Trimma upp 740 !!

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

Tjenare alla pöjkar och små flickor! wink

Har nu införskafft mig en redig volvo 740 -88
och vill nu få upp lite kräääm under huven!
iden me tråden e att kolla vad ni tycker e bäst till min 740!?
målet e att få den så pigg som möjligt och bra acc
för att sladda och ha roligt me, alltså mer acc än toppfart om ni
förstår hur jag menar..

här e lite små ideer som jag har, men vad tycker ni e
bästa konceptet tillsammans?


turbo me "IC" ?
porta + plana topp?
större ventiler?
borra upp cylindern?
högkompressions stakar och kolvar?
lätta svänghjul + elfläkt?
chippa bränsleboxen eller chippa BÅDA bränsle och tändboxen?
volvos gröna R-spridare?
Extraktorör?
531 topp?
byta upp till en pigg och stark ny kamaxel, FÖRSLAG?

som sakt har lite ideer, men funderar nu på vad jag ska välja
för att få en pigg och rolig bil för en "tänkbar"peng! smile

tacksam för alla hjälp!

Pim_Pim
10 januari 2013 ·

Hur mycket är du villig att lägga ?

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

för att hålla nere siffrorna så blir det att köpa begangnade  prylar från blocket och kontakter.. men runt 1000:- skulle jag nog kunna gå som högst.

FordPer
10 januari 2013 · 188 Inlägg

1000 kr då  kan du ju lika bra glöma det  du får inget för dom pengarna

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

som jag sa.. så har jag kontakter, så att få fram billiga delar ska inte vara så svårt.

sweeken
10 januari 2013 · 338 Inlägg

Kan du porta och plana själv kostar det inte mycke. 531 topp går nog att få tag på för 1000kr annars köpa någon kamaxel

Men turbo ger mest för pengarna  fast blir nog svårt att få tag i alla turbo saker som behövs för 1000kr

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

nejdå! 531 topp kan jag få tag i för 400:- och en turbo har jag liggande. men vilken kam rekomenderar ni?
och om jag portar så måste jag ju såklart få fram mer soppa för att märka effekten?

Stenzzon
10 januari 2013 · 173 Inlägg

Kan du inte starta en projekt tråd så ja får något roligt o läsa wink

Aerodynamik ...
10 januari 2013 · 7 120 Inlägg

Borra hål i luftburken och ta bort en ljuddämpare brukar vara populärt på dessa bilar, vet dock ej huruvida det ger någon effektökning.

Stenzzon
10 januari 2013 · 173 Inlägg

sätt en svetstång på returen o sen tar du fram ett borr borrar i insuget gängar i en nippel som passar till en 25L kompressor sen en vrede som du kan släppa ut allt tryck på en gång då ska du se att du kör ifrån varenda jävel i stan kostar totalt ca 1000kr o jävlar vad den kommer att gå glöm inte att fylla på med luft innan du åker! smile

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

ville bara få bra råd och hjälp me projektet, och har fått någerlunda hjälp av en och resten klagar på pengar..
vore ju roligt om man fick seriösa råd oxå!

Nybergrobin
10 januari 2013 · 2 383 Inlägg

Bulten95 skrev:
för att hålla nere siffrorna så blir det att köpa begangnade  prylar från blocket och kontakter.. men runt 1000:- skulle jag nog kunna gå som högst.

Trollar du eller? Du är 17 bast antar jag och du har precis köpt första bilen?  För 1000kr får du inte ens en full tank och trimma för 1000kr kan du glömma. Satsa på tändstift, luftfilter, olja o filter, tändkabar osv.

marcus0510
10 januari 2013 · 243 Inlägg

Bulten95 skrev:
för att hålla nere siffrorna så blir det att köpa begangnade  prylar från blocket och kontakter.. men runt 1000:- skulle jag nog kunna gå som högst.

Nu glömde du nog en nolla roll

Marlboroman
10 januari 2013 · 8 234 Inlägg

Bulten95 skrev:
nejdå! 531 topp kan jag få tag i för 400:- och en turbo har jag liggande. men vilken kam rekomenderar ni?
och om jag portar så måste jag ju såklart få fram mer soppa för att märka effekten?

Om nu 1000 är budgeten så gäller det att tänka igenom situationen ordentligt innan man gör något.

För även om du får en 531'a för 400:- så är det ju en del packningar som ska bytas också. Och sen ska man ju om man är noga byta toppbultarna med. Och även om du har en turbo liggandes så kan det krävas modifiering av grenrör samt nya olje och eventuellt vattenledningar. Beroende på vad det är för turbo kan ju även tryckrör och downpipe behöva byggas om. Och byter du kam så lär ju ventilspelet ställas in, och där försvinner några kronor med och så vidare. Så även om man kan köpa saker billigt så räcker det inte. Ska man få ut nåt vettigt för max 1000:- så lär man se till att få alla delar man behöver. För ska man handla delarna räcker inte pengarna långt tyvärr.

Senast redigerat av Marlboroman (10 januari 2013)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nyman1337 Hhehehehhest
10 januari 2013 · 375 Inlägg

1000:- borde du ju iaf kunna göra en halv service på bilen.. Olja, tändstift och luftfilter..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

marcus0510
10 januari 2013 · 243 Inlägg

Bulten95 skrev:
jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

Största hastighetsboven är vikt. Hästkraft per kg är mest intressant vid effektökning.

Såå lätta bilen så mycket du kan, sen får du väl göra så den dånar och köra på smala vägar.. Placebo is the shit

Nybergrobin
10 januari 2013 · 2 383 Inlägg

Bulten95 skrev:
jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

Gav dig seriösa tips!  Köp tändstift, oljefilter o olja, luftfilter och tändkablar. Det ger mest hästar per krona om du har en budget på 1k

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

FÖRLÅT ALLA! såg nu att jag har skrivigt 1000:-
men jag menar 10000:- !!
förstod att ni skrattade där hemma åt mig! wink

Bulten95
10 januari 2013 · 18 Inlägg

de e klart som fan att man inte kommer någonstans på 1000 ynka kroner..
men som jag sa så var de 10000kr jag menade och inte 1000 alltså..
så ge mig nya råd och bud!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang