Köpråd och tips till småbilsgalen brud! :)

fantomen Putsar Cosworth
25 december 2012 · 195 Inlägg

Klart du ska ha en Focus! Men om du ska ha en Focus så är en facelift modell -02---> mycket bättre. Första som kom ut (en som du länkade) hade bara H4 lampor och värdelöst ljus. Du ser direkt om det är en facelift då första modellen hade blinkersen lite längre ner på kofångaren och facelift modellen hade dom i lyktan.
Kolla bara falsrost i dörrarna och när kamremen är bytt.
Hade personligen valt en 1.6a som drar ganska så mycket mindre än 2.0an men 2.0an är betydligt roligare.
Modellen vart årets bil -98 när den kom smile

Audi hatare.
Ejan
25 december 2012 · 648 Inlägg

Kikar du på Focus så är det precis som Fantomen skrev..kika efter 1.6an  den är rätt pigg och rolig men går snålt..2.0an är inte så jäkla mycket roligare så det väger upp för bränslet  men om du ändå ska gå på en sportig Focus kan du lika gärna gå all in och pruta ner denna om det ändå är en 2.0 som intresserar

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … amp;last=1

kympin
26 december 2012 · 11 Inlägg

Ok, nu börjar det närma sig och jag är sjukt tacksam för bollningarna pojkar smile
Focus har ju blivit lite intressant även om min senast länkade Peugeoten står högst på listan. Gillade dock inte att en påpekade att firman som säljer den hade kört fulknep osv.

Dissa har vi nu också då, vilken och varför?

http://mobil.blocket.se/halland/Ford_Fo … 15&w=3

http://mobil.blocket.se/sodermanland/Fo … 15&w=3

Och hur prutar man på en bil på bilfirma. Jag brukar vara rätt bra på det men inte på bilfirmor. Helt omöjligt enligt mig :p

Mommo1990
26 december 2012 · 257 Inlägg

Inget e omöjligt, försök hitta så många fel som möjligt, även "töntiga" fel och påpeka att det kostar en slant för att laga detta så ska du se att dem är villiga för att gå ner i pris. Sen kan du alltid ta och jämföra priserna med andra privatperson annonser etc.

BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
RymdSeglet N/A
26 december 2012 · 165 Inlägg

Civic?
Honda brukar vara billiga på reservdelar och motorerna tål mycket stryk.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
CarbonLoader Team Carkings
26 december 2012 · 2 300 Inlägg

Ford Fiesta ST, roligare bil för mindre pengar hittar man inte.

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Ejan
26 december 2012 · 648 Inlägg

Man brukar alltid få 5k direkt man visar intresse på en bil..så är det i Dalarna iaf om det nu inte är en väldigt billig bil.

Carbonloader: Fiesta ST är rolig japp men den finns inte inom trådskaparens angivna budget tyvärr,,dock är den en bättre och roligare bil på alla sätt jämfört mot Focus ST170

Knugcab
26 december 2012 · 5 111 Inlägg

Provsitt ordentligt innan du bestämmer dig för en Focus, trevliga bilar att köra i övrigt men åtminstone jag får ont i ryggen av stolarna efter ett tag. Kanske otrevligt om man skall pendla med bilen. Men som sagt, provsitt, det är så individuellt vilka stolar man sitter bra i och inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Longben
26 december 2012 · 82 Inlägg

Köp en golf 4 eller nått.
De man ska tänka på tycker jag är om du vill ha en äldre premiumbil som dubsitter skönt i eller en ny med sämre kvalite.
Du får en 09 cheva matiz eller nått sånt för typ 35 40 . Men hur kul är dom.
Du kan köpa en golf 4 highline eller nått sånt med lite mil på mätaren, men då får du den mest utrustade bilen som fanns då.
Ja kör äldre audi s6 tex. Gammal bil men så sjukt sköna. Sitter sämre i polarens 09 subaru.
Så fundera på egentligen vill du ha en ny bil. Eller en äldre bil?
En fabia är kanon men du sitter på en planka.
En pegga kan va kul å se lite ball ut men 18000 mil i fransk bil nja.
En toyota är en kanon bil som håller 100000 mil men knappast ungdomlig
En audi är skön men dyr. Åka äldre ?
Golf samma sak
Ska du endå ha en bil som håller är liten inte drar soppa. Köp en nissan micra. Typ 99a
Finns nog ingen bättre bil enligt mig. Jag e 198 sitter bra i dom.
Har haft 4 5 st. Monterat turbo. Sänkt lekt osv. Bara byta olja å gasa

Med vänlig hälsning, longben

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
dawwe ...has left the building...
26 december 2012 · 4 474 Inlägg

Mitt råd: Även om du har en budget så låt inte den begränsa ditt sökområde. Du kan med gott samvete kika på bilar som annonseras för 10-12" över ditt maxpris. Annonspris o vad bilen blir såld för är ofta två helt olika summor. Jag säger inte att du skall tokpruta det första du gör dock. Åk o kolla på bilen även om den är för dyr. Gillar du den o den känns OK på alla sätt o vis så talar du helt enkelt om vad du kan betala, givetvis tar du upp bristerna objektet har...Lycka till.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Longben
26 december 2012 · 82 Inlägg

dawwe skrev:
Mitt råd: Även om du har en budget så låt inte den begränsa ditt sökområde. Du kan med gott samvete kika på bilar som annonseras för 10-12" över ditt maxpris. Annonspris o vad bilen blir såld för är ofta två helt olika summor. Jag säger inte att du skall tokpruta det första du gör dock. Åk o kolla på bilen även om den är för dyr. Gillar du den o den känns OK på alla sätt o vis så talar du helt enkelt om vad du kan betala, givetvis tar du upp bristerna objektet har...Lycka till.

Håller med

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Evildan
26 december 2012 ·

Ford Mondeo /Transit/Scorpio mfl finns med en effektiv eluppvärmd vindruta som desvärre är mkt störande nattetid speciellt i blött väder då slingorna bryter ljuset från mötande fordon samt att den ger mig åksjuka efter en liten tid bakom ratten även i torrväder då värmeslingorna är mkt störande enligt mig.
Vet ej om även Focus har sådana.
Antingen klarar man att köra med det eller så gör man som jag och fyller gummimattan om man inte stannar och vilar ögonen i tid.
Kan vara värt att betänka.

Pruta stenhårt och kontrollera online vad som begärs för liknande objekt.
Det är köparens marknad, spec nu efter jul och senare i Januari när folk inte har några pengar och säljer 2abilen för att kunna köpa sina fredagstacos och chips.

lycka till med köpet.

DasAuto
26 december 2012 · 2 751 Inlägg

kympin skrev:
Tack så mycket för råden! Ja alltså det jag vet är ju att Audi = dyrt att laga, och att de kan krångla lika lite som en Peugeot som är betydligt billigare att laga och äga OCH köpa.
Den jag är mest fokuserad på nu är:
http://mobil.blocket.se/skaraborg/Peuge … =7&w=3
Och ja jag vet C5 är apstort. Men man kanske kan gå upp någon strlk, har ju bara med vanan att göra eg. Men billigare med en liten på alla sätt då det bara är lilla jag som ska sitta där i.

Och ang Fiesta osv.. Inte för att låte som en totaltönt.. De är "fula". x)
Är väldigt kinkig med att den ska SE bra ut. Som Pininfarinan.. lite sportig. Eller den jag länkade som jag är mest inställd på. Vad tycker ni om den? Om nej, varför? smile

TACK igen <3

Audi är dyra att Serva hos auktoriserad verkstad, att laga/reparera dem är inte mycket dyrare än andra bilar, speciellt inte de äldre modellerna. S, RS modeller är självklart en liga för sig.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Knugcab
26 december 2012 · 5 111 Inlägg

Men Audi A3? Kan det vara så mycket dyrare att underhålla en sådan än en Golf Mk4? Den är ju liksom en Golf under skalet, tycker man...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 december 2012 · 7 234 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Men Audi A3? Kan det vara så mycket dyrare att underhålla en sådan än en Golf Mk4? Den är ju liksom en Golf under skalet, tycker man...

nej det är mer eller mindre samma bil smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
CarbonLoader Team Carkings
26 december 2012 · 2 300 Inlägg

Kör själv en Golf 4 GTI Turbo, 35-55 tusen klassen. Rolig bil helt klart men lite Audi wannabe enligt mig. Kika gärna in mitt projekt med bilen som förhoppningsvis premiärvisas på Elmia i påsk.

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
DasAuto
26 december 2012 · 2 751 Inlägg

CarbonLoader skrev:
Kör själv en Golf 4 GTI Turbo, 35-55 tusen klassen. Rolig bil helt klart men lite Audi wannabe enligt mig. Kika gärna in mitt projekt med bilen som förhoppningsvis premiärvisas på Elmia i påsk.

Det är egentligen bara bra, billigare bil med liknande kvalite. Åtminståne upplevd kvalité

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
kympin
26 december 2012 · 11 Inlägg

Ok jag har gett upp Peugeoten, hör jag applåder? wink

Nej så nu är mitt mål denna som det ser ut om jag får den dit jag vill:
http://mobil.blocket.se/halland/Ford_Fo … 15&w=3

Inga fel (enligt säljaren, privat) förutom att passagerarfönstret inte kan vevas ner. Hon ska in till Ford imorgon och få info om vad det skulle kosta att laga. Kamrem bytt vid 12800 mil,juni -10. Och jag har sagt jag har en budget på 25-30 000, och sen se vad kostnaden för fönstret skulle bli då. Och hon var ok med det då det blir en snabb affär isf. Låter som en bra deal? De andra av dissa ligger ju över 40-50000:-?

SportPilot Ubåtsingenjör
26 december 2012 · 7 234 Inlägg

kympin skrev:
Ok jag har gett upp Peugeoten, hör jag applåder? wink

Nej så nu är mitt mål denna som det ser ut om jag får den dit jag vill:
http://mobil.blocket.se/halland/Ford_Fo … 15&w=3

Inga fel (enligt säljaren, privat) förutom att passagerarfönstret inte kan vevas ner. Hon ska in till Ford imorgon och få info om vad det skulle kosta att laga. Kamrem bytt vid 12800 mil,juni -10. Och jag har sagt jag har en budget på 25-30 000, och sen se vad kostnaden för fönstret skulle bli då. Och hon var ok med det då det blir en snabb affär isf. Låter som en bra deal? De andra av dissa ligger ju över 40-50000:-?

kan nog va en bra affär smile är ju en kul bil iaf !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
fantomen Putsar Cosworth
27 december 2012 · 195 Inlägg

CHEEVA skrev:

kympin skrev:
Ok jag har gett upp Peugeoten, hör jag applåder? wink

Nej så nu är mitt mål denna som det ser ut om jag får den dit jag vill:
http://mobil.blocket.se/halland/Ford_Fo … 15&w=3

Inga fel (enligt säljaren, privat) förutom att passagerarfönstret inte kan vevas ner. Hon ska in till Ford imorgon och få info om vad det skulle kosta att laga. Kamrem bytt vid 12800 mil,juni -10. Och jag har sagt jag har en budget på 25-30 000, och sen se vad kostnaden för fönstret skulle bli då. Och hon var ok med det då det blir en snabb affär isf. Låter som en bra deal? De andra av dissa ligger ju över 40-50000:-?

kan nog va en bra affär smile är ju en kul bil iaf !

Jo rolig bil är det! Växellådan är gudomlig i ST170 smile

Audi hatare.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang