Bmw 328ci e46, fränare ljud?

adde9400
25 januari 2013 · 66 Inlägg

Hej, har en bmw 328ci-00 och vad jag tror har den båda ljuddämparna på, den låter typ ingenting när man gasar. Eller det är ju en 6:a i den så den mullrar gött, men vill att den ska låta mer och få ett fränare ljud.

Går det att fixa billigt genom att ta bort någon utav dämparna? Är nästan handikappad när det gäller bilar så kan nog inte ta av dem själv heller. Är det svårt att plocka bort ? Om det nu gör någon skillnad.

Men alla tips uppskattas.

Clintan66
25 januari 2013 · 2 011 Inlägg

Du kan kapa bort den dämparen som sitter strax innan bakaxeln och skarva eller svetsa på rörbit istället.

Alternativt ta bort den sista pottan (den som syns bakifrån) plus bli av med c:a 12 kg vikt som den väger.

Det är nog lättast för din del om du tar bort sista pottan och ersätter med rör bit eller någon annan dämpare som inte dämpar så mycket som original plus väger mindre.

Prova först utan dämpare. Dönar den för mycket i ditt tycke, så skaffa en dämpare och montera på. Försök hitta någon som kan hjälpa dig svetsa på det nya antingen rör eller dämpare.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Miniblock
27 januari 2013 · 196 Inlägg

Clintan66 skrev:
Du kan kapa bort den dämparen som sitter strax innan bakaxeln och skarva eller svetsa på rörbit istället.

Alternativt ta bort den sista pottan (den som syns bakifrån) plus bli av med c:a 12 kg vikt som den väger.

Det är nog lättast för din del om du tar bort sista pottan och ersätter med rör bit eller någon annan dämpare som inte dämpar så mycket som original plus väger mindre.

Prova först utan dämpare. Dönar den för mycket i ditt tycke, så skaffa en dämpare och montera på. Försök hitta någon som kan hjälpa dig svetsa på det nya antingen rör eller dämpare.

Det du glömmer är att den mittre ljuddämparen fungerar som ett flamskydd.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
baltis
27 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Om du är som du säger "nästan handikappad när det kommer till bilar" så är min enda rekommendation til dig att köpa ett färdigt catback system, kostar visserligen lite mer men kolla på ebay i england.
Ett lite mer öppnar luftfilter gör en hel del för ljudet det med, greencotton filterna ska vara bra. Millway vet jag säljer dom.

adde9400
27 januari 2013 · 66 Inlägg

baltis skrev:
Om du är som du säger "nästan handikappad när det kommer till bilar" så är min enda rekommendation til dig att köpa ett färdigt catback system, kostar visserligen lite mer men kolla på ebay i england.
Ett lite mer öppnar luftfilter gör en hel del för ljudet det med, greencotton filterna ska vara bra. Millway vet jag säljer dom.

http://www.millway.se/motor/luftfilter/ … m3e46.html

Ett sådant? Men det sätter man i burken va? För det är ju som en burk som filtret sitter i nu, hur mycket skillnad på ljudet blir det att byta till greencotton istället för original?

baltis
27 januari 2013 · 1 948 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Om du är som du säger "nästan handikappad när det kommer till bilar" så är min enda rekommendation til dig att köpa ett färdigt catback system, kostar visserligen lite mer men kolla på ebay i england.
Ett lite mer öppnar luftfilter gör en hel del för ljudet det med, greencotton filterna ska vara bra. Millway vet jag säljer dom.

http://www.millway.se/motor/luftfilter/ … m3e46.html

Ett sådant? Men det sätter man i burken va? För det är ju som en burk som filtret sitter i nu, hur mycket skillnad på ljudet blir det att byta till greencotton istället för original?

Han verkade bara ha till m3 e46, men googla lite (eller kolla på blocket har för mig en firma i gbg säljer även till "vanliga" e46) om nu inte det är samma storlek på alal e46or...

Hur står skillnad? Hur långt är ett snöre? big_smile Gör så här, prova plocka bort ditt filter som du har nu så hör du hur det låter helt utan filter, sen så  skulle jag gissa på att du hamnar någonstans mitt emellan med ett sånt filter.
Och nej det är ingen fara att prova lite utan filter, dock så menar jag prova lite, inte ut och köra i en massa slask big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang