Hyra ut sig som bilmekaniker, vad kan man ta i timmen?

tooffen STHLM(S)LOW
10 februari 2013 · 420 Inlägg

endorfinslaven skrev:

tooffen skrev:

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Ska inte en bilmek som har ett mkt mer avancerat jobb än en snickare ha mer betalt än någon som hänger upp brädor. Bilmek på auktoriserad verkstad kräver tex. en viss niva av läsförståelse och därefter kunna bearbeta informationen. Men men vad vet jag jag jobbar med felsökning inom annan teknikbransch.....

hänga upp brädor, hahah ja du grabben du kunde din sak. de är regler och förorningar som måste göras korekt och kunna regler vad man får inte får göra men vi kör på ditt hänga upp brädor ska du nog se att du hamnar på fuskbyggarna på tv4 snart.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
bronco_z
11 februari 2013 · 604 Inlägg

Hälften blir kvar när du skattat etc samt att lite försökringar och bokföringshjälp kostar en del.
Kommer du kunna fakturera per såld timme eller skall du ha betalt för att gå och städa?
Denna anställningsform är ju valig inom bygg och där funkar det men blir knepigare då jobben på en verkstad är kortare än på ett bygge.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Lidborn VD
11 februari 2013 · 643 Inlägg

Jag har hyrt ut mig själv i 3 år till mitt gamla jobb och då har jag tagit 325kr+moms
Moms debiterar man inte mellan företag.
Detta är minimum tycker jag och ni som skriver nått lägre har ingen aning om vilka avgifter man har som företagare..
När man är inhyrd får man själv stå för allt själv, och en del som man annars får "Gratis" som anställd tex semesterersättning, företagsförsäkring, egenavgifter, personförsäkring, sjukvårdsförsäkring sen ska det eventuellt täcka ett investeringslån som man tagit för att starta sitt företag.

Skulle jag få frågan om att bli tillfälligt inhyrd skulle jag sagt 375kr och långvarit 325kr

endorfinslaven
11 februari 2013 · 671 Inlägg

tooffen skrev:

endorfinslaven skrev:

tooffen skrev:
precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Ska inte en bilmek som har ett mkt mer avancerat jobb än en snickare ha mer betalt än någon som hänger upp brädor. Bilmek på auktoriserad verkstad kräver tex. en viss niva av läsförståelse och därefter kunna bearbeta informationen. Men men vad vet jag jag jobbar med felsökning inom annan teknikbransch.....

hänga upp brädor, hahah ja du grabben du kunde din sak. de är regler och förorningar som måste göras korekt och kunna regler vad man får inte får göra men vi kör på ditt hänga upp brädor ska du nog se att du hamnar på fuskbyggarna på tv4 snart.

Våra snickare är ju "top of the line" eller ska man säga vår "hjärntrust" lol
De står i framkant för utveckling och kunskap.
Det måste bara vara ren otur att dessa skarpa yrkesmäns rykte har skapat ett behov av ett program såsom "FUSKBYGGARNA".

Ähh när jag var i Kina och jobbade och efter arbetsdagens slut då man gick på trottoaren så gick snickarna upp på gräset när man mötte dem.
Där visste snickarna sin plats i Hierarkin dessa killar som jobbar på större högre flashigare bygnader än vad någon förslappad svensk byggnadsarbetare någonsin gjort. Titta på dessa miljonstäder och hur mkt otroliga byggnader som det åstadkommits med icke läskunningt folk. Fuskbyggen sker men i förhållande till byggnadstakten så är det få...

Svenska byggnadsarbetare är lite utav primadonnor som behöver ruskas om.

Busgrabb Rejsa ?
11 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Lidborn skrev:
Jag har hyrt ut mig själv i 3 år till mitt gamla jobb och då har jag tagit 325kr+moms
Moms debiterar man inte mellan företag.
Detta är minimum tycker jag och ni som skriver nått lägre har ingen aning om vilka avgifter man har som företagare..
När man är inhyrd får man själv stå för allt själv, och en del som man annars får "Gratis" som anställd tex semesterersättning, företagsförsäkring, egenavgifter, personförsäkring, sjukvårdsförsäkring sen ska det eventuellt täcka ett investeringslån som man tagit för att starta sitt företag.

Skulle jag få frågan om att bli tillfälligt inhyrd skulle jag sagt 375kr och långvarit 325kr

Moms debiterar man visst mellan företag men man drar däremot av den efteråt, månadsvis om man redovisar så.

Autotech
BMW 335D (2008)
rcy
11 februari 2013 · 1 705 Inlägg

Jobbar själv som IT-konsult och vilken timtaxa vi debiterar beror mycket på hur avancerat jobbet är samt vilken beläggningsgrad det handlar om.
Om någon hyr 8 timmar per dag så ger det mig 100% beläggning, alltså heltid, och då kan man givetvis gå ner lite i timkostnad.
Enstaka timmar gör att jag får "dötid" som måste täckas, och då blir timkostnaden högre.

Jag tror att vår smärtgräns för att hyra ut en konsult går vid 395:-/h någonstans, då går vi +/- noll förutsatt att vi har full beläggning för den konsulten.
Mer avancerade jobb som kräver dyrare konsulter och kanske bara är några enstaka timmar drar lätt iväg till över tusenlappen i timmen, men jag antar att det här handlar om 8 timmar per dag vanligt verkstadsjobb?

Som egen med f-skattsedel antar jag att du inte har hyra och personalkostnader och dylikt som måste täckas så din sits är väl lite annorlunda än att vara anställd konsult, men ovanstående siffror kanske kan ge dig lite att tänka på iaf.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Lidborn VD
11 februari 2013 · 643 Inlägg

Busgrabb skrev:

Lidborn skrev:
Jag har hyrt ut mig själv i 3 år till mitt gamla jobb och då har jag tagit 325kr+moms
Moms debiterar man inte mellan företag.
Detta är minimum tycker jag och ni som skriver nått lägre har ingen aning om vilka avgifter man har som företagare..
När man är inhyrd får man själv stå för allt själv, och en del som man annars får "Gratis" som anställd tex semesterersättning, företagsförsäkring, egenavgifter, personförsäkring, sjukvårdsförsäkring sen ska det eventuellt täcka ett investeringslån som man tagit för att starta sitt företag.

Skulle jag få frågan om att bli tillfälligt inhyrd skulle jag sagt 375kr och långvarit 325kr

Moms debiterar man visst mellan företag men man drar däremot av den efteråt, månadsvis om man redovisar så.

Fakturerar med omvänd moms.. Dvs att den man fakturerar är skyldig att betala momsen..

viccoA
11 februari 2013 · 3 110 Inlägg

tooffen skrev:

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Har du hört talas om sociala avgifter, administrativa påslag, debiteringsgrad osv?
Om du tror att du kan hyra ut dig först för 100kr sen för 200kr i timmen så är det lite optimistiskt. Är dina siffror inkl eller exkl moms?

Mer rimligt vid långtidshyra med 100% beläggning är minst 250kr + moms och vid tillfälliga inhopp minst 300-350kr + moms.

Hyr du ut dig för 100kr i timmen vid en beläggning på 90% samt inkl semester och ev sjukdom (kalkyl 1v om året) så kommer du ha en lön enligt följande:

224 arbetsdagar - 25 dagars semester - 5 dagar sjukdom = 194 arbetsdagar.

100 kr / timme + moms minus arbetsgivaravgift (31,42%) extra pension (3%) = 91.602 kr i årslön
Dessutom måste du räkna på lite administrativa kostnader, marknadsföring/reklam/sälj, ev. lokal, ev revisor, dator + programvara för ekonomi, hemsida, etc. Om vi bortser från det tjänar du alltså 7633 kr i månaden. Vill du börja jobba för de pengarna hos mig är du mer än välkommen så länge du gör ett bra jobb!

Senast redigerat av viccoA (11 februari 2013)

PoulZen
11 februari 2013 · 772 Inlägg

Räkna baklänges beroende på vad det handlar om, korttid eller långtid.
Om du blir inhyrd ett halvår exempelvis så kan du räkna baklänges.
Vill du få ut 20tkr så blir det så här.

20.000 / 167 = 120kr/h
120*1,2897=155kr/h
155*1,12=174kr/h

Så för att få ut en lön innan inkomstskatt på 20tkr så måste du fakturera 174kr/h exkl moms om du kommer jobba 8h per dag 5 dagar i veckan i en månad.
Har du sedan egna kostnader för företaget, som exempelvis egna verktyg, firmabil, telefon osv så måste du lägga på det på timkostnaden.

Siffrorna ovan är 167h som du jobbar i genomsnitt en månad.
Sociala avgifter för enskild firma är 28,97%.
Semesterersättning 12%.

Nu går det inte att arbeta 167h effektivt betalda timmar i ett eget företag eftersom många timmar går åt administration osv som du oxå får räkna ut om du vill ha en exakt siffra.

Men exakt 174kr/h är vad du behöver för en månadspeng på 20tkr innan skatt enligt exemplet.

Senast redigerat av PoulZen (11 februari 2013)

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
11 februari 2013 · 153 Inlägg

När jag går in och hjälper till med diverse sysslor inom jord och skogsbruk debiterar jag 235+ moms i timmen. Där kan det ingå allt ifrån att serva och reparera maskiner till att jobba med djuren. Nu har jag det bara som lite komplement vid sidan av ordinarie arbetet men tidigare när jag körde eget på heltid gick det åtminstånde runt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2013 · 14 079 Inlägg

Busgrabb skrev:

Lidborn skrev:
Jag har hyrt ut mig själv i 3 år till mitt gamla jobb och då har jag tagit 325kr+moms
Moms debiterar man inte mellan företag.
Detta är minimum tycker jag och ni som skriver nått lägre har ingen aning om vilka avgifter man har som företagare..
När man är inhyrd får man själv stå för allt själv, och en del som man annars får "Gratis" som anställd tex semesterersättning, företagsförsäkring, egenavgifter, personförsäkring, sjukvårdsförsäkring sen ska det eventuellt täcka ett investeringslån som man tagit för att starta sitt företag.

Skulle jag få frågan om att bli tillfälligt inhyrd skulle jag sagt 375kr och långvarit 325kr

Moms debiterar man visst mellan företag men man drar däremot av den efteråt, månadsvis om man redovisar så.

Det har du helt rätt i!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang