Nya regler för MC-kort, hjälp mig att hitta lämplig motorcykel!

Slaylix tratt
7 januari 2013 · 353 Inlägg

Hejsan alla glada.

Uppvuxen i en motorfamilj, där bland annat motorcyklar finns har jag alltid velat ta mitt MC-kort. Har inte varit första prioritet men nu när jag har egen lägenhet, bil och jobb, så finns det nu både tid och pengar att ta kortet, och perfekt då jag är 22 år och trodde då att jag kunde gå på tung direkt.

Men så vart ju inte fallet, då jag idag fick reda av min far att de jäklarna har höjt åldersgränsen till 24 år på tung MC. Det retar mig som fan, men det är som det är.
Källa: http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Jag hade redan planerat att ta min fars hoj som övningskörningsredskap och min bror skulle vara handledare. Nu går inte detta längre då fars hoj har 100 hk, och enligt de nya reglerna så får jag endast ha 35kW, dvs ca 50 hk.

Min fråga är: Vilka motorcyklar har ungefär 40-50 hk, finns det någon generell lista över olika modellers kW? Kan man säga att en viss kubik har ungefärlig kW?
Rekommendera gärna någon hoj också! Min budget kommer ligga 20-40 tusen.

Tack på förhand

Mvh Andreas

newk
7 januari 2013 · 42 Inlägg

En R1:a som är reggad på 25kw, om det nu är en sporthoj du vill ha. Den är givetvis ostrypt men det står 25 kw i pappret.
http://www.blocket.se/sodermanland/Yama … amp;last=1

Men om du inte har  kört så mycket hoj förut så köper du en lättare hoj att övningsköra/köra upp på.
Typ en ER-5 eller liknande. Sen när väl kortet är taget så säljer du den och köper en R1:a.

Slaylix tratt
7 januari 2013 · 353 Inlägg

newk skrev:
En R1:a som är reggad på 25kw, om det nu är en sporthoj du vill ha. Den är givetvis ostrypt men det står 25 kw i pappret.
http://www.blocket.se/sodermanland/Yama … amp;last=1

Men om du inte har  kört så mycket hoj förut så köper du en lättare hoj att övningsköra/köra upp på.
Typ en ER-5 eller liknande. Sen när väl kortet är taget så säljer du den och köper en R1:a.

Aha, så folk stryper sina hojar, är de något man kan göra själv, eller det är för mycket klydd?
Hoj har jag kört innan så den hojen jag köper kommer den jag kommer att ha sen, även när jag tagit kortet.
Tack för förslaget, jag är inne på sporthojsbiten, R1:an såg lovande ut!

Anledningen är att jag frågar, är då på blocket står de oftast inte kW angivelser så kan bli lätt att man inte hittar några, visst kan man kontakta ägaren och fråga också, men skulle gärna ha någon riktlinje att gå efter smile

Mvh

newk
7 januari 2013 · 42 Inlägg

Du måste ha ett effektintyg som du får av verkstaden som stryper hojen. Sen åker du till besiktningen och får den regbesiktigad.
Sen åker du hem och plockar bort det och kör på som vanligt.

De som har hojen reggad på 25kw skriver nog det i annonsen.
Det dyker upp 25kw:are lite då och då så köp inte första bästa.

En 98-99 R1 mår bra av en styrdämpare t.ex. så en hoj med lite extrautrustning är inte fel.

edit: http://www.mckompaniet.se har lite info om strypningar.

Senast redigerat av newk (7 januari 2013)

Seth
7 januari 2013 · 3 354 Inlägg

fast du kommer inte kunna strypa en r1 för att få köra på A2 behörigheten.
Det kommer restriktioner på hur mkt effekt motorcykeln får ha org för att kunna strypas ner till A2.

Senast redigerat av Seth (7 januari 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Slaylix tratt
7 januari 2013 · 353 Inlägg

Seth skrev:
fast du kommer inte kunna strypa en r1 för att få köra på A2 behörigheten.
Det kommer restriktioner på hur mkt effekt motorcykeln får ha org för att kunna strypas ner till A2.

Fast det är jag inte riktigt säker på, enligt hemsidan han länkade här uppe så står de att nästan vilken hoj du kan strypas ner till 25 alt 35, vilket jag vill ha. kostar 2 lakan, men det är de ju värt. Och såfort hojen är reggad med 35 kW så är det ju enligt de nya reglerna okej.

Så det öppnar ju upp en fler antal hojar! Så det kan de vara värt.

Tackar för info om strypning!

Mvh

newk
7 januari 2013 · 42 Inlägg
Seth
7 januari 2013 · 3 354 Inlägg

Slaylix skrev:

Seth skrev:
fast du kommer inte kunna strypa en r1 för att få köra på A2 behörigheten.
Det kommer restriktioner på hur mkt effekt motorcykeln får ha org för att kunna strypas ner till A2.

Fast det är jag inte riktigt säker på, enligt hemsidan han länkade här uppe så står de att nästan vilken hoj du kan strypas ner till 25 alt 35, vilket jag vill ha. kostar 2 lakan, men det är de ju värt. Och såfort hojen är reggad med 35 kW så är det ju enligt de nya reglerna okej.

Så det öppnar ju upp en fler antal hojar! Så det kan de vara värt.

Tackar för info om strypning!

Mvh

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … uari-2013/

Fordon du får köra - gäller från den 19 januari 2013

A2

18 år

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten
2. Trehjulig mc (max 15 kW)
Behörighet A2 ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Slaylix tratt
7 januari 2013 · 353 Inlägg

Seth skrev:

Slaylix skrev:

Seth skrev:
fast du kommer inte kunna strypa en r1 för att få köra på A2 behörigheten.
Det kommer restriktioner på hur mkt effekt motorcykeln får ha org för att kunna strypas ner till A2.

Fast det är jag inte riktigt säker på, enligt hemsidan han länkade här uppe så står de att nästan vilken hoj du kan strypas ner till 25 alt 35, vilket jag vill ha. kostar 2 lakan, men det är de ju värt. Och såfort hojen är reggad med 35 kW så är det ju enligt de nya reglerna okej.

Så det öppnar ju upp en fler antal hojar! Så det kan de vara värt.

Tackar för info om strypning!

Mvh

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … uari-2013/

Fordon du får köra - gäller från den 19 januari 2013

A2

18 år

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten
2. Trehjulig mc (max 15 kW)
Behörighet A2 ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II

Tack för infon, dvs 70 kW till 35 kW är godkänt.

Seth
7 januari 2013 · 3 354 Inlägg

yes

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Slash Saabifierad
8 januari 2013 · 2 026 Inlägg

Kolla in supermotardmarknaden, där stryper man hojarna från fabrik så ursprungseffekten är extremt låg sedan stryper man av den och har rätt hög effekt samt att hojarna har rätt låg vikt = intressanta fartresurser. Visst dessa är inga direkta fartmonster men de gör så att man kan köra på grusvägar och buckliga vägar. Man kör på ett annat sätt. Gillar du inte att kicka så rekommenderas elstart! Gillar du däremot att kicka så är det oftast inte som en moped att kicka igång. Nackdelar med supermotarder är att de är inte så lämpliga för längre turer och de är inte heller lämpade för motorvägskörning.

Sporthojar blir knepiga då de oftast har en ursprungseffekt som överstiger 70 kw exempelvis min 15 år gamla sporthoj har en effekt på 81kw. Här får du nog inrikta dig mer på äldre sporthojar eller kåpalösa hojar. Folkhojen Kawasaki ER6-N/F (kåpa) kanske kan vara något?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Slaylix tratt
8 januari 2013 · 353 Inlägg

Slash skrev:
Kolla in supermotardmarknaden, där stryper man hojarna från fabrik så ursprungseffekten är extremt låg sedan stryper man av den och har rätt hög effekt samt att hojarna har rätt låg vikt = intressanta fartresurser. Visst dessa är inga direkta fartmonster men de gör så att man kan köra på grusvägar och buckliga vägar. Man kör på ett annat sätt. Gillar du inte att kicka så rekommenderas elstart! Gillar du däremot att kicka så är det oftast inte som en moped att kicka igång. Nackdelar med supermotarder är att de är inte så lämpliga för längre turer och de är inte heller lämpade för motorvägskörning.

Sporthojar blir knepiga då de oftast har en ursprungseffekt som överstiger 70 kw exempelvis min 15 år gamla sporthoj har en effekt på 81kw. Här får du nog inrikta dig mer på äldre sporthojar eller kåpalösa hojar. Folkhojen Kawasaki ER6-N/F (kåpa) kanske kan vara något?

Har du några speciella modeller som kan vara värda att kika på inom supermotard? Jo har ju märkt den bittra sanningen att de mesta överstiger 70kW.

TS_quattro fyrkrafsare
8 januari 2013 · 1 443 Inlägg

Yamaha har 3 cyklar med samma motor som klarar kraven för ostrypt i originalutförande, XT660 R (offroad), XT 660 X (i grund och botten samma cykel som R men motardmodell) och MT-03 (liten lätt streetfighter) de har 47hk (35kW), insprutning och väger tillräckligt mycket för att klara kraven för A2, inga raketer förvisso men riktigt roliga busmoppar, dessutom är motorn riktigt pålitlig och lättkörd med relativt lite vibrationer för en stånka. Har själv en 660 R och kan varmt rekommendera den som förstahoj.

edit: med en powercommander+luftfilter och annat avgas och tillhörande bänkning så blir den riktigt rolig, visst KTM motarderna är vassare, men jag kör hellre en lite tröttare hoj än ligger på knä brevid cykeln svärandes med öppen verktygslåda varannan dag  wink

Senast redigerat av TS_quattro (8 januari 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Slash Saabifierad
8 januari 2013 · 2 026 Inlägg

Slaylix skrev:

Slash skrev:
Kolla in supermotardmarknaden, där stryper man hojarna från fabrik så ursprungseffekten är extremt låg sedan stryper man av den och har rätt hög effekt samt att hojarna har rätt låg vikt = intressanta fartresurser. Visst dessa är inga direkta fartmonster men de gör så att man kan köra på grusvägar och buckliga vägar. Man kör på ett annat sätt. Gillar du inte att kicka så rekommenderas elstart! Gillar du däremot att kicka så är det oftast inte som en moped att kicka igång. Nackdelar med supermotarder är att de är inte så lämpliga för längre turer och de är inte heller lämpade för motorvägskörning.

Sporthojar blir knepiga då de oftast har en ursprungseffekt som överstiger 70 kw exempelvis min 15 år gamla sporthoj har en effekt på 81kw. Här får du nog inrikta dig mer på äldre sporthojar eller kåpalösa hojar. Folkhojen Kawasaki ER6-N/F (kåpa) kanske kan vara något?

Har du några speciella modeller som kan vara värda att kika på inom supermotard? Jo har ju märkt den bittra sanningen att de mesta överstiger 70kW.

Vill du ha en pålitlig hoj med långa service intervaller men med lägre effekt är Yamaha XT660X något för dig. Vill du ha ett udda alternativ kan Honda FMX650 vara något, dessa brukar man kunna få till vrakpriser då folk inte tyckte om denna modell. Båda dessa har elstart.

Vill du ha en mindre pålitlig hoj med tätare serviceintervaller men istället mer effekt kanske en KTM 640 vara något? det finns en drös modeller att välja mellan och här står det lite om vad som skiljer 625, 640 och 660 åt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … 40-och-660

Är du ute efter en ny hoj brukar de flesta rekommendera KTM 690

Vill du ha ännu mer effekt och tätare intervaller kanske en Husaberg 650 kan vara något? Husabergs är tävlingsmotarder som är vägregistrerade vilket kräver att man servar dem ofta. Ibland är det nästan mer mek med dessa än vad man kör.

Om åldern inte spelar så stor roll kan du alltid bygga din egna supermotard eller så köper du en som något redan byggt, alltså egentligen inte byggt men de har monterat motardfälgar, större bromsar och eventuellt andra skärmar etc. Här får man dock se upp då de ibland kan vara dyrare än nyare begagnade färdiga supermotards.

Kan du tänka dig att köra motard och sedan på hösten/våren köra i skogen är det ultimata att köpa antingen en ombyggd offroad med offroadhjul kvar eller en supermotard med medföljande endurofälgar och däck.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Slaylix tratt
8 januari 2013 · 353 Inlägg

Slash skrev:

Slaylix skrev:

Slash skrev:
Kolla in supermotardmarknaden, där stryper man hojarna från fabrik så ursprungseffekten är extremt låg sedan stryper man av den och har rätt hög effekt samt att hojarna har rätt låg vikt = intressanta fartresurser. Visst dessa är inga direkta fartmonster men de gör så att man kan köra på grusvägar och buckliga vägar. Man kör på ett annat sätt. Gillar du inte att kicka så rekommenderas elstart! Gillar du däremot att kicka så är det oftast inte som en moped att kicka igång. Nackdelar med supermotarder är att de är inte så lämpliga för längre turer och de är inte heller lämpade för motorvägskörning.

Sporthojar blir knepiga då de oftast har en ursprungseffekt som överstiger 70 kw exempelvis min 15 år gamla sporthoj har en effekt på 81kw. Här får du nog inrikta dig mer på äldre sporthojar eller kåpalösa hojar. Folkhojen Kawasaki ER6-N/F (kåpa) kanske kan vara något?

Har du några speciella modeller som kan vara värda att kika på inom supermotard? Jo har ju märkt den bittra sanningen att de mesta överstiger 70kW.

Vill du ha en pålitlig hoj med långa service intervaller men med lägre effekt är Yamaha XT660X något för dig. Vill du ha ett udda alternativ kan Honda FMX650 vara något, dessa brukar man kunna få till vrakpriser då folk inte tyckte om denna modell. Båda dessa har elstart.

Vill du ha en mindre pålitlig hoj med tätare serviceintervaller men istället mer effekt kanske en KTM 640 vara något? det finns en drös modeller att välja mellan och här står det lite om vad som skiljer 625, 640 och 660 åt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … 40-och-660

Är du ute efter en ny hoj brukar de flesta rekommendera KTM 690

Vill du ha ännu mer effekt och tätare intervaller kanske en Husaberg 650 kan vara något? Husabergs är tävlingsmotarder som är vägregistrerade vilket kräver att man servar dem ofta. Ibland är det nästan mer mek med dessa än vad man kör.

Om åldern inte spelar så stor roll kan du alltid bygga din egna supermotard eller så köper du en som något redan byggt, alltså egentligen inte byggt men de har monterat motardfälgar, större bromsar och eventuellt andra skärmar etc. Här får man dock se upp då de ibland kan vara dyrare än nyare begagnade färdiga supermotards.

Kan du tänka dig att köra motard och sedan på hösten/våren köra i skogen är det ultimata att köpa antingen en ombyggd offroad med offroadhjul kvar eller en supermotard med medföljande endurofälgar och däck.

Tack för bra info, sökte lite på FMXen, men verkar finnas dåligt utbud av dessa, hittade inga på blocket? Läste en del att den kan verka lite slö. XT660X såg väldigt lovande ut, och ligger precis på gränsen på 35 kW så det är bara tuta och köra för min del då. Utbudet kanske blir större då våren tittar fram. Men priserna är ju hyffsade för XT:en.

Slash Saabifierad
8 januari 2013 · 2 026 Inlägg

Slaylix skrev:

Slash skrev:

Slaylix skrev:
Har du några speciella modeller som kan vara värda att kika på inom supermotard? Jo har ju märkt den bittra sanningen att de mesta överstiger 70kW.

Vill du ha en pålitlig hoj med långa service intervaller men med lägre effekt är Yamaha XT660X något för dig. Vill du ha ett udda alternativ kan Honda FMX650 vara något, dessa brukar man kunna få till vrakpriser då folk inte tyckte om denna modell. Båda dessa har elstart.

Vill du ha en mindre pålitlig hoj med tätare serviceintervaller men istället mer effekt kanske en KTM 640 vara något? det finns en drös modeller att välja mellan och här står det lite om vad som skiljer 625, 640 och 660 åt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … 40-och-660

Är du ute efter en ny hoj brukar de flesta rekommendera KTM 690

Vill du ha ännu mer effekt och tätare intervaller kanske en Husaberg 650 kan vara något? Husabergs är tävlingsmotarder som är vägregistrerade vilket kräver att man servar dem ofta. Ibland är det nästan mer mek med dessa än vad man kör.

Om åldern inte spelar så stor roll kan du alltid bygga din egna supermotard eller så köper du en som något redan byggt, alltså egentligen inte byggt men de har monterat motardfälgar, större bromsar och eventuellt andra skärmar etc. Här får man dock se upp då de ibland kan vara dyrare än nyare begagnade färdiga supermotards.

Kan du tänka dig att köra motard och sedan på hösten/våren köra i skogen är det ultimata att köpa antingen en ombyggd offroad med offroadhjul kvar eller en supermotard med medföljande endurofälgar och däck.

Tack för bra info, sökte lite på FMXen, men verkar finnas dåligt utbud av dessa, hittade inga på blocket? Läste en del att den kan verka lite slö. XT660X såg väldigt lovande ut, och ligger precis på gränsen på 35 kW så det är bara tuta och köra för min del då. Utbudet kanske blir större då våren tittar fram. Men priserna är ju hyffsade för XT:en.

Stämmer bra, på våren kommer det som en explosion av hojar på blocket men samtidigt kommer priserna att gå upp en bit, det du ser nu är vinterpriser. FMX är överhuvudtaget "relativt" ovanliga och om de ligger ute brukar de ofta ligga där ett tag. FMX:ens stora nackdel är dess effekt, i hojvärlden handlar det mesta om effekt. Höga effektsiffror är det som gäller. Det positiva är däremot om man kan tänka sig denna hoj så får man en relativt ny och modern hoj till ett lågt pris.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Slaylix tratt
8 januari 2013 · 353 Inlägg

Slash skrev:

Slaylix skrev:

Slash skrev:

Vill du ha en pålitlig hoj med långa service intervaller men med lägre effekt är Yamaha XT660X något för dig. Vill du ha ett udda alternativ kan Honda FMX650 vara något, dessa brukar man kunna få till vrakpriser då folk inte tyckte om denna modell. Båda dessa har elstart.

Vill du ha en mindre pålitlig hoj med tätare serviceintervaller men istället mer effekt kanske en KTM 640 vara något? det finns en drös modeller att välja mellan och här står det lite om vad som skiljer 625, 640 och 660 åt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … 40-och-660

Är du ute efter en ny hoj brukar de flesta rekommendera KTM 690

Vill du ha ännu mer effekt och tätare intervaller kanske en Husaberg 650 kan vara något? Husabergs är tävlingsmotarder som är vägregistrerade vilket kräver att man servar dem ofta. Ibland är det nästan mer mek med dessa än vad man kör.

Om åldern inte spelar så stor roll kan du alltid bygga din egna supermotard eller så köper du en som något redan byggt, alltså egentligen inte byggt men de har monterat motardfälgar, större bromsar och eventuellt andra skärmar etc. Här får man dock se upp då de ibland kan vara dyrare än nyare begagnade färdiga supermotards.

Kan du tänka dig att köra motard och sedan på hösten/våren köra i skogen är det ultimata att köpa antingen en ombyggd offroad med offroadhjul kvar eller en supermotard med medföljande endurofälgar och däck.

Tack för bra info, sökte lite på FMXen, men verkar finnas dåligt utbud av dessa, hittade inga på blocket? Läste en del att den kan verka lite slö. XT660X såg väldigt lovande ut, och ligger precis på gränsen på 35 kW så det är bara tuta och köra för min del då. Utbudet kanske blir större då våren tittar fram. Men priserna är ju hyffsade för XT:en.

Stämmer bra, på våren kommer det som en explosion av hojar på blocket men samtidigt kommer priserna att gå upp en bit, det du ser nu är vinterpriser. FMX är överhuvudtaget "relativt" ovanliga och om de ligger ute brukar de ofta ligga där ett tag. FMX:ens stora nackdel är dess effekt, i hojvärlden handlar det mesta om effekt. Höga effektsiffror är det som gäller. Det positiva är däremot om man kan tänka sig denna hoj så får man en relativt ny och modern hoj till ett lågt pris.

Aa det har du rätt i, men jag ska nog försöka hitta mig en fin XT660X, verkar vara en stabil och bra hoj, både bror min och far kör Yamaha, och har aldrig haft klydd. Och som du säger så kan man få en lite modernare hoj till ett bra pris! Tackar för att du öppnade mina ögon på på motardvärlden!

Landerman
1 mars 2015 · 8 Inlägg

Något jag undrar vad 35kw är i cc. någon som vet? smile

Muttley
2 mars 2015 ·

Landerman skrev:
Något jag undrar vad 35kw är i cc. någon som vet? smile

125-1000

Man kan inte fråga vad kW är i kubik. 
Farsan har en hoj på 1430cc och tror de är 75 hk


Min 900cc hade 135hk

_______
27 mars 2015 · 107 Inlägg

Ett vettigt alternativ är Suzuki sv 650n eller kåpan, vilken som. Den ska finnas både som 25 Kw reggad och "fullflås" och knarren är skojigare än sex att köra ( har provat bägge så jag vet) lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang