldrig under brickan som ligger mot toppen eller om det är pinbultar,

dock så skiljer åtdragnings momementen en hel del på fin gängat mot std gängat tex, samt dom olika modellerna från tex 8.8 till 12.9, sedan skall du ju ha en bricka som har rätt hc så den klarar tryck kraften från muttern/skruvskallen, sedan är det omvandlings tabeller om det är en eloxerad skruv eller fosferad osv eller om den skall dras med olja eller mollyfett osv det  med gör en hel del på åtdragnings momentet,  att bara gissa är ju sämsta man kan göra,

men till trådägaren om du inte får momentet av kl racing som jag är säker på att dom skickar med/ger dig om du ringer och frågar så jag kan räkna fram rätt moment till dig om du ger mig lite info om dina skruvar om du pm:ar mig.

Skickat till klracing nu så får vi se va dom säger! smile) tack för svar! smile

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
supraturbo gött med mos pajjka
16 december 2012 · 181 Inlägg

JiMie_ skrev:

supraturbo skrev:

JiMie_ skrev:
skit i moment.. dra tills det känns bra bara!!! funkar svin bra wink

alltså det var det sämsta jag hört, skruvar har sitt bästa förband då den är förspänd med 70% av sin kapacitet
detta är väldigt viktigt, och i dagens läge på vissa bultar så vinkeldrar man inte längre utan har en molly fett på gängan och under skruvskallen men aldrig under brickan som ligger mot toppen eller om det är pinbultar,

dock så skiljer åtdragnings momementen en hel del på fin gängat mot std gängat tex, samt dom olika modellerna från tex 8.8 till 12.9, sedan skall du ju ha en bricka som har rätt hc så den klarar tryck kraften från muttern/skruvskallen, sedan är det omvandlings tabeller om det är en eloxerad skruv eller fosferad osv eller om den skall dras med olja eller mollyfett osv det  med gör en hel del på åtdragnings momentet,  att bara gissa är ju sämsta man kan göra,

men till trådägaren om du inte får momentet av kl racing som jag är säker på att dom skickar med/ger dig om du ringer och frågar så jag kan räkna fram rätt moment till dig om du ger mig lite info om dina skruvar om du pm:ar mig.

IRONI är inget du förstår dig på eller? tongue sköja med David och alltid någon som ska ta sånt här seriöst... God Jul på dig och fin Cosworth du hade wink

Ironi tycker du det passar som ett svar under en teknik fråga, sedan alla frågor tex varför blev det så och så när jag följde dom egen utnämda experterna som rider som riddare på järnhäst och svarar på frågor dom inte har full koll på,kommer jag bara le när dom frågorna kommer upp hädanefter smile god jul

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Poppo-
17 december 2012 · 51 Inlägg

Jag drog 115nm, åkte lungt några mil sen efterdrog dom igen och den funkade klockrent hela sommaren för mig smile

Volvo 745 "M104" (1988)
Webrex
17 december 2012 · 379 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Ja supraturbo du äger 2 bilar som man har ett dilemma på momentet Särskilt den som kommer från Ölens land.lol
Nu är jag ingen som helst expert på volvo röd motor !! Men jag har för mig att decket kan röra sig på röd motorn så
momentet  är viktigt !! Bultarna håller men fan inte blocket .. M12/1,5 137Nm klarar bulten sig fint på med fet på..
Skit i momenter !!!! Dra tills det blir bra lol lol  Jag ska säga så till folk när dom frågar moment nästa gång tongue

Decket röra sig? Det är ju solid gjutjärn!? Du lär kunna dra av bultarna utan problem om du vill tongue

Eller missförstod jag nått nu tongue

supraturbo gött med mos pajjka
17 december 2012 · 181 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Ja supraturbo du äger 2 bilar som man har ett dilemma på momentet Särskilt den som kommer från Ölens land.lol
Nu är jag ingen som helst expert på volvo röd motor !! Men jag har för mig att decket kan röra sig på röd motorn så
momentet  är viktigt !! Bultarna håller men fan inte blocket .. M12/1,5 137Nm klarar bulten sig fint på med fet på..
Skit i momenter !!!! Dra tills det blir bra lol lol  Jag ska säga så till folk när dom frågar moment nästa gång tongue

jag har inga problem med ngt, och inte bilarna heller om man gör som man skall, decket röra sig det var också något bland det dummaste jag hört, du har en skruv/pinnbult som ett förband gör man sedan allt rätt så är inget ngt problem, det som händer är att stressen från bulten släpper efter du dragit moment, du skall vänta ca 1 dygn och sedan efterdra och sedan efterdra när motorn varit varm bara för att allt skall sätta sig på rätt sätt, efter det så funkar det som det skall, sedan om du kör med kassa topp packningar osv är en annan sak.

Senast redigerat av supraturbo (17 december 2012)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
tekniknissen1
17 december 2012 · 866 Inlägg

Jaha tog det så ? Jag tog för givet att du hade koll på Fords 200 och 205 blocken ? Där drar man lång studds ner i ramöverfallen i 205 blocket för att det rör sig i den övre delen av blocket när det får rejält med ladd.
Och 2JZ är det lätt som du säger att inte få det att sätta sig vid första dragningen .
Så det var så jag menade att du borde ha koll med dessa bilar. Det som jag skoja till det med det hela var bilen från Ölens land.
Jodå decket rör sig om man överdrar med 12,9 bult !
Kör man med mjukpackning så kommer en del av området runt hålet att bukta någon 100 hundradel uppåt. Då får man ett högre tryck per cm2 där som man fölorar vid foderkantena. Då kan man få problem med läckage vid kall motor.
Eller att man får sättningar runt hålen. och sprickbildning som föjld.
Jag ber om usäkt om det blev dåligt formulerat i inlägget neutral

Xuri One Man Clan
17 december 2012 · 4 287 Inlägg

david850 skrev:
Tjena!

Någon som vet åtdragningsmomenten för dessa 12:9 bultar till 8v volvo!

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … vo-8v.html

Giisar att de inte är 20nm, 60nm o sen 90 vinkel iaf tongue
/David

orginalbultarna är ju också 12.9 bultar så de hade nog funkat.

kolla vad kl säger å dra grejerna med riktigt mollyfett bara så blir de rätt moment smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
supraturbo gött med mos pajjka
17 december 2012 · 181 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Jaha tog det så ? Jag tog för givet att du hade koll på Fords 200 och 205 blocken ? Där drar man lång studds ner i ramöverfallen i 205 blocket för att det rör sig i den övre delen av blocket när det får rejält med ladd.
Och 2JZ är det lätt som du säger att inte få det att sätta sig vid första dragningen .
Så det var så jag menade att du borde ha koll med dessa bilar. Det som jag skoja till det med det hela var bilen från Ölens land.
Jodå decket rör sig om man överdrar med 12,9 bult !
Kör man med mjukpackning så kommer en del av området runt hålet att bukta någon 100 hundradel uppåt. Då får man ett högre tryck per cm2 där som man fölorar vid foderkantena. Då kan man få problem med läckage vid kall motor.
Eller att man får sättningar runt hålen. och sprickbildning som föjld.
Jag ber om usäkt om det blev dåligt formulerat i inlägget neutral

lång stud är en kompromiss att styra upp så inte veven flexar och en skärning i lagerlägen, har inget med toppen att göra, borde du veta om du skall in och lexa upp oss på fingrarna, veven är dålig och har tendens att flexa när den övervarvas därav så har man testat att utnyttja vissa bultar i ramlägerna och dra dom genom toppen på avgas sidan påm205 blocken, 200 blocken har redan förstärkta ramlager, så det du pratar om är helt annan sak än topp bultarna i sig, det e ramlager på pintoblocken 205 som har strul vid varm då veven flexar, men kan avhjälpas med större lagerspel, pumpen gillar inte heller att varvas över 8000rpm.

så du har helt fel är inget med övre delen som strular e bara nedre delen,
sedan skall man alltid köra med plana ytor och en riktig mls packning och ingen skit budget packning osv.

ps sedan är ju 2jzgte motorn en av dom bästa som gjorts,byta topp packning och man har sedan en riktigt skottsäker motor upp till ca 700hk sedan bygge rman smitt, finns dom som kör över 900rwd på orginal botten, men då är man på lånad tid smile

Senast redigerat av supraturbo (17 december 2012)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
tekniknissen1
17 december 2012 · 866 Inlägg

Du har rätt det där med Ford ! Jag hade fel!?
Det var jag som fick på fingrarna smile
Kolla var bulthålen sitter på en 2JZ
Ser man på 2jz så sitter dom i mantelen med oljeretur kanalerna på utsidan så dragkraften går ner i mantelen så decket blir avlastad från draget från bulten.
På volvo sitter dom en bit in från mantelen och en bit från foderna så decket får ta hela dragkraften.

supraturbo gött med mos pajjka
18 december 2012 · 181 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Du har rätt det där med Ford ! Jag hade fel!?
Det var jag som fick på fingrarna smile
Kolla var bulthålen sitter på en 2JZ
Ser man på 2jz så sitter dom i mantelen med oljeretur kanalerna på utsidan så dragkraften går ner i mantelen så decket blir avlastad från draget från bulten.
På volvo sitter dom en bit in från mantelen och en bit från foderna så decket får ta hela dragkraften.

2jz har 14st bultar som håller toppen på plats mkt stabilt och stadigt, dock som alltid så är det viktigt att efterdra toppen då bilen varit varm pga att gjute block och alu topp är lite känsligt, själv kör jag med 9/16" skruvar till min topp på supran för att få ännu mera anl yta att dra emot. men inget som blir eller kan bli avlastat på det sättet du beskriver när förbandet dras ihop och efterdras på rätt sätt//M

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2012 · 13 750 Inlägg

eftersom det är en volvo så är det inte så viktigt.

jag drar dom vanliga med 110nm rakt av ingen efter dragning eller liknande och det har alltid fungerat perfekt

huvudsaken är att dom sitter fast dragna ;-)

skillnad på annat sunk en rödblockare räcker med något oljeliknande i tråget och sen är det bara att köra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
david850
19 december 2012 · 331 Inlägg

Fick hem bultarna igår:

PÅ lappen som följer med står det http://imageshack.us/a/img824/5083/20121218205521.th.jpg

De säger ju man skall dra 120 nm.. E det samma som 20 nm, 60 nm och sen 90 grader?

Eller skall man dra 20, 60 och sen 120 nm?

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
supraturbo gött med mos pajjka
19 december 2012 · 181 Inlägg

david850 skrev:
Fick hem bultarna igår:

PÅ lappen som följer med står det http://imageshack.us/a/img824/5083/20121218205521.th.jpg

De säger ju man skall dra 120 nm.. E det samma som 20 nm, 60 nm och sen 90 grader?

Eller skall man dra 20, 60 och sen 120 nm?

står det 120nm så är det så, dra dom i 3 steg 40-80-120nm

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
david850
20 december 2012 · 331 Inlägg

OKey det låter vettigt! big_smile Va kan man säga att 90 grader i org dragningen blir ca i nm?

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Xuri One Man Clan
20 december 2012 · 4 287 Inlägg

david850 skrev:
OKey det låter vettigt! big_smile Va kan man säga att 90 grader i org dragningen blir ca i nm?

orginal vinkeldragning å momentet till dina bultar är/blir  samma har jag blivit lärd. nån får rätta mig.


jag skulle dock säga vinkeldragningen är bättre bereonde på vem som skruvar ihop grejerna.

Använd bara rikligt med molybdensulfidfett överallt vid monteringen av bultarna å dra sen skiten te rätt moment smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang