dator i bilen

loudness
30 maj 2005 · 4 554 Inlägg

om man ska bygga in dator i bilen.. vad bör man tänka på? hade tänkt följande: 2.2ghz processor med 128-256ddr ram en hdd på 2 gig för windows och typ winamp.. ett usb uttag i handsfacket för extern hårddisk och en lite skärm nånstans..  detta saknas för tillfället.. ram minne en skärm och ett nätagg..  några tips?

Psychotic Brum säger bilen.
30 maj 2005 · 394 Inlägg

mer ram om du tänker köra xp..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Rocco_ Fotograf
30 maj 2005 · 183 Inlägg

loudness skrev:
om man ska bygga in dator i bilen.. vad bör man tänka på? hade tänkt följande: 2.2ghz processor med 128-256ddr ram en hdd på 2 gig för windows och typ winamp.. ett usb uttag i handsfacket för extern hårddisk och en lite skärm nånstans..  detta saknas för tillfället.. ram minne en skärm och ett nätagg..  några tips?

512MB Ram så kommer XP rulla på bra! lika bra att du fixar de ordentligt direkt från början! smile Hur stor skärm tänkte du köra me ?

loudness
30 maj 2005 · 4 554 Inlägg

jo men ska ju bara köra winamp i xp.. kan ju inte kräva så mycke.. vet inte än va de blir för skärm.. ska ha dator komponenterna först tänkte jag å få de så de funkar..

ludde__mannen draminbil.nu
31 maj 2005 · 1 382 Inlägg

ska du köra med någn av de senaste av winamp versionerna ska du definitivt ha 512ram.. alla funktionerna i det käkar ram till mellanmål!

Dj_Aleks
31 maj 2005 · 111 Inlägg

Blir nog lite mer att tänka på än bara de där...va ska du styra den med? hur ska du lösa strömförsörjning? automatisk avstängning? kolla in min bil istället så ser du hur de KAN bli wink systemet ja kör är ett Via Epia V10000 med 384 i ram tror ja och en 60 gigs disk, specialversion av Xp, mediahantering, navi, G-Tech, etc etc etc...om du ska ha en dator, gör de seriöst från början...du kommer INTE ångra dig! För er som är intresserade på en men kanske inte är så insatta så är de bara att fråga på/mejla till aleks@bildator.se...våran hemsida är lite dum just nu, därför använder ja mig av mail...kan ordna fram i princip ALLT i bildatorväg för väldigt förmånliga priser...wink

//Aleks
www.bildator.se

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
ludde__mannen draminbil.nu
31 maj 2005 · 1 382 Inlägg

Dj_Aleks skrev:
Blir nog lite mer att tänka på än bara de där...va ska du styra den med? hur ska du lösa strömförsörjning? automatisk avstängning? kolla in min bil istället så ser du hur de KAN bli wink systemet ja kör är ett Via Epia V10000 med 384 i ram tror ja och en 60 gigs disk, specialversion av Xp, mediahantering, navi, G-Tech, etc etc etc...om du ska ha en dator, gör de seriöst från början...du kommer INTE ångra dig! För er som är intresserade på en men kanske inte är så insatta så är de bara att fråga på/mejla till aleks@bildator.se...våran hemsida är lite dum just nu, därför använder ja mig av mail...kan ordna fram i princip ALLT i bildatorväg för väldigt förmånliga priser...wink

//Aleks
www.bildator.se

ström försörjning löser man väll ruskigt enkelt med en 12 till 230V omvandlare! styrning kan man kanske ha ett hmm låt se eeeh ett tangentbord och en mus? tongue finns ihopfällbara trådlösa tangentbord och trådlösa möss! men hur funkar erat windows? hur är det special?

Dj_Aleks
31 maj 2005 · 111 Inlägg

ludde__mannen skrev:

Dj_Aleks skrev:
Blir nog lite mer att tänka på än bara de där...va ska du styra den med? hur ska du lösa strömförsörjning? automatisk avstängning? kolla in min bil istället så ser du hur de KAN bli wink systemet ja kör är ett Via Epia V10000 med 384 i ram tror ja och en 60 gigs disk, specialversion av Xp, mediahantering, navi, G-Tech, etc etc etc...om du ska ha en dator, gör de seriöst från början...du kommer INTE ångra dig! För er som är intresserade på en men kanske inte är så insatta så är de bara att fråga på/mejla till aleks@bildator.se...våran hemsida är lite dum just nu, därför använder ja mig av mail...kan ordna fram i princip ALLT i bildatorväg för väldigt förmånliga priser...wink

//Aleks
www.bildator.se

ström försörjning löser man väll ruskigt enkelt med en 12 till 230V omvandlare! styrning kan man kanske ha ett hmm låt se eeeh ett tangentbord och en mus? tongue finns ihopfällbara trådlösa tangentbord och trådlösa möss! men hur funkar erat windows? hur är det special?

Transformator funkar väl...förutom att du inte har en startup/avstängningskotroll..
Tangentbord och mus funkar de med visserligen, men tänk dig själv hur skoj de lär va att sitta o byta låt på tangentbordet när du cruisar i 120 på motorvägen wink
special på de sättet att ja från avstängt till musik går det ca 15 sek, hela systemet är på ~600Mb inkl swapfil...

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
Stefan1973
31 maj 2005 · 305 Inlägg

Bara undrar .
hur funkar det med fukt osv ?
Lite varierande klimat i en bil tanke på väderförhållanden kondens Värme kyla etc .
Datorer brukar i vanliga fall inte va behandlade(kretskort m.m.) för såna förhållanden .?

Dj_Aleks
31 maj 2005 · 111 Inlägg

Stefan1973 skrev:
Bara undrar .
hur funkar det med fukt osv ?
Lite varierande klimat i en bil tanke på väderförhållanden kondens Värme kyla etc .
Datorer brukar i vanliga fall inte va behandlade(kretskort m.m.) för såna förhållanden .?

Beror ganska mkt på placeringen av datorn...
Placerar man den på ett bra ställe, så är de inge större problem...
bagage utan nån form av isolering kan resultera till strul på vintern...dock går de att lösa ganska smidigt

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
loudness
1 juni 2005 · 4 554 Inlägg

el delen e inga problem.. svastängnings funktioner och sånt löser jag lätt(studerar el) tror de blir bra från början.. annars e de ju bara å bygga ut.. en hårdisk eller ett ram minne kan ju vem som helst byta ut..

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
20 juni 2005 · 2 933 Inlägg

hårddisken kan väl inte må så bra av att sitta i en bil med tanke på vibrationerna som uppstår.?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
loudness
21 juni 2005 · 4 554 Inlägg

finns dämpning... tänkte man kunde fixa någon liknande upphängning som cd läsare har..

pricken
22 juni 2005 · 3 Inlägg

Jag har en dator till bilen med 7" pekskärm...
Datorn är en 1Ghz ITX sak med DVD och 130GB disk... GPS å skit...
256mb DDR...

Tycker den funkar bra...

Dj_Aleks
22 juni 2005 · 111 Inlägg

dj_aggwa skrev:
hårddisken kan väl inte må så bra av att sitta i en bil med tanke på vibrationerna som uppstår.?

ingen fara om du använder dig av en hårddisk för bärbara...den tål bra mkt mer än vanliga diskar...

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
23 juni 2005 · 441 Inlägg

Var kan man hitta den absolut billigaste mini datorn? E inne på att skaffa en men den ligger ju på ca 12 papp... Finns de någon på forumet som vet någon firma i Europa som säljer billigt?

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Sportsedan
23 juni 2005 · 457 Inlägg

Turbo_A4 skrev:
Var kan man hitta den absolut billigaste mini datorn? E inne på att skaffa en men den ligger ju på ca 12 papp... Finns de någon på forumet som vet någon firma i Europa som säljer billigt?

Har köpt det som ja har i min från CarTft, kan rekommendera de grymt nöjd med servicen än.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
AreeZ Golf mk3 LOUD
23 juni 2005 · 515 Inlägg

Hur mini vill du ha ? big_smile
Lika stor som en bilstereo ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
AreeZ Golf mk3 LOUD
23 juni 2005 · 515 Inlägg

Kan snickra ihop en dator lika stor som en bilstereo för mycket mycket mindre än 12 000kr om du vill det.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
23 juni 2005 · 441 Inlägg

AreeZ skrev:
Kan snickra ihop en dator lika stor som en bilstereo för mycket mycket mindre än 12 000kr om du vill det.

Men då är det inte med touchskärm, transformator och GPS antenn eller?

Jag hade tänkt att jag skulle köra navigering och musik i den.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang