Rquired
Allmänt envis
5 februari 2013
· 12 512 Inlägg
nicols92 skrev:
jag har en kompis som sæljer en jætte billigt. 32000 har den gått så det ær ju inte allt før mycke. och det ær ju som du sæger det ær ju en ovanlig bil 524td e34 jag bor i norge så skatten ær presis detsamma på diesel och bensin
Nej 32.000mil är ingenting på en E34 om den skötts korrekt, jag menade inte att framstå som om jag fokuserar på prestanda ovan utan jag ville bara få fram att en äldre diesel varken är någon raket eller lika bränslesnål som moderna diesel. Samtidigt är en gammal BMW diesel mysig, har trots allt en stark sexa under huven och dricker ändå relativt lite för en 80-tals bil.
Ta en titt på bilen så att den är frisk bara, på en BMW får man vara uppmärksam på glapp i fram/bakvagn, drivlina, styrning och liknande tecken på hård körning eftersom de är rätt utsatta för buskörning här i Sverige åtminstone. Ta en titt efter rost också, E34 lider mest av skönhetsrost till exempel i nederkant av dörrar och bakluckan men kan förstås rosta i golv och trösklar den med.
Var sedan uppmärksam på motorn, en diesel kan behöva glödas men skall starta direkt efter det och då gå jämnt oavsett om den är kall eller varm. Se till att testa detta inklusive en kallstart, så du inte endast provkör den varm. 524 har dock inte det ställverk som kan orsaka problem på 525TD/TDS. Var även skeptisk mot trim det gillar inte dessa motorerna generellt.
Utöver det får du kontrollera bilen i övrigt också som på vilken annan begagnad bil som helst, begagnatguiden på Autopower.se är mycket omfattande och bra att utgå från men kom ihåg att det som nämns om diesel där gäller 2.5 och inte den äldre motorn (som aldrig såldes som ny i Sverige ).
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.