Tappart bort körkortet och förlustanmält men inte beställt ny på 4 månader, problem?

gamlingen
31 december 2012 · 5 198 Inlägg

Ansvarslöst att inte beställa nytt när man tappar bort det.. Det är ju faktiskt en värdehandling som man har personligt ansvar för..

groze
31 december 2012 · 564 Inlägg

gamlingen skrev:
Ansvarslöst att inte beställa nytt när man tappar bort det.. Det är ju faktiskt en värdehandling som man har personligt ansvar för..

Gnäll gnäll gnäll....

..och nu gnällde tydligen jag också. lol

Martin 9-3 Fisketokig
31 december 2012 · 2 997 Inlägg

henke_99 skrev:
Det är lag på att ha körkortet med sig och det kan därför medföra böter om man blir stoppad utan att ha det med sig. Att det sen i praktiken inte alltid blir så är en annan sak.

Japp. Fråga min kollega. Hade sitt körkort som rek på posten när polisen gjorde en koll.

Grov olovlig körning på plats, men efter överklagande släppte åklagaren fallet.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
it_mutt Avstängd
31 december 2012 · 10 388 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

henke_99 skrev:
Det är lag på att ha körkortet med sig och det kan därför medföra böter om man blir stoppad utan att ha det med sig. Att det sen i praktiken inte alltid blir så är en annan sak.

Japp. Fråga min kollega. Hade sitt körkort som rek på posten när polisen gjorde en koll.

Grov olovlig körning på plats, men efter överklagande släppte åklagaren fallet.

Klart dom släppte det, för det är -inte- "olovlig körning", än mindre grov sådan, att inte ha körkortet med sig.

Underlåtenhet straffas med böter som utdöms utom i tre undantag. Ett lyder: såvida inte föraren omedelbart kunnat identifieras.

Om man identifierar sig reglementsenligt så räcker detta.

Reglementsenlig legitimation är då giltigt pass eller ID-kort, och då krävs det inte att du har med dig ditt körkort.
För polisen kan då kontrollera att du har giltigt körkort via andra system.


Så nej, det är inte "lag på att ha körkortet med sig". Rent drabbel

Senast redigerat av it_mutt (31 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
31 december 2012 · 5 088 Inlägg

tappade bort mitt förut och åkte nästan ett år utan körkortet men med legg i stället. sista gången fråga dom om de inte var dax att beställa ett. ren lathet att de inte blev av innan. dom sa aldrig nått om de innan när ja visa legg å tala om att de vart borttappat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Marlboroman
31 december 2012 · 8 234 Inlägg

it_mutt skrev:

Martin 9-3 skrev:

henke_99 skrev:
Det är lag på att ha körkortet med sig och det kan därför medföra böter om man blir stoppad utan att ha det med sig. Att det sen i praktiken inte alltid blir så är en annan sak.

Japp. Fråga min kollega. Hade sitt körkort som rek på posten när polisen gjorde en koll.

Grov olovlig körning på plats, men efter överklagande släppte åklagaren fallet.

Klart dom släppte det, för det är -inte- "olovlig körning", än mindre grov sådan, att inte ha körkortet med sig.

Det är ju det i vissa lägen. Eftersom(nya?) körkortet inte är uthämtat så har ju inte personen ifråga ett körkort. Och kör man bil då så är det olovlig körning. Så om du förnyar kortet som exempel och du får hem avin samma fredag som kortet går ut och du inte hämtar ut det förrens på måndagen så kan du torka på olovlig körning från och med lördagen fram tills du hämtar ut kortet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Janneutanb
31 december 2012 · 7 272 Inlägg

Marlboroman skrev:

it_mutt skrev:

Martin 9-3 skrev:

Japp. Fråga min kollega. Hade sitt körkort som rek på posten när polisen gjorde en koll.

Grov olovlig körning på plats, men efter överklagande släppte åklagaren fallet.

Klart dom släppte det, för det är -inte- "olovlig körning", än mindre grov sådan, att inte ha körkortet med sig.

Det är ju det i vissa lägen. Eftersom(nya?) körkortet inte är uthämtat så har ju inte personen ifråga ett körkort. Och kör man bil då så är det olovlig körning. Så om du förnyar kortet som exempel och du får hem avin samma fredag som kortet går ut och du inte hämtar ut det förrens på måndagen så kan du torka på olovlig körning från och med lördagen fram tills du hämtar ut kortet.

En kompis till mig hade blivit av med kortet och sedan inte hämtat ut det när han skulle få tillbaka det.
Han blev stoppad och åkte dit på olovlig körning. Minns inte exakt hur länge han var utan körkort efter det men det var ett bra tag.

Brådhis * Voff voff *
31 december 2012 · 10 291 Inlägg

Marlboroman skrev:

it_mutt skrev:

Martin 9-3 skrev:

Japp. Fråga min kollega. Hade sitt körkort som rek på posten när polisen gjorde en koll.

Grov olovlig körning på plats, men efter överklagande släppte åklagaren fallet.

Klart dom släppte det, för det är -inte- "olovlig körning", än mindre grov sådan, att inte ha körkortet med sig.

Det är ju det i vissa lägen. Eftersom(nya?) körkortet inte är uthämtat så har ju inte personen ifråga ett körkort. Och kör man bil då så är det olovlig körning. Så om du förnyar kortet som exempel och du får hem avin samma fredag som kortet går ut och du inte hämtar ut det förrens på måndagen så kan du torka på olovlig körning från och med lördagen fram tills du hämtar ut kortet.

Eftersom personen inte förlorat sin behörighet, utan bara saknar själva "plastkörkortet", kan det inte bli olovlig körning. I synnerhet inte grov. Som värst kan det bli böter för att han/hon inte kunde legitimera sig på ett tillfredsställande sätt.

Däremot kan förstås polisen på plats anmäla personen för olovlig körning om dom inte lyckas få fram vem han/hon är, men en åklagare kan aldrig väcka åtal för det eftersom personen har behörighet att framföra fordonet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2012 · 14 077 Inlägg

Brådhis skrev:

Marlboroman skrev:

it_mutt skrev:

Klart dom släppte det, för det är -inte- "olovlig körning", än mindre grov sådan, att inte ha körkortet med sig.

Det är ju det i vissa lägen. Eftersom(nya?) körkortet inte är uthämtat så har ju inte personen ifråga ett körkort. Och kör man bil då så är det olovlig körning. Så om du förnyar kortet som exempel och du får hem avin samma fredag som kortet går ut och du inte hämtar ut det förrens på måndagen så kan du torka på olovlig körning från och med lördagen fram tills du hämtar ut kortet.

Eftersom personen inte förlorat sin behörighet, utan bara saknar själva "plastkörkortet", kan det inte bli olovlig körning. I synnerhet inte grov. Som värst kan det bli böter för att han/hon inte kunde legitimera sig på ett tillfredsställande sätt.

Däremot kan förstås polisen på plats anmäla personen för olovlig körning om dom inte lyckas få fram vem han/hon är, men en åklagare kan aldrig väcka åtal för det eftersom personen har behörighet att framföra fordonet.

//Brådhis

Det som du skriver låter vettigt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Marlboroman
31 december 2012 · 8 234 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom personen inte förlorat sin behörighet, utan bara saknar själva "plastkörkortet", kan det inte bli olovlig körning. I synnerhet inte grov. Som värst kan det bli böter för att han/hon inte kunde legitimera sig på ett tillfredsställande sätt.

Däremot kan förstås polisen på plats anmäla personen för olovlig körning om dom inte lyckas få fram vem han/hon är, men en åklagare kan aldrig väcka åtal för det eftersom personen har behörighet att framföra fordonet.

Scenariot jag beskriver ovan är en sak som en bekant till mig råkade ut för. Och han hade kollat upp det. Och jag med flera tyckte det lät så konstigt, men fick samma svar när man kollade med polisen. Så i byråkratins underbara värld så spelar det ingen roll att du inte förlorat kortet eller några behörigheter. Har du inte hämtat ut kortet så har du inga behörigheter och så fort du framför ett fordon som det krävs körkort för så kan du anmälas och fällas för olovlig körning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
SylvesterStallone
31 december 2012 · 1 433 Inlägg

Eeh tappade bort mitt för mer än 7 månader sedan både fått fortkörningsböter och rutinkontroller vid flera tillfällen , dem kollar bara min information genom datorn ända som är viktigt är att du har ett utfärdigat Pass, dock behöver du inte ha detta med dig heller , var bara trevlig och säg att du tappade bort det igår,tidigare idag ,eller - det ligger i byxorna hemma smile

BMW 730D (2005)
JFfoto
31 december 2012 ·

Jag tappade bort mitt körkort, förlust anmälde det, sen hitta jag på det :p blev stoppad en gång och fick visa körkortet, anmälan ligger ju i deras databas, så dom bad mig ringa upp och avanmäla..

Brådhis * Voff voff *
31 december 2012 · 10 291 Inlägg

Marlboroman skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom personen inte förlorat sin behörighet, utan bara saknar själva "plastkörkortet", kan det inte bli olovlig körning. I synnerhet inte grov. Som värst kan det bli böter för att han/hon inte kunde legitimera sig på ett tillfredsställande sätt.

Däremot kan förstås polisen på plats anmäla personen för olovlig körning om dom inte lyckas få fram vem han/hon är, men en åklagare kan aldrig väcka åtal för det eftersom personen har behörighet att framföra fordonet.

Scenariot jag beskriver ovan är en sak som en bekant till mig råkade ut för. Och han hade kollat upp det. Och jag med flera tyckte det lät så konstigt, men fick samma svar när man kollade med polisen. Så i byråkratins underbara värld så spelar det ingen roll att du inte förlorat kortet eller några behörigheter. Har du inte hämtat ut kortet så har du inga behörigheter och så fort du framför ett fordon som det krävs körkort för så kan du anmälas och fällas för olovlig körning.

Har du någon källa som styrker detta? I lagens ögon räcker det nämligen med en giltig legitimation när du kör bil. Du ska självklart helst ha med ditt körkort, men om det skulle förkomma, glömmas eller bli stulet så får du köra dom fordon du behörighet för förutsatt att du kan bevisa att du är du.

Därför låter det oerhört märkligt att man skulle kunna fällas(!) för olovlig körning. Att en ilsken polisman i stridens hetta skulle kunna upprätta en anmälan kan jag möjligtvis köpa, men att någon som de facto HAR behörigheterna skulle bli fälld förefaller helt orimligt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
31 december 2012 · 2 997 Inlägg

Det finns en anledning att man får en lapp utskriven efter uppkörning till det riktiga körkortet kommer och kvitteras.

Dras ditt körkort in i tex 3 månader så innebär det inte automatisk att du får köra bil efter 3 månader och 1 dag. Du ansöker om nytt körkort med nytt foto och sign och när det rekommenderade brevet är kvitterat har du körkort på nytt, inte på vägen in till posten ens.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ingensson
31 december 2012 · 4 Inlägg

Tack för er som säger att jag kan beställa ny. Jag vet att det går. Dock bor jag just nu inte i adressen jag är folkbokförd i. Det är just det som är problemet smile Måste tillbaka först

Jungmar
31 december 2012 · 847 Inlägg

Tappade mitt körkort för fyra år sedan och förlustanmälde det, hittade det sen så har inte beställt något nytt. Enda som händer är att polisen frågar när de ser att det är förlustanmält

Minium
31 december 2012 · 270 Inlägg

Nu har ju TS körkort inte återkallats utan förkommit.  Han har därför kvar sina behörigheter och kan inte fällas för olovlig körning.
Däremot kan han få bötesföreläggande för underlåtenhet att medföra giltigt körkort vid färd.
Om transportstyrelsen återkallar ett körkort gäller andra regler som visats ovan i tråden.

Mvh M

Volvo Xc90 (2004)
Minium
31 december 2012 · 270 Inlägg

Ingensson skrev:
Tack för er som säger att jag kan beställa ny. Jag vet att det går. Dock bor jag just nu inte i adressen jag är folkbokförd i. Det är just det som är problemet smile Måste tillbaka först

Man bör alltid bo på adressen man är folkbokförd på.... det här du nog märkt nu smile
Lycka till med beställningen och simma lugnt tills dess

Volvo Xc90 (2004)
it_mutt Avstängd
31 december 2012 · 10 388 Inlägg

Men det var väl själva f...

Olovlig körning; Du framför ett fordon som kräver körkort, vilket du saknar för detta fordon.

Att inte ha kortet med sig innebär inte att din behörighet försvinner. Den har du iaf. Precis som Brådhis säger

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.

Senast redigerat av it_mutt (31 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
T5_kungen
31 december 2012 · 106 Inlägg

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

öhh pass är inget körkort står ju inget i det att du har körkort så beställ nytt ffs

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang