Råd två bilar

Peju94
23 december 2012 · 64 Inlägg

Hur har ni andra gjort med två bilar försäkringen tänker jag på. har ni den ena stå på mamma/pappa föratt få billigare ? Tänkte ifall man har en lite mer busig bil och en pendlare.

fantomen Putsar Cosworth
23 december 2012 · 195 Inlägg

Har alla bilar på päronen. Skulle jag försäkra Cossien själv hade det blivit personlig konkurs.

Audi hatare.
Sarge
23 december 2012 · 2 337 Inlägg

Jag har alla tre bilar skrivna på mig. Ingen skulle gå på att det var morsans eller farsans bilar med tanke på vad de redan har i garaget.

Jungmar
23 december 2012 · 847 Inlägg

Man har bilen skriven på sig själv så klart, annars får man ha mindre försäkring eller skaffa en bil man har råd att försäkra. Svårare än så är det inte

baltis
23 december 2012 · 1 948 Inlägg

Bmw m3 e46 - På mig
golf iv tdi - På morsan

Något som blev galet? big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
24 december 2012 · 26 174 Inlägg

Alla mina bilar står på mig.
Dock en gång i tiden för ungeför hundra år sedan känns det som, på den tiden jag bodde hemma, så stod bilen på farsan. Men då hade jag bara en.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mobeerg carzy
24 december 2012 · 461 Inlägg

När jag bodde hemma så stod bilarna på farsan, men nu står dem på mig.

Funkar skitbra att skriva dom på sig själv wink

Team BSG
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
24 december 2012 · 467 Inlägg

har skylinen på farsan med. skulle kosta med 30.000:- om året annars, inte så roligt big_smile

schnauz
24 december 2012 · 1 758 Inlägg

Tänker varken säga bu eller bä, bara påpeka att man bör vara medveten om att det klassas som bedrägeri att teckna försäkringen på den som inte är fordonets huvudsakliga brukare.
Visst att man sparar några slantar på premien, men vill det sig illa kan man bli utan ersättning och/eller åtalad för försäkringsbedrägeri.

DusanMandick Random Hero
24 december 2012 · 4 047 Inlägg

s14a och 740 på mig, de drabbar ingen fattig

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
baltis
24 december 2012 · 1 948 Inlägg

schnauz skrev:
Tänker varken säga bu eller bä, bara påpeka att man bör vara medveten om att det klassas som bedrägeri att teckna försäkringen på den som inte är fordonets huvudsakliga brukare.
Visst att man sparar några slantar på premien, men vill det sig illa kan man bli utan ersättning och/eller åtalad för försäkringsbedrägeri.

Detta är inget påhopp, bara ren nyfikenhet och källkritik.

Vart får du dina fakta ifrån? Känns som att detta MÅSTE det ha skrivits om i pressen, både folk som blivit utan försäkringspengar på halvmiljonen samt folk som blivit dömda för bedrägeri. Sökte lite snabbt men kunde faktiskt inte hitta något.
Så, vad är din källa?




Vad jag hört och vad som dessutom känns mer troligt är följande.
Säg att bilen ifråga kostar 1000kr/mån att försäkra på dig, 500 på din mor.
Du kvaddar bilen när du haft den i 10 månader, vad försäkringsbolaget då gör, efter att dom bestämt sig för att det inte är din mors bil utan din, är att kräva dig på mellanskillnaden i premie, dvs 5000kr. Så om du då skulle fått 100k för bilen så får du istället 95k.
Detta är vad jag hört, har inget mer att backa upp det med mer än att det känns "rätt" eftersom jag aldrig hört talas om någon som blivit nekad ersättning eller åtalad för bedrägeri (vilket även borde gå som grovt bedrägeri med tanke på bilens värde, och då är inte straffsatsen mild...)

lelleal
24 december 2012 · 1 150 Inlägg

Har alla bilar på mig själv är vel inget roligt att nån annan står som ägare på dom? Isf har uppenbarligen inte råd med 2bilar

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Evildan
24 december 2012 ·

baltis skrev:

schnauz skrev:
Tänker varken säga bu eller bä, bara påpeka att man bör vara medveten om att det klassas som bedrägeri att teckna försäkringen på den som inte är fordonets huvudsakliga brukare.
Visst att man sparar några slantar på premien, men vill det sig illa kan man bli utan ersättning och/eller åtalad för försäkringsbedrägeri.

Detta är inget påhopp, bara ren nyfikenhet och källkritik.

Vart får du dina fakta ifrån? Känns som att detta MÅSTE det ha skrivits om i pressen, både folk som blivit utan försäkringspengar på halvmiljonen samt folk som blivit dömda för bedrägeri. Sökte lite snabbt men kunde faktiskt inte hitta något.
Så, vad är din källa?




Vad jag hört och vad som dessutom känns mer troligt är följande.
Säg att bilen ifråga kostar 1000kr/mån att försäkra på dig, 500 på din mor.
Du kvaddar bilen när du haft den i 10 månader, vad försäkringsbolaget då gör, efter att dom bestämt sig för att det inte är din mors bil utan din, är att kräva dig på mellanskillnaden i premie, dvs 5000kr. Så om du då skulle fått 100k för bilen så får du istället 95k.
Detta är vad jag hört, har inget mer att backa upp det med mer än att det känns "rätt" eftersom jag aldrig hört talas om någon som blivit nekad ersättning eller åtalad för bedrägeri (vilket även borde gå som grovt bedrägeri med tanke på bilens värde, och då är inte straffsatsen mild...)

stämmer helt det du skriver angående bedrägeri och en omild straffsats.
finns flertalet artiklar ipressen ang detta, aftonbladet skrev för ett tag sedan om en kille med en MB som var smart nog att gå ut i tidningen med att han gjort en skenförsäkring och inte fick ut ngn ersättning.

att det sedan inte skrivs så mkt om det innebär inte att det inte inträffar, det vi läser är det som säljer lösnummer, var längesedan vi läste ngt om de stackars svältande & sjuka invånarna på Tahiti trots att dom fortfarande lider av sviterna efter tsunamin 2010.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S9173.pdf
sidan4 egendomsskydd.
Om trafikförsäkringen kompletteras med egendomsskydd
är det försäkringstagarens eget ekonomiska
intresse, som ägare till den försäkrade
bilen som försäkringen gäller för. Skulle det visa
sig att det är någon annan än försäkringstagaren
eller dennes make/registrerad partner eller
sambo folkbokförd och bosatt på samma adress
som försäkringstagaren som äger bilen gäller
inte egendomsskyddet och någon ersättning
kan inte betalas vid inträffad skada.

Klart som korvspad smile

http://www.lansforsakringar.se/privat/o … r_MF54.pdf
sida4
312 Vem försäkringen gäller för
Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren
av fordonet är du själv. Vid tillämpning av aktsamhetskraven
likställs handlande av annan brukare med ditt handlande.
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring
för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt
utan ersättning vid en skada.

klartext även här wink

http://www.trygghansa.se/privat/forsakr … -svar.aspx
Min mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie? 
Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

Nu hoppas jag att detta är uträtt en gång för alla på forumet, men jag har med stor säkerhet helt fel i det antagandet. roll

Senast redigerat av Evildan (24 december 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
24 december 2012 · 7 239 Inlägg

Peju94 skrev:
Hur har ni andra gjort med två bilar försäkringen tänker jag på. har ni den ena stå på mamma/pappa föratt få billigare ? Tänkte ifall man har en lite mer busig bil och en pendlare.

har bilarna på fassan, dock endast en påställd just nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
24 december 2012 ·

Jumbofisken skrev:
Hur gör försäkringsbolagen om bilen används inom hela familjen? Min bror kör nästan Saaben mer än vad jag själv gör.

det skrev/länkade jag till här:

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S9173.pdf
sidan4 egendomsskydd.
Om trafikförsäkringen kompletteras med egendomsskydd
är det försäkringstagarens eget ekonomiska
intresse, som ägare till den försäkrade
bilen som försäkringen gäller för.
Skulle det visa sig att det är någon annan än försäkringstagaren
eller dennes make/registrerad partner eller
sambo folkbokförd och bosatt på samma adress
som försäkringstagaren som äger bilen gäller
inte egendomsskyddet och någon ersättning
kan inte betalas vid inträffad skada.

Din bror är förhoppningsvis inte sambo/make till dina föräldrar, för ni spelar väl inte banjo och går i snickarbyxor?

IceEyes Varningar: För många..
24 december 2012 · 2 552 Inlägg

När man var yngre och fortfarande var stationerad hemma hos föräldrarna var det en självklarhet att låta mor eller far stå som ägare för att undvika de hutlösa kostnaderna som uppkommit om jag själv hade ägt bilen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
24 december 2012 · 9 296 Inlägg

Jag har tillägget att ingen under 25 får köra mina bilar, det gör försäkringarna billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
24 december 2012 ·

CHEEVA skrev:

Peju94 skrev:
Hur har ni andra gjort med två bilar försäkringen tänker jag på. har ni den ena stå på mamma/pappa föratt få billigare ? Tänkte ifall man har en lite mer busig bil och en pendlare.

har bilarna på fassan, dock endast en påställd just nu

läs länkarna och tänk till vad detta kan innebära för din far och hans försäkringsmöjligheter och övriga framtid som ev straffad till ett försäkringsbedrägeri ??
det är för övrigt inte särskilt lyckat för dig heller i framtiden att ev vara straffad för en sådan sak, kan innebära svårigheter att få vissa arbeten osv.

mb_pucken
24 december 2012 · 5 089 Inlägg

när ja bodde hemma så stog min far på min bruksbil. lekbilarna stod på mig av självklar anledning. nu när ja bor i eget så står alla mina 3 bilar på mig samt min husvagn. enklast å säkrast så fast har inga dyra försäkringar. fördelem med att bli gammal är trots allt att försäkringen sjunker allt efter  åldern ökar. dock är ja intr mera än 24:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 december 2012 · 7 239 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Peju94 skrev:
Hur har ni andra gjort med två bilar försäkringen tänker jag på. har ni den ena stå på mamma/pappa föratt få billigare ? Tänkte ifall man har en lite mer busig bil och en pendlare.

har bilarna på fassan, dock endast en påställd just nu

läs länkarna och tänk till vad detta kan innebära för din far och hans försäkringsmöjligheter och övriga framtid som ev straffad till ett försäkringsbedrägeri ??
det är för övrigt inte särskilt lyckat för dig heller i framtiden att ev vara straffad för en sådan sak, kan innebära svårigheter att få vissa arbeten osv.

men nu är min far den huvudsakliga brukaren ju roll dock var det vår egen försäkringsgubbe som sa att vi skulle göra så...

kommer ej att ändra det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang