Större tubro på t5.

Berglund_696 Non stop driving
12 februari 2013 · 402 Inlägg

hej.
vet säkert att det finns trådar om det redan men har letat och inte hittat mina svar riktigt så lägger in lite mer frågor. ska eller tänkte hitta ett hx40 eller hx35 då det är bra priser på dom.
min fråga är ju och vad jag har förstått att hx35 är lite bättre med uppsplning och sånt men hx40 kan väl funka bra det med? sen den inbyggda westgaten funkar väl att ha på utan att sätta dit extern westgate direkt?
sen hur gör man med oljeledning och vatten ledning till det?
här är en sida på blocket jag hittade han verkar sälja bra aggrigat. dom ser bra ut iaf. bra pris med.
http://www.blocket.se/halland/Lastbilst … 1&w=38

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Janneutanb
12 februari 2013 · 7 272 Inlägg

Beror väl på hur mycket effekt du vill ha ut.

JimmyAndersson
12 februari 2013 · 1 679 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt hur ett 19T står sig mot en HX35 men ett 19T ska ju passa rakt på förutom då kanske avgashuset alltså man får byta downpipe.
Kör du med org stakar så ska man absolut inte gå högre än 19T, redan vid ett 19T med anpassad programvara ligger man farligt nära gränsen för att kröka stakarna.

Marlboroman
12 februari 2013 · 8 234 Inlägg

Link_696 skrev:
vad jag har förstått att hx35 är lite bättre med uppsplning och sånt men hx40 kan väl funka bra det med? sen den inbyggda westgaten funkar väl att ha på utan att sätta dit extern westgate direkt?
sen hur gör man med oljeledning och vatten ledning till det?

Visst kan man om man väljer rätt avgashus få vettig spool med en HX35'a, men det beror ju på en hel del annat med. Original interna wastegaten är för liten så den lär modifieras om den ska kunna användas på ett vettigt sätt. Oljeledning får man göra egna rör eller slangar. Och råkar man hitta en vattenkyld turbo så får man fixa slangar till vattnet, inga större konstigheter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
12 februari 2013 · 402 Inlägg

ja 19t vet jag räcker till en 350 hk. och stakarna klarar ca 320 hk? men hx40 och hx35 är större och billigare när man senare har tänkt ta ut mer hk.

Marlboroman ja dom jag tittade på var hx40 med 17 hus på lite stort vad jag har läst mig till? hur kan man bygga om den interna westgaten då? ja som jag tänkte man får väl bygga om ledningarna som man kan göra det till. smile
hade tänkte mappa bilen sen vet inte vad det kostar. och dit med större spridare och lmm. vet inte om han som säljer aggrigaten har några hx35or men det kan väl funka med hx40 med? ge mig några förslag så blir jag glad. smile

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Bjacke
12 februari 2013 · 149 Inlägg

att ladda över 1 bar så räcker det med en liten misständning för att göra om raka o fina stakar till S formade.. så öka inte laddet innan du bytt stakar.. om du vill ha en hel maskin smile

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Xhion
12 februari 2013 · 84 Inlägg

vad är gjort åt din maskin ? dessutom kommer du ha jävligt sen spool på en hx35/40.. Jag tycker du skulle satsa på en t19. Har det själv på min volvo och jag har c:a 320hk (autotech steg 4) och de räcker tycker jag, knappt så man får ned effekten i backen.. smile

Senast redigerat av Xhion (12 februari 2013)

Berglund_696 Non stop driving
12 februari 2013 · 402 Inlägg

ja får väl hålla med där. såg att dom är rätt stora dom där hx35 och 40. men 19t är ju så jävla dyra. sad nästan 10 för ett nytt och jag köpte ett 19t av en här på gargaret men det var ju inte lite glapp i det. så nu sitter orginal 15g där. men visst ett 19t är väl inte fel. någon som vet om något då? =P
just nu har jag autotech chip steg 4. glt kammar. glt insug. ska fixa ett 3" lmm oxå. ev alu intercooler. och andra spridare med.
så någn som vet om något 19t? inte slukört och massa glapp!

Senast redigerat av Link_696 (12 februari 2013)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Xhion
12 februari 2013 · 84 Inlägg

Link_696 skrev:
ja får väl hålla med där. såg att dom är rätt stora dom där hx35 och 40. men 19t är ju så jävla dyra. sad nästan 10 för ett nytt och jag köpte ett 19t av en här på gargaret men det var ju inte lite glapp i det. så nu sitter orginal 15g där. men visst ett 19t är väl inte fel. någon som vet om något då? =P
just nu har jag autotech chip steg 4. glt kammar. glt insug. ska fixa ett 3" lmm oxå. ev alu intercooler. och andra spridare med.
så någn som vet om något 19t? inte slukört och massa glapp!

annars kan jag rekomendera turbobanditen, där kan du få en vettig snurra som verkar hålla god kvalitet, men är de gjort något åt stakarna på din ? smile

spokenratt
13 februari 2013 · 3 860 Inlägg

finns det inte renoveringssatser att skaffa till 19T då, så man slipper lägga pengarna på en nya alltså?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Berglund_696 Non stop driving
13 februari 2013 · 402 Inlägg

turbobanditen har jag tittat lite på men dom där kina turbona är jag tveksam till.

den här blev man ju lite intresserad av. http://www.airtune.se/product_info.php? … illet.html men dyrt men säkert så håller det när det är volvo orginal turbo som har blivit uppgraderad.

ne stakarna är dom orginala tyvärr får väl göra något åt dom sen.

renovera en turbo själv är jag med tveksam till då det säkert måste balanseras upp och allt efter.

den 19t jag köpte var det rätt mycket glapp i kändes det som. gick vid vissa tillfällen att glappa den så mycket att kompressorhjulet gick i kompressorhuset så det gnisslade till. och sen kunde man flytta hela axlen i sidled det ksaman väl ändå inte kunna göra?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
jonTe
15 februari 2013 · 5 710 Inlägg

Link_696 skrev:
och sen kunde man flytta hela axlen i sidled det ksaman väl ändå inte kunna göra?

Nej det skall man inte.

Marlboroman ja dom jag tittade på var hx40 med 17 hus på lite stort vad jag har läst mig till?

Som en jämförelse har en 19T storlek nr 7 på turbinhuset......du kommer få en turbo som laddar ruskigt sent.

MVH Jonas
..............
Marlboroman
15 februari 2013 · 8 234 Inlägg

jonTe skrev:

Marlboroman ja dom jag tittade på var hx40 med 17 hus på lite stort vad jag har läst mig till?

Som en jämförelse har en 19T storlek nr 7 på turbinhuset......du kommer få en turbo som laddar ruskigt sent.

Men å andra sidan så har 19T'n för litet avgashus egentligen som stryper. Och Hx'n måste ha ett större dels för att klara av effekten och dessutom vill man ha ett större hus på dem eftersom dem är twin-entry som man lär använda som singelentry på en femma. Då twin-entryhuset sväljer sämre än single-entry så lär man gå upp i storlek för att få samma flöde som med ett mindre single-entry.

Sen är det ju inte bara storleken på avgashuset som bestämmer när laddtrycket kommer. Lägger man ner pengar och energi på att bygga motorn rätt så kan man få ut vettigt resultat med HX35/40.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jonTe
15 februari 2013 · 5 710 Inlägg

Marlboroman skrev:
Sen är det ju inte bara storleken på avgashuset som bestämmer när laddtrycket kommer. Lägger man ner pengar och energi på att bygga motorn rätt så kan man få ut vettigt resultat med HX35/40.

Ja visst är det så. Dock förstår jag inte hur folk tänker ibland, de kan lägga ner MASSOR av pengar men häftiga styrsystem, pulsspittgrenrör och varva 9000 bara för att kunnas åka billig/stor turbo istället för att köpa en turbo som passar in i konceptet.

När det gället detta fallet tror jag inte TS är beredd att lägga ned speciellt mycket på att få bra mellanregister med stor turbo.....

MVH Jonas
..............
Berglund_696 Non stop driving
15 februari 2013 · 402 Inlägg

trodde väl det. känns ganksa konstigt att sätta dit turbon när man kunde flytta hela axlen i sidled. så bytte tillbaka till orginal.
men som jag skrev innan. får det väl bli en 19t som är uppgraderad. 7500 för en sån. men det finns ingen annan turbo som är lik värdig 19t? som levererar lika bra? som kanske är billigare men någon kina turbo blir det inte.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Xuri One Man Clan
15 februari 2013 · 4 287 Inlägg

Link_696 skrev:
trodde väl det. känns ganksa konstigt att sätta dit turbon när man kunde flytta hela axlen i sidled. så bytte tillbaka till orginal.
men som jag skrev innan. får det väl bli en 19t som är uppgraderad. 7500 för en sån. men det finns ingen annan turbo som är lik värdig 19t? som levererar lika bra? som kanske är billigare men någon kina turbo blir det inte.

vart tillverkas 19t om du nu inte vill ha kina turbo.....

finns utmärkta kina turbos på marknaden...

en renoveringsats till din 19t kostar inte mer än 5-600kr å finns säkert nån vänlig skäl som gör de för kaffepengar åt dig.

kollat med volvo vad du får ge för en 19t där ?

tror bästa priset jag fick var runt 7000kr för ett sånt aggregat.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Berglund_696 Non stop driving
15 februari 2013 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Link_696 skrev:
trodde väl det. känns ganksa konstigt att sätta dit turbon när man kunde flytta hela axlen i sidled. så bytte tillbaka till orginal.
men som jag skrev innan. får det väl bli en 19t som är uppgraderad. 7500 för en sån. men det finns ingen annan turbo som är lik värdig 19t? som levererar lika bra? som kanske är billigare men någon kina turbo blir det inte.

vart tillverkas 19t om du nu inte vill ha kina turbo.....

finns utmärkta kina turbos på marknaden...

en renoveringsats till din 19t kostar inte mer än 5-600kr å finns säkert nån vänlig skäl som gör de för kaffepengar åt dig.

kollat med volvo vad du får ge för en 19t där ?

tror bästa priset jag fick var runt 7000kr för ett sånt aggregat.

dom tillverkas i japan så dom är inte kina kopior.
jasså vilka då? vet du om några bra kina turbos då?
ja priset på en 19t på volvo kostar väl en 9500 iaf. vad jag har läst och sett.
så den turbon på airtune är en japan turbo från början men uppgraderad till bättre spol och annat. den gick på 7500.
ja men ska man renovera en tubro så så måste väl den balanseras och sånt med?
såld den 19t ändå då jag behövde pengar.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Xuri One Man Clan
15 februari 2013 · 4 287 Inlägg

Link_696 skrev:

Xuri skrev:

Link_696 skrev:
trodde väl det. känns ganksa konstigt att sätta dit turbon när man kunde flytta hela axlen i sidled. så bytte tillbaka till orginal.
men som jag skrev innan. får det väl bli en 19t som är uppgraderad. 7500 för en sån. men det finns ingen annan turbo som är lik värdig 19t? som levererar lika bra? som kanske är billigare men någon kina turbo blir det inte.

vart tillverkas 19t om du nu inte vill ha kina turbo.....

finns utmärkta kina turbos på marknaden...

en renoveringsats till din 19t kostar inte mer än 5-600kr å finns säkert nån vänlig skäl som gör de för kaffepengar åt dig.

kollat med volvo vad du får ge för en 19t där ?

tror bästa priset jag fick var runt 7000kr för ett sånt aggregat.

dom tillverkas i japan så dom är inte kina kopior.
jasså vilka då? vet du om några bra kina turbos då?
ja priset på en 19t på volvo kostar väl en 9500 iaf. vad jag har läst och sett.
så den turbon på airtune är en japan turbo från början men uppgraderad till bättre spol och annat. den gick på 7500.
ja men ska man renovera en tubro så så måste väl den balanseras och sånt med?
såld den 19t ändå då jag behövde pengar.

så du menar att de är landet som avgör kvaliten på grejerna ?

handlar du från rätt fabrik så...

Diverse större turbotillverkar tillverkar sina saker där de är billigast, dvs i asien....
å bara för dom är tillverkade i kina eller så behöver de inte vara kopior.
de är en sak om de inte är samma fabrik som tillverkar mitsubishis turbo, då är de en kopia.
men de finns inte så många tillverkare av turbos eller diverse andra bildelar.
dom bara sätter ett annat namn på aggregatet samt ett annat pris.

jag köpte en tb-58 å körde med, samma som turbobanditen har.

för dom ca 1500kr jag gav för den sprillans nu var den helt super.
körde 800 mil med den innan en packning i den gick sönder å jag blev tvungen å renovera de.
Körde motorhaveri å sköt då packningarna i turbon.
gick loss på 445 kr för uppgraderingslager/renoveringskitt . å en kompis renoverade den åt mig utan å balansera den. inga problem.
körde sen  1000mil till med den innan jag sålde den för jag behövde större turbo.
läser man runt lite hittar man bra grejer till bra pris.

jag hade dessutom bättre effektkurva än en kompis med 19t...
om jag så fått byta turbo 4 gånger oftare än han med 19t aggregatet så hade jag fortfarande tyckt de varit värt pengarna...


vad du läst å sätt...... jag fick 7k i pris på volvo.
åk dit å fråga ? säg de ger du bra rabatt kan jag lika gärna köpa den här som på internet. då brukar dom vara lite medgörliga big_smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Berglund_696 Non stop driving
15 februari 2013 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Link_696 skrev:

Xuri skrev:

vart tillverkas 19t om du nu inte vill ha kina turbo.....

finns utmärkta kina turbos på marknaden...

en renoveringsats till din 19t kostar inte mer än 5-600kr å finns säkert nån vänlig skäl som gör de för kaffepengar åt dig.

kollat med volvo vad du får ge för en 19t där ?

tror bästa priset jag fick var runt 7000kr för ett sånt aggregat.

dom tillverkas i japan så dom är inte kina kopior.
jasså vilka då? vet du om några bra kina turbos då?
ja priset på en 19t på volvo kostar väl en 9500 iaf. vad jag har läst och sett.
så den turbon på airtune är en japan turbo från början men uppgraderad till bättre spol och annat. den gick på 7500.
ja men ska man renovera en tubro så så måste väl den balanseras och sånt med?
såld den 19t ändå då jag behövde pengar.

så du menar att de är landet som avgör kvaliten på grejerna ?

handlar du från rätt fabrik så...

Diverse större turbotillverkar tillverkar sina saker där de är billigast, dvs i asien....
å bara för dom är tillverkade i kina eller så behöver de inte vara kopior.
de är en sak om de inte är samma fabrik som tillverkar mitsubishis turbo, då är de en kopia.
men de finns inte så många tillverkare av turbos eller diverse andra bildelar.
dom bara sätter ett annat namn på aggregatet samt ett annat pris.

jag köpte en tb-58 å körde med, samma som turbobanditen har.

för dom ca 1500kr jag gav för den sprillans nu var den helt super.
körde 800 mil med den innan en packning i den gick sönder å jag blev tvungen å renovera de.
Körde motorhaveri å sköt då packningarna i turbon.
gick loss på 445 kr för uppgraderingslager/renoveringskitt . å en kompis renoverade den åt mig utan å balansera den. inga problem.
körde sen  1000mil till med den innan jag sålde den för jag behövde större turbo.
läser man runt lite hittar man bra grejer till bra pris.

jag hade dessutom bättre effektkurva än en kompis med 19t...
om jag så fått byta turbo 4 gånger oftare än han med 19t aggregatet så hade jag fortfarande tyckt de varit värt pengarna...


vad du läst å sätt...... jag fick 7k i pris på volvo.
åk dit å fråga ? säg de ger du bra rabatt kan jag lika gärna köpa den här som på internet. då brukar dom vara lite medgörliga big_smile

ja det finns många som göra kina kopior. det är där av det blir dåligt. sen om man dessutom läser tex. vad turbobanditen säger om olika kina kopiar så blir man inte så sugen.
vart köpte du din turbo då? och är det samma storlek som 19t eller?
ja går det så bra som du säger så kanske det kan vara värt det. vad gav du för den då?
inte så kul att lägga över 7000 på en turbo. men känns som det är bäst kvalitet? med gjutning och sånt?
ja får jag en turbo på volvo för 7 så ger jag lätt 75 för samma fast uppgraderad.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Xuri One Man Clan
15 februari 2013 · 4 287 Inlägg

Link_696 skrev:

Xuri skrev:

Link_696 skrev:

dom tillverkas i japan så dom är inte kina kopior.
jasså vilka då? vet du om några bra kina turbos då?
ja priset på en 19t på volvo kostar väl en 9500 iaf. vad jag har läst och sett.
så den turbon på airtune är en japan turbo från början men uppgraderad till bättre spol och annat. den gick på 7500.
ja men ska man renovera en tubro så så måste väl den balanseras och sånt med?
såld den 19t ändå då jag behövde pengar.

så du menar att de är landet som avgör kvaliten på grejerna ?

handlar du från rätt fabrik så...

Diverse större turbotillverkar tillverkar sina saker där de är billigast, dvs i asien....
å bara för dom är tillverkade i kina eller så behöver de inte vara kopior.
de är en sak om de inte är samma fabrik som tillverkar mitsubishis turbo, då är de en kopia.
men de finns inte så många tillverkare av turbos eller diverse andra bildelar.
dom bara sätter ett annat namn på aggregatet samt ett annat pris.

jag köpte en tb-58 å körde med, samma som turbobanditen har.

för dom ca 1500kr jag gav för den sprillans nu var den helt super.
körde 800 mil med den innan en packning i den gick sönder å jag blev tvungen å renovera de.
Körde motorhaveri å sköt då packningarna i turbon.
gick loss på 445 kr för uppgraderingslager/renoveringskitt . å en kompis renoverade den åt mig utan å balansera den. inga problem.
körde sen  1000mil till med den innan jag sålde den för jag behövde större turbo.
läser man runt lite hittar man bra grejer till bra pris.

jag hade dessutom bättre effektkurva än en kompis med 19t...
om jag så fått byta turbo 4 gånger oftare än han med 19t aggregatet så hade jag fortfarande tyckt de varit värt pengarna...


vad du läst å sätt...... jag fick 7k i pris på volvo.
åk dit å fråga ? säg de ger du bra rabatt kan jag lika gärna köpa den här som på internet. då brukar dom vara lite medgörliga big_smile

ja det finns många som göra kina kopior. det är där av det blir dåligt. sen om man dessutom läser tex. vad turbobanditen säger om olika kina kopiar så blir man inte så sugen.
vart köpte du din turbo då? och är det samma storlek som 19t eller?
ja går det så bra som du säger så kanske det kan vara värt det. vad gav du för den då?
inte så kul att lägga över 7000 på en turbo. men känns som det är bäst kvalitet? med gjutning och sånt?
ja får jag en turbo på volvo för 7 så ger jag lätt 75 för samma fast uppgraderad.

De finns inte så många som gör kinakopior. men de finns många som beställer dom i olika kvalite.

Tro mig de är inte många fabriker runt om i världen som har varken cnc maskiner eller gjutgrejer för å görna turbinhjul/kompressorhjul i större serier till bra priser.
likadant med bromsar, finns väl 4-5 stora tillverkar i världen. biltema har inte nån egen fabrik...

tro fan företag som säljer kinakopior försöker framhäva sin kopia som bäst ?
för de är deras "utvecklade".... samma fabrik. dom har bara beställt en serie turbos med deras tänkta kvalite...

jag beställde min turbo från usa.  den är något större än 19t faktiskt.

19T har för liten avgasdel om du frågar mig, stryper i början å bromsar även sen när laddtrycket kommer.

Om du köper en uppgraderad turbo för 7500kr, så tro mig. de är en kinakopia fast som är riktigt uppmätt,  balanserad, kanske med nya lager, lite lätt svarvat kompressorhus/fixat avgashus samt nytt kompressorhjul.

du lär knappast få ett avgashus eller kompressorhus med mitsubishis märkning på....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang