Eftermonterad elfläkt startar försent - B230FK

jixz
6 februari 2013 ·

Funkiee skrev:
inte så att vattnet fryst o har en is propp för du har i för lite glykol?

Nej, har haft det problemet på en annan bil och är riktigt noga med det nu.


Growe skrev:
varför inte köra som man gör orginal?

har du 954 eller 962 boxen så har du redan en fläkt utgång på styrboxen.

dumnt att krångla till sakerna mer än vad som är nödvändigt smile

Jag letade efter det reläet till fläkten men hittade inte. Något annat tips om hur jag gör för att använda orginal?

Alle86 YEAH!!!
6 februari 2013 · 559 Inlägg

hur ser det reläet ut mer exakt och var sitter det? har gått i tankar länge att byta till elfläkt smile
kanske kan bidra med något till hjälp

V o L v o
jixz
6 februari 2013 ·

Alle86 skrev:
hur ser det reläet ut mer exakt och var sitter det? har gått i tankar länge att byta till elfläkt smile
kanske kan bidra med något till hjälp

Sitter nog inte på alla bilar men bak något av fjäderbenen i motorn ska det va en svart liten klump smile

Ska ta och plocka ut kylaren idag tror jag och borra ett nytt hål i kylaren precis under den över kylarslangen och hoppas på att det funkar..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 765 Inlägg

sitter inte något relä där om du inte har elfläkt orginal

antingen sitter kablarna där nere vid batteriet en 2polig kontakt ser ut som skärmblinkers kontakten.

annars får man koppla in sig på styrboxen. inte svårt eller nått

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jixz
6 februari 2013 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167371/167371-ce34249130f41664751924b8508f8ff8_large.jpg
Har nu plockat ut kylaren och undrar var jag kan placera givaren istället?

Svart är markerat där den satt innan, grönt är där det varma vattnet kommer in.

Kan jag sätta givaren där jag markerat med rött? Hittade inget bättre stället där det är plant nära där.
Är kylaren helt full när det är vatten i den så givaren känner av vattnet?

Senast redigerat av jixz (6 februari 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 765 Inlägg

stift 11 och 12 om jag inte minns fel är till elfläkten så slipper du skapa en läcka.


förövrigt när den kokar är det med eller utan locket till kärlet?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jixz
6 februari 2013 ·

Growe skrev:
stift 11 och 12 om jag inte minns fel är till elfläkten så slipper du skapa en läcka.


förövrigt när den kokar är det med eller utan locket till kärlet?

Behövs det ingen givare då?


Allt vatten åker ut om jag har locket av, annars blir det helt fullt.

Senast redigerat av jixz (6 februari 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 765 Inlägg

givaren finns redan och sitter i toppen.

sprutet använder sig av en tempgivare och samma använder sig fläkten av
så när databoxen tycker att det är för varmt så drar den på fläkten


kolla runt nere vid batteriet om du inte hittar kontakten där

tror att det sitter standard på dom senare 96:orna
om du har ett hål/ögla vid huvlåset på vänstersidan eller om du har en huvkontakt där en tryckbrytare om du har orginal vg2 så borde det sitta 2sladdar där
orginal sitter det en 2stegs fläkt som startar i 2steg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jixz
7 februari 2013 ·

Growe skrev:
givaren finns redan och sitter i toppen.

sprutet använder sig av en tempgivare och samma använder sig fläkten av
så när databoxen tycker att det är för varmt så drar den på fläkten


kolla runt nere vid batteriet om du inte hittar kontakten där

tror att det sitter standard på dom senare 96:orna
om du har ett hål/ögla vid huvlåset på vänstersidan eller om du har en huvkontakt där en tryckbrytare om du har orginal vg2 så borde det sitta 2sladdar där
orginal sitter det en 2stegs fläkt som startar i 2steg

Kollade inte så noga men det är inte en trepolig kontakt? Hittade en sån iaf.
Behöver jag koppla relä på fläkten där eller hur gör jag då? Är inte alls bra på el..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2013 · 13 765 Inlägg

näe ska vara en 2polig kontakt den 3poliga är nog bara till ljusinställningen när man har med höjdreglingeringen inne i bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jixz
7 februari 2013 ·

Growe skrev:
näe ska vara en 2polig kontakt den 3poliga är nog bara till ljusinställningen när man har med höjdreglingeringen inne i bilen

Hur ska jag koppla den då? givarkontakterna +/- i den? eller bara en kontakt som startar fläkten eftersom det orginal är två olika hastigheter?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2013 · 13 765 Inlägg

dom 2 som sitter där jordar när den startar fläkten så då skickar den signal till relät som startar fläkten

så styrningen är jordande.

men som sagt det är inte hundra säkert att du har det har bara mekat bilar med ac/ecc som har stora kylet och elfläkt orginal

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jixz
7 februari 2013 ·

Har nu köpt en adapter till termostatgivaren (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-322138/) och satt på den övre slangen. Ändå startar inte fläkten. Men frågan är om elfläktarna går igång nu när det är såhär kallt ute? Den pissar inte ut något vatten och surplar i sig som den gjorde innan. När jag gjorde det sist när den gjorde så var på dagen med några plusgrader och var nyss ute och prövade med adaptern.
Så min fråga är om elfläktarna behöver gå när det är på gränsen till frysgrader?

Funkiee Saab älskare!
7 februari 2013 · 4 597 Inlägg

jixz skrev:
Har nu köpt en adapter till termostatgivaren (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-322138/) och satt på den övre slangen. Ändå startar inte fläkten. Men frågan är om elfläktarna går igång nu när det är såhär kallt ute? Den pissar inte ut något vatten och surplar i sig som den gjorde innan. När jag gjorde det sist när den gjorde så var på dagen med några plusgrader och var nyss ute och prövade med adaptern.
Så min fråga är om elfläktarna behöver gå när det är på gränsen till frysgrader?

den startar när den behöver, den startar rätt sällan på en 7/900, så det är inget ovanligt med det!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
simlar
7 februari 2013 · 5 536 Inlägg

jixz skrev:
Har nu köpt en adapter till termostatgivaren (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-322138/) och satt på den övre slangen. Ändå startar inte fläkten. Men frågan är om elfläktarna går igång nu när det är såhär kallt ute? Den pissar inte ut något vatten och surplar i sig som den gjorde innan. När jag gjorde det sist när den gjorde så var på dagen med några plusgrader och var nyss ute och prövade med adaptern.
Så min fråga är om elfläktarna behöver gå när det är på gränsen till frysgrader?

Beror på hur du kör. Kör du lungt i minst 50km/h så behöver fläkten så gott som aldrig gå igång, inte ens när det är +20°C.
Kör du dock som att du stulit bilen eller i stadstrafik med mycket köer och dylikt så bör fläkten behöva gå igång vid längre köer.
(Det är vad jag märkt efter att ha kört en polares Saab 9000 några månader på hösten och även med min 345a fast där är fläkten på en knapp så jag slår igång den när tempmätaren går lite väl högt för jag har inte tagit tummen ur och bygga en adapter till givaren pga biltemas minsta är för stor för mina slangar.)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
wistfors Performance meck
7 februari 2013 · 342 Inlägg

testa att koppla

30 till batteri + via säkring
85 till jord
87 till röda kabeln till elfläkten
svarta kabeln från fläkten jordar du i karossen

86 drar du först till ena stiftet på givaren
Andra stiftet på givaren drar du till batteri +

ursäkta om det är så du kopplat då är det bara jag som inte förstår men tycker du borde kortsluta med din koppling.

lycka till

Mvh viktor

Senast redigerat av wistfors (7 februari 2013)

jixz
7 februari 2013 ·

Men jag tycker det är konstigt att den inte startar för jag stog i ca 20 min på tomgång. Men kanske har med kylan ute att göra?

EDIT: Har nu kokat vatten och mätt givaren där. INGA UTSLAG.
Har kommit på mig själv. Hade satt givaren runt med buntband för den skulle sitta fast (var inte anpassad) därför den inte slog till.




wistfors skrev:
testa att koppla

30 till batteri + via säkring
85 till jord
87 till röda kabeln till elfläkten
svarta kabeln från fläkten jordar du i karossen

86 drar du först till ena stiftet på givaren
Andra stiftet på givaren drar du till batteri +

ursäkta om det är så du kopplat då är det bara jag som inte förstår men tycker du borde kortsluta med din koppling.

lycka till

Mvh viktor

Då borde säkringen ha gått? Den är hel
Jag har inte kopplat det så.

Senast redigerat av jixz (8 februari 2013)

burken87
8 februari 2013 · 10 Inlägg

tjena jag har köpt 2 såna givare på biltema å båda var trasiga så det är inte omöjligt att det finns fler

Volvo 760 "760" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang