Avgassystemet passat

rasmuswinberg
26 december 2012 · 3 Inlägg

tjenare, förut idag tog jag en tur med min passat, drog på lite och varvade ut , då small det och nu dundrar bilen som bara f..! det låter framifrån som om det skulle va nära motorn , ingen skillnad på bilens prestanda förutom att den dundrar som katten! någon som kan ha en aning om vad det kan va , har fått tipps om "strumpan"?

är tacksam för svar !smile

Expoze
26 december 2012 · 2 024 Inlägg

Kryp under och titta??? Vi andra kan bara gissa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
rasmuswinberg
26 december 2012 · 3 Inlägg

haha jo om det ändå inte vore så blött smile får åka och låna lyft eller något smile

valle22 Smidd i rostigt stål
26 december 2012 · 933 Inlägg

garanterat flexröret som gått mitt av

Kontrollera måtten när den är upphissad och köp ett flexrör ifrån Biltema som sedan en duktig svetsare kan mig:a dit den.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Meaganeowner
27 december 2012 · 2 250 Inlägg

Bytte före jul på min 96:a TDI. Smidigt.

Plocka inte ned Turbo, grenrör eller annat om DU inte absolut vill lyfta ur motorn och växellåda. Skruvar och muttrar är med stor säkerhet hoprostade, som du drar sönder om du rör dessa. Byte av packningar mm helt i onödan.
Gänga nytt i block eller turbo är inte lätt om motorn är kvar i bilen.


Kapade bort vibrationsdämparen (järnklumpen) med fästen längst bak och nederst i motorrummet. Fick upp en liten vinkelslip med ny skiva och kapade först grenröret/avgasröret strax framför flexröret, så långt upp jag nådde. Mer än halva röret. Lite mickel sen med att smyga ned flexen uppifrån, utan skivskydd, bakom turbon. Men det gick fint att kapa igenom övre delen av röret. Så häktade jag ned främre delen av avgasystemet med katt o allt. Införskaffade ett flexrör som sedan gick att nätt o jämnt träda över rörstumparna. I och med att man trär över kvarvarande rörändar är det lätt att svetsa utan att det slår hål.
Lyfte upp på plats och punktade i den bakre skarven (mot katten). Viktigt med att rikta upp så att det inte bryter allt för hårt, detta för att undervika resonansljud i avgassytemet. Släppte ned igen och färdigsvetsade den bakre skarven.
Upp med allt igen och trädde på flexröret mot det tidigare kapade grenröret. Ja, så gick det fint att först punkta och sedan färdigsvetsa med miggen, både uppifrån och nedifrån. Akta bara fingrarna ifall du tar av vinkelslipens skivskydd!
Sprutade på högtempfärg på svetsfogarna. Allt klart på mindre än 2 timmar inklusive kaffepaus och lucianubbe.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 december 2012)

Meaganeowner
27 december 2012 · 2 250 Inlägg

Är det främre ljuddämparen, platt sak framför bakaxeln som gett upp, kostar bort emot 2000 kr, så kan Du ersätta den med ett rakt rör smile I vart fall om Du har turbo...  Snikbilligt, ger även ett litet lågt, knappt märkbart morrande avgasljud på tomgång... Funkar även på besiktningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang