Problem vid renovering av handbroms. Volvo 740 -89.

Ludde82
13 oktober 2006 · 40 Inlägg

Hej hej

Jag har haft problem med handbromsen på min 740 i ett par år men alltid lyckats att snubbla igenom besiktningen. I år bestämde jag mig för att fixa till det ordentligt. Så jag har bytt wire bromsskivor och handbromsbackar och fästet i bakaxeln. Men, jag kommer inte ihåg hur mekanismen som skjuter isär backarna ska sitta. Den går ju att vända åt två olika håll. Jag har letat som en tok på nätet för att hitta en bild på det men inte hittat någon. Är det någon som vet vart man kan hitta en sån bild eller hur det ska sitta så är jag väldigt tacksam.

Tacksam för all hjälp.
/Anders

Senast redigerat av Ludde82 (13 oktober 2006)

Xoff Volvo tönt... =)
15 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

den korta armen som går till wiren ska sitta uppåt har jag för mig... men tror knappt det spelar någon roll ifall jag tänker på samma sak... jag fixade mina för nån månad sedan...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Ludde82
15 oktober 2006 · 40 Inlägg

Jag har testat båda varianterna och får det att fungera bra på ena sidan. När låser den upp hjulet på asfalt men den andra sidan vill inte funka lika bra. Hur bra behöver det fungera på båda sidorna för att klara beiktningen? Stötte på ytterligare ett litet problem. Jag har ju bytt alla delar till handbromsen men när jag spänt wiren så att det börjar bli lagom så är den maximalt uppskruvad så det går inte spänna mer. Går det att regler på fler sätt än under askkoppen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang