Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 178 616 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
8 september 2013 · 515 Inlägg

Andra motorn e lite av en bakup än så länge.

Ja det är gött o få lite friare tyglar nu!
Full fart har det väl inte vart direkt men lite framåt går det.

Fick paket från Heiko i veckan med lite packningar o skit..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5c3d8254591ec6b2d0f3f1fc7d22a10e.jpg

I fredags började jag med nya avgassystemet.
Nu är inte jag sådär super van att svetsa avgas så det tar lite tid men.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7f60aaff1621a4b0157522e366a162cc.jpg
Ut med det gamla!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-64c8426bf8841c2c72bdb78accf98372.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b2e72dd4fcb39a579a8a58bb53245bdc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-01860f68689231fa129b1b00403ba452.jpg
det jag har kvar nu är att helsvetsa från bakaxeln o bakåt. punktat o skapligt inpassat.

Va även på de där härliga spolarna igen..
tror de ska fungera lite bättre nu men inte hunnit testköra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6dff3987fd793c9d0a07bd779ca70a07.jpg

Blev lite färg på den moddade spolkåpan och wastegatelocket. ser ju lite mysiga ut så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-47dcc8d129d0b99ea491ade580a57fe8.jpg

Har även börjat kapa upp ett insug också för moddning och borttagning av servicekanaler.

MatsaBusen
16 september 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
stiligt smile grattis till reg. besiktningen med!

Tackar!

Svetsade färdig avgaset i måndags och monterade allt. körde zinkspray på allt i hopp om att det ska tåla lite mer.
Passformen blev förvånansvärt bra faktiskt. verkar gå fritt överallt.
La nån dag på spolarna också men får de inte o lira än. ska väl testa med att dra fram lite ny matning till dom när jag orkar. får köra på dom gamla till dess.


Den här helgen tog jag ledigt från verkstaden men blev visst inte helt ändå utan fick hjälp av en polare att svetsa om insug och vattengrenröret.
Passade självklart på att plocka bort servicekanalerna när vi ändå var där o grosade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4dfde9219cc4ffc556585aa68cfdd8af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-14a811c602b941d575e1690232ed3228.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-814f378e7675fbb73db9bb6a7c38932a.jpg

ska kolla över insidan av båda och försöka komma på nåt smidigt sätt att provtrycka insuget i veckan.
En provmontering på lösa motorn ska väl till också innan montering i bilen.

MatsaBusen
22 september 2013 · 515 Inlägg

Blev visst ett par timmar den här helgen.
Insug och vattenrör på plats.

Drog om bränslet rakt på och blev av med en hel del rör.
bytte både rail och spridare då 2 av de som satt innan var spruckna i gröna plasten.
När jag ändå hade kylsystemet öppet så bytte jag kylare till en i mässing, har dock varit med en stund som ni ser på bilderna.

vattentempen gick faktiskt ner lite men osäker på anledningen.
Fick ju bort en hel del vattenslang, ca 15 grader i luften o annan kylare.
Har bara kört väldigt lite så svårt o säga men tror att flödet o tempen är ok så länge som det finns kallt vatten att tillgå från kylaren.
Fläkten verkar inte heller orka med att hålla nere tempen längre hmm
I och med att spjället flyttats framåt så har de lilla hålet för friskluft in i motorrummet mer lr mindre tyvärr täppts till så om det beror på det eller att kylaren har sett bättre dagar. kanske kombo.
Tänker inte ge mig iallafall! snart måste de fasen bli bra tongue

1.8t spolarna har jag ju fortfarande inte fått ordning på tyvärr, har nåt spår men de ligger på is för tillfället.


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a6ec06e7a1bd2e3f83408cce61a8e7a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4fee73ed0e9647fc4597f5c2645bb5a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-21e354b50bcd697eae6bcf0c674430a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-481ed58e2f9e615cd17af9b2ce15216f.jpg

MatsaBusen
23 september 2013 · 515 Inlägg

ohr skrev:
Detta är lätt en av  mina favoritbilar! big_smile du verkar ha mycket tålamod wink

Roligt att höra!
Haha nja det tryter ibland kan jag lova men efter ett par svordomar o lite betänketid brukar det gå bra igen.
Skam den som ger sig!

MatsaBusen
27 september 2013 · 515 Inlägg

Råkade trilla ner ett revo 303hk chip och 1.5bars wastegatefjäder i bilen idag.
Blev lite trevligare så tyckte jag big_smile

körde lite mer o kom fram till att nu har jag motsatsen till tidigare precis som jag trodde.
Helt OK temp vid lite hastighet men klättrar lite om man saktar ner så får leta efter en lösning på det.
Funderar på en ny nissens kylare i org dimensioner men borde testa den andra jag har och rensa upp lite i luftvägarna innan jag lägger pengarna på det.

MatsaBusen
27 september 2013 · 515 Inlägg

hehe nja men har väl åkt på samma sjuka som alla andra där man inte tycker att det rör sig tillräckligt!

inte testat så hårt i lägre men tror inte den varit över 100 än vid stillastående/långsam körning.
Jo då den går väl som den ska nu, 1.8 spolarna ligger ju dock på bänken o väntar på att jag ska få ork att ta tag i dom igen.

MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

Sparky_s2 skrev:
När den upp i temp och du kör sakta går fläkten upp i varv då och försöker få ner tempen? Om inte är det troligtvis dags att se över multitempgivaren.

god tanke men jag har ju lite egenkomponerat där så fläkten finns på brytare också och nu har jag bara kört den.
rätt säker på att givaren är skit på denna kylare som du säger. men har iallafall bara 2 lägen nu av och på alltså tongue
Fläkten är ju ett hemmabygge en av två från C4 V6 så skulle väl inte skada o få i något kraftigare antar jag även om den pumpar på rätt skapligt.

kanske orkar hålla tempen under kontroll runt 80 grader i inloppet till vattenröret men jag tror det beror på att kylaren inte direkt är nyaste modellen som sagt utan att flänsarna både är aningen ärgade och igensatta.

så jag har lite tweekande att göra sen räknar jag med att det kommer funka rätt bra smile

golf666
Hallå!

Inte bara jag som har värmeproblem verkar de som... sad
Misstänker kylaren i mitt fall med!
Mer om det i min projektråd..

hehe nej jag har ju haft det sen i våras så tongue
Iallafall så har jag ju kikat på en Nissens kylare, håller på att försöka få fram lite info av säljaren i england nu då jag vill ha en helt i ALU eller mässing, inte förtjust i plastgavlar.
1400 inkl frakt är ju inte farligt isåfall.

MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

Väntar bara på infon där så den är som jag tror.

quattro skrev:
Kylare finns billigare på cp-service. Har även för mig att nissens är kass. Finns någon tråd på s2forum om det.
Om du inte har problem med tempen när den rullar så skulle jag tippa att fläkten är otillräcklig. Du har ju bara hälften så bra fläktkapacitet som en orginalbil om man tänker halvlogiskt.. smile

hehe mm jag är precis med på vad du menar! den räckte ju innan senaste ombyggnaden men ligger med i lite längre perspektiv som sagt.
ang nissens så verkar de som några på NA köpt med positivt resultat men även jag har fått fram både ris o ros om man söker om dom.
Dom som Cp-service säljer så verkar dom gavlarna vara i plast tyvärr.

Tips och trix är dock alltid trevligt och välkommet! smile


Ingen av er grabbar som har pejl på vart jag ska koppla in mig för att få igång varvräknaren i org mätarhus? smile

MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

DeZa skrev:
prem lagd. smile

Trevligt o välkommen!

MatsaBusen
21 oktober 2013 · 515 Inlägg

Inte hänt så mycket på ett tag nu då det varit dåligt med både motivation och tid.
jag har bara lokaliserat ett vattenläckage till en av vattenslangarna, en böjbar med spiral från biltema.
så illa att det läcker ut vatten i gjutskarven vid tryck. känns ju väldigt stabilt...

Forskade lite i det med kylare och det verkade som att nissens tyvärr hade gått över till att bara göra kylare med plastgavlar så valet föll istället över på den Dasis som CP-service säljer dock hos annan försäljare med lägre pris.
kom äntligen hem idag och kvaliteten verkar vettig. betydligt bättre än den andra skiten jag köpte i våras.
fick samtidigt tag i resterande bussningar till krängningshämmaren fram o lite annat smått o gott.

Har börjat fundera lite på om det inte går att få dit en hämmare bak också på nåt vänster med S2 prylar ska forska lite i det va det lider, är ju en lång vinter som närmar sig..

Ska beställa ny kylfläkt och en sinter från dalhems va det lider

lite andra saker som jagas:
rs2 turbo och grenrör
7a/3b svänghjul

får väl se när det blir något gjort i verkstaden igen.

MatsaBusen
21 oktober 2013 · 515 Inlägg

mm lite hemmapulad fläkt, c4 v6 har 2st o jag har en av dom med egenbyggd kåpa.
Kylaren o de andra småplocket hittade jag på reservdelar24. tyckte faktiskt om upplägget av många olika tillverka så att man får reda på vad det är för något o välja leverantören själv.

mm jag va inne på civic kylare ett tag också men dom jag kollade på var mindre än org, och så uppskattar jag org infästningspunkter. dock så vet jag inte om verkningsgrader är högre på dom.
dalhems har en 14" som ska flöda 1650cfm för tusenlappen. lite synd att biltema inte specat sina men 14" på mrtuning omräknat till cfm tror jag ska bli runt 500cfm.

antar att det är lite svårt o utvärdera min kylning så länge som det läcker men med det och sen att få undan insugslangen så att den får mer friskluft igen så hoppas jag att det inte är något större problem längre.
finns även lite mer funderingar på hur jag ska kunna rakställa kylaren mer.

MatsaBusen
1 november 2013 · 515 Inlägg

Jaha idag har jag fått dit nya kylaren och fläkten.
Kikade lite på o göra om tryckslangen framför kylaren men de fick bli en annan dag då schemat var pressat.
lite dåligt med bilder men en jämförelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-30c53bf6598c9189cb34bcac8f63870d.jpg

tyvärr så verkar det inte heller gjort någon jätteskillnad så de får nog bli ett kompprov o mäta co i vattnet tror ja..

för övrigt är det ett annat grenrör påväg hem och med TNT, sådär smidig transportfirma..
lamellen va restad hos dalhems men skulle komma om nån vecka.
ser ut såhär iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5b4b0587baa4e88515f08753314cb406.jpg

Senast redigerat av MatsaBusen (1 november 2013)

MatsaBusen
1 november 2013 · 515 Inlägg

ingen aning, eller om de bara e så¨enkelt som att packningen är gången

MatsaBusen
28 november 2013 · 515 Inlägg

90tq skrev:
grattis till reggningen smile

Man tackar!

Tyvärr så har det varit fortsatt låg aktivitet.
Har fått hem grenrör och lamell iallafall, väntar på svänghjul o letar efter turbo.

Har lite svårt o bestämma mig för vad som ska ske i vinter.

MatsaBusen
27 december 2013 · 515 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c272aec3aa12abb45ddaf0351d3ce6dd.jpg

Testmontering av grenrör och turbo.

behöver fixa nya slang till olja o vatten för turbon tyvärr.
hade det bara varit det så hade den åkt i helgen men jag behöver även få tag i en insugsslang/tillverka rör med 70mm anslutning så turbon får vänta till jag fått hem grejer o haft möjlighet att fixa lite.
Dessa dagar är ju tyvärr inte läge att beställa något då man ändå inte hinner få det i tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-fa80d204ffecfff23d271c95ec41fd9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-41091ad0e46497bca59366e9e024057d.jpg
7A svänghjul, 6puck sinter från kep och en 707 tryckplatta ska väl hitta ner nu iallafall hoppas jag på.

MatsaBusen
28 december 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
trevligt med lite mer mos tongue

Ja precis de gör inget alls!

såg att 034 motorsport hade insugsslang i rätt storlek så får väl ta en sån när ja ändå beställer lite annat krafs om jag inte svetsar ihop nåt eget.
skulle ju behöva ha tag i nåt typ av sprut också, vems pnp känns ju rätt lockande så mailade för ett tag sen till en av de svenska killarna som håller i de där, men har ju tyvärr inte fått nåt svar..

Eller är det någon som har nåt plugg and play att tipsa om?

Kom en bit idag iallafall, motor och låda e i stort sett färdiga för att lyftas ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e79a1c3f459b205a2f11a1235de6f24d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6df493da6dd4de1a6f566447528e1978.jpg
Tror tyvärr det blir att kapa övre plåten fram nu, orkar inte plocka motor o låda var för sig längre.

Morgondagens beting blir väl att plocka över allt jag ska ha på den här motorn till den andra o få ner den nya i bilen.

Senast redigerat av MatsaBusen (28 december 2013)

MatsaBusen
31 december 2013 · 515 Inlägg

sakta men säkert rullar de väl framåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-03d8c29f696ad3b2b1f184e42a9a3f19.jpg
Tvungen att testa om de skulle gå men som ni ser så var sågen framme redan från början wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3ad182a1fb77c60480933b3454f7fe5d.jpg
Hoten med sågen hjälpte inte utan jag blev tvungen att skrida till verket tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6d2a2156d1054ecb70799e0fe6e23ef5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1c5a39803c520ae439942d9ada2ad717.jpg

lätt plundrad motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d5630f05dbfc214eb0f63e5da275241c.jpg

nya fått lite delar istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-484d4b4b22c3d4a778e151ec5b0bb2d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b6d74032581b161211e4f681f9aa366f.jpg

Är det så att audi numrerade alla motorer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ffb5d4fa650efcee260aeb3ca9c5cdcd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9088407fe00f44f5cae4c2fc0dd54fc4.jpg
Svänghjul på plats med lager i veven

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5dd78d74aeca697f2ffb76083b263193.jpg
ska vi i igen då.

Fick lite hjälp av en polare så det gick relativt smidigt även om det fortfarande var väldigt tajt o traggla ner paketet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-288be44a4531aadf2cf0fac8edbb9c22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-75b2d333a79c721ca7bc7b1962c56d8a.jpg
Karda, drivaxlar o de e på plats, har börjat lite med elen o de så de e väl en dag kvar i stort sett.
 
Kopplingen kändes ju minst sagt lite stöddigare nu wink tror jag åker på att lufta lite mer dock då pedalen sjunker lite om man lägger jämnt tryck.
ska bli intressant o se hur denna motor och koppling beter sig! Men först ska vi väl hinna med lite nyårsfirande osv.

MatsaBusen
7 januari 2014 · 515 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-10c2b94ba217c02676cf3e5b07804b02.jpg

Nu är det mesta i ordning igen efter motor och kopplingsbytet.
Tyvärr så verkar det som att temperaturen ligger högt fortfarande + att jag nu även har problem med misständningar vid 0,5b ladd o uppåt ungefär.och att kopplingen inte verkar frikoppla riktigt som den ska.

Har beställt hem nya kopplingscylindrar iallafall o byta slangen mellan cylindrarna då den verkar flexa en del.
ang misständningarna så verkar de va lite jobbigare.
testat en en hel del och åtgärdat lite småsaker jag missat efter hand men nu verkar jag kört fast lite.
systemet är trycktestat och tätt.
testat lite olika stift, tändsteg osv men inte 100 på den delen än.

MatsaBusen
8 januari 2014 · 515 Inlägg

mkay jo jag har sett att han kör vems och det lutar åt att jag ska försöka få tag i ett vems lr Maxxecu pnp till min vad det lider, vill väl i stort sett få ordning på grejerna som de är nu innan jag ger mig på något nytt o har än mindre koll på vad det är för problem så att säga.

Ska faktiskt få lite hjälp o kolla så mina tändsteg, spolar o rör fungerar i annan bil så kan man i så fall utesluta det som ett problem helt.

MatsaBusen
9 januari 2014 · 515 Inlägg

Tack men ja ska ha ett gäng jag också, men i nuläget är det ju tyvärr lite svårt att veta vilka som funkar o inte..
Jo det finns en uppsättning 1.8 spolar också men har ju inte lyckats få dom att lira helt heller av nån lustig anledning... men den som spar den har wink

testa med ngk stift och andra tändrör idag utan framgång, dock var jag skapligt förvånad när det helt plötsligt var rätt blött i brunnarna o runt spolarna :S bilen har ju stått inne o de va torrt sist så kan inte riktigt förstå hur de har blivit så..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang