Konstig fråga på teoriprovet.

naak2803
29 december 2012 · 346 Inlägg

Vad av nedanstående räknas som fordon?

Skateboard.
Cykel.
Spårvagn.

är inte både cykel och spårvagn fordon?

zemet
29 december 2012 · 4 049 Inlägg

Antar att det bara är spårvagn eftersom det är det enda du behöver körkort för men det är en väldigt dålig fråga imo.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
naak2803
29 december 2012 · 346 Inlägg

jo men cykel är ju också fordon.

phk
29 december 2012 · 46 Inlägg

naak2803 skrev:
Vad av nedanstående räknas som fordon?

Skateboard.
Cykel.
Spårvagn.

är inte både cykel och spårvagn fordon?

Cykel är ett fordon.
Spårvagn är ett järnvägsfordon. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsfordon
Skateboard är en leksak lol

Jag håller med dig att frågan är luddig !mad

Senast redigerat av phk (29 december 2012)

Dropkicks
29 december 2012 · 23 Inlägg

Har för mig att allt som framförs på vägarna och har en styranordning räknas som fordon. även fast du inte behöver körkort för cykel så måste du följa trafikreglerna när du är ute i trafiken smile. men en konstig fråga var det allt!

Volvo 744GL "Injection" (1988)
BMW E39 523 (1997)
naak2803
29 december 2012 · 346 Inlägg

hmm men fordon är väl samlignamnet, eller?

motorfordon
järnvägsfordon

är väl båda fordon?

phk
29 december 2012 · 46 Inlägg

naak2803 skrev:
hmm men fordon är väl samlignamnet, eller?

motorfordon
järnvägsfordon

är väl båda fordon?

Det är en byråkrat som skrivit frågan roll

Fillppa
29 december 2012 · 392 Inlägg

cyklist räknas ju som en trafikant, du måste ju blända av tex när du möter en cyklist smile

phk
29 december 2012 · 46 Inlägg

Fillppa skrev:
cyklist räknas ju som en trafikant, du måste ju blända av tex när du möter en cyklist smile

Cykel räknas som fordon, du cyklar med trafiken men när du går så går du mot tafiken.big_smile

Senast redigerat av phk (29 december 2012)

Fillppa
29 december 2012 · 392 Inlägg

Nått Hollo som skrev frågan :-/

Muttley
29 december 2012 ·

De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

OmegaCoffe Dumpersförare.
29 december 2012 · 970 Inlägg

fanns inga sån konstiga frågor när jag tog mitt. dom har säkert lagt till en jävla massa sen dess.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 079 Inlägg

Dropkicks skrev:
Har för mig att allt som framförs på vägarna och har en styranordning räknas som fordon. även fast du inte behöver körkort för cykel så måste du följa trafikreglerna när du är ute i trafiken smile. men en konstig fråga var det allt!

Spårvagn har väl ingen styranordning, den går ju på spår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zemet
29 december 2012 · 4 049 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

På vilket sätt är det en bra fråga? påverkar det hur man kör bil om man vet ifall en cykel är ett fordon eller inte?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 079 Inlägg

zemet skrev:

tkd_rille skrev:
De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

På vilket sätt är det en bra fråga? påverkar det hur man kör bil om man vet ifall en cykel är ett fordon eller inte?

Fordon eller inte fordon påverkar ju var nånstans de ska uppehålla sig i trafiken. Kanske du någongång nyttjar ett annat fordon/annat  än bil och då behöver du veta hur det ska framföras i trafiken. Det har alltså inget med hur du kör bil rent teoretiskt. Du har inte körkort än va?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Sarge
29 december 2012 · 2 337 Inlägg

zemet skrev:

tkd_rille skrev:
De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

På vilket sätt är det en bra fråga? påverkar det hur man kör bil om man vet ifall en cykel är ett fordon eller inte?

Det handlar väl om att man ska ha en helhetsförståelse för trafiken.

Muttley
29 december 2012 ·

zemet skrev:

tkd_rille skrev:
De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

På vilket sätt är det en bra fråga? påverkar det hur man kör bil om man vet ifall en cykel är ett fordon eller inte?

Med tanke på hur mycket fler vi är i trafiken varje år så behöver vi en bredare kunskap än att kunna vrida på en ratt.
All den info verkar i och för sig inte ha fastnat på rätt många som kör.

Så med all rätt så skall teorin utökas mer och mer och jag gör gärna om den om de behövs.

Djo
29 december 2012 · 10 158 Inlägg

Cykel räknas som fordon

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fillppa
29 december 2012 · 392 Inlägg

Djo skrev:
Cykel räknas som fordon

jepp tror inte spårvagnen skulle va altenativet, men helt klart knäpp fråga faktiskt smile har gjort tre teoriprov inom ett halvår (B, C å CE) å ja har stött på en del knäppa, ibland fattar man intens va dom menar

Tycker dom borde se över en del frågor för vissa är helt hollo smile

Zwudda Refined
29 december 2012 · 1 770 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fordon

Bara att läsa och begrunda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang