Behöver hjälp med två körkorts-frågor.

Danne8331
13 januari 2013 · 649 Inlägg

Hallå. Fattar verkligen ingenting nu och har letat i trafikboken men hittar inget vettigt.

Dom med ett streck över är vad Jag valde, om med en ring är Rätt svar.

(Klicka för större version av bilderna)

http://i46.tinypic.com/2pqp91v.jpg

http://i47.tinypic.com/2naplps.jpg
http://i47.tinypic.com/2naplps.jpg
http://i46.tinypic.com/2pqp91v.jpg

Tack i förhand!

Senast redigerat av Danne8331 (13 januari 2013)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
13 januari 2013 · 649 Inlägg

Jag menar, på sista bilden gäller väl ändå högerregel?!?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
aaaaaaaaaa
13 januari 2013 · 236 Inlägg

Bilden med bilarna på har dem nog tabbat sig lite på.
Enligt det korrekta svaret (att blåa bilen ska ge företräde till gula och röda) så åker gula och röda bilen troligtvis på en huvudled = du har automatiskt väjningsplikt. Oklar bild enligt mig, jag hade också trott att högerregeln gäller där.

Andra bilden med släpvagnen gäller detta med b-körkort:
"Släp vars totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt, samtidigt som den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton."
Totalvikten på slägvagnen på bilden överstiger bilens tjänstevikt = BE-körkort krävs

Power is measured in dB
Germax
13 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag håller med, finns inget som tyder på att någon väg skulle va huvudled, därför ska högerregel tillämpas.

Fråga #2 är lite rolig, för idag är svaret BE men den 19 januari är svaret B då reglerna görs om.

Senast redigerat av Germax (13 januari 2013)

Danne8331
13 januari 2013 · 649 Inlägg

Så pass. Jo, den första fattar jag ingenting på :p

Måste ha vart jag som läst lite snabbt, tack så hemskt mycket för ett bra svar!

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
13 januari 2013 · 649 Inlägg

Germax skrev:
Jag håller med, finns inget som tyder på att någon väg skulle va huvudled, därför ska högerregel tillämpas.

Fråga #2 är lite rolig, för idag är svaret BE men den 19 januari är svaret B då reglerna görs om.

hehe, jag skriver den 16. Trökigt om jag skulle misslyckas, och måste lära om mig..

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
fantomen Putsar Cosworth
13 januari 2013 · 195 Inlägg

Jag kom ihåg fråga 2 där när jag gjorde faserna. Den trollade sönder mig, tydligen ska du lämna ena bilen företräde pga högerregeln och den andra bilen företräde enligt blockeringsregeln. Jäkla skit fråga, högerregeln ska det vara.

Audi hatare.
Danne8331
13 januari 2013 · 649 Inlägg

Just ja fan, eftersom jag måste låta den röda bilen passera (vilket tar en stund) så ska jag samtidigt låta den gula åka.. Står tamefan inget om det i boken...

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Germax
13 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Blockeringsregeln vad är det för skit? Inget jag lärde mig för 10 år sedan iaf..

Bebben Legitimerad besserwisser
14 januari 2013 · 921 Inlägg

När jag tog körkort så vill jag minnas att (bild två jag pratar om) så ska den "genomgående" vägen i korsningen ses som en väg, och den tillkommande vägen (där den blåa bilen är) ses som en utfart. Kommer man på en utfart, ska man lämna företräde.

EDIT:
Dock kan jag förstå om man väljer att gå efter högerregeln här, men jag skulle personligen sätta att man ska lämna företräde ändå, eftersom de andra fordonen kommer på en "huvudled", varför ska man bara ge företräde åt en bil?

Senast redigerat av Bebben (14 januari 2013)

Germax
14 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Utfartsregeln är jag väl medveten om, den gäller vid utfarter tex bensinmackar, parkeringsplatser, garageutfarter etc.

Liknande korsningar som bilden illustrerar ser man ofta i bostadsområden, där åsidosätter man ofta högerregeln och tillämpar "största vägen har företräde" vilket ofta fungerar bra men det stödjs inte av någon lag.
Anledningen att man bara ska lämna företräde till den ena bilen är för att lagen säger det. Jag vägrar ge mig förens någon kan styrka något annat.

Crxkoffe
14 januari 2013 · 847 Inlägg

fråga 1 , det får inte överstiga 3ton om jag inte minns fel,så rätt svar ska vara b där och fråga 2 är det b som är rätt , tänk dej att du kör den gula bilen, så ska du släppa den som ska köra ut men nu kommrt ju du i den röda, och det finns ju inget som heter vänster regel ,ellerhur?smile hoppas du fick svaren du behövde

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Danne8331
14 januari 2013 · 649 Inlägg

är du full pojk?

3,5 ton får det inte överstiga + att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt

Fråga 2 så kör "jag" den blåa bilen.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Crxkoffe
14 januari 2013 · 847 Inlägg

Danne8331 skrev:
är du full pojk?

3,5 ton får det inte överstiga + att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt

Fråga 2 så kör "jag" den blåa bilen.

ok, sorry men fråga 1 e svar a rätt , för det är ju högerregel

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
schnauz
15 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Fråga 1: första du kollar på är släpets totalvikt: är den under 750 kg är släpet alltid klassat som lätt och får då köras med B-kort. Är totalvikten över 750 kg kollar du först dragbilens tjänstevikt: är släpets totalvikt högre än den klassas släpet som tungt och kräver BE. Sist kollar du totalvikt på bil+släp: är denna högre än 3.500 kg krävs BE.
I exemplet ovan är släpets totalvikt (1500 kg) högre än bilens tjänstevikt (1280 kg) och släpet klassas därför som tungt och kräver BE.

Fråga 2: enligt högerregeln är du skyldig att stanna för den röda bilen, men eftersom du inte får stanna i korsningen och blockera den (enligt blockeringsregeln) måste du även släppa fram den gula. Måste dock säga att frågan är ganska klumpigt ställd!

Danne8331
15 januari 2013 · 649 Inlägg

Tack för en bra förklaring, skrivning imorgon, nervös smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
15 januari 2013 · 649 Inlägg

En traktor får väl vara konstruerad för 50km/h?
http://i47.tinypic.com/3130s2r.jpg

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
schnauz
15 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Nej, det är 40 km/h som gäller.

Danne8331
15 januari 2013 · 649 Inlägg

Dom får köra 50km/h, men är konstuerade för 40km/h? Känns knepigt..

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
schnauz
16 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Danne8331 skrev:
Dom får köra 50km/h, men är konstuerade för 40km/h? Känns knepigt..

Är inte helt 100, var länge sedan jag tog kortet, men ganska säker på att traktor inte får köras fortare än 40 km/h.
Finns väl någon tabell i körkortsboken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang