zyd
4 februari 2013
· 257 Inlägg
Hittade lite roligt att läsa speciellt vad gäller det där med att V70 R ska vara så himla speciell. Håll till godo.
Nyåret 1996-1997 gjordes en invändig och utvändig ansiktslyftning av Volvo 850 och modellen bytte då namn till S70/V70, S70 som sedan och V70 som kombi. Bokstaven V i beteckningen står för versatility (mångsidighet). Bilen var i allt väsentligt samma som tidigare. V70 byggdes under åren med flera motoralternativ och med olika beteckningar, så som till exempel S/SE som hade en 2.4 liters (2435 cc) sugmotor på 144 hk (senare 140 hk), GLT som hade 164 (senare 170 hk) och en 2.4 liters (2435 cc) lättrycksturbo på 193 hk (som senare fanns med AWD). T5 fick en motor på 2.3 liter (2319 cc) med högtrycksturbo som utvecklade 239 hk. Precis som företrädaren 850 så hade även S/V70 en 5-cylindrig dieselmotor från Volkswagen AG.
1998 tillkom den första generationen av Volvo XC70 som då kallades V70 Cross Country.
V70R
År 1997 kom även prestandavagnen V70R ut på marknaden med en 5-cylindrig fulltrycksturbo på 250 hk med manuell växellåda och 239 hk med automatisk växellåda. Man kunde köpa antingen framhjulsdrift (FWD) eller mot pristillägg fyrhjulsdrift (AWD). I och med V70R kom även en ny färg till; Volvos saffransgula som numera är en klassiker bland Volvo-färger. År 1999 kom en uppgraderad R-modell. Motorns effekt var nu på 265 hk och endast AWD valbart. Bilen fick nu ytterligare en spektakulär färg; Laserblå och denna R-modellen tillverkades endast i 333 exemplar.
V70N och V70 Classic
Ungefär i mitten på år 1999 när denna första variant av V70 närmade sig sitt slut, så kom en ny modellbeteckning ut kallad 'V70 Classic' som årsmodell 2000 och den var i basutförande lite extrautrustad jämfört med tidigare standardmodeller. Denna variant tillverkades från september år 1999 till maj 2000, vilket betyder att den helt nya modellen 'V70N' tillverkades parallellt från ca februari år 2000.
V70N tillverkades i Torslanda (Göteborg) medan V70 Classic tillverkades i Gent i Belgien. V70 Classic hade som standard en ny typ av tygklädsel, men kunde även som tidigare V70, vara utrustad med del- eller helskinnklädsel. Panelerna var som standard antingen imiterat svart marmormönster eller aluminium. Ett nytt starkare motoralternativ erbjöds till ett bra pris, vilket fick till följd att nästan alla V70 Classic har en 170 hk 20-ventilers 5-cylindrig motor. Det såldes ett fåtal V70 Classic budgetversioner med den gamla motorn på 126 & 140 hk. Det fanns egentligen ingen anledning, eftersom priset var nästan samma som för den nyare uppdaterade och starkare motorvarianten. Dessa V70 Classic är idag ganska eftersökta bland folk som söker en prisvärd, rymlig, säker och bra bil eller andrabil. V70 och V70 Classic finns som både manuell och automat. De kännetecknas som relativt bensinsnåla, under 0,9 liter per mil vid landsvägskörning (något mer vid automat).
Det är bara V70 Classic som finns som årsmodell 2000 vad gäller denna första version av V70. Övriga modeller av denna första variant av V70 så som till exempel 'V70 T' och 'V70 T5' är inte av Volvo betecknad som årsmodell 2000, trots att de tillverkades året ut 1999. Detta för att den nya V70N presenterades som årsmodell 2000 och Volvo ville inte marknadsföra de gamla turbomodellerna som årsmodell 2000, vilket V70 Classic gjordes.
V70 tillverkades på fabrikerna i Gent i Belgien, Halifax i Kanada och på Torslandaverken utanför Göteborg.
Ytterligare info om V70R
En högprestanda Volvo-bil som för den tiden utmärkte sig som en 'Familje-racer' eftersom den var i kombiutförande och ngt liknande inte fanns på marknaden. Den saffransgula färgen var väldigt speciell. Andra kända färger är; solid svart, solid röd och 'blå', men f.n. finns inte bekräftat vilka färger som V70R kunde köpas med. Den vanligaste och mest eftertraktade färgen tycks vara saffransgul. En V70R har bl.a. följande utrustning:
250 hk vid manuell låda alternativt 239 hk vid automat.
De speciella V70R grafitgrå 5-ekrade R-fälgarna.
Exklusiv skinnklädsel med mockainlägg (beige eller svart).
Elstyrda främre säten, förarstolen har 3 st. minnen.
Paneler av mörk 'valnöt' eller ljus 'björk' eller aluminium.
Instrumentens mätartavlor är blåfärgade.
ECC klimatanläggning med partikelfilter och vä. & hö. inställning.
En (för den tiden) högprestanda ljudanläggning.
Instrumentbrädan har antingen en mittre surround högtalare monterad eller en display för GPS-navigation.
Avgassystemet har en större öppning vid utblåset.
Vissa V70R har glastaklucka, men detta är mycket ovanligt.
Modeller och motorprogram
Bensin
Modellnamn Effekt (hk) Vridmoment (Nm@rpm) Volym (cm³) Motormodell Kommentar
2.0 126 170@4800 1984 B5204 Rak femcylindrig bensinmotor
2.5 140 206@3300 2435 B5244 S2 Rak femcylindrig bensinmotor
GLT 170 220@3300 2435 B5254 S Rak femcylindrig bensinmotor
2.0T 180 240@1800 1984 B5204 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
2.5T 193 270@1800 2435 B5254 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
2.5T AWD 193 270@1800 2435 B5254 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
T5 240 330@2700 2319 B5234 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo
R AWD 250 340@2700 2319 B5234 T4 Rak femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1998 och äldre)
R AWD 265 350@2500 2435 B5244 T Rak Femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1999 och nyare)
Diesel
Modellnamn Effekt (hk) Vridmoment (Nm@rpm) Volym (cm³) Motormodell Kommentar
TDI 140 290@1900 2460 D5252 T Rak femcylindrig dieselmotor med turbo
Gas
Modellnamn Effekt (hk) Vridmoment (Nm@rpm) Volym (cm³) Motormodell Kommentar
Bi-Fuel 144 206@3300 2435 B5244 SG Rak femcylindrig metan-/bensinmotor (för fordonsgas, dvs. biogas eller naturgas).