Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 178 617 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
18 maj 2013 · 515 Inlägg

Igår kom äntligen kylaren då så det var bara o ta sig till verkstan o skrida till verket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd4102c3867cc9e84100faf7209e53da.jpg

När det ändå var så öppet o gott om plats passade jag på att byta termostat och slå i den nya givaren till kommande oljetryckslampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-55a30072cbd464f413e23e68d792461f.jpg
Nya kylaren med allt påmonterat

Passade ju lite sådär som vanligt men de va bara att anpassa
Sist så hittade jag även nån tryckslang som inte var riktigt dragen så nu ökade laddet och draget rätt duktigt smile

Nu verkar vattensystemet hålla tätt iallafall MEN tempen ligger ju närmre 100 än 90 grader.
Fattar inte alltså, kollade så inte kylarslangarna var felkopplade osv men de ser rätt ut.

Jag tycker det verkar som att systemet flödar för dåligt. säg att tempmätaren visar 100 grader när man slår av motorn så sjunker det rätt kvickt ner till 90 och vattnet i expansionskärlet är ju inte direkt jättevarmt heller.
Ska väl försöka få in KL kontakterna så kanske man kan läsa ut med datorn om det är så att mätaren felar eller nåt bara :S
Både olja och vatten ser bra ut, ryker inte vitt och luktar inte avgaser ifrån vattnet vad jag kan märka av.
Vet att de finns ett gäng riktigt skillade där ute! ös på med tips för de börjar bli rätt tradigt de här nu!

MatsaBusen
22 maj 2013 · 515 Inlägg

Jaha, skrotade planerna på att mixtra med termostat och tempgivare.
Kamremsbyte låg ändå på listan att få gjort, hade bara tänkt att göra de i höst men de skadar ju inte o göra nu så.
Har varken kunskapen eller orken att göra det bytet själv utan lämnar iväg bilen i helgen så ska den och vattenpumpen bytas, bara hoppas att det är pumpen som jävlas så det blir ordning på det här nån gång.

även beställt en ny insugsslang i silikon då den gamla sjöng på sista versen redan när jag la i motorn.
http://www.x-parts.de/pics/1010726_1.jpg
stod dock att den skulle passa både alla 20v turbo vilket jag tycker är lustigt, men de lär ju märkas när den kommer hem.
Annars har det varit rätt lugnt en stund nu tyvärr.
Hoppas på att få nya ok-adaptrarna i veckan, ska vara frästa o klara iallafall.

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

Ny vattenpump hjälpte inte utan tempmätaren står om inte än mer stabilt på 100 grader.
får ge en extern mätare chansen helt enkelt och hoppas på det antar jag..

tyvärr så tror jag att den visar rätt men nåt problem är det ju bevisligen och mätaren står näst på tur.

Vet inte om typ spricka i toppen eller gången toppackning kan vara möjlig orsak annars?

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

som jag skrev tidigare så håller den vattnet, luktar inte avgaser, kylfläkten går nu igång det hade jag inte fått den att göra tidigare, finns värme i bilen.

Enligt mig så finns det inga klassiska tendenser till kass packning men tankarna far ju iväg åt det hållet för det "kan ju inte vara något så enkelt som mätaren" klart det kan vara självklart men känns som de e nåt jävligare.

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

fick tag i en 85 graders givare. men fläkten går ju bara igång om bilen står nån minut på tomgång när den är ordentligt varmkörd.

Senast redigerat av MatsaBusen (27 maj 2013)

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

runt 100

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

jo visst känns det lite som de, men samtidigt så har den ju fungerat när det läckte. men en annan givare ska ju i under veckan som sagt.
Tiden börjar rinna iväg o bilen ska fasen va klar snart!

MatsaBusen
28 maj 2013 · 515 Inlägg

Nya insugsslangen är på plats iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5d581a51f4c15332680966274c28c7a7.jpg

va nyss o skaffade en extern mätare med adaptrar som ska i nån dag under veckan.
Blev även att beställa en tempgivare som hör till 2.2l motorn o slå dit, måste bara hitta kabel nr 2 till givarn också sad

MatsaBusen
30 maj 2013 · 515 Inlägg

lite gjort idag också, tyvärr utan några direkt framsteg.

Blev en givare på kylarslangen som går till vattengrenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c95bc77c6f9ce71e2cb51f8287645184.jpg

Letade reda på den andra kabeln till org tempgivare och satte dit tempgivaren köpt på mekonomen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-300801e4f1fdb7f42ca4c914921a241d.jpg
Tyvärr så verkar detta vara fel givare då mätaren antingen är heldöd eller i topp.....
beter sig mer som en termokontakt för tex fläkt lr nåt verkar de som, mätte den när systemet var varmt och motståndet vad då 0,3ohm.


Blev en åktur vilket fall bara för att konstatera att den nya temporära mätaren visar samma som den förra org mätaren gjorde, att bilen går för varmt (Ca 100 grader).

slet mig i håret och tömde systemet än en gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cde5a4c73d6ac467848f24d5fd06addb.jpg

slet ut termostaten igen och satte dit det här istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-babfcfb471828e0e9abd0abf8307f26a.jpg
den förra termostaten, aningen modifierad.

Trodde jag var något på spåret men vid även denna provkörning så blev det negativt utfall (även om det självklart tog längre tid).

så nu funderar jag på om cirkulation skiter sig i o med den strippade termostaten.
Kyler den nya kylaren för dåligt?
kanske bara behöver lite luftguider för kylaren?
bör man testa att koppla om kylarslangarna? utloppet från termostathuset går ner till botten och inloppet i vattengrenröret får från toppen av kylaren precis som det sitter på s2orna.

Ska man testa att bygga om så att nedre anslutningen på kylaren blir utlopp istället? känns som det skulle kunna göra skillnad :S

finns det fler möjliga fel? ÖS PÅ med förslag och spekulationer!

Har någon en org kylare i bra skick så säg till!

Senast redigerat av MatsaBusen (30 maj 2013)

MatsaBusen
1 juni 2013 · 515 Inlägg

Fixat!
som vanligt så är det ju bara något enkelt o lätt klantigt
Lyckades tydligen polvända fläkten när jag bytte kylaren

Nu är läget iallafall så att det är betydligt bättre men inte klockrent, går att köra men när hela systemet är varmt stiger tempen om man inte kör.
Tänkte fortfarande testa att skifta in/utgång på kylaren för att se om det blir någon skillnad och för att få försöka få det att lira bättre med givaren till fläkten.
finns även planer på att slänga ihop någon typ av luftguider till kylaren och eventuellt bygga om lite för fläkten.

försökte via vag beställa en ny tempgivare istället för den felaktiga jag fick från mekonomen (va enda 2 poliga dom hade till min bil)  men den hade utgått ur VAG's sortiment..
Till min förvåning fanns den hos Meca så det gick att beställa via mekonomen iallafall!

Kan även säga att jag testade inbromsningar lite mer seriöst också, väldigt nöjd med bromsförmågan.
Dock så behöver jag se över oket höger bak då anläggningsytan inte är klockren som ni ser här nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d17f0f792480787ef9eae96542b7a529.jpg

MatsaBusen
2 juni 2013 · 515 Inlägg

volvo_-racing skrev:
kommer följas! smile

Du är varmt välkommen

Fräst järn, 10 respektive 13mm tjockt borde inte vara några problem tycker jag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-733a37ad8408cb8aa76e0caa4443cf5c.jpg

Färdig okhållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-47b5cf9533310f1dc44841d4a72087a4.jpg

får se hur det lirar när man kan komma ut o köra lite igen.
Har även börjat lite med luftguiderna till kylaren. aldrig hållt på med glasfiber förut så får väl se hur det blir.
Köpte alldeles för lite polyester vilket fall så jag får fixa mer..

MatsaBusen
21 juni 2013 · 515 Inlägg

Jaha vart var jag
Nya Ok-hållarna fram funkar klockrent, bakbromsen är fixad.
Dimensionen på tankhålet är korrigerat.
rattlåset är bytt o verkar fungera.
Org sidokjolar är monterade

va o vägde bilen också, 1300kg utan förare med halv tank och massa extra i bilen. ska kontrollväga en gång till med tom bil och full tank men det ser ju ut som att den håller ungefär den vikten jag vill för tillfället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6fdaaca3d65c550129eae8c245245543.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-29afb1b470358c8b307217985b8e8c56.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1e2a48c777af63dc48f9261309a2f3c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e0def569eb86dd7f725c998e228a1b4c.jpg

Funderar på om man ska montera dom via blinkersarna fram eller om man ska strunta i de, tycker de orangea gör sig rätt väl också ju.

Så nu är planen att prata med SFRO och se när det finns tid.
Ska bara kladda ner lite seriösare lista på vad jag har slängt ihop för skoj

MatsaBusen
22 juni 2013 · 515 Inlägg

Putteliten skrev:
Ser bra ut du! Jag är mera för vita blinkers, men alla är vi olika.

Ja det brukar jag vara också men i detta fall så tycker jag det bryter av lite gött o så blir de ju lite mer 80 tal wink
får testa helt enkelt

MatsaBusen
17 juli 2013 · 515 Inlägg

Har varit stillestånd här ett tag nu i väntan på SFRO tid. väntar fortfarande på att han ska höra av sig.

Det som har blivit gjort e dragkroken som hittade tillbaka efter att jag såg att man fick dra 1800 på vanligt B kort.
och så blev de nån temporär avskärmning till luftfiltret i Aluminium.
Ska bli lite seriösare sen jag drar om bränslerör o har mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-df40989bc9b79d71cf2c9c5b098a5219.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c396e68fb6eaed13ad7363f8ceae7faf.jpg

MatsaBusen
9 augusti 2013 · 515 Inlägg

RandomHero skrev:
Pren. lagd smile

Välkommen!

Hade ju glömt att byta denna vattenstos tidigare så jag tog tag i att byta den igår, e väl ändå mer lr mindre standard att den är kass och så även i detta fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4ed70cf6ecfa76ed6d565cf7be2adaee.jpg

I morse var jag och fick bilen godkänd av SFRO.
Inga tveksamheter eller lustiga grejer utan bara rakt spår, Trevlig var han också för den delen!
Så nu är det "bara" att boka tid och regga den hos bilprovningen. återstår att se hur det går men en bit på vägen iallafall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1029bcea659dcff498c6d6626c3a16ab.jpg

Trevligt med lite nostalgidekaler varje gång man öppnar luckan bak också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ba31dec0882b892355e46209d7dab4b5.jpg

Nästa vecka ska jag försöka få tag i någon besiktningsnisse och försöka boka tid iallafall.
Hoppas det är lite kortare väntan på reggningen då jag vill komma ut o köra vid det här laget!

MatsaBusen
12 augusti 2013 · 515 Inlägg

RandomHero skrev:
Tackar smile Grattis till godkännandet och lycka till hos bilprovningen!!

Tack, jag kan tänka mig att det kan gå åt! får väl se hur nitiska dom är.

Vinterbil vet jag inte riktigt Putte, ska väl försöka hålla den ifrån rusket så plåten håller så länge som möjligt innan det är ordentligt tillfixad.
Men lite snö måste den väl få känna på smile

MatsaBusen
12 augusti 2013 · 515 Inlägg

uhh. låter ju väldigt lockande!
Tror just gränsen för hur långt jag är villig att åka för reggning ökade rätt så kraftigt tongue

MatsaBusen
13 augusti 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
Grattis till SFRO reggningen smile bra kämpat!
Ja den där vattenstosen är std att den är kass.. bytte en på min donator bil i förra veckan smile

Tack men det är ju inte klart än som sagt!
verkade som det fanns någon tid för reggning om ca 2 veckor iallafall men får väl lite mer exakt i morgon.

MatsaBusen
27 augusti 2013 · 515 Inlägg

Sådär ja! då var det klappat o klart.
Reggbes utan större problem, faktiskt aningen smidigare än jag trodde.

Då katalysatorn sitter rätt så långt bak fick jag dra en runda o elda ur lite skapligt för o få upp den i temp bara.
annars var det lugnt smile

MatsaBusen
27 augusti 2013 · 515 Inlägg

Unleash skrev:

MatsaBusen skrev:
Sådär ja! då var det klappat o klart.
Reggbes utan större problem, faktiskt aningen smidigare än jag trodde.

Då katalysatorn sitter rätt så långt bak fick jag dra en runda o elda ur lite skapligt för o få upp den i temp bara.
annars var det lugnt smile

Grattis!

Putteliten skrev:
Härligt! Grattis!

quattro skrev:
Skoj! Då börjar allt det roliga,  inga måsten längre.  smile

Tack ska ni ha!
Jo nu så öppnade sig ju dörrarna kan man säga smile

närmst på schemat står väl att slänga i de modernare spolarna som bara ligger o väntar, tror piskan till dom ska funka nu.
Så måste ju självklart motorn få andas lite bättre så får börja knåpa på ett 3", får se hur högljutt det blir vill ju inte väcka hela kvarteret på mornarna lr bli döv om man ska åka aningen längre.

Ska ha tag i någon som kan svetsa ALU åt mig också för att bygga om ett insug och vattengrenrör.
när jag har det färdigt så ska jag forska lite mer i tempproblemet också o hittar jag inget så får jag helt enkelt testa med motorn jag hämtade i fredags wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-72e89084ab30f8d3d348c3973fc80859.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-184e4e7aa6797a7d05136319c8491ae4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d7da2a8227f67e11bffe936fb4d40ef1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1556a5bab35c83416424e9ba6646b4d4.jpg

Något i stil med det här är det väl tänkt på insug, flytta fram spjället o bort med servicekanalerna.
O så göra om så vattengrenrörets anslutning hamnar bakom kylaren om möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a56a33d608826f0a902cf420a68fa961.jpg
Kan vara så att man ångrar att man kapade gasvajern lite just nu tongue

Nåt annat som skulle behöva tas tag i e ju också varvräknaren, den vill jag ha in så är det någon som sitter på info ang det så får ni gärna dela med er!

Senast redigerat av MatsaBusen (27 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang