B230f dör vid 2000 varv

Mlevin
28 januari 2013 · 54 Inlägg

har en 745a med en b230f som börjat bete sig lite konstigt.

vid acceleration så slår den ifrån helt när den når 2000 rpm för att sedan "dö" ner till 1500 rpm då den plötsligt hoppar igång igen. jag har fått för mig att det händer främst när den är kall. för när den når arbetstemperatur så börjar den helt plötsligt gå riktigt igen.

det känns som att det är tändningen som försvinner eftersom det är så tvärt. hade det vart bränsle så skulle den väl antagligen "böa"  vilket den inte gör.

ljus, stereo och allt annat funkar i bilen när den dör.

har bytt lmm och bränslepumpsrelä.
nya stift och ny olja + filter

har läst ut felkoder både genom diagnostikuttaget vid fjädertornet samt  med riktig felkodsläsare på jobbet.

inga felkoder finns där.

jag har inte direkt någon teori själv om vad det kan vara.
dock så funderar jag på att testa en annan bränslebox.


Motor:
portad och planad topp
hårdare ventilfjädrar.
månen 8 kam
extraktor med 2,5" avgas
renoverat block

BMW F11 (2012)
Ahlbom
29 januari 2013 · 651 Inlägg

inte helt omöjligt att kan vara inpuls givaren att den börjar säga ajö

Mlevin
30 januari 2013 · 54 Inlägg

ingen som har någon mera idé?
får felkod 1-3-3 nu. tomgångsläge på spjällkontakt. känns dock inte som att det ska orsaka det

BMW F11 (2012)
Ahlbom
30 januari 2013 · 651 Inlägg

Mlevin skrev:
ingen som har någon mera idé?
får felkod 1-3-3 nu. tomgångsläge på spjällkontakt. känns dock inte som att det ska orsaka det

pattes bil var helt konstig när spjälgivaren var paj

caddyadde
21 februari 2013 · 19 Inlägg

har samma fel som dig fast min dör vid 4500 varv, går ner till ca 4 då startar den igen.. fast min går att varvstoppa hur fint som hellst när den är kall men när den blir varm så dör den vid 4500.. har inte brytt mig då bilen går bra att åka i ändå, men lite drygt är de för volvo 740 ska gå på 6000 varv hela tiden:D

Ford galaxie 500 LTD "galaxien" (1965)
Oldsmobile cutlass f85 "oldsen" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang