Misständning av cylindrar

volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

har en volvo 855 års m 97...får fel kod på 4 cylindrar av 5....misständning....provat rycka tänd kabel å då reagerar motorn...även kabeln till spridaren å då reagerar den...alltså gjort det med varje kabel...bytt tändstift å fördelar lock...övrigt går bilen som den ska,vad jag vet,men då jag har misständning kan jafg ju inte vvara säker...har ni någon ide vad jag kan kolla mera

gasar tills det rasar
strand18
29 december 2012 · 19 Inlägg

har du satt tändkabelerna rätt?

BMW e30 327 "turbo" (1987)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

ja som dom satt innan...om nu ingen före mig satt dom fel....men den går aldrig ojämt på tom gång startar utan chocke vid kall grader....hostar inte eller går ryckigt...

gasar tills det rasar
strand18
29 december 2012 · 19 Inlägg

den går alltså bra!? då skulle jag inte bry mig om felkoderna. vill du ändå leta vidare så har du vevaxel och kamlägesgivare som styr tändning på de flesta bilar.borde vara samma på volvo

BMW e30 327 "turbo" (1987)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

oki,får kolla det då

gasar tills det rasar
robbinT
29 december 2012 · 341 Inlägg

Hade samma problem på min morbrors 855 -97 glt. Var ena slangen vid insuget som hade gått av. sitter på vänster sida om du står framför bilen. Är lite småsvårt att byta den men det går utan att ta bort något smile

volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

vad för slang då...

gasar tills det rasar
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

på sidan av gren röret är det som en pip där det inte finns någon slang...

gasar tills det rasar
MVPerformance
29 december 2012 · 755 Inlägg

kollat stiften? så dem inte fått en smäll vid montering, fick det på min då var det ett stift som hade fått en smäll så började han misstända på tomgång och vid jämn gas.

http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg så såg stiftet ut.

Hoppas det löser sig

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

min bil misständer inte vad jag kan höra eller går ojämt på några varv tal...ca 1000 varv på tom gång...svarar på gasen i alla lägen...men lampan i bilen lyser iallafall å i datan står det misständning på cylinder 1,2,4,5   kan starta den i kall väder då bilen stått en vecka ytan chocke...inga bekymmer

gasar tills det rasar
MVPerformance
29 december 2012 · 755 Inlägg

volvo855silver skrev:
min bil misständer inte vad jag kan höra eller går ojämt på några varv tal...ca 1000 varv på tom gång...svarar på gasen i alla lägen...men lampan i bilen lyser iallafall å i datan står det misständning på cylinder 1,2,4,5   kan starta den i kall väder då bilen stått en vecka ytan chocke...inga bekymmer

min bil gick fint startade alltid, stog och missade lite då och då på tomgång och jämngas, så fort man tröck lite på gasen så reagerade han och misstände inte.

Men ditt problem låter lite som om det är tändstift som åkt på en liten smäll så elektroden blivit lite böjd, eller att det är en vakuum slang som lostnat så han tar tjuvluft.
kolla vakuumslangarna om du hör ett vinande ljud från motorn som att någonting sög in luft, så har du en vacuum läcka, och det kan leda till misständningar, men tjuvluften spelar inte så stor roll när motorn jobbar och där efter går fint på högre varvtal

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

jag hade problemet innan jag bytte tänd stift med...inget vinande ljud...på sidan av gren röret ät det en pip å det sitter ingen slang på där..kan det var det.. vet inte vad det är för pip..den är åt passagerar sidan alltså

gasar tills det rasar
MVPerformance
29 december 2012 · 755 Inlägg

volvo855silver skrev:
jag hade problemet innan jag bytte tänd stift med...inget vinande ljud...på sidan av gren röret ät det en pip å det sitter ingen slang på där..kan det var det.. vet inte vad det är för pip..den är åt passagerar sidan alltså

en bild skulle vara perfekt då jag inte har en bild  framför mig hur en vitmotor ser ut ;P

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

ska försöka fota den å lägga in den...

gasar tills det rasar
MVPerformance
29 december 2012 · 755 Inlägg

volvo855silver skrev:
ska försöka fota den å lägga in den...

tackar

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

hittar inte hur man lägger in bilder

gasar tills det rasar
MVPerformance
29 december 2012 · 755 Inlägg

vet inte själv hur man gör, rätt så ny här på garaget

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
volvo855silver
29 december 2012 · 78 Inlägg

det funkar inte att lägga in bilder...får söka efter va den pipen eller vad man ska kalla det för...eller om jag kan maila den till dig

gasar tills det rasar
robbinT
29 december 2012 · 341 Inlägg

Den slangen sitter inte på alla. vissa motorer är det hålet igenpluggat på. men den går iaf till friskluftslangen om den ska sitta där.

volvo855silver
30 december 2012 · 78 Inlägg

Mitt är inte pluggat...men har satt en slang där å pluggat slangen får vi se om det ger resultat...

gasar tills det rasar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang