Om man ska dieselkonvertera en bensinmotor - vad ska man tänka på då?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:
Det kommer att kosta mer än en slant för den delen såvida du inte har tillgång en mekanisk verkstad som kan göra all bearbetning åt dig. Att döma av vad du skriver om systemet du vill bygga så verkar du inte ha en större susning om hur en dieselmotors insprutning fungerar....

Jag har tillgång till mekanisk verkstad. Jag måste sänka toppen men kan man egentligen inte svetsa i toppen?

Jag har inte så stor koll på dieselmotorer, men det är väll samma sak som bensinare men skillnaden är att diesel har glödstift för att starta motorn och sen går motorn bara på kompen. Jag vet inte hur hög komp motorn ska ha också.
Insprutningen är väll det samma. Det sprutar in och ventilen stänger.

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

vad ska du ha ett insprutningssystem till en bensinmotor till på en dieselmotor? eller ja du kan ju krångla och köra comrail men känns onödigt kompliserat.
vad hade du tänkt sköta med det? knappast tändning och insprutare med skulle ja tro.
skulle satsat på tryckstyrda spridare med gammal hedlig rad eller fördelarpump.
fördelen med detta är att det är lite enklare och du behöver bara pump, insptutare och spriddarrör. sen lär du eventuellt bygga om så tändföljd osv stämmer mellan pump och motor.
får man fråga om du har någon koll hur en dieselmotor funkar gämfört med en bensinmotor.
nog för att rödblocksmotorerna är tåliga men känns som det kommer kosta mer än de smakar. du lär nog byta vev, stakar, kolvar, och bygga om toppen för insptutare.
ne ta en d24 och måla den röd och hoppas på det bästa. tror det är lämpligaste sättet.

Senast redigerat av mb_pucken (12 februari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:
vad ska du ha ett insprutningssystem till en bensinmotor till på en dieselmotor? eller ja du kan ju krångla och köra comrail men känns onödigt kompliserat.
vad hade du tänkt sköta med det? knappast tändning och insprutare med skulle ja tro.
skulle satsat på tryckstyrda spridare med gammal hedlig rad eller fördelarpump.
fördelen med detta är att det är lite enklare och du behöver bara pump, insptutare och spriddarrör. sen lär du eventuellt bygga om så tändföljd osv stämmer mellan pump och motor.
får man fråga om du har någon koll hur en dieselmotor funkar gämfört med en bensinmotor.
nog för att rödblocksmotorerna är tåliga men känns som det kommer kosta mer än de smakar. du lär nog byta vev, stakar, kolvar, och bygga om toppen för insptutare.
ne ta en d24 och måla den röd och hoppas på det bästa. tror det är lämpligaste sättet.

Som jag hade tänkt så hoppas jag på att lagrerna håller och veven håller för det är ju B23 motor.
Sen hade jag tänkt och köra med samma insprutssystem som vanligt, fast man mappar bara om bilen bara. Man ska även höja kompen.

Det är det grundläggande jag hade tänkt. Hur hög komp måste det vara i dieselmotorer?

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Du kan inte använda bensininsprutningen till diesel, hade det varit så enkelt så hade knappast biltillverkarna behövt använda de dyrare komponenterna som behövs till en dieselinsprutning. Har du ens funderat över vilken princip du ska konvertera till, commonrail eller förkammare tex?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:
Du kan inte använda bensininsprutningen till diesel, hade det varit så enkelt så hade knappast biltillverkarna behövt använda de dyrare komponenterna som behövs till en dieselinsprutning. Har du ens funderat över vilken princip du ska konvertera till, commonrail eller förkammare tex?

Varför kan man inte det? Den sprutar in diesel i cylindern, ventilen stänger, kolven går upp, kompen ökar, pang säger det.

Commonrail är väll att den sprutar in diesel när kolven är som högst upp antar jag?
Förkammare vet jag inte men är det det MB använde sig av gammalt tillbaka?

Alex_T
12 februari 2013 · 150 Inlägg

Det här är ju samma kille som vill klara besiktningen med diesel i en bensinmotor är inte helt 100 på att han e allvarlig då det känns som om han bara driver med oss.

Volvo 944 (1992)
Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Alex_T skrev:
Det här är ju samma kille som vill klara besiktningen med diesel i en bensinmotor är inte helt 100 på att han e allvarlig då det känns som om han bara driver med oss.

Antar väll att Charles Darwin och Albert Einstein var ett troll också?

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=x9yS2xdPJSU dieselmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=V-z-R8Mv_HM Bensinmotor.
problemet du står inför är hur du ska få dieslet att sprutas in i cylindern och inte i insuget som på en bensinmotor där det sugs in som en bränsle och luftblandning.
att sköta det via sprut och el styrd spridare är ett sätt men dessa system arbetar ofta under sjuka bränsletryck. upp mot 1400bar.
En hedlig radpump sköts allt i pumpen och spridarna.

Det är inte omöjligt att du kan använda tändstiftshålen till spridarna men då behäver du någon form av tätning.

lite läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
lite mera läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Alex_T
12 februari 2013 · 150 Inlägg

Har inte sagt att du är ett "Troll" utan att du inte är allvarlig då du inte tar andras råd och gång på gång insisterar på att inga modifikationer på bränslesystem behöver göras m.m

Volvo 944 (1992)
Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

BowserQ skrev:

Expoze skrev:
Du kan inte använda bensininsprutningen till diesel, hade det varit så enkelt så hade knappast biltillverkarna behövt använda de dyrare komponenterna som behövs till en dieselinsprutning. Har du ens funderat över vilken princip du ska konvertera till, commonrail eller förkammare tex?

Varför kan man inte det? Den sprutar in diesel i cylindern, ventilen stänger, kolven går upp, kompen ökar, pang säger det.

Commonrail är väll att den sprutar in diesel när kolven är som högst upp antar jag?
Förkammare vet jag inte men är det det MB använde sig av gammalt tillbaka?

Ventil stänger, komprimering, diesel, pang wink
dieslet ska in effter att den komprimerat luften. därav anledningen att du inte kan köra med spridare från insuget smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=x9yS2xdPJSU dieselmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=V-z-R8Mv_HM Bensinmotor.
problemet du står inför är hur du ska få dieslet att sprutas in i cylindern och inte i insuget som på en bensinmotor där det sugs in som en bränsle och luftblandning.
att sköta det via sprut och el styrd spridare är ett sätt men dessa system arbetar ofta under sjuka bränsletryck. upp mot 1400bar.
En hedlig radpump sköts allt i pumpen och spridarna.

Det är inte omöjligt att du kan använda tändstiftshålen till spridarna men då behäver du någon form av tätning.

lite läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
lite mera läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

Intressant. Varför har dem placerat det så för? Varför kan dem inte bara ha spridare utanför helt enkelt?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:

BowserQ skrev:

Expoze skrev:
Du kan inte använda bensininsprutningen till diesel, hade det varit så enkelt så hade knappast biltillverkarna behövt använda de dyrare komponenterna som behövs till en dieselinsprutning. Har du ens funderat över vilken princip du ska konvertera till, commonrail eller förkammare tex?

Varför kan man inte det? Den sprutar in diesel i cylindern, ventilen stänger, kolven går upp, kompen ökar, pang säger det.

Commonrail är väll att den sprutar in diesel när kolven är som högst upp antar jag?
Förkammare vet jag inte men är det det MB använde sig av gammalt tillbaka?

Ventil stänger, komprimering, diesel, pang wink
dieslet ska in effter att den komprimerat luften. därav anledningen att du inte kan köra med spridare från insuget smile

Låter konstigt enligt mig smile

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

BowserQ skrev:

Alex_T skrev:
Det här är ju samma kille som vill klara besiktningen med diesel i en bensinmotor är inte helt 100 på att han e allvarlig då det känns som om han bara driver med oss.

Antar väll att Charles Darwin och Albert Einstein var ett troll också?

du menar väl Nikolaus Otto och Rudolf diesel wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:

BowserQ skrev:

Alex_T skrev:
Det här är ju samma kille som vill klara besiktningen med diesel i en bensinmotor är inte helt 100 på att han e allvarlig då det känns som om han bara driver med oss.

Antar väll att Charles Darwin och Albert Einstein var ett troll också?

du menar väl Nikolaus Otto och Rudolf diesel wink

Egentligen så kallas man för troll om man håller på experimentera och utforska som jag gör.
Men jag måste ta reda på varför diesel sprutas in i förbränningskammaren när kompen här som högst.

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

tror dieslet måste vara så fint fördelar för att antända. Därför dom som inte använder detta system med direktinsprutning kör med virvelkammare där diesel och luft blandas.
Bör även vara så att det är därför dom kör med så galna bränsletryck för att kunna skapa maximal dimma ur insprutaren.
Det är inte häller helt ovanligt med 2 stegs insprutning har jag för mig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mickius
12 februari 2013 · 4 670 Inlägg

BowserQ skrev:

mb_pucken skrev:

BowserQ skrev:

Varför kan man inte det? Den sprutar in diesel i cylindern, ventilen stänger, kolven går upp, kompen ökar, pang säger det.

Commonrail är väll att den sprutar in diesel när kolven är som högst upp antar jag?
Förkammare vet jag inte men är det det MB använde sig av gammalt tillbaka?

Ventil stänger, komprimering, diesel, pang wink
dieslet ska in effter att den komprimerat luften. därav anledningen att du inte kan köra med spridare från insuget smile

Låter konstigt enligt mig smile

Titta på videoklippen ett hett tips wink

Mickius
12 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Under kompressionstakten ökar luftens temperatur i en dieselmotor så mycket att bränslet självantänder när det under högt tryck sprutas in i kompressionstaktens slutskede. Under detta skede vänder kolven och kraft leds ner till vevaxeln via vevstaken genom den tryckstegring som uppstår då förbränningsgaserna expanderar.

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:
tror dieslet måste vara så fint fördelar för att antända. Därför dom som inte använder detta system med direktinsprutning kör med virvelkammare där diesel och luft blandas.
Bör även vara så att det är därför dom kör med så galna bränsletryck för att kunna skapa maximal dimma ur insprutaren.
Det är inte häller helt ovanligt med 2 stegs insprutning har jag för mig.

Men tänds det inte av kompen?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mickius skrev:
Under kompressionstakten ökar luftens temperatur i en dieselmotor så mycket att bränslet självantänder när det under högt tryck sprutas in i kompressionstaktens slutskede. Under detta skede vänder kolven och kraft leds ner till vevaxeln via vevstaken genom den tryckstegring som uppstår då förbränningsgaserna expanderar.

Så OM man häller i dieseln så självtänder den innan kolven når upp till toppen?

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

precis men det ska de göra wink du vet bara inte när det kommer tända. därför är det bättre att kunna styra när den ska tända genom att skicka in diesel när du vill i stället smile kan gämföras med tändstiftet på en otto motor. i stället för att ge den en gnista så ger du den bränsle å därmed får tändpunkten då du vill ha den och inte när bränslet vill tända.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang