Underredsmassa på hammarlack?

Henkix
2 februari 2013 · 6 737 Inlägg

hallå! tongue
hammarlack e ju inte övemålningsbart sägs det men jag har testat att måla över det med underredsmassa på en lös plåt bara för o se om de fäste o de gjorde det.
har dock en fundering...
kan underredsmassan påverka hammarlacken? typ att den löser upp hammarlacken elr något sånt? smile

tacksam för seriösa svar
mvh smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
caromania Forummoderator
2 februari 2013 · 9 296 Inlägg

Jag hammarlackade mitt chassie och därefter lade jag på bodyspray. Funkar kanon. Förövrigt är underredsmassa skit, det släpper och bildar krypspalt för fukt. Skippa massan och spraya på body.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Henkix
2 februari 2013 · 6 737 Inlägg

caromania skrev:
Jag hammarlackade mitt chassie och därefter lade jag på bodyspray. Funkar kanon. Förövrigt är underredsmassa skit, det släpper och bildar krypspalt för fukt. Skippa massan och spraya på body.

okej tack smile
men vafan hehe ja trodde underredsmassa o boddy var samma sak tongue va är body för spännande? är det de där tunnflytande elr? big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvochefen
2 februari 2013 · 514 Inlägg

Body är ungefär som rostskyddsmassa fast i sprayburk, brukar användas till trösklar o sånt, men funkar även till underredet

Volvo 945 "tdi" (1992)
Volvofarfar
2 februari 2013 · 1 312 Inlägg

volvochefen skrev:
Body är ungefär som rostskyddsmassa fast i sprayburk, brukar användas till trösklar o sånt, men funkar även till underredet

Nä det där håller jag inte med om!

Sämsta med body är ju att den är porös/dvs släpper igenom fukt...om man inte målar över bodyn efter man haft på den..
använder du body som underedsmassa kommer du få problem sedan..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
volvo_Tobias
2 februari 2013 · 687 Inlägg
Xuri One Man Clan
2 februari 2013 · 4 287 Inlägg

sprutvax borde vara å föredra ? inte så jävla kletigt heller ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Henkix
3 februari 2013 · 6 737 Inlägg

tack för alla svar smile
men det verkar iaf inte påverka hammarlacken så blir o köra på med tunnflytande rostskydsvätska o sen lite underredsmassa på det så blir de nog bra. de e ju ändå ett vinkelgärn som e ca 5-6mm tjockt tongue tar nog rätt många år innan de rostar igenom wink bilen som de sitter på ska ju ändå inte gå på vintern, iaf inte under min ägo smile

tack big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Germax
3 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Skillnaden på body och underredsmassan är väl främst att bodyn stelnar och är övermålningsbar.
Sen finns det ju hålrumsvax, nått kletigt skit som kryper in i alla tänkbara vrår. Väldigt lättflytande och låter inte lämpligt att spruta på plana ytor under bilen.

caromania Forummoderator
3 februari 2013 · 9 296 Inlägg

Henkix skrev:
tack för alla svar smile
men det verkar iaf inte påverka hammarlacken så blir o köra på med tunnflytande rostskydsvätska o sen lite underredsmassa på det så blir de nog bra. de e ju ändå ett vinkelgärn som e ca 5-6mm tjockt tongue tar nog rätt många år innan de rostar igenom wink bilen som de sitter på ska ju ändå inte gå på vintern, iaf inte under min ägo smile

tack big_smile
mvh

Strunta i massan, måla med hammarlack, spraya på body, sedan sprayar du på tunnflytande rostskydd. Kommer hålla i 1000år. Och ta absolut inte tunnflytande rostskyddsmedel under massan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Henkix
3 februari 2013 · 6 737 Inlägg

Germax skrev:
Skillnaden på body och underredsmassan är väl främst att bodyn stelnar och är övermålningsbar.
Sen finns det ju hålrumsvax, nått kletigt skit som kryper in i alla tänkbara vrår. Väldigt lättflytande och låter inte lämpligt att spruta på plana ytor under bilen.

aha okej tongue så då ar detta body? de stelnar o blir riktigt hårt o så e de övermålningsbart, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … sa-362413/

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
3 februari 2013 · 6 737 Inlägg

caromania skrev:

Henkix skrev:
tack för alla svar smile
men det verkar iaf inte påverka hammarlacken så blir o köra på med tunnflytande rostskydsvätska o sen lite underredsmassa på det så blir de nog bra. de e ju ändå ett vinkelgärn som e ca 5-6mm tjockt tongue tar nog rätt många år innan de rostar igenom wink bilen som de sitter på ska ju ändå inte gå på vintern, iaf inte under min ägo smile

tack big_smile
mvh

Strunta i massan, måla med hammarlack, spraya på body, sedan sprayar du på tunnflytande rostskydd. Kommer hålla i 1000år. Och ta absolut inte tunnflytande rostskyddsmedel under massan.

okej smile hammarlack har jag redan målat den med men vill gärna måla på något mer så det skyddar lite extra tongue
det är min kylarbalk som ja tänkte måla detta på. men kommer det inte fastna massa små skit i den tunnflytande skydsmassan?
okej men ja har en burk tunnflytande som det står på att den kan användas som en grund för underredsmassan tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Germax
3 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Henkix skrev:

caromania skrev:

Henkix skrev:
tack för alla svar smile
men det verkar iaf inte påverka hammarlacken så blir o köra på med tunnflytande rostskydsvätska o sen lite underredsmassa på det så blir de nog bra. de e ju ändå ett vinkelgärn som e ca 5-6mm tjockt tongue tar nog rätt många år innan de rostar igenom wink bilen som de sitter på ska ju ändå inte gå på vintern, iaf inte under min ägo smile

tack big_smile
mvh

Strunta i massan, måla med hammarlack, spraya på body, sedan sprayar du på tunnflytande rostskydd. Kommer hålla i 1000år. Och ta absolut inte tunnflytande rostskyddsmedel under massan.

okej smile hammarlack har jag redan målat den med men vill gärna måla på något mer så det skyddar lite extra tongue
det är min kylarbalk som ja tänkte måla detta på. men kommer det inte fastna massa små skit i den tunnflytande skydsmassan?
okej men ja har en burk tunnflytande som det står på att den kan användas som en grund för underredsmassan tongue

Det har jag också läst någongång ang grunda med tunnflytande men jag har aldrig praktiserat det, det låter som en dålig ide nämligen.

Och är det bara kylarbalken du ska behandla så behöver du ju knappt vidare rostskydd alls. Max några lager body skulle jag säga för stenskottens skull.

Biltemas body på sprayburk är ingen hit alls. Däremot är deras body för spruta bättre, den förstnämnda är alldeles för tunnblaskig.

Senast redigerat av Germax (3 februari 2013)

Henkix
3 februari 2013 · 6 737 Inlägg

Germax skrev:

Henkix skrev:

caromania skrev:

Strunta i massan, måla med hammarlack, spraya på body, sedan sprayar du på tunnflytande rostskydd. Kommer hålla i 1000år. Och ta absolut inte tunnflytande rostskyddsmedel under massan.

okej smile hammarlack har jag redan målat den med men vill gärna måla på något mer så det skyddar lite extra tongue
det är min kylarbalk som ja tänkte måla detta på. men kommer det inte fastna massa små skit i den tunnflytande skydsmassan?
okej men ja har en burk tunnflytande som det står på att den kan användas som en grund för underredsmassan tongue

Det har jag också läst någongång ang grunda med tunnflytande men jag har aldrig praktiserat det, det låter som en dålig ide nämligen.

Och är det bara kylarbalken du ska behandla så behöver du ju knappt vidare rostskydd alls. Max några lager body skulle jag säga för stenskottens skull.

Biltemas body på sprayburk är ingen hit alls. Däremot är deras body för spruta bättre, den förstnämnda är alldeles för tunnblaskig.

hehe ja tycker också de låter som en dålig ide tongue

okej tack smile o kanske en liten skvätt tunnflytande över det? smile för de var ju nån som sa att det inte var tätt om man inte målar över det med något? smile

ska ja köpa på biltema så blir det den för spruta ja wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang