Byta bakruta själv? Bmw e36 328.

MaxxeT
30 december 2012 · 243 Inlägg

Tjenare!

Nu äre nämligen så att min baklucka är förskräckligt rostig och måste byta ut luckan, har kollat laga osv och verkar oerhört svårt o få tag i en baklucka i hyfsat skick till den.
För jag antar att inte andra bakluckor passar till den?

Men finns en kille som säljer en baklucka i bra skick för 600kr dock utan glas.

Vet att de är svåra o få tag på, så funderar på de här med ruta.
Har ju min ruta från gamla luckan men vad kostar det o lämna in på nån glasmästare som kan byta mellan luckorna?

Går det o göra själv? Svårt?
Har aldrig sysslat med detta och antar att rutan är limmad?

Det handlar alltså om en Bmw e36 Touring -97a.

Mvh Max

Kollan
30 december 2012 · 618 Inlägg

Tryck genom ståltråd genom limmet och dra runt wink

crescentcompact
30 december 2012 · 280 Inlägg

Frågan är om det inte är värt att lämna bort ett sådant jobb, paja rutan eller få den otät känns jobbigt. Men det går säkert att göra själv om man är riktigt noggran och försiktig.

/Fredrik

MaxxeT
31 december 2012 · 243 Inlägg

crescentcompact skrev:
Frågan är om det inte är värt att lämna bort ett sådant jobb, paja rutan eller få den otät känns jobbigt. Men det går säkert att göra själv om man är riktigt noggran och försiktig.

/Fredrik

mjo vill ju dock inte ha ett vattenfall i bilen hmm
Men frågan är vad de kan kosta för jag har ju rutan.

Men är det svårt o få det tätt o så eller? Värt o försöka änns? :p

fantomen Putsar Cosworth
31 december 2012 · 195 Inlägg

Jag skulle gå rakt in i verkstan hos en glasmästare och fråga om dom kan fixa det. Men då har jag haft otur med rutor hittills wink

Audi hatare.
crescentcompact
31 december 2012 · 280 Inlägg

Bästa är nog att fråga en bilglasfirma direkt, om det inte finns någon här. Ingen aning själv men skulle gissa på att rutan är det billiga i det hela, arbetskostnader drar lätt iväg. Men som sagt kan det vara värt stålar för att få det bra och utan att chansa själv o tex paja rutan. Vet inte heller hur svårt det är att få det tätt, gäller att vara noggran o vara ett par personer som passar in den. Bra och rätt verktyg kan säkert göra halva jobbet.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (31 december 2012)

MaxxeT
31 december 2012 · 243 Inlägg

crescentcompact skrev:
Bästa är nog att fråga en bilglasfirma direkt, om det inte finns någon här. Ingen aning själv men skulle gissa på att rutan är det billiga i det hela, arbetskostnader drar lätt iväg. Men som sagt kan det vara värt stålar för att få det bra och utan att chansa själv o tex paja rutan. Vet inte heller hur svårt det är att få det tätt, gäller att vara noggran o vara ett par personer som passar in den.

/Fredrik

Frågan är om de verkligen är de värt eller om man ska fortsätta leta efter baklucka med glas.. :p
men en fråga?
Passar ex 318 touring baklucka på en 328a? så länge de är e36or? smile
Eller är just 328 en 328a lucka.. smile

torixpetrol
7 augusti 2014 · 3 Inlägg

Så länge bakluckan är från en e36 touring ska dom passa!

IceEyes Varningar: För många..
7 augusti 2014 · 2 552 Inlägg

Använde pianotråd för att skära loss rutan från limningen när jag bytte på min tidigare 740 och det gick hyggligt, men slitsamt var det.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang