Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 178 614 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
13 mars 2015 · 515 Inlägg

haha tänkte precis fråga dig vad som skiljer men nu såg ja va de e som kommer att krocka tongue
jaja de löser sig på nåt sätt, e ju bara glasfiber wink

MatsaBusen
14 mars 2015 · 515 Inlägg

Min optimism blev tyvärr kortvarig ang taxipanelen tongue
Trodde att det bara var avslutet närmst föraren som skiljde men det var tydligen bredd o lite annat smått o gott också så jag avslutar nog det projektet innan jag påbörjar det för jag tror inte jag skulle göra det bra wink
Så är det någon med en -84a lr yngre som e sugen så är den till salu!

Rostlagad, polerad o vaxad är den nu iallafall så färgen matchar fronten och huv lite bättre smile
Lokaliserat kabeln för inkoppling av varvräknaren äntligen och hoppas på o bli färdig med det imorrn lr veckan som kommer.
lite annat småpill har också blivit gjort men det kommer senare.

MatsaBusen
12 april 2015 · 515 Inlägg

Varit lite dålig aktivitet i verkstaden det senaste, jag har fixat o donat lite. lite förvaringsytor till den konstant ökande mängden delar osv...
Varvräknaren är äntligen inkopplad och fungerande.

Införskaffade ett par extra lådor för en billig peng, de behövde ju en liten tvätt då kan man säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dd671924fd6b7902045466696c87d25e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cbe0700bed2c68df9b3605046a23f853.jpg

Efter lite småstrul så har bilen rullat ett par mil nu iallafall o de mesta verkar lira utom kopplingen som slirar en hel del om man ger på de lite, det visste jag väl men mer tydligt hur mycket nu med varvräknaren inkopplad tongue

väntar som vanligt på grejer men mer info om det kommer..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-23f9355d99552075f66aabfb529910e7.jpg

MatsaBusen
12 april 2015 · 515 Inlägg

nja slita o slita men synkringarna på 2an e inte klockrena och en av de där lådorna har lite högre utväxling på 4an 5an tror ja de va så de borde ju ge lite lägre varvtal på motorvägen de få gångerna man tvingas dit.
Ja ringarna e org, efter lite polering blev dom som nya igen smile

MatsaBusen
24 maj 2015 · 515 Inlägg

Sådär nu kanske de e dags att uppdatera lite igen.
Hade ju ett litet sidoobjekt som påbörjades när huv/front väntade på lack.

Började plocka ner motor nr 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-158b427b11e4525a158e5a5e5660d0f6.jpg

Hittade ett par bitar packning i kylkanalerna!? lär ju inte hjälpt vattencirkulationen direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-800aaea2397bbc0b4b92629618acae5b.jpg

Köpte ett nytt svänghjul från Tyskland, 200 20v satt det på bland annat.
Nyskick fanns några små spår efter skruv i centrum så det har ju varit monterat men troligtvis aldrig kört.
Anledningen är ju iallafall att detta är ca 6,5-7mm tunnare än 7A och gjort för att användas med 016 lådorna.

Lämnade iväg Block o topp för att få finliret fixat så han plockade ner allt totalt och monterade ihop det igen med lite uppgraderade stakar från ZRP och rostfria ventiler från Ferrea.
Gjorde även en internbalansering, bytte alla lager, ARP till toppen osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-db2bad97a2a16af22a3ff4dc15dba512.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f4454033436f0442e85b7f63e89cb513.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2dc499514b9739cdb74177aedb62f20e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9839816dfb70955a716050430c236b91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-213a5da98a9f1bba13acae289d32ec1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ef58a2f3adddfd130323c21891843f79.jpg

Fick tillbaka motorn, skrapa o blaska på lite färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1a4bd7ab5595673804a5ac34c7a672a3.jpg
Den med tränat öga kanske noterar att det nu sitter 7A tråg istället för att få nån cm extra vid kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8b1908463b61ba66b4da7742130fb43e.jpg

Grenrör från Wagner Tuning
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ab4b509704b58601946abeed3e34c6e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2dbd059aca5b64fd2ada4fe109dc3963.jpg

K24 7200 alltså rs2 turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a54391352491b2b7ae2017146260fd81.jpg

Spridare som ska motsvara RS2
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6e289e37b9d67d936c3c987a212d268e.jpg


Svänghjul på plats och det börjar närma sig att lyfta i den
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-de63985f673b747670401a548c9f6224.jpg


På plats
Passade även på o måla lite, fixa lite strumpor på kablage och försöka att allmänt snygga upp lite av röran jag lämnat efter mig tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-737ab1869ac06f407f6e062a61200afc.jpg


Vid balanseringen av svängningsdämparen/remskivan så togs låsklacken bort så jag hade inget sätt att låsa veven när nedre kamdrevet skulle dras så jag fick göra en liten låsning att sätta på svänghjulet.
Blev lite upphåsad när man läst om så många som haft strul med att dra bulten till veven så jag försökte göra de så stabilt som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-539e48fabbd09510366951ba938f8dbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7f6cee17eef15238cd9afa890beee7d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f651172bba8fbf48fcc10282f82e662c.jpg

Bara börja o göra om lite vattenslang o grejer igen när de skulle ner en alu kylare under huven också.
Eftersom den va lite tjockare än jag trodde så blev det lite trängre än vad jag hade velat, speciellt med IC'n sidomonterad där också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5e51820c5239ba7fe9eb744ce01d4425.jpg

Men skam den som ger sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0f04794ae59035d68afdd761475f3185.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0bb94f06f22824b1383adf51a44a33ee.jpg

De va väl i stora drag vad som hänt senaste tiden
Motorn är uppstartad toppen är efterdragen osv så de ska bara va o ge sig ut o köra smile
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det blev en RS2 spec med programvara från 034 motorsport med möjlighet till vidareutveckling wink
Planen var ju från början deras Gt3071R kit lr liknande med när dollarn sköt i höjden så blev inte det längre ett alternativ utan kom över rs2 prylarna billigt istället.

MatsaBusen
25 maj 2015 · 515 Inlägg

Planen e ju o behålla bilen ett bra tag så då kan man se till o göra vissa saker ordentligt smile

MatsaBusen
18 juni 2015 · 515 Inlägg

Nu har det varit lugnt ett tag, enda jag gjort är väl att jag lokaliserade ett oljeläckage till främre kamaxeltätningen så den e bytt och slängt dit en ny dump från turbosmart istället för en bosch membrandump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a72e55f26823dcf247685e937128bdf8.jpg

Passat på att lägga ett par mil på den när det varit skapligt väder och nu så verkar det mesta lira rätt bra, kan tappa tomgången lite ibland men bortsett från det peppar peppar.
Större turbo skulle ju dock inte skada tongue

MatsaBusen
25 juni 2015 · 515 Inlägg

LeafBox skrev:
Härligt! Inge avis wink

Du har ju ditt på de torra också leaf wink

självklart så e de klart något börjar strula när man säger att de funkar bra så nu har jag börjat skjuta tryckslang.
en gång i helgen o 2 gånger på vägen till jobbet i morse. mindre smidigt.
har ju tyvärr inte tillgång till nån fals så får bli att svetsa på lite kanter på dom..

Trillade iallafall in lite prylare i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4e5a9a01e4a4e4722e1c892cac5a44c3.jpg

Lite mer skit på ingång i vanlig ordning.
Tänkte väl försöka mig på krängningshämmare bak och B3 ben fram för att komma ifrån nuvarande bromsarna.
Är det någon som sitter på brembo/porsche ok 996.351.425 och 996.351.426 eller rs2 okhållare så får ni gärna hojta till.

MatsaBusen
25 juni 2015 · 515 Inlägg

har ju redan s2 ok wink

MatsaBusen
25 juni 2015 · 515 Inlägg

men med nya ben kan jag köra dom och 7a skivor utan att shimsa skivorna som jag gör idag.
får lite mer utrymme i hjulhusen fram också o de skulle inte skada!
kan bli den varianten ett tag då de e dags o tagga ner på utgifterna lite nu en stund tongue

MatsaBusen
25 juni 2015 · 515 Inlägg

jo jag har ben liggande så att säga. hjullager o lite annat smått o gott e påväg från tyskland

MatsaBusen
6 juli 2015 · 515 Inlägg

Putteliten skrev:
Okej, fanns det inga ok där med då? wink

De gör de ju men frågan e ju vad det får kosta wink

MatsaBusen
6 juli 2015 · 515 Inlägg

Tryckröret fick lite svets i ändarna så nu verkar det lira lite bättre även om de bästa vore o helsvetsa rör istället så vill jag inte riktigt göra det i det här stadiet för saker har ju en förmåga att ändra sig tongue

Fick hem lite grejer igen då.
Hjullager till B3 husen,
dammskydd,
krängningshämmarstag,
bussningar till länkarmar
lampor till instrumentpanelen
expansionskärl
Kom på i efterhand att jag kanske skulle köpt de andra expansionskärlet o inte ett till c4 men så blir de ibland.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0b2636b7ff21aa95e4caa028cfa1874e.jpg


Blästrat navhus och tryckt ur lagrena. satt rätt duktigt men efter lite värme och 15-16 ton i pressen så small det till så det heter duga o skiten va löst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a89885ebae52988017b655ee27b439cd.jpg

Första lagret lagt på navhusen och ett ben. den andra benet har ju inte hunnit blästra klart än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bd6970143b1c54513d029989015764fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-34f27cfbccb4d2c158cadb5a6d2986f3.jpg

Ska väl fortsätta lite i veckan om jag orkar, e de semester så får man ju ta det lite som det kommer wink
Det andra benet ska ju blästras färdigt och sen e de lika bra o fixa till länkarmarna jag har liggande också men måste bara kolla så det verkligen e rätt variant för o få ihop det bak sen.

Senast redigerat av MatsaBusen (6 juli 2015)

MatsaBusen
13 augusti 2015 · 515 Inlägg

Vart lugnt i sommar på bilfronten, mest varit ute och åkt ärligt talat!
Kapade den svarta 200 rampen så jag har något medans jag försöker få ordning på den röda V8 rampen som behöver lite omsorg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cdffa64fe426956c240c62d7ba9b1bce.jpg

skarva ihop den igen då
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-64bd1592a73ab939d5e13c0c0eae8bbd.jpg

Lite våtslipning och klarlack senare
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3c755964259805c575ddfe2df760ccb7.jpg

länkarmar och krängningshämmare med nya bustningar. saknar dock rörbitarna som ska sitta på krängingshämmarstagen hmm

Pressat i lager och nav igen. inte hunnit kolla på hur de blir med drivaxlar fram tyvärr
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6671733cfca8754200c48b75db5b44a2.jpg

20V skivor
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-acaddcbc19f4660749256b0beedd7891.jpg

Fyndade lite nya bromsar, får se vad man reder ut med dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1caf8b026579b427e3bbfdd20e6ee3ad.jpg

MatsaBusen
14 augusti 2015 · 515 Inlägg

Det blev någon variant av snabblim + polyester, epoxy kanske e snäppet vassare men de hade jag inget hemma.

Yes 996 turbo bromsar, behöver en blästring o lite ny färg men det ska nog gå att leva med.

MatsaBusen
10 september 2015 · 515 Inlägg

Nu har det varit lugnt på 90 fronten ett tag.
Vintervagn har fixats till och brukis har gjorts redo för försäljning bland annat.

har iallafall blästrat och målat oken (med tveksamt resultat) så åker väl på o våtslipa lr göra om det för de ser ju förjävligt ut rent ut sagt.

Fick hem okadaptrarna från cp-s o skivorna från tyskland i form av zimmerman hålborrade.
Jag fick en stark lust att provmontera o se lite iallafall wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-abdeaffa285d86446970e8968112acd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7e79864ed72b3fd87b915cc66511347c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1ac37f98ed99dd86df3c1aa9ff977658.jpg
Verkar passa fin fint bortsett från att de krockar med AEZ fälgarna jag tänkt åka på nästa år.
Återstår bara o se om man får ihop något bra med drivaxlar nu allt annat ska väl funka räknar jag med.

Var för övrigt väldigt road av att insexbulten till rs2 bromsarna utgått på vag.
Verkar inte som de vill ha några entusiaster tyvärr hmm

råkade ramla över lite 5/112 nav också men de kräver ju en hel del andra delar så de hamnar på hyllan så får vi se om de kommer till användning senare lr om de får gå till en annan bil.

MatsaBusen
10 september 2015 · 515 Inlägg

quattro skrev:
Stadig ström av trevliga uppdateringar i denna tråd! Tack för ökad garage-energi!

Tack! ja det går väl något steg framåt iallafall!
Väntar med spänning på uppdatering av din coupe!


Snart dags att ställa in den så då kan man ju börja labba med drivaxlar o allt de också.

Egentligen skulle jag ju vilja riva vintervagnen (coupe 2.8q), plocka fjäderbenen + axlar runt om från den och  montera det ihop med 5 bultade naven nu när nya fälgarna troligtvis ändå inte passar men får väl se vad som händer framöver. Vill ju köra 4 bult egentligen wink

MatsaBusen
10 september 2015 · 515 Inlägg

hehe nej då, nya större skivor som ramlat in. 323mm A8 dom har dubbla 5/112 nu men kommer troligtvis bli fula in 4/108 också vad det lider.

MatsaBusen
16 oktober 2015 · 515 Inlägg

Var ute förut idag och tog årets sista tur.
Nu blir de pallbocksräser ett tag igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1e8e3705756492bcb2f64fcd83fbaab4.jpg


Lite delar
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-fe62e34bcd745ad0a136e5af1d9d8204.jpg

Kompletta drivaxlar med nya damasker
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7731ee08a281672945cd3dfbed9b190a.jpg


Plockade ner fjäderbenen och subframen fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e2045f7b0751be569d82f436ac04593e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1e0797e115aa80ecea4f7cda3212d547.jpg

Tomt blev det
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-059128aea62a46599618a99f4dedd15d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-36930e8af205b68f409126d7b812222e.jpg

Tvungen o se att topplagringarna passa på dämparna
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-636d161f1c2269d55eeb6db0a081abd0.jpg

Brände lite bussningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8b700ab16565cae6541474b274c7033d.jpg

Så nu finns det o göra igen skulle man kunna säga

MatsaBusen
1 november 2015 · 515 Inlägg

Nu har det väl hänt lite i verkstaden igen.
Märkte tyvärr rätt så tidigt att de nya drivaxlarna fram inte skulle passa i längd och att få ihop det med org drivaxlar verkade inte heller vara en lösning som skulle fungera då det är olika inpressning på org nav och de nyare så bromsarna hade inte passat vilket fall.

Den delen lades ner rätt fort och jag bestämde mig istället för att byta det andra som var tänkt och snygga till det mesta.
Bromsverkan i nuvarande saker är det ju inget fel på utan var mer tänkt som kosmetiskt.
Så Brembo-oken får vila lite på hylla ett tag så får vi se vad som händer med dom.

Men som sagt så har det mesta snyggats till lite o rustats upp.
Alu bussningar i subframarna mest för att de var smidigare att få tag i än org bussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3a0400a7812b790025dfbb1bba64540c.jpg

Ännu en beställningar med grejer från tyskland nä planerna ändrades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-976f354b29aaf1a8bebcf03fe03d42c5.jpg

lite av det som fixats
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c5442df7ca07f3e62168eb8b8a839261.jpg


Moddat till Krängninshämmaren bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cbd8b05deddfa5e3e4d766890c2c2d0e.jpg

På plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f6363aeefede38a35ad225408a48b865.jpg

passar på att byta alla hjullager runt om då jag inte gjorde det sist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-266910b6c8eb0169c8c5a4bb3cdb5173.jpg

Frambenen ihopsatta med nya damskydd
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-eaa229d8b4739808f23df0cea530f28f.jpg

Hittade inga org bussningar till krängaren fram så fick bli poly fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-901bd50aec36b4da9ffb75268ccdf941.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-eaa059c6fe2390dbabe34edd559a79a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6afd3226572144667c4c5d5345191fa5.jpg

Har läkte lite olja som jag antar är från medbringarna på växellådan så jag tänkte byta dom innan jag plocka upp främre subframen igen.
Annars är nog det mesta som ska vara fram färdigt för montering.
Bak ska jag fixa fjäderbenen och byta packboxar i bakdiffen så borde det vara färdigt att monteras ihop igen.


Har ju även varit på jakt efter okhållare som ska rymma lite större skivor men det visade sig ju att jag fick med mig en uppsättning hem från skroten för ett tag sedan jag kan ju börja kika lite på o få till det med lite större skivor bak också.
Må inte se ut som stor skillnad men de 5mm kan med lite tur göra att jag kan gå upp från mina nuvarande 256mm till 280mm wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-71b5c45ffa800df5f81a483d31109c64.jpg

Senast redigerat av MatsaBusen (1 november 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang