Lågavlönad kille önskar framtidsråd.

R_fused There is no replacement for displacement
29 april 2014 · 630 Inlägg

Är inget måste med utbildning om man är driven och har lite tur. Men visst ökar chanserna till ett välbetalt jobb om man utbildar sig till något det finns efterfrågan på.
Jag själv gick handel och administration på gymnasiet, hade inga tankar direkt om vad jag ville bli men praktiserade på ett postorderföretag för reservdelar. Fick jobb på lagret där efter gymnasiet med en ingångslön på 16k innan skatt, de va ingen bra lön ens då 2005. Trivdes ändå och jobbade kvar och fick mer och mer ansvar, idag är jag 27 år och lagerchef med en lön på 33k innan skatt och med övertid hamnar jag oftast runt 36-37k så har mer än dubblat min lön sen jag började. Är klart nöjd med detta då företaget ligger på landsbygden och jag inte har mer än gymnasieutbildning.
Men det gäller att ha lite tur och verkligen visa att man är intresserad och driven. Nu säger jag inte att du inte gör det men att bara göra det man skall och inte mer kommer man inte vidare med.

IX ____________________________________
29 april 2014 · 1 340 Inlägg

Ak47 skrev:
Vill anmärka på att detta är alltså i Stockholm, jag har flera jämngamla kvinnliga bekanta som är lågstadie lärare både med och utan utbildning. och ligger på mellan 25-28,000kr månad (och lärare som ni vet är oftast dom som klagar mest över sina löner, varför förstår jag inte då dom i mina ögon har drömlöner)
[...]
Till mina negativa sidor: Jag har ingen utbildning. Jag har inte gått gymnasiet öht.

har lärare verkligen drömlöner?
Utbildningen till lågstadielärare är 3,5 år eftergymnasiala studier, men de lärare som klagar allra mest är ämneslärare i gymnasieskolan som läser 5,5 år för sin examen, plus att man måste ha läst på gymnasienivå.
Majoriteten av dessa har också studieskulder att betala av från deras långa utbildningstid.

Tycker inte att du ska börja kasta skit på andra yrkesgrupper

Ak47 skrev:
månadsanställning utan behovs, och det var så pass fysiskt krävande att min läkare rådde mig till slut att sluta.
[...]
Om mig:
Jag är en helt vanlig kille, Jag är både teknisk och händig, har hög arbetsmoral och plikttrogen. absolut inte rädd för att slita, och är överlag en smart kille också. Är också svensk och har aldrig ett otrevligt uppförande. är aldrig kaxig gnällig eller dryg.

Vad har du för nedsättning? Det låter annars som att du skulle passa i Försvarsmakten, visserligen inte jättemycket bättre lön, men man kan jobba sig uppåt! Rotera på utlandsmission några gånger och du har snart fickorna fulla

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
loop
1 maj 2014 · 297 Inlägg

Försvarets löner är fan ett skämt. Ingångslönen är väl typ 17000. Om du inte har nåt emot att ligga ute på jobb långt hemifrån så är industriunderhåll osv rätt bra.

AudiFors
18 maj 2014 · 906 Inlägg

Nu orkar jag inte läsa vartenda inlägg, men är du inte rädd för att slita och inte har problem med höjder så borde du verkligen satsa på ställningsbyggare, vilken idiot som helst(inklusive jag) kan lära sig det och man kan komma ganska långt på det, speciellt på traktjobb.

När jag va 19 och lärling hade jag runt 127:-/timmen + trakt på 300:-/dagen.
Va uppe på 137:- efter bara några månader.
Ligger idag(6 år senare) på runt 170/timmen. Och jag tog det jäkligt lugnt i "utvecklingsprocessen".
En person som starta samtidigt som mig va uppe på 165:- efter 3 år och då skötte företaget all utbildning.
Sätt på AF att just Stockholm har många firmor som tar in helt nollställda/lärlingar till yrket smile

=)
Founder
18 maj 2014 · 1 414 Inlägg

Jag har sett väldigt många som har svårt att hitta jobb efter att det blivit arbetslösa i 50-60 års åldern då de saknar utbildning samt fysisk förmåga att utföra många jobb. Faktum är att de flesta som jobbat fysiskt i 30-40 år och börjar få väldigt ont i kroppen, speciellt i dagens stressiga arbetsklimat. Då de flesta av dessa saknar akademisk utbildning är det nästan omöjligt för dom att hitta ett jobb sad Flera typer av arbeten som rörmokare, byggarbetare går idag snabbare tack vare nya typer av snabba verktyg och därav kräver färre som gör jobbet. Den utvecklingen kommer att fortsätta.

Så när ni ska välja yrken, tänk inte på vad ni ska göra just nu för att få pengar, tänk också på om ni är villiga och kommer att ha förmåga att utföra jobbet också när ni är 60 år gamla, samt att ni vid den åldern måste konkurrera med yngre starkare killar / tjejer... Faktum är att väldigt många som inte utbildat sig och nu närmar sig 60 års åldern inte har något annat val än att förtidspensionera sig... och deras pension blir mycket låg då de stora inbetalningarna till pension normalt sett sker när man kommit upp i högre lön mellan 50-65 års ålder...

Senast redigerat av Founder (18 maj 2014)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
bronco_z
24 maj 2014 · 604 Inlägg

Starta eget kanske? Finns en ganska stor marknad för att lösa små jobb som de etablerade företagen inte vill ha. Fälla 2 träd och forsla bort=8000kr. Gräva upp en igenväxt rabatt och plantera gräs=1200kr klippa gräs=300kr/h.
Köra följebil för tunga transporter=300kr/h. Jobba lördagar under högsäsong på en däckverkstad.
Är du extremt flexibel så kommer du få in jobb. Visst du behöver lite stålar som startplåt men det går att klippa gräs med en begagnad klippare för 500 spänn. Kollar du runt lite så har farfar säkert en extra ståendes du kan få helt gratis. Kolla igenom sajterna som offerta tex så ser du att folk vill ha hjälp med de mest udda saker.
För att inte kludda till det med alla papper och skatter så ta hjälp av en liten bokföringsbyrå. Då menar jag en som har sin firma hemma och ingen stor revisionsbyrå. Borde kosta ca 5-8000kr/år och då blir allt rätt gjort.
Fundera på vad du kan och allt runt detta.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
J4rl
8 juni 2014 · 56 Inlägg

Sitter i en liknande sits. Slavar runt i restaurang/kroggbranschen och får ihop typ 10 k på 120timmar (mycket obekvämt, 3 timmarspass osv). Känner mig väldigt vilsen om framtiden.. hmm

Volvo V70 D5 Summum "Fullutrustade bruksbilen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang