Montering av dumpventil på Mercedes w202 automat diesel!

Lillboss
11 februari 2013 · 18 Inlägg

hej jag undrar vad man ska ha för sorts dump till min mercedes , som är den diesel, och vart jag ska sätta den ?

Mercedes w202 "Brabus" (1998)
zyd
11 februari 2013 · 257 Inlägg
Volvo V70R TDI "Bluedeamon" (1998)
Mr_B
12 februari 2013 · 330 Inlägg

Ge fan i dumpventilen, och gå igenom och byt slangar efter turbon mot slangar som tillåter ett vettigt flöde, den där skitslangen med alla o-ringarna mercedes är så glad för är helt enkelt ett praktexempel på hur det inte ska vara... Skaffa ny / städa din laddluftkylare, då främst invändigt. Döda EGR ventilen. (Blockera genomflödet med en plåt och dubbla packningar, istället för den nuvarande ensamma packningen på luft sidan.) Med andra ord, gör något som faktiskt gör någon nytta, istället för att lägga pengar på skit som får bilen att gå sämre.

Ah, och sätt tillbaka original luftburken. Eller skaffa i alla fall ett tvättbart luftfilter avsett för inoljning. Helt bortsett från att de där "sportfilterna" inte ger någon prestanda, så är dina luftrör täckta av en oljefilm eftersom vevhus-ventilationen ventileras in i luftvägen före turbon, så släpper de in mikroskopiskt damm som fastnar i oljefilmen och bildar rena murbruket. Det blir kladdigt nog tack vara EGR-ventilen, så bespara dig ett bekymmer... Fast jag hade verkligen rekommenderat att du återgår till original luftburk, i de flesta fall är det inte bara bäst för underhållet, utan även prestandamässigt bäst. Sportfilter måste rengöras och / eller bytas mycket mer regelbundet än ditt vanliga luftfilter.

När du är igång, riv av och rengör ditt plenum med, om det inte redan är gjort. Snygga till insugen, försök låta bli att hälla ned all skit i cylindrarna.
B!

Lillboss
12 februari 2013 · 18 Inlägg

fattade ca 10% av allt detta haha

Mercedes w202 "Brabus" (1998)
Lundmark
12 februari 2013 · 71 Inlägg

Måste bara fråga, VARFÖR dumpventil på dieseln? :S

Mr_B
13 februari 2013 · 330 Inlägg

"För att det låter coooooolt"

En sak jag glömde i textsamlingen ovan. Bilen kommer med katalysator. Eftersom bilprovningen inte mäter annat än sot på dieselbilar, kan den med fördel demonteras. Det ger liiiiite tidigare ladd från turbon, utan att få den att snurra på för mycket i andra ändan. Viss reservation dock. Bara för att de inte mäter avgasvärden i dag betyder inte det att de aldrig kommer göra det, och den dagen kommer jag få shoppa en "race-kat" för jag har inte sparat den gamla katalysatorn.

Lillboss skrev:
fattade ca 10% av allt detta haha

Jag är inte så säker på att jag kan förklara, men om du berättar vad du inte förstod, så kan jag försöka, annars är det säkert någon annan som ställer upp. Jag är långt från Dieseltrim expert, jag bara råkar ha samma bil, (nå, nästan. Jag har en blåmetalic 99'a med manuell låda. Men är för övrigt inte i närheten av lika välvårdad.)  och har sneglat på alla de helgalna trim som går att åstadkomma. Visste du att tokiga finnar skrämmer ut 500+ hästar ur den här 5'an i bänktester?


(Finnen kallar sig Jeemu, det finns en tråd runt bygget, men alla länkar är döda, och bilderna på dyno resultaten är därmed borta. För stunden verkar allt som finns kvar vara ett par youtube klipp. Häftigt, men mer dragster än körbar vardagsbil, så det skulle aldrig vara mitt mål, men det visar ju vad som är möjligt, om man bara ger sig f-n på det.)

Listan på vad som krävs verkar lång, jag har försökt få klarhet i exakt vad, men det verkar hopplöst. Bara för att nå 2-300 hästar behövs ny turbo, ombyggd insprutningspump, och, om jag förstått det rätt, ny ECU. Pumpen tror jag är lätt. Dieselmeken bygger om pumpar, och har tagit fram element till de här bilarna. Turbo, verkar vara svårt att få klarhet i vad som är "rätt", mest eftersom folk har så olika förväntningar, och krav. Själv vill jag ju ha ett körbart åk, så tidigt ladd, men kanske inte monster-högt tryck. Och ECU... Ingen jäkla aning.
Ska man vara petig borde man byta avgas i samband med turbo-bytet, folk rekommenderar 3", men "det borde" gå med 2.5" systemet som är original. Min motor är kanske inte en primärkandidat för ett sådant projekt, med snart 32 000 mil på mätaren. Så jag har sagt till mig själv att det får bli när jag köpt något annat, och har en möjlighet att riva ned den här motorn, för renovering. Då kan jag samtidigt lära mig något om har man handskas med verktyg. Drömmar är tillåtna, vi får se vad det blir av det i framtiden.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang