Volvo 940 b230FD -93 dog och startar inte

KarlIngvar
2 februari 2013 · 13 Inlägg

Hejsan!

Har fått ett problem med min gamla volvo!
Kan börja med att berätta att den har varit väldigt ryckigt och trött innan motorn kommit upp i arbetstemperatur, men alltid startat utan problem även i -15 grader.

Enda tills i veckan. Var ute och körde inte i stan och uträttade en del ärenden. Sedan när jag skulle släppa av en polare och körde sakta på en parkering så bara dog den(all el fungerade klockrent, bara motorn som dog)? När jag sedan försökte starta den igen så gick startmotorn men den hoppade aldrig igång.

Har lyssnat och båda bränslepumparna surrar, mätt upp ohm i impulsgivaren på cirka 160ohm. Båda reläerna till bränslepumparna "klickar" (tror det innebär att dom funkar?).

Tändstiften ser okej ut och batteriet är det inte (provade med startkablar från farsans bil).

Är väldigt novis gällande det här med bilar och vill helst undvika dyra verkstadskostnader. Men känslan jag har är att motorn inte får någon soppa?

Finns det några andra saker som kan påverka bränsletillförseln till motorn eller något annat fel som skulle kunna passa in på dessa symptom?

Tacksam för svar!

Dagge88
2 februari 2013 · 629 Inlägg

Luktar det bensin om stiften när du kör runt på starten?
Kollat så du får gnista?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
uhlin
2 februari 2013 · 2 835 Inlägg

Kolla kamremmen, annars kolla om den startar på startgas, gör den det är det bränslet som inte kommer dit det ska

Louksor
2 februari 2013 · 1 915 Inlägg

Börja med att kolla så du har gnista på tändstiften.
Längesen du bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor & kamrem?
Om det inte finns någon gnista, är det ström till tändspolen?
Har den varit trött o gått ryckigt så kan det bero på något fel i tändsystemet.
Kollat felkoder ?

Får den gnista på tändstiften så lossa på returslangen o se om det kommer bensin där när du kör på starten.
Kommer det inte bensin där, så kolla så verkligen pumparna funkar, eller om bränslefiltret är tätt.
Men kommer det bensin ur returledningen, men inget genom spridarna in i motorn, så kolla upp reläet till spridarna och att spridarna öppnar osv.

Kolla även så kamremmen är hel, kan ju tex ha gått av och då stannar motorn o går ej att starta!

Senast redigerat av Louksor (2 februari 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
KarlIngvar
2 februari 2013 · 13 Inlägg

Tack så mycket för förslagen!
Skall titta på detta imorgon!
Återkommer om det händer något smile

KarlIngvar
3 februari 2013 · 13 Inlägg

Kollade kamremmen idag och insåg ganska snabbt att den gått av...
Någon som vet hur stor risk det är att den smällt sönder allt för mycket i motorn?
Ska ringa verkstaden imon ändå men undrar bara om någon vet ungefär vad svaret lär bli?

uhlin
3 februari 2013 · 2 835 Inlägg

Jaha, som jag misstänkte då.

Men för att svara på frågan så ska det inte ha gjort motorn nåt, denna ska klara kamremsbrott utan att ta skada.

Bara köpa ny rem, nolla motorn, på med remmen och köra smile

Dagge88
3 februari 2013 · 629 Inlägg

KarlIngvar skrev:
Kollade kamremmen idag och insåg ganska snabbt att den gått av...
Någon som vet hur stor risk det är att den smällt sönder allt för mycket i motorn?
Ska ringa verkstaden imon ändå men undrar bara om någon vet ungefär vad svaret lär bli?

Ja det förklarade ju saken! smile

Det är ingen fara alls, smällt 3 remmar på b230, varav engång på min 940 ltt vid 4000rpm cirka.
Aldrig hänt något för mig, bara att hänga tillbaka remmen och köra vidare.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
siiimooon Påstängd
3 februari 2013 · 1 194 Inlägg

Häng dit en ny rem och kör, inget i motorn tar skada när den går av på en b230! smile

KarlIngvar
3 februari 2013 · 13 Inlägg

Okej då vet jag! smile
Tack så mycket för alla snabba svar och hjälp smile

dan-kristian
3 februari 2013 · 518 Inlägg

jepp bara dit med en ny rem.av b230 motorerna så ar det bara b230k och 16ventilaren som det blir ventilsallad av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang