Koppla extraljus på volvo v40 årsmodell -00

rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

Hej blir inte riktigt klok på detta har kopplat extra ljusen (ramp på 6st lampor) enligt beskrivning på relät. tagit styrströmen på  sladd vid helljuslampan i bilen. nu till problemet. när bilen är avstängd så går det att stänga av/på extraljusen inne på spaken. men när jag startar bilen så lyser rampen hela tiden. vad kan det va för fel??

Senast redigerat av rogsod22 (27 januari 2013)

rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

ingen??sad

PWA
27 januari 2013 · 56 Inlägg

Var kopplade du in styrströmmen till relätet?

Kia Ceed Sw (2014)
rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

vid helljuset på bilen

rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

har hört att det kan  va konstant ström vid lampan på vissa bilar och att man ska koppla så här:
87: plus till extraljus
30: via säkring till batteriet
85: kopplas till ena extraljuskabeln
86: kopplas till andra extraljuskabeln.           ???????
kan det stämma??

Senast redigerat av rogsod22 (27 januari 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
27 januari 2013 · 835 Inlägg

rogsod22 skrev:
har hört att det kan  va konstant ström vid lampan på vissa bilar och att man ska koppla så här:
87: plus till extraljus
30: via säkring till batteriet
85: kopplas till ena helljuskabeln
86: kopplas till andra helljuskabeln.           ???????
kan det stämma??

Senast redigerat av Swedenrockers (27 januari 2013)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

är det så man ska koppla sweden rockers??

Swedenrockers Living life on two wheels.....
27 januari 2013 · 835 Inlägg

Ett sätt att göra det iaf.
Du ska alltså koppla in reläets ena styrkabel till helljuslampans ena kabel och reläets andra styrkabel till samma lampas andra kabel.
Du ska alltså inte koppla ena kabeln till ena helljuslampan och den andra kabeln till den andra helljuslampan.
Jag ser att det kan misstolkas.

rogsod22 skrev:
är det så man ska koppla sweden rockers??

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

med andra ord 86 från relät ska ner i helljuslampan istället för att jordas i tex kaross? samt styrström 85 ska ner
till helljuslampan. tummen mitt i handen när det gäller sånt här :p för som jag fattar det så är ju bara 85 stryrström från relät?

Senast redigerat av rogsod22 (27 januari 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
27 januari 2013 · 835 Inlägg

Om du har t.ex en H7-lampa så fungerar det utmärkt att koppla reläets styrkablar på varsin kabel till lampan, är det ingen diod i reläet så spelar det ingen roll vilken du tar till vilken.
Det enkla med denna lösning är att det spelar ingen roll om lampan är plus- eller minusstyrd.
Har du en H1 till helljuset som saknar minuskabel så är det säkrast att mäta om lampan är plus- eller minusstyrd.

rogsod22 skrev:
med andra ord 86 från relät ska ner i helljuslampan istället för att jordas i tex kaross? samt styrström 85 ska ner
till helljuslampan. tummen mitt i handen när det gäller sånt här :p för som jag fattar det så är ju bara 85 stryrström från relät?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
rogsod22
27 januari 2013 · 49 Inlägg

oki har en h7 lampa. så jag gör alltså så här:
87: plus till extraljus
30: via säkring till batteriet+
86 jordas i tex kaross
85: 2 kablar ner till varsin kabel i helljuset.

Drönirettab
27 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Grejen är att varken 85 eller 86 ska kopplas till karossen. 85 kopplas till ena sidan av lampan och 86 kopplas till andra sidan av lampan, på så sätt kan relät bara aktiveras när lampan tänds. smile

Normalt sett brukar man koppla någon av 85 och 86 till karossen eftersom elektronikprylar oftast styrs via pluskabeln och är jordade i karossen, men i detta fall styrs helljuslampan via minuskabeln och då fungerar inte relät som det är tänkt om 85 eller 86 kopplas till karossen.

rogsod22
28 januari 2013 · 49 Inlägg

har nu gjort som ni beskrivit o nu lyser det så fint. TACK FÖR HJÄLPEN:)smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang