Importera. Harwich-Esbjerg ?

dappe89
19 januari 2013 · 172 Inlägg

Hej hallå! tänkte sticka förbi England om en månad cirkus om jag hittar en bil som verkar lämplig.
Eftersom att jag bor i skåne, Helsingborg så har jag en fördel där vid import.

Funderade först på vägen Dover-Calais och 90 mils resande hem genom europa men efter lite funderande så låter båten från Harwich till Esbjerg i Danmark bättre men endast 40mil hem.
Båten kostar för två personer inkl bil allt mellan 2000-3500:- men går dock endast 3 gånger i veckan.
Tänkte dessutom hitta en säljare runt london (20mils radie) så biten till båten inte blir väldigt lång.
Ska man akta sig för privat eller firma? Någon speciell firma att akta sig från? Kan man lita på firmor där?
Är det någon här som tagit den vägen vid import från England?
Något att rekommendera?
När jag väl hittar en bil tänkte jag lägga handpenning på den så att han inte får för sig att sälja den innan och sedan åka ner en dag innan båten går ifall något skulle strula, då har jag dessutom tid ifall bilen inte visar sig vara i skicket som säljaren påstår. Sover i bilen alt B&B för att få ner kostnaden.
(Är det vanligt att man blir besviken/överraskad av skicket på bilarna?)

Någon som har något att tillägga som man ska tänka på?

Bilen i fråga blir en Evo 5 alt 6.
Kollar AYC och missar inte V5C pappret.

Räknar med att bara importen kommer att kosta 6000:- låter det möjligt?

Tack o hej!smile

Senast redigerat av dappe89 (19 januari 2013)

Bebben Legitimerad besserwisser
19 januari 2013 · 921 Inlägg

Först och främst, prata med försäljaren så att alla papper är redo för affär med en utlänning.

Vi tog tåget Dover - Calais, sen "raka vägen" till Puttgarden, där vi tog färjan till Rödby (passade på att äta en bit mat på båten), sen via bron hem till Göteborg. Vi var två förare i varje bil och turades om att köra och sova. Gick skitsmidigt. smile

Gällande försäkring, så kan det bli lite struligt. När vi hämtade bilarna, det är några år sedan, så var det bara IF som tecknade försäkringar på icke inreggade bilar, så då måste du ha chassienumret och försäkra fordonet innan du köper det, alt. att du ringer dem när du köpt bilen. Prata med IF först, innan du åker, är ett tips så du har all vetskap om det. Det är en rätt dyr försäkring som bara är giltig en månad, men tanken är ju att du ska vara försäkrad under själva hemresan.

dappe89
20 januari 2013 · 172 Inlägg

Bebben skrev:
Först och främst, prata med försäljaren så att alla papper är redo för affär med en utlänning.

Vi tog tåget Dover - Calais, sen "raka vägen" till Puttgarden, där vi tog färjan till Rödby (passade på att äta en bit mat på båten), sen via bron hem till Göteborg. Vi var två förare i varje bil och turades om att köra och sova. Gick skitsmidigt. smile

Gällande försäkring, så kan det bli lite struligt. När vi hämtade bilarna, det är några år sedan, så var det bara IF som tecknade försäkringar på icke inreggade bilar, så då måste du ha chassienumret och försäkra fordonet innan du köper det, alt. att du ringer dem när du köpt bilen. Prata med IF först, innan du åker, är ett tips så du har all vetskap om det. Det är en rätt dyr försäkring som bara är giltig en månad, men tanken är ju att du ska vara försäkrad under själva hemresan.

Ja, papper kommer att vara redo. Kommer dessutom skriva ut ett engelskt begagnat kvitto.
Ja, numera är det fler bolag som gör det vad jag hört. Men kommer använda mig av IF då hemförsäkringen och försäkring på alla fordon är där. Kostar 1000:- per del, alltså 1000:- för trafik, 2000:- för halv och 3000:- för hel. Kommer endast trafikförsäkra den på hemvägen, och ringer dom och ställer på försäkringen innan jag åker över tänkte jag. Alt ringer dom när jag tittat på den så jag vet att det blir den bilen jag köper.

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
20 januari 2013 · 224 Inlägg

Jag var nere i slutet av september förra året och hämtade hem en bil från London och tog båten Harwich-Esbjerg, mycket smidigt gick det, åkte med en polare, tog flyget från Arlanda med Norwegian (gick på 1400kr totalt) en söndag vid kl 8, var framme i London-Gatwick vid 10-11, mötte upp säljaren vid flygplatsen då han åkte ända från Wales, han hade alla papper redo, enda som behövdes fylla i var nya ägaren samt ett handskrivet kvitto på köpet som ska skickas in till Transportstyrelsen osv. Tog en helförsäkring hos LF för 3000kr


Båten gick samma dag vid ungefär kl 17, från flygplatsen till Harwich tar det ungefär 2 timmar..  framme i Esbjerg måndag kl 13, sedan hem till Stockholm tog det 9-10 timmar, en nice roadtrip att köra genom Danmark, smidigt som fan. Maten ombord på båten var jävligt nice.

Senast redigerat av Gilgamesh (20 januari 2013)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
dappe89
20 januari 2013 · 172 Inlägg

Alright!! tack som tusan. Åker imorgon 15.35 wink

Bebben Legitimerad besserwisser
20 januari 2013 · 921 Inlägg

dappe89 skrev:
Alright!! tack som tusan. Åker imorgon 15.35 wink

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang