Tyska motorer verkligen bäst?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 januari 2013 · 1 778 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Man behöver inte vara Einstein för och lista ut en del av detta..... !

Ford och Mercedes placeringar förvånade mig men när jag tänkte till så slog det mig Ford har ju volvomaskiner i vissa bilar....

Förförra helgen på isbanan så hade vårt gäng
1st PV
1st 142
1st 242
1st 940 min pärla till isbil..

Vi var snabbast i snitt och en av oss var snabbast av alla (snabbare än 4WD Audis på spikdäck)
Våra bilar gick hela dagen och på isdäck !
Jag jämför inte med bilar utan isdäck de skiter jag i !
COMPRENDE

Sedan var det BMWs i olika konstellationer med och utan turbos och med burar och utan.
Några Audis , Opel, Golf..

Det roliga var de gamla E30 BMWna med elfel och de kokande BMW motorerna.
Jag började fundera på den stora mängd glykolen från Bayrarna och dess miljöpåverkan.

Det var en senare 3 serie E36a som ska ha den där supermotorn enlligt BMW trimmarna !
Den kokade hela tiden och behövde draghjälp för o gå igång.
Detta var inget lik utan en påkostad bil !
Ägaren drog sin trailerqueen efter en Q7a och hade även en följebil med verktyg på släp.
Ägaren var VD och kör Porshe i olika cuper bla 24  timmars på ringen plus carrera cup.
Men för att man åker Premiumbilar så garanterar det ej att man blir snabbast på banan(den gubben va långsammast).

En till undring ang. BMW hur kan man köra sönder en bakaxel på is ?
Tur för den killen att han också hade trailer....
Men det är nog ett måste om man kör Premiumbil.....
Jag som åker samma bil till jobbet /fisketur och tar ut den på isbana, kunde inte låta bli och ge lite syrliga kommentarer...

Klart man valde att vänta med och åka ut på banan tills Premiumkillarna var ute bara för o förnedra dem lite !

Tyvärr sådan är jag !

Konstigt, här är det tvärt om.
2/7/940 som rasar bakaxlar, växellådor och stakar som tittar ut genom blocken när det körs på isen medans jag kör både dit, hem och till jobbet i min bmw.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Johan85 Avstängd
25 januari 2013 · 1 418 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

endorfinslaven skrev:
Man behöver inte vara Einstein för och lista ut en del av detta..... !

Ford och Mercedes placeringar förvånade mig men när jag tänkte till så slog det mig Ford har ju volvomaskiner i vissa bilar....

Förförra helgen på isbanan så hade vårt gäng
1st PV
1st 142
1st 242
1st 940 min pärla till isbil..

Vi var snabbast i snitt och en av oss var snabbast av alla (snabbare än 4WD Audis på spikdäck)
Våra bilar gick hela dagen och på isdäck !
Jag jämför inte med bilar utan isdäck de skiter jag i !
COMPRENDE

Sedan var det BMWs i olika konstellationer med och utan turbos och med burar och utan.
Några Audis , Opel, Golf..

Det roliga var de gamla E30 BMWna med elfel och de kokande BMW motorerna.
Jag började fundera på den stora mängd glykolen från Bayrarna och dess miljöpåverkan.

Det var en senare 3 serie E36a som ska ha den där supermotorn enlligt BMW trimmarna !
Den kokade hela tiden och behövde draghjälp för o gå igång.
Detta var inget lik utan en påkostad bil !
Ägaren drog sin trailerqueen efter en Q7a och hade även en följebil med verktyg på släp.
Ägaren var VD och kör Porshe i olika cuper bla 24  timmars på ringen plus carrera cup.
Men för att man åker Premiumbilar så garanterar det ej att man blir snabbast på banan(den gubben va långsammast).

En till undring ang. BMW hur kan man köra sönder en bakaxel på is ?
Tur för den killen att han också hade trailer....
Men det är nog ett måste om man kör Premiumbil.....
Jag som åker samma bil till jobbet /fisketur och tar ut den på isbana, kunde inte låta bli och ge lite syrliga kommentarer...

Klart man valde att vänta med och åka ut på banan tills Premiumkillarna var ute bara för o förnedra dem lite !

Tyvärr sådan är jag !

Konstigt, här är det tvärt om.
2/7/940 som rasar bakaxlar, växellådor och stakar som tittar ut genom blocken när det körs på isen medans jag kör både dit, hem och till jobbet i min bmw.

bakaxlar och lådor kan ja gå med på att dom är klena men stakar kommer inte ut ur ett rödblock utan anledning

endorfinslaven
25 januari 2013 · 671 Inlägg

Att köra dit o hem med en BMW kräver pedantiskt underhåll och en relativt årsmodells ny - lågmilare...
Jag har ägt en hel del BMWs förr och trodde på myten som var likadan som idag men efter att ha kört dem hårt och betalat.
Så kan jag säga::::::::Jag går aldrig tillbaks till BMW...

Dont believe the hype !
Nu ska det sovas för isåka imorgon.............................
Tjafsa på alla BMW ägare och förneka allt..........

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 januari 2013 · 1 778 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Att köra dit o hem med en BMW kräver pedantiskt underhåll och en relativt årsmodells ny - lågmilare...
Jag har ägt en hel del BMWs förr och trodde på myten som var likadan som idag men efter att ha kört dem hårt och betalat.
Så kan jag säga::::::::Jag går aldrig tillbaks till BMW...

Dont believe the hype !
Nu ska det sovas för isåka imorgon.............................
Tjafsa på alla BMW ägare och förneka allt..........

Pedantiskt underhåll? Det räcker med att hålla efter bilen och byta saker när dom är dåliga.
Min bil är 16år gammal, har gått 25.000 mil och är rejält hårt körd.
Ägaren innan mig körde hårt med bilen i 7500mil. Och jag kör den både på bana, strippen och isen. Det ända som krävs är normalt underhåll.
Allting handlar om hur bilen har skötts tidigare. Precis som med alla andra bilmärken.

Senast redigerat av marwin_of_sweden (26 januari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ekelund88
26 januari 2013 · 2 656 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Att köra dit o hem med en BMW kräver pedantiskt underhåll och en relativt årsmodells ny - lågmilare...
Jag har ägt en hel del BMWs förr och trodde på myten som var likadan som idag men efter att ha kört dem hårt och betalat.
Så kan jag säga::::::::Jag går aldrig tillbaks till BMW...

Dont believe the hype !
Nu ska det sovas för isåka imorgon.............................
Tjafsa på alla BMW ägare och förneka allt..........

försvarar inte bmw på så sätt nu men konstigt att volvopojkar istället för att stoppa i nya b230is börjar smidda ner diverse bmw 6or och 8or under huven på sina bilar fast volvo har egna 6or och 8or i sortimentet ? make no sense när dom e så inihelvete dåliga

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2013 · 13 777 Inlägg

ekelund88 skrev:

endorfinslaven skrev:
Att köra dit o hem med en BMW kräver pedantiskt underhåll och en relativt årsmodells ny - lågmilare...
Jag har ägt en hel del BMWs förr och trodde på myten som var likadan som idag men efter att ha kört dem hårt och betalat.
Så kan jag säga::::::::Jag går aldrig tillbaks till BMW...

Dont believe the hype !
Nu ska det sovas för isåka imorgon.............................
Tjafsa på alla BMW ägare och förneka allt..........

försvarar inte bmw på så sätt nu men konstigt att volvopojkar istället för att stoppa i nya b230is börjar smidda ner diverse bmw 6or och 8or under huven på sina bilar fast volvo har egna 6or och 8or i sortimentet ? make no sense när dom e så inihelvete dåliga

håller med förstår inte riktgit hur dom tänker. men tror det är så att bmw folk insätt att volvo karossen är för bra och i mycket bättre skick än dito från bmw.
men samtidigt är dom för insnöade på bmw skrot 6:or så dom kör vidare på det wink

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dotzie
26 januari 2013 · 490 Inlägg

Helt korrekt analys, jag är jävig frågan eftersom jag aldrig skulle köpa några andra är bilar än från Bayern eller Ingolstadt.smile...toyota har ju iofs sålt stora volymer  tidigare men även dessa har ju också minskat de senaste åren


Low skrev:

dfine skrev:

Low skrev:
är jag seg?tongue Tänkte bara om dessa siffror kommer från försäkrings bolagen och dom får in Tex:

10000 bilar audi
8000 bmw
7000 vw
5000 volvo
3000 toyota
osv..

och sedan gör sån är lista hur kvalite är på olika bilar är väl lite fel?

audi hade 10.000 "fel"men  sålde några hundra tusen låt oss säga 800.000 bilar

medans toyota hade 3000 "fel" och kanske sålde  300.000 bilar

då är ju inte siffrorna rättvisa? sen körs ju audi säkert hårdare än en toyota.


hoppas nån förstår, är nyfiken hur dessa siffror är uträknats.
'
skulle förstå om det hade sålts exakt lika mycket bilar osv. men alla modeller hade ju många olika motorer, toyota kanske 2-5 medans audi har upp till 10.

om dessa siffor stämmer så skulle jag inte bli besviken, i choose rwd all day long.

Det står ju ganska klart och tydligt att dom räknar i procent, alltså hur många procent av bilarna som är sålda som gått sönder.. smile

Då är jag seg då... tongue stör mig ändå på det hur man kan ens räkna ut det.. finns ju mycket som spelar roll..

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

endorfinslaven skrev:
Att köra dit o hem med en BMW kräver pedantiskt underhåll och en relativt årsmodells ny - lågmilare...
Jag har ägt en hel del BMWs förr och trodde på myten som var likadan som idag men efter att ha kört dem hårt och betalat.
Så kan jag säga::::::::Jag går aldrig tillbaks till BMW...

Dont believe the hype !
Nu ska det sovas för isåka imorgon.............................
Tjafsa på alla BMW ägare och förneka allt..........

försvarar inte bmw på så sätt nu men konstigt att volvopojkar istället för att stoppa i nya b230is börjar smidda ner diverse bmw 6or och 8or under huven på sina bilar fast volvo har egna 6or och 8or i sortimentet ? make no sense när dom e så inihelvete dåliga

håller med förstår inte riktgit hur dom tänker. men tror det är så att bmw folk insätt att volvo karossen är för bra och i mycket bättre skick än dito från bmw.
men samtidigt är dom för insnöade på bmw skrot 6:or så dom kör vidare på det wink

Haha ja eller så är det för att visa volvo pojkarna vilken fart det går att få på en traktor bara det är en riktig motor iwink

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ronkinpeace
26 januari 2013 · 150 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

försvarar inte bmw på så sätt nu men konstigt att volvopojkar istället för att stoppa i nya b230is börjar smidda ner diverse bmw 6or och 8or under huven på sina bilar fast volvo har egna 6or och 8or i sortimentet ? make no sense när dom e så inihelvete dåliga

håller med förstår inte riktgit hur dom tänker. men tror det är så att bmw folk insätt att volvo karossen är för bra och i mycket bättre skick än dito från bmw.
men samtidigt är dom för insnöade på bmw skrot 6:or så dom kör vidare på det wink

Haha ja eller så är det för att visa volvo pojkarna vilken fart det går att få på en traktor bara det är en riktig motor iwink

det går att få fart på en traktor med volvo motor också wink haha

http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 januari 2013 · 1 778 Inlägg

ronkinpeace skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Growe skrev:

håller med förstår inte riktgit hur dom tänker. men tror det är så att bmw folk insätt att volvo karossen är för bra och i mycket bättre skick än dito från bmw.
men samtidigt är dom för insnöade på bmw skrot 6:or så dom kör vidare på det wink

Haha ja eller så är det för att visa volvo pojkarna vilken fart det går att få på en traktor bara det är en riktig motor iwink

det går att få fart på en traktor med volvo motor också wink haha

http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

Jo men du kan ju tänka dig hur den hade gått med en bmw 6a på 340 hästar:)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ronkinpeace
26 januari 2013 · 150 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

ronkinpeace skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Haha ja eller så är det för att visa volvo pojkarna vilken fart det går att få på en traktor bara det är en riktig motor iwink

det går att få fart på en traktor med volvo motor också wink haha

http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

Jo men du kan ju tänka dig hur den hade gått med en bmw 6a på 340 hästar:)?

hehe jo det är ju klart den går bättre då eftersom det blir mer häst tongue va bara tvungen att lägga upp filmen eftersom du skrev traktor wink

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 januari 2013 · 1 778 Inlägg

ronkinpeace skrev:

marwin_of_sweden skrev:

ronkinpeace skrev:

det går att få fart på en traktor med volvo motor också wink haha

http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

Jo men du kan ju tänka dig hur den hade gått med en bmw 6a på 340 hästar:)?

hehe jo det är ju klart den går bättre då eftersom det blir mer häst tongue va bara tvungen att lägga upp filmen eftersom du skrev traktor wink

Jo ja förstod de;)
Är de inte bättre att nån moderator låser alla dom här trådarna?
De blir ändå bara krig.
Alla gillar olika märken oavsett om det är volvo, bmw eller saab. Och alla kommer fortsätta försvara sitt märke oavsett vad nån säger, helt meningslösa trådar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ronkinpeace
26 januari 2013 · 150 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

ronkinpeace skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Jo men du kan ju tänka dig hur den hade gått med en bmw 6a på 340 hästar:)?

hehe jo det är ju klart den går bättre då eftersom det blir mer häst tongue va bara tvungen att lägga upp filmen eftersom du skrev traktor wink

Jo ja förstod de;)
Är de inte bättre att nån moderator låser alla dom här trådarna?
De blir ändå bara krig.
Alla gillar olika märken oavsett om det är volvo, bmw eller saab. Och alla kommer fortsätta försvara sitt märke oavsett vad nån säger, helt meningslösa trådar.

+1

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
endorfinslaven
26 januari 2013 · 671 Inlägg

Men lås inte tråden det är ju så kul o reta upp BMWfolket som lever i sin lilla värld.....

Och idag har man på banan förnedrat och även skällt på sådant där BMWpack som inte kan hålla sig på isbanan, de tappar kontrollen utav bilen.
Driftare hrrrmm förstår att seriöst asfaltåkarfolk inte vill se dem på sina banträffar....
Följden för oss på isbanan blir en massa snö på banan så det går långsammare...
Men  det är kanske så BMWfolket vill ha det , långsamt och brett o vingligt..!

Hur det nu än var så blev de ifrånkörda av volvofolk med volvomotorer...

Ohh javisst det var en sådan däringa E36a som börja låta om,,, det lät som en ventil gett med sig..
Men så kan det ju inte vara det är ju världens bästa motorer ; )

Vilken förjävlig dag för BMWfolket som våldgästa banan,,,
De som hade grymmaste bilarna och skulle sätta sladdande bönder i 740s på plats blevo som vanligt förnedrade. Därefter fick de bannor av sluskigt VOLVOfolk över att de var så odugliga på att köra bil
och bara ställde till på banan....
En av dem som var där har ett trimföretag som sysslar med BMWs och är känd från Bilsport.

Jolanki
26 januari 2013 · 75 Inlägg

Alltså folket, kan vi inte bortse våra hat mot diverse bilmärken för en gångs skull och få nåt vettigt i en tråd, tycker självaste tråden är hemskt intressant. smile

OpelP1
26 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Jolanki skrev:
Alltså folket, kan vi inte bortse våra hat mot diverse bilmärken för en gångs skull och få nåt vettigt i en tråd, tycker självaste tråden är hemskt intressant. smile

Håller med. smile


Jag gillar verkligen inte bmw men endorfinslavens inlägg är ju bara irriterande trams!
Så j-vla dåliga är dom inte.

Senast redigerat av OpelP1 (26 januari 2013)

Johan85 Avstängd
26 januari 2013 · 1 418 Inlägg

Jolanki skrev:
Alltså folket, kan vi inte bortse våra hat mot diverse bilmärken för en gångs skull och få nåt vettigt i en tråd, tycker självaste tråden är hemskt intressant. smile

ska alltid krigas:)

endorfinslaven
26 januari 2013 · 671 Inlägg

Jolanki skrev:
Alltså folket, kan vi inte bortse våra hat mot diverse bilmärken för en gångs skull och få nåt vettigt i en tråd, tycker självaste tråden är hemskt intressant. smile

Men BMW och Porscheåkare har liksom näsan väldigt högt buren.
Hur kul är det inte att jävlas lite....

Men om vi bortser från mitt trollande så är den nya statistiken intressant.
Merca är en grym bil och åka i förutöver motorstatistiken.
Har haft E-klass i jobbet ett par ggr och det är en väldigt fin bil och köra...

Evildan
26 januari 2013 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:
Lade även till den fakta som Rquired valde att utelämna.

Under 100 bättre än genomsnittet, över är sämre än genomsnittet.
E90/91 Reliability Index 173.00.
E60/61 Reliability Index 152.00.
Accord -02/-08 Reliability Index 56.00.
Avensis -03/-09 Reliability Index 77.00.

What is Reliability Index?
It's really quite simple. The higher the Reliability Index score, the worse the car is - the lower the score, the better. As a guideline, the average RI number on the 250 models we compare is 100.The Reliability Index figure is calculated as a combination of:

the number of times a car fails,
the cost of repairing it,
the average amount of time it spends off the road due to repairs
the average age and mileage of the vehicles we have on our books.

So it's not simply a case of recording how often a car breaks down - it's much more comprehensive than that and the data is constantly updated.

Jag valde att utelämna väldigt många siffror som talade för både för och emot olika märken, det går att fylla forumet med spaltmeter av statistik men det är självklart inte praktiskt genomförbart. Det är trots allt jag som skriver mina inlägg för vad de är värda, det finns inget annat alternativ än att lita på min förmåga eller oförmåga att avgöra vad som är mest intressant.

Hade jag velat framställa BMW-modellerna i så bra dager som möjligt hade jag knappast tagit med Toyota Avensis med 5% motorfel till exempel, det finns andra modeller från Japan jag kunde valt om jag velat vinkla mitt inlägg.

Reliability Index valde jag att utelämna för att det på något vis talar emot övriga siffror, vi tar 5-serie och Accord som ett exempel. Av de punkter WD anger att deras index baseras på borde femman få ett lägre index, för snittet på reparationskostnader, tid av vägen, genomsnittlig mätarställning och så vidare är bättre på den än Accord eller hur?

Då kvarstår den siffran Warranty Direct inte anger, antalet gånger ett fel uppstår. Hur många småfel har femman egentligen för att få 300% högre index, småfel som uppenbarligen tar 5 minuter att fixa utan att de tar betalt eftersom den är billigare att laga och står mindre på verkstaden i snitt än Accord?

Tycker Herr Evildan detta låter rimligt, att en rullande dator som E6x får en massa småfel som BMW-verkstäderna diagnoserar omedelbart och inte tar betalt för att åtgärda? Om inte så borde du förstå varför jag utelämnade ett index som hade behövt en mer ingående förklaring från britternas sida.

Herr Evildan, det tar sig.

Självklart skall statistik uppvisas i sin helhet, den blir väldigt missvisande annars, därav min kommentar och länkning till den fullständiga utredningen.

Exempel:
Jag har varit vållande till en bilolycka i nyktert tillstånd.
Jag har aldrig varit vållande till en bilolycka i onyktert tillstånd.
Den statistiken säger oss att jag kör bil bättre onykter.
Däremot måste då tillägget göras:
Jag har aldrig kört bil onykter i trafiken och nu blev statistiken komplett.


Huruvida din förmåga att utelämna statistik är till fördel för BMW efter att ha läst åtskilliga utav dina inlägg tidigare i andra trådar är för mig uppenbart, det är oftast väldigt vinklat till just BMWs fördel och ska ofta jämföras med andra helt ovidkommande för ämnet bilmärken eller problem.
Givetvis förstår jag att man kan vara förtjust i ett bilmärke, det är jag också, men när det börjar likna besatthet och total oförståelse att dessa så älskade bilar kan ha fel,svagheter och dyra ägandekostnader samt att det skall in i absurdum försvaras trots annorlunda visande statistik har det nog gått lite för långt för vad som kan anses vara ett sunt synset i sin kärlek över ett bilmärke.

Willmaister740
26 januari 2013 · 170 Inlägg

nähä du, Svenskarnas Motorer t.ex till Volvo 740-240-940 serien håller gott och väl.
Du dör före än vad bilen gör så sagt. Volvo 740 är som en traktor/stridsvagn håller för alltid.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang