Bra att veta som blir en tvåa?

hablam
25 januari 2013 · 136 Inlägg

Kollan skrev:

hablam skrev:
en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

Vem har sagt det? Din kompis?

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Senast redigerat av hablam (25 januari 2013)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 januari 2013 · 2 973 Inlägg

hablam skrev:

Kollan skrev:

hablam skrev:
en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

Vem har sagt det? Din kompis?

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Fast hur vet du nivån på felet sen 1 år tillbaka? Du kan ju omöjligt avgöra om det blivit värre eller inte. För varje besiktningsman har ju sin egna bedömning av vad som är 2a och vad som är bra att veta och vad som inte ens är värt att nämna?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
hablam
26 januari 2013 · 136 Inlägg

matteeee skrev:

hablam skrev:

Kollan skrev:

Vem har sagt det? Din kompis?

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Fast hur vet du nivån på felet sen 1 år tillbaka? Du kan ju omöjligt avgöra om det blivit värre eller inte. För varje besiktningsman har ju sin egna bedömning av vad som är 2a och vad som är bra att veta och vad som inte ens är värt att nämna?

ja men det var ju det jag sa i min förra post. att sålänge felet inte blir värre så blir det bara en notering. Rostskador och alla andra fel på en bil finns ju speciella angivelser på när, var och hur en skada skall bedömmas. Ta ett rostangrepp på ett drag. där kan man ju få en notering väldigt tidigt då dom ofta rostar ganska mycket. men efterssom balkarna på dom är ganska tjocka så händer det kanske inte så mycket mer dem närmaste åren. Enkelt sagt. blir din notering från förra året en tvåa så har skadan försämrats.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Kollan
27 januari 2013 · 618 Inlägg

hablam skrev:

Kollan skrev:

hablam skrev:
en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

Vem har sagt det? Din kompis?

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Jag frågade min morbror som också är besiktningstekniker, han sa ordagrant: om du har en "bra att veta" blir det automatiskt en två nästa besiktning om det inte är åtgärdat..

Hmm verkar vara delade meningar om frågan..

it_mutt Avstängd
27 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Kollan skrev:

hablam skrev:

Kollan skrev:
Vem har sagt det? Din kompis?

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Jag frågade min morbror som också är besiktningstekniker, han sa ordagrant: om du har en "bra att veta" blir det automatiskt en två nästa besiktning om det inte är åtgärdat..

Hmm verkar vara delade meningar om frågan..

Ja, det blir det ju då inte. Som sagt, 100:an hade "bra att veta" på drivknutsdamasken i ett par (3) år innan jag köpte den, och även när jag besiktigade den (åtgärdades dock efter besiktning men iaf)

Senast redigerat av it_mutt (27 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 januari 2013 · 2 973 Inlägg

hablam skrev:

matteeee skrev:

hablam skrev:

jag jobbar på bilprovningen som Besiktnings tekniker om detta räcker?

Fast hur vet du nivån på felet sen 1 år tillbaka? Du kan ju omöjligt avgöra om det blivit värre eller inte. För varje besiktningsman har ju sin egna bedömning av vad som är 2a och vad som är bra att veta och vad som inte ens är värt att nämna?

ja men det var ju det jag sa i min förra post. att sålänge felet inte blir värre så blir det bara en notering. Rostskador och alla andra fel på en bil finns ju speciella angivelser på när, var och hur en skada skall bedömmas. Ta ett rostangrepp på ett drag. där kan man ju få en notering väldigt tidigt då dom ofta rostar ganska mycket. men efterssom balkarna på dom är ganska tjocka så händer det kanske inte så mycket mer dem närmaste åren. Enkelt sagt. blir din notering från förra året en tvåa så har skadan försämrats.

Du förstod inte alls?! Din bedömning av vad som är en tvåa respektive en bra att veta kan skilja sig markant från en annan besiktningsteknikers åsikt. Det beror också på dagsform, humör osv.
Det kan till och med vara så att din bedömning skiljer sig från ett år till ett annat på samma bil med samma mängd rost (som exempel) om du nu besiktigar samma bil och ingen försämring skett.

Så nej, även om man får en tvåa året efter behöver det inte ha blivit sämre. Det kan räcka med en mer nitisk besiktningssnubbe på sämre humör, eller att den året innan borde satt en 2a men var på extra glatt humör.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang