Diesel, Bensin, Etanol eller Gas?

Baggz
23 januari 2013 · 75 Inlägg

Hej!

Jag själv är lite frälst i just Diesel och jag tänkte kolla med denna tråd vad ni andra tycker och tänker kring just vilket drivmedel som är bäst (ursäkta ordvalet) !

Jag själv har kört alla olika drivmedel utom el, och har fastnat för just Diesel som sagt.
Vart man än är så får man höra skit om just diesel och det är ju lite intressant att få försvara sig för att man valt just det.

Vad tycker folket? smile

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
Holiace
23 januari 2013 · 1 754 Inlägg

Bäst? Methanol

Bäst i en "vanlig bil för att åka till och från jobbet"? Diesel alt. Diesel-Hybrid.

Jag kan inget om allt.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Baggz skrev:
Hej!

Jag själv är lite frälst i just Diesel och jag tänkte kolla med denna tråd vad ni andra tycker och tänker kring just vilket drivmedel som är bäst (ursäkta ordvalet) !

Jag själv har kört alla olika drivmedel utom el, och har fastnat för just Diesel som sagt.
Vart man än är så får man höra skit om just diesel och det är ju lite intressant att få försvara sig för att man valt just det.

Vad tycker folket? smile

¨
Bensin såklart, enda jag använt & enda jag kommer använda. hatar för det första ljudet från diesel motorer tongue sen kan jag inte säga vad med nej till diesel. än så länge. Etanol kanske och gas.. wtf? får man åka till sthlm för att tanka typ tongue visst nya bilars diesel hästar är ju rätt grymma, men bensin slår allt i mitt "oerfarna" tycke smile

Baggz
23 januari 2013 · 75 Inlägg

Piratstikin skrev:

Baggz skrev:
Hej!

Jag själv är lite frälst i just Diesel och jag tänkte kolla med denna tråd vad ni andra tycker och tänker kring just vilket drivmedel som är bäst (ursäkta ordvalet) !

Jag själv har kört alla olika drivmedel utom el, och har fastnat för just Diesel som sagt.
Vart man än är så får man höra skit om just diesel och det är ju lite intressant att få försvara sig för att man valt just det.

Vad tycker folket? smile

¨
Bensin såklart, enda jag använt & enda jag kommer använda. hatar för det första ljudet från diesel motorer tongue sen kan jag inte säga vad med nej till diesel. än så länge. Etanol kanske och gas.. wtf? får man åka till sthlm för att tanka typ tongue visst nya bilars diesel hästar är ju rätt grymma, men bensin slår allt i mitt "oerfarna" tycke smile

Håller med om gasen, närmaste ställe att tanka på är i Västerås, visst de går riktigt billigt men då lär man börja planera tankningarna och åka "långt" för att tanka! Min Skoda RS är det roligaste jag ägt än så länge och det är ju som sagt en diesel smile !

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Baggz skrev:

Piratstikin skrev:

Baggz skrev:
Hej!

Jag själv är lite frälst i just Diesel och jag tänkte kolla med denna tråd vad ni andra tycker och tänker kring just vilket drivmedel som är bäst (ursäkta ordvalet) !

Jag själv har kört alla olika drivmedel utom el, och har fastnat för just Diesel som sagt.
Vart man än är så får man höra skit om just diesel och det är ju lite intressant att få försvara sig för att man valt just det.

Vad tycker folket? smile

¨
Bensin såklart, enda jag använt & enda jag kommer använda. hatar för det första ljudet från diesel motorer tongue sen kan jag inte säga vad med nej till diesel. än så länge. Etanol kanske och gas.. wtf? får man åka till sthlm för att tanka typ tongue visst nya bilars diesel hästar är ju rätt grymma, men bensin slår allt i mitt "oerfarna" tycke smile

Håller med om gasen, närmaste ställe att tanka på är i Västerås, visst de går riktigt billigt men då lär man börja planera tankningarna och åka "långt" för att tanka! Min Skoda RS är det roligaste jag ägt än så länge och det är ju som sagt en diesel smile !

Ska nog köpe en till extra bil på fredag, var rätt nära & kolla på en sån Rs modell men blir nog en v70 2,4T istället tongue vill ha drag krok, mycket rum att lasta, komfort & automat i slit åsnan så blir nog en Svensson bil på fredag då tongue

Baggz
23 januari 2013 · 75 Inlägg

Piratstikin skrev:

Baggz skrev:

Piratstikin skrev:

¨
Bensin såklart, enda jag använt & enda jag kommer använda. hatar för det första ljudet från diesel motorer tongue sen kan jag inte säga vad med nej till diesel. än så länge. Etanol kanske och gas.. wtf? får man åka till sthlm för att tanka typ tongue visst nya bilars diesel hästar är ju rätt grymma, men bensin slår allt i mitt "oerfarna" tycke smile

Håller med om gasen, närmaste ställe att tanka på är i Västerås, visst de går riktigt billigt men då lär man börja planera tankningarna och åka "långt" för att tanka! Min Skoda RS är det roligaste jag ägt än så länge och det är ju som sagt en diesel smile !

Ska nog köpe en till extra bil på fredag, var rätt nära & kolla på en sån Rs modell men blir nog en v70 2,4T istället tongue vill ha drag krok, mycket rum att lasta, komfort & automat i slit åsnan så blir nog en Svensson bil på fredag då tongue

Jag har drag, bra med plats att lasta och just min RS modell finns med DSG låda så allt finns där wink ! Samt att dieslarna är "starkare" smile !

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Baggz skrev:

Piratstikin skrev:

Baggz skrev:

Håller med om gasen, närmaste ställe att tanka på är i Västerås, visst de går riktigt billigt men då lär man börja planera tankningarna och åka "långt" för att tanka! Min Skoda RS är det roligaste jag ägt än så länge och det är ju som sagt en diesel smile !

Ska nog köpe en till extra bil på fredag, var rätt nära & kolla på en sån Rs modell men blir nog en v70 2,4T istället tongue vill ha drag krok, mycket rum att lasta, komfort & automat i slit åsnan så blir nog en Svensson bil på fredag då tongue

Jag har drag, bra med plats att lasta och just min RS modell finns med DSG låda så allt finns där wink ! Samt att dieslarna är "starkare" smile !

Vet inte hur en "vanlig" diesel bil är riktigt men typ en arbets caddy, man är ju uppe på 3an och 5000rpm typ i 40kmh haha det är oxå nått jag inte gillar just med dom iallafall

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Jag har relativt nyligen blivit dieselfrälst. Gött vrid på låga varv och lagom låg förbrukning.
Grannen har två gas-bilar (gas/bensin) och det går billigare än diesel så länge de kör på gas, men man får ju planera sin körning ordentligt för att kunna köra bara på gas.
Brorsan har kört el-bil (Ampera) en del, och det är väl allra billigast - om man slipper inköpspriset på bilen och inte tvunget måste ha en stor kombi.

Men en bensinare luktar godast och låter bäst, speciellt när det börjar bli fler cylindrar! smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Janneutanb
24 januari 2013 · 7 272 Inlägg

E85 om man ser till tillgänglighet, pris och prestanda.
Racesoppa fast från macken.

OpelP1
24 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Bensin och E85 tycker jag är bäst.

Bensin i en praktiskt bruksbil och E85 i något man kanske trimmar och grejar med.

Diesel avskyr jag, kör dieselbilar i jobbet och mekar dagligen med dieselmotorer så det är det ljuv musik för mina öron att starta en äldre bensinmotor  med förgasare. smile

Bränsleförbrukningen spelar ingen roll när det gäller mina bilar, jag kör bara runt 1000 mil per år så om bilarna drar 1L/mil eller 5L/ mil kvittar.

Senast redigerat av OpelP1 (24 januari 2013)

b0nd3n
24 januari 2013 · 1 944 Inlägg

I en bruksbil vill jag ha en Dieselmotor. varför ? för man kommer långt på fulltank och man har ett fint vrid när man tex drar släp, man märker knappt av släpvagnen.

I en glidarbil/lekbil vill jag ha en Bensinmotor däremot.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
_XenoX_ Tekniker
24 januari 2013 · 221 Inlägg

Jag såg till å modda min 240 lite snabbt för cirka 600kr så nu går den på 100% E85  big_smile Går lika bra som bensin (på sommaren). Håller på och ska göra om vinterbilen så den startar med E85 på vintern.

Alltså E85. Åker billigare typ 2-3kr/mil billigare än bensin.. Klart billigast om man nu inte vill åka diesel eller LPG Bio m.m

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 januari 2013 · 5 092 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Jag såg till å modda min 240 lite snabbt för cirka 600kr så nu går den på 100% E85  big_smile Går lika bra som bensin (på sommaren). Håller på och ska göra om vinterbilen så den startar med E85 på vintern.

Alltså E85. Åker billigare typ 2-3kr/mil billigare än bensin.. Klart billigast om man nu inte vill åka diesel eller LPG Bio m.m

hur modda du den lite snabbt för 600:-? yikes kanske nått att satsa på med 740in man har som vinter släde då? smile

Roffer
24 januari 2013 · 59 Inlägg

Jag har kört många mil i Astra biogas och Focus etanol, gasen var kul i början när man kände sig miljövänlig, men sedan blev det mycket gasbilar här i Stockholm, köer varje gång man skulle tanka. Etanolforden var pigg och jag har inget ont att säga om den, men nu är jag hemma i DIESEL, har en ny focus som drar under halvlitern trots daglig stockholmstrafik och dieselljudet är lite manligt......  Men sommarbilens V8 går det med

Burrrrner Avstängd
24 januari 2013 · 195 Inlägg

Diesel för de kööööölar!!!

_XenoX_ Tekniker
24 januari 2013 · 221 Inlägg

Piratstikin skrev:

_XenoX_ skrev:
Jag såg till å modda min 240 lite snabbt för cirka 600kr så nu går den på 100% E85  big_smile Går lika bra som bensin (på sommaren). Håller på och ska göra om vinterbilen så den startar med E85 på vintern.

Alltså E85. Åker billigare typ 2-3kr/mil billigare än bensin.. Klart billigast om man nu inte vill åka diesel eller LPG Bio m.m

hur modda du den lite snabbt för 600:-? yikes kanske nått att satsa på med 740in man har som vinter släde då? smile

Det är inget svårt. Nu vill jag inte säga att de funkar på alla volvosar för det sker ju en del ändringar i matrialen i produktionen på vissa kompnenter. Så det enda jag gjorde var att sätta dit en ställbar BTR och bytte kamdrev till ett ställbart och ställde om tändningen.
Men för att den ska gå hyfsat så behövs bara en ställbar BTR å några slangklämmor

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
_XenoX_ Tekniker
24 januari 2013 · 221 Inlägg

Ohh glömde! Den går bäst om man ställer på den runt 5 bar. Nu finns de folk som säger att det inte e bra över 3 bar osv men nu varde så att jag hade inga större spridare så jag fick kräma på lite extra och de funka oavsett om de ger fel sprutbil :-P

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Xuri One Man Clan
24 januari 2013 · 4 287 Inlägg

_XenoX_ skrev:

Piratstikin skrev:

_XenoX_ skrev:
Jag såg till å modda min 240 lite snabbt för cirka 600kr så nu går den på 100% E85  big_smile Går lika bra som bensin (på sommaren). Håller på och ska göra om vinterbilen så den startar med E85 på vintern.

Alltså E85. Åker billigare typ 2-3kr/mil billigare än bensin.. Klart billigast om man nu inte vill åka diesel eller LPG Bio m.m

hur modda du den lite snabbt för 600:-? yikes kanske nått att satsa på med 740in man har som vinter släde då? smile

Det är inget svårt. Nu vill jag inte säga att de funkar på alla volvosar för det sker ju en del ändringar i matrialen i produktionen på vissa kompnenter. Så det enda jag gjorde var att sätta dit en ställbar BTR och bytte kamdrev till ett ställbart och ställde om tändningen.
Men för att den ska gå hyfsat så behövs bara en ställbar BTR å några slangklämmor

för 500kr får du en liten elbox  som du med 3 knappar ställer på om den ska gå på bensin,e85 eller 50/50.
Du har även extra choke funktion osv osv...

enklare smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
darkwizard Fordonstekniker
24 januari 2013 · 1 740 Inlägg

Xuri skrev:

_XenoX_ skrev:

Piratstikin skrev:

hur modda du den lite snabbt för 600:-? yikes kanske nått att satsa på med 740in man har som vinter släde då? smile

Det är inget svårt. Nu vill jag inte säga att de funkar på alla volvosar för det sker ju en del ändringar i matrialen i produktionen på vissa kompnenter. Så det enda jag gjorde var att sätta dit en ställbar BTR och bytte kamdrev till ett ställbart och ställde om tändningen.
Men för att den ska gå hyfsat så behövs bara en ställbar BTR å några slangklämmor

för 500kr får du en liten elbox  som du med 3 knappar ställer på om den ska gå på bensin,e85 eller 50/50.
Du har även extra choke funktion osv osv...

enklare smile

Har du länk på den boxen, vill ju prova.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang