Japanska skrytwatt!?

MICHAN Bas Connaisseur
12 oktober 2006 · 436 Inlägg

Börjar bli lite less på att alla räknar watt olika gällande låt oss säga basar.
Nyss hörde hag att en snubbe körde 1200W in i sina 2x12".. hemma på mina 2x2x15" (4st asså) Cerwin Vega så går det in 300"amerikanska"W per kanal alltså 600W totalt.

Varför i hela friden ska man då köra in 1200W såvida man ej har räknat annorlunda?
Så hur räknar man?
Vad är det som skiljer?
vad är "RMS"?

mvh

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 oktober 2006 · 1 660 Inlägg

RMS=Root Mean Square = rättvis effekt (möjligt kontinuerligt effektuttag)..
Sen finns även PMPO, (vet ej riktigt vad det står för) som är någon typ av högsta möjliga uteffekt som toppar ~~~~~~ *om jag inte minns fel om PMPO*.

Edit.
Wikipedia: RMS är en akronym för Root mean square, kvadratiskt medelvärde

Kjell & Company:  PMPO (Peak Music Power Output)

Ett nytt påfund i jämförelsedjungeln och oerhört oseriös som mätmetod för ljudkvalitet. PMPO anger maximal effekt under korta "ljudpeakar", oftast bråkdelar av en sekund. En audioprodukt kan ändå låta bra trots att den tvingas använda sig av en oseriös effektangivelse. Se RMS och THD.

*blev lite Sharky-stuk här dårå*..Hehe

Senast redigerat av GT90 (12 oktober 2006)

Germax
13 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Att mata två 12" basar med 1200W är väl inget med rätt basar?
RMS lr väl det som i vanligt tal anger bäst värden, medans ett slutsteg lämnar 300W RMS och 600 maxwatt så lämnar ett annat 300W RMS och 800 maxwatt..

Även RMS watt är vilseledande ibland då massa andra saker spelar in, bara för att ett slutsteg klämmer ur sig en massa effekt betyder det inte att de spelar bra.

Ett skräckexempel är en polare som fick med ett steg till en bil han köpte, det stog 1800W men vägde knappt kilot och spelade verkligen skit! =P Koppla på en 10 i en låda o de spelar röv alltså.. jävligt märkligt.. så hällre köper jag ett steg/bas av känt kvalitetsmärke på ex 300W än nått kinasteg på 600W.. och oavsätt watten som tidigare nämnt så är de mer som spelar in.

jinxs 90mil+ på en tank.
13 oktober 2006 · 484 Inlägg

Därför älskar jag mitt PG M50 steg på 2x50watt vid 4ohm. Som spelar duktigt ifrån polarens kina steg på 2x500watt. Jag kan säga att det var ett kodak moment synd att man inte hade en kamera tillhands.lol lol


edit: inget m100 det är ett m50

Senast redigerat av jinxs (13 oktober 2006)

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
EXD R&D MD på EXD Custom
13 oktober 2006 · 9 Inlägg

Jag tycker inte ni ska generalisera så mycket, de flesta slutsteg tillverkas i Asien, Kina är vanligt ja. Även många "Made in USA" grejer är gjorda till största del där, men sedan slutmonterade i USA, vilket gör att de får sätta "Made in USA" på dem.

Det jag vill poängtera är att det görs väldigt många BRA slutsteg i Asien, det handlar mest om vad märket (dvs kunden hos fabriken), vill betala för grejerna. Cadence är ett bra exempel på ett sådant företag, de har tillverkningen i Asien, men betalar för att få de bästa komponenterna i stegen.

Men så är det skillnad på märken också, mycket som säljs idag är skit detta pga att företag vill försöka krama så mkt ur konsumenterna som möjligt, dvs billiga komponenter för att hålla inköpspriserna nere, när det väl ska säljas så överspecar de för att försöka få så mkt som möjligt för grejerna.

Karlzzon The One Evolution
13 oktober 2006 · 1 627 Inlägg

GT90 skrev:
RMS=Root Mean Square = rättvis effekt (möjligt kontinuerligt effektuttag)..
Sen finns även PMPO, (vet ej riktigt vad det står för) som är någon typ av högsta möjliga uteffekt som toppar ~~~~~~ *om jag inte minns fel om PMPO*.

Edit.
Wikipedia: RMS är en akronym för Root mean square, kvadratiskt medelvärde

Kjell & Company:  PMPO (Peak Music Power Output)

Ett nytt påfund i jämförelsedjungeln och oerhört oseriös som mätmetod för ljudkvalitet. PMPO anger maximal effekt under korta "ljudpeakar", oftast bråkdelar av en sekund. En audioprodukt kan ändå låta bra trots att den tvingas använda sig av en oseriös effektangivelse. Se RMS och THD.

*blev lite Sharky-stuk här dårå*..Hehe

Du har väll ett par rader kvar till när sharky är i högform men men du får godkänt

Fäll ner pungen och landa
Volvoz84 "Ijenkligen"
13 oktober 2006 · 786 Inlägg

MICHAN skrev:
Börjar bli lite less på att alla räknar watt olika gällande låt oss säga basar.
Nyss hörde hag att en snubbe körde 1200W in i sina 2x12".. hemma på mina 2x2x15" (4st asså) Cerwin Vega så går det in 300"amerikanska"W per kanal alltså 600W totalt.

Varför i hela friden ska man då köra in 1200W såvida man ej har räknat annorlunda?
Så hur räknar man?
Vad är det som skiljer?
vad är "RMS"?

mvh

vad är det för modell på dina högtalare?tycker 300W låter lite för sånna monsterhögtalare..
mina ls12:or är på 300W ju..
mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
MICHAN Bas Connaisseur
13 oktober 2006 · 436 Inlägg

Men det är fortfarande skillnad!
Typ som när jag va på en fest förrut (Klubbfest) så sa dem tja vi har 150'000 Watt i våra grejjer.. liksom det skulle vara som 500 sånna slutsteg jag har till min hemmastereo. Då är det något som är fel!

Då stötte jag sedan på ett fenomen som kallas "japanska skrytwatt".. men fatta aldrig riktigt, det måste ju finnas någon matematisk eller praktiskt sätt att räkna om?!

Skiter i om dom är tillverkade i Kina och det står USA på dem.. bara det jag vet att fenomenet finns! Och jag tycker att det är vilseledande. Tänk er själva om det fanns 3-5 olika sätt att mäta hästkrafter så kommer det någon och säger "Jag har 5000 hästar i min Golf".. Så förvirrad är jag när jag ser sjuka siffror lite varstans..

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
Lindgren_
13 oktober 2006 · 2 644 Inlägg

Jag håller me dig helt o hållet fattar inte heller de där och de va ett bra exempel me o mäta hästarna !

Johan Lindgren
loudness
14 oktober 2006 · 4 554 Inlägg

EXD skrev:
Jag tycker inte ni ska generalisera så mycket, de flesta slutsteg tillverkas i Asien, Kina är vanligt ja. Även många "Made in USA" grejer är gjorda till största del där, men sedan slutmonterade i USA, vilket gör att de får sätta "Made in USA" på dem.

Det jag vill poängtera är att det görs väldigt många BRA slutsteg i Asien, det handlar mest om vad märket (dvs kunden hos fabriken), vill betala för grejerna. Cadence är ett bra exempel på ett sådant företag, de har tillverkningen i Asien, men betalar för att få de bästa komponenterna i stegen.

Men så är det skillnad på märken också, mycket som säljs idag är skit detta pga att företag vill försöka krama så mkt ur konsumenterna som möjligt, dvs billiga komponenter för att hålla inköpspriserna nere, när det väl ska säljas så överspecar de för att försöka få så mkt som möjligt för grejerna.

absolut ska man inte underkasta alla märken från asien.. eclipse  och naka är ju märken därfrån som det är dumt att gnälla på

MICHAN Bas Connaisseur
14 oktober 2006 · 436 Inlägg

Det är ingen som har gnällt på märken från asien..
Utan bara sättet att räkna watt..

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
Sharky
14 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Det finns en standard för att mäta bilstereoeffekt. Jonash har berättat förut i en tråd vad den hette. Det standarden är tydlig. (CEA 2006)

Problemet med RMS är att det rent matematiskt inte är samma som medeleffekt utan egentligen är ett ganska lattjo begrepp.

Ta tex en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar du det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

RMS och effektivvärde stämmer bara för ren sinus.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Malmoe SSS -12
14 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Den människan är sanslös!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
GurraG INGET ANNAT!!
14 oktober 2006 · 1 725 Inlägg

får jag gissa att det va mej du syftade på där?? tongue känner igen att jag nämnt det iallafall.. hehe

Drönirettab
14 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

MICHAN skrev:
Men det är fortfarande skillnad!
Typ som när jag va på en fest förrut (Klubbfest) så sa dem tja vi har 150'000 Watt i våra grejjer.. liksom det skulle vara som 500 sånna slutsteg jag har till min hemmastereo. Då är det något som är fel!

Det beror som sagt helt på hur man räknar, de kanske lade ihop maxeffekten på alla element som satt i lådorna och som slutstegen hade. Då är det nog inte så hemskt svårt att lyckas skrapa ihop alla dessa Watt med en större anläggning. Eller så ljög de, för att skryta.

Ungefär som när man tittar på statistik, det beror helt på hur man vill att det ska se ut.

Izual
14 oktober 2006 · 4 571 Inlägg

Mjo oftast när man e på klubabr osv så får jag höra om man snackar med ljudkillarna att det är flera tusen watt hit och dit, men jag misstänker att 90% menar maxwatt och inget annat.

Samma sak när man pratar med polare om bilstereo. Då är det inte ovanligt att höra jag mina slutsteg ligger på 1200watt och basarna på 1000watt osv, sedan kolalr man på slutstegen och så är det mycket riktigt 1000 "max watt"

Så min gissning är: Skrytwatt=maxwatt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang