Installera lysrörsarmatur istället för glödlampa?

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Tjenare.
Har just nu bara en vanlig glödlampa som sitter i taket i garaget, och den ger ju inte så mycket ljus direkt.
Tänkte att lysrör kanske är en bra idé? Föreställde mig något sånt här: http://www.jula.se/d-markt-lysrorsarmat … p65-424058

I alla fall, jag skruvade av glödlampan och tog bort adaptern. Så här ser det nakna eluttaget ut då:
http://i.imgur.com/E6TjDyO.jpg


Frågan är då, går det enkelt att installera en lysrörsarmatur här? Är har noll kunskap inom el, så det bästa vore ju om det bara var plug-n-play.

jok3 Lastbilsschaffis
20 januari 2013 · 886 Inlägg

Lysrör är bra. För att ansluta lysrören måste du ta bort allt så du får fram kablarna. Sen är det bara att koppla brun-brun, blå-blå och grön/gul-grön/gul. eller hur det nu ser ut där under smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

jok3 skrev:
Lysrör är bra. För att ansluta lysrören måste du ta bort allt så du får fram kablarna. Sen är det bara att koppla brun-brun, blå-blå och grön/gul-grön/gul. eller hur det nu ser ut där under smile

Hmm ok, det låter ju inte svårt. Om jag ska börja med att ta loss den nuvarande kontakten, ska jag bara skruva på den skruven man ser på bilden? Bör man försöka typ stänga av strömmen i huset innan man börjar pilla med sånt här? Kan det hända något om jag bara försöker skruva loss kontakten lite försiktigt?

Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Man SKA plocka ur säkringen till den lampan, sedan är min personliga åsikt att man även SKA kontrollmäta att det verkligen inte finns spänning i lamparmaturen innan man börjar demontera sakerna. smile

230 V spänning ska man ha respekt för, därmed inte sagt att man behöver vara rädd för den. Känner man sig osäker så ta en kunnig person till hjälp.

jok3 Lastbilsschaffis
20 januari 2013 · 886 Inlägg

Se bara till att strömmen fram till lampan är bruten om du inte vet till 100% vad du gör. Syns lite dåligt men ska ju bara va att lossa dem yttre skruvarna så att allt kommer ner. Att bara ta ner den ska inte göra något så länge kablarna sitter fast. Sen är det ju bättre att be någon om hjälp eller åtminstone vara två ifall något händer.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Tack för hjälpen! Ska försöka skruva av kontakten, och sen mäta sladdarna med voltpenna för att se så att det inte är någon ström i dem.

Visst borde man vara två, men jag känner tyvärr inte så många elektriker tongue Och det känns ju så onödigt att anställa en elektriker för något som man kanske kan göra själv på kanske 10 minuter. Men ni har ju rätt i att säkerheten måste ju alltid gå först.

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Naikon skrev:
Tack för hjälpen! Ska försöka skruva av kontakten, och sen mäta sladdarna med voltpenna för att se så att det inte är någon ström i dem.

Visst borde man vara två, men jag känner tyvärr inte så många elektriker tongue Och det känns ju så onödigt att anställa en elektriker för något som man kanske kan göra själv på kanske 10 minuter. Men ni har ju rätt i att säkerheten måste ju alltid gå först.

Jobbar som elektriker och märker att du inte har koll på detta (inget illa menat). Men ska du göra det själv så ta ut säkringen och mät så där inte är spänning. En billig strömpenna är inte att lita på direkt, man ska ha respekt för ström, det är inte att leka med. Har du tillgång till ett bättre instrument så använd det. Ett tips är att köpa en lysrörsarmatur som är i plast, de behöver inte jordas. För du har kanske inte jord framme i dosan/rörutloppet som är bakom armaturen. Sen som ovanstående tipsa om så ha nån med dig ifall ngt skulle hända. Får du ström i dig så kan det vara det sista du gör

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Naikon skrev:
Tack för hjälpen! Ska försöka skruva av kontakten, och sen mäta sladdarna med voltpenna för att se så att det inte är någon ström i dem.

Visst borde man vara två, men jag känner tyvärr inte så många elektriker tongue Och det känns ju så onödigt att anställa en elektriker för något som man kanske kan göra själv på kanske 10 minuter. Men ni har ju rätt i att säkerheten måste ju alltid gå först.

Jobbar som elektriker och märker att du inte har koll på detta (inget illa menat). Men ska du göra det själv så ta ut säkringen och mät så där inte är spänning. En billig strömpenna är inte att lita på direkt, man ska ha respekt för ström, det är inte att leka med. Har du tillgång till ett bättre instrument så använd det. Ett tips är att köpa en lysrörsarmatur som är i plast, de behöver inte jordas. För du har kanske inte jord framme i dosan/rörutloppet som är bakom armaturen. Sen som ovanstående tipsa om så ha nån med dig ifall ngt skulle hända. Får du ström i dig så kan det vara det sista du gör

Tack för svaret. Jättebra att du påpekar detta! Jag mätte med voltpennan med strömmen på, och då pep den. Sen stängde jag av den, och då pep inte voltpennan på samma ställe, så jag antog att det inte var någon spänning kvar.
I alla fall så tog jag risken nu och tog ur kontakten för att kolla.
Gick runt och jordade mig på alla sorters element för säkerhets skull, om det nu skulle hjälpa något roll

Så här såg det i alla fall ut bakom!

http://i.imgur.com/0Ni1h6r.jpg
Tror ni det funkar? Vad är nästa steg? Borrar man fast lysrörsarmaturen i taket, eller kan man typ tejpa med dubbelhäftande tejp?

Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Armaturen (av plast eftersom det inte finns skyddsjord i uttaget) sätts fast korrekt, dvs ingen dubbelhäftande tejp. smile

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Drönirettab skrev:
Armaturen (av plast eftersom det inte finns skyddsjord i uttaget) sätts fast korrekt, dvs ingen dubbelhäftande tejp. smile

Hehe ok, men det blir bra. Det är ju alltid skönt att slippa borra tänkte jag wink

Tror jag köper denna istället:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning … P65-44779/
Två stycken 14w borde väl räcka med ljus?

I alla fall, hur gör jag med den själva elektriska installationen?

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Hur stort utrymme ska du lysa upp?

I detta fallet så är Röd = Tändtråd som ansluts till L och Svart är nolla som ansluts till N

Skruva dit den ordentligt, så vet man att det sitter bra

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Hur stort utrymme ska du lysa upp?

I detta fallet så är Röd = Tändtråd som ansluts till L och Svart är nolla som ansluts till N

Skruva dit den ordentligt, så vet man att det sitter bra

Garaget är ca 5x3m, och ungefär 2m höjd.

Vad menar du med "L"? Sitter det två "ingångar" på lysrörsarmaturen, som jag hakar fast den röda och svarta kabeln på? Eller måste man löda och så?

Tack för hjälpen förresten!

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Naikon skrev:

Marcus_89 skrev:
Hur stort utrymme ska du lysa upp?

I detta fallet så är Röd = Tändtråd som ansluts till L och Svart är nolla som ansluts till N

Skruva dit den ordentligt, så vet man att det sitter bra

Garaget är ca 5x3m, och ungefär 2m höjd.

Vad menar du med "L"? Sitter det två "ingångar" på lysrörsarmaturen, som jag hakar fast den röda och svarta kabeln på? Eller måste man löda och så?

Tack för hjälpen förresten!

I armaturen sitter det en kopplingsplint/sockerbit där det står L/jord/N så det säger sig självt när man ser det smile
Jag hade satsat på en större armatur som lyser upp bättre, eller ja, 4 st hade suttit fint i det utrymmet

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Naikon skrev:

Marcus_89 skrev:
Hur stort utrymme ska du lysa upp?

I detta fallet så är Röd = Tändtråd som ansluts till L och Svart är nolla som ansluts till N

Skruva dit den ordentligt, så vet man att det sitter bra

Garaget är ca 5x3m, och ungefär 2m höjd.

Vad menar du med "L"? Sitter det två "ingångar" på lysrörsarmaturen, som jag hakar fast den röda och svarta kabeln på? Eller måste man löda och så?

Tack för hjälpen förresten!

I armaturen sitter det en kopplingsplint/sockerbit där det står L/jord/N så det säger sig självt när man ser det smile
Jag hade satsat på en större armatur som lyser upp bättre, eller ja, 4 st hade suttit fint i det utrymmet

Ok, installationen verkar ju inte vara några problem då.

Skulle ju kunna köpa den längre varianten, med 2 x 28w. Dock så står det ju max 60w på uttaget, så att ha 56w tyckte jag var lite på gränsen, men det kanske inte är någon fara?

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Max 60w är bara vad den gamla porslinsamraturen pallar. Det är absolut ingen fara att lasta på med ett par armaturer där om man vill

Naikon Trummis
21 januari 2013 · 404 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Max 60w är bara vad den gamla porslinsamraturen pallar. Det är absolut ingen fara att lasta på med ett par armaturer där om man vill

Ah gött! Då kör jag nog på den med 2 x 28w. Det ska nog bli bra smile Har lösa halogenlampor som jag kan flytta runt inuti själva garaget förutom takbelysningen då.

Tack för hjälpen iaf! Drar nog förbi Biltema imorgon och kollar.

Naikon Trummis
21 januari 2013 · 404 Inlägg

Fan, läste igenom manualen på nätet: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 79_man.pdf

Verkar ju vara skitlätt installation, dock så står det ju i början att "endast en behörig elektriker får utföra en utökad installation eller nyinstallation". Hur ska man tolka det? Räknas detta som en nyinstallation? Jag byter ju bara ut belysningen mot en annan, utan att dra om några kablar eller så.

Men ja, då kommer man ju tillbaka till det där om att man ska ha respekt för el... men folk måste ju ha monterat belysning utan att ha hyrt en elektriker varje gång?

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Naikon skrev:
Fan, läste igenom manualen på nätet: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 79_man.pdf

Verkar ju vara skitlätt installation, dock så står det ju i början att "endast en behörig elektriker får utföra en utökad installation eller nyinstallation". Hur ska man tolka det? Räknas detta som en nyinstallation? Jag byter ju bara ut belysningen mot en annan, utan att dra om några kablar eller så.

Men ja, då kommer man ju tillbaka till det där om att man ska ha respekt för el... men folk måste ju ha monterat belysning utan att ha hyrt en elektriker varje gång?

Du får egentligen inte göra detta som privatperson. Göra skarvsladdar och byta lite brytare är ok OM man har erfordelig kännedom. Men är man det minsta osäker så ska man inte göra ngt alls. Ström är inte att leka med

Senast redigerat av Marcus_89 (27 januari 2013)

Martin 9-3 Fisketokig
21 januari 2013 · 2 997 Inlägg

Skulle satsat på flera ljuskällor, kanske upp till 3-4 armaturer.

Skruva dit en stickpropp på en armatur och ta en skarvsladd och prova innan du monterar fast den så ser du ljusspridningen.

Sen är det bara dra utanpåliggande kabel mellan armaturerna.

Varningstexterna är väldigt överdrivna ja. Men samtidigt ser jag genom jobbet att dessa behövs.
Sålt kabel och fått reklamationer då de inte kan klippas av med bra sax (för hårda trådar i sladden och borde inte få säljas enligt kund) samt en returförfrågan från ledsen kund som trodde kabeln var färdigskalad i ändarna och medförde extrajobb när han inte hade passande specialverktyg (kniv?)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Naikon Trummis
21 januari 2013 · 404 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Skulle satsat på flera ljuskällor, kanske upp till 3-4 armaturer.

Skruva dit en stickpropp på en armatur och ta en skarvsladd och prova innan du monterar fast den så ser du ljusspridningen.

Sen är det bara dra utanpåliggande kabel mellan armaturerna.

Varningstexterna är väldigt överdrivna ja. Men samtidigt ser jag genom jobbet att dessa behövs.
Sålt kabel och fått reklamationer då de inte kan klippas av med bra sax (för hårda trådar i sladden och borde inte få säljas enligt kund) samt en returförfrågan från ledsen kund som trodde kabeln var färdigskalad i ändarna och medförde extrajobb när han inte hade passande specialverktyg (kniv?)

Tack för svaret! Tror det räcker med en armatur, det är ändå ett ganska litet garage, och så stort ljusbehov har jag inte, när det finns lös arbetsbelysning jag kan flytta runt vid behov smile

Förstår att företagen är skyldiga att skriva så i sina bruksanvisningar. Men nu tycker jag att jag har tillräckligt bra koll för att göra denna installation. Det är ju bara en röd kabel som ska in i "L" och en svart kabel som ska till "N".
Och om jag bryter strömmen i hela huset, samt att jag jordar mig själv, borde det väl inte vara en så stor risk? Eller finns det någon extra säkerhetsåtgärd?

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang